Olin tekemässä työhakemusta, mutta painoin ruksista pois, kun näin hakemuksen viimeisen vaiheen
Siellä oli alhaalla lopuksi videonpätkä, josta olisi pitänyt katsoa kysymys ja sen jälkeen videoida se oma vastaus siihen kysymykseen :D
......Niin kuin miksi?:D Miksi....? Kuka näitä keksii?
Kommentit (502)
Vierailija kirjoitti:
Mä tein kerran videon paikkaan, minkä ihan todellakin olisin halunnut. Se istui sekä korkeakoulutukseeni että kokemukseeni täydellisesti, ja olisi lisäksi tuonut minulle uutta kulmaa työhön. Videon tekemiseen meni useita tunteja.
Paikkaa ei ollut oikeasti edes olemassa. Sain näkemästäni vaivasta pelkän automaattiviestin kiitokseksi.
Jätän jatkossa videopaikat väliin. Niin epätoivoinen en ole, että tuollaiseen enää aikaani tuhlaisin.
Mä lähetän korkeintaan videon, jolla kerron vain nimeni ja miksi olen kiinnostunut kyseisestä paikasta. Korkeintaan kahdella lauseella. En ala vääntää mitään 5-30 minuutin videoesitystä itsestäni ja työkokemuksesta. Jos en jätä hakematta vaikka paikka olisi mielenkiintoinen. Minä en jätä digiaikakautena itsestäni materiaalia, minkä elinkaareen tai käyttöön sen enempää kuin siihen kuka sen näkee en pysty itse vaikuttamaan millään tavalla.
Onkohan tätä tutkittu, kuinka moni (hyväkin) hakija jättää hakematta, koska pitäisi tehdä video? Itsekin skippaan videoita vaativat ilmoitukset. Tai ensi kerralla voisin vain ilmoittaa, että videota en tee ja on heidän päätettävissä haluavatko edetä minun kanssani hakemuksen perusteella. Videopätkä ei olisi minulle eduksi missään nimessä, koska en osaa olla luonnollinen videolla. Kameran silmään tuijottaminen ihmisen sijaan tuntuu todella kiusalliselta ja se näkyy olemuksessa. Ei anna oikeaa kuvaa mistään muusta kuin siitä, miten reagoin kameransilmään. Toisille taas ei ole mikään ongelma ja ovat luonnollisia omia itsejään. Se on aika epäreilu asetelma minusta. Videopuheluissa olen ihan normaali, koska siellä on se ihminen toisessa päässä ja ruudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskin alkaa lähettelemään hakemuksia vaikka koiran nimellä ja kuvata video jossa koira pesee pippeliään.
Mitäs sitten tehdään jos se koira satuttaisiinkin palkkaamaan? 😄
No hyvähän se olisi, eikun hommiin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tätä tutkittu, kuinka moni (hyväkin) hakija jättää hakematta, koska pitäisi tehdä video? Itsekin skippaan videoita vaativat ilmoitukset. Tai ensi kerralla voisin vain ilmoittaa, että videota en tee ja on heidän päätettävissä haluavatko edetä minun kanssani hakemuksen perusteella. Videopätkä ei olisi minulle eduksi missään nimessä, koska en osaa olla luonnollinen videolla. Kameran silmään tuijottaminen ihmisen sijaan tuntuu todella kiusalliselta ja se näkyy olemuksessa. Ei anna oikeaa kuvaa mistään muusta kuin siitä, miten reagoin kameransilmään. Toisille taas ei ole mikään ongelma ja ovat luonnollisia omia itsejään. Se on aika epäreilu asetelma minusta. Videopuheluissa olen ihan normaali, koska siellä on se ihminen toisessa päässä ja ruudulla.
Valitettavasti, tai onneksi, et ole mitenkään poikkeus. Hyvin harva on luonnollisimmillaan videolla, kyllä rekrytoijat sen ymmärtävät.
Toisaalta, onhan se rehellistä kertoa, että et ole valmis heittäytyämään ja menemään epämukavuusalueelle.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuollainen videovastaus olisi ihan ok, näkyyhän siitä ihmisen persoonallisuus ja kommunikointitapa paremmin kuin valokuvasta tai tekstistä. Mielestäni hyödyllisempi kuin pyyntö laittaa kasvokuva hakemukseen, koska videosta näkyy paljon muutakin kuin ulkonäkö. Itse olen tosi ujo ja arka uusissa tilanteissa, mutta paljon helpompi olisi kuvata itsestäni vaikka hakemusvideo kuin mennä paikan päälle työhaastatteluun. Videota kun voi kuitenkin harjoitella useampaan kertaan omassa rauhassa ja tarvittaessa kuvata uudestaan, eikä tarvitse katsoa toista ihmistä silmiin ja puhua, mikä on itselleni tosi vaikeaa. Olen kerran kuvannutkin itsestäni videon työhakemukseen eikä se ollut lainkaan yhtä vaikeaa kuin mennä työhaastatteluun, jossa ääni vapisee koko ajan ja sanat menevät sekaisin uuden tilanteen jännityksen vuoksi.
Miten siinä näkyy KOMMUNIKOINTITAPA, kun siinä ei kommunikoida kenenkään kanssa? Aivan älytön väite.
Eikä siinä ihmisen PERSOONALLISUUSKAAN näy sen paremmin.
Videon katsoja toki saa jonkun mielikuvan, mutta se on todennäköisesti aivan väärä, jos se perustuu noin heppoiseen asiaan.
Ei mun 14-vuotiaalla pojalla ollut mitään ongelmaa tehdä videota,kun haki kesätöitä.
Niin se maailma muuttuu.
Olen kerran yhdessä haussa joutunut tekemään näitä "videotervehdyksiä" ja höpötyksiä, ja kyllä se ihan täyttää tuskaa alusta loppuun, vaikka kuinka sai tehdä rajattomasti uusintaottoja. Lopulta en enää jaksanut sitä säätämistä ja tuuppasin vain jonkun änkytystä ja epäselvää sössötystä sisältävän "tervehdykseni" liitteeksi. Jäi kyllä paska maku koko prosessista ja työnantajasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun 14-vuotiaalla pojalla ollut mitään ongelmaa tehdä videota,kun haki kesätöitä.
Niin se maailma muuttuu.
Juu, ei minunkaan lapsellani.
Se video oli kyllä jokseenkin huono, hän vain suoraan puhelimen etukameralla kuvasi pelkkää päätään ja sanoi "Moi! Olen X, ja haen tätä paikkaa!"
Hän pääsi haastatteluun.
Ehkä sillä tosiaan vain kartoitettiin tiettyjä naamasta näkyviä ominaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kieltenopena teettänyt näitä vieraalla kielellä osana kurssia, joka käsittelee koulutusta ja työelämää. Tähän mennessä kaikki ovat saaneet sen tehtyä ja itse asiassa moni on suorastaan loistanut tehtävässä. Onpa tyytyväinen kun ajattelen että mun opiskelijat ovat saaneet harjoitusta tässä ja ehkä heille kynnys hakea tällaiseen paikkaan on sitten matalampi.
Apua, olet oikea kauhujen opettaja, painajainen suorastaan! Olen törmännyt opinnoissa itsekin kaltaiseesi opettajaan joka nautti oppilaiden nöyryyttämisestä. Tosin meillä videot vielä vertaisarvioitiin. Voin kertoa että kiusattuna inteoverttinä olikin aivan todella kiva kuvata itsestään video, jossa ääni tärisi ja hermostutti, olin pinkki kuin possu, hikoilin ja änkytin. Sitten lähettää video korppikotkille, jotka repivät minut kappaleiksi jo perus luokan edessä pidettävän esitelmän jälkeen. Olette hirviöitä!
Saan aivan erilaista palautetta opiskelijoiltani :) Ensinnäkään kukaan muu ei videoita nähnyt, vain minä. Tunsin opiskelijani hyvin siinä vaiheessa, koska olin heitä opettanut jo usealla kurssilla ennen sitä. Kaikille annoin henkilökohtaisen palautteen, jossa panostin nimenomaan kaiken positiivisen kertomiseen. Tiedoston sen jo ohjeistamisvaiheessa, että moni joutuu menemään epämukavuusalueelle, mutta jotenkin ilmeisesti onnistuin heidät motivoimaan, koska videot oli loistavia. Nuoret osaa tehdä enemmän kuin joskus ajatteleekaan, kun heille vaan antaa mahdollisuuden. Myös sellaiset, jotka eivät kirjallisissa töissä olleet mitenkään hyvin aina pärjänneet, onnistuivat videossa mainiosti. Olin tosi ylpeä ihan jokaisesta ja sen heille kerroin. Ja kuten totesin, heiltä sain hyvää palautetta ja sen voimalla jaksan ottaa tämänkin palautteen vastaan :D
Vierailija kirjoitti:
Hyppäät, kun me niin käskemme.
t. työnantaja
Ja sinä maksat sairausajan palkkaa kun minä lyön todistuksen sinulle kouraan. Katsot väärällä tavalla -> selkä nyrjähtää-> saat sairaslomalapun kouraan ja maksat hymyillen.
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsi hirveästi kun kerran työhakemuksen yhteydessä oli tehtävä video itsestään. Tein videon ja hakemuksen, pistin menemään, ja minulle lopulta lähetettiin vain automaattiviesti, etten päässyt jatkoon. Minua häiritsee aivan älyttömästi ajatus, että jotkut on katselleet minusta videota jossa kerron itsestäni, omilla kasvoillani ja minä en ole nähnyt heitä, tai saanut mitään takaisin. En myöskään tiedä kauan noita videoita säilytetään järjestelmässä. Tämän jälkeen päätin, että en kyllä laita enää yhtään videoita, kun jää näin paha mieli.
Alkuvuodesta hain töitä. Olin laittamassa kahteen mahdolliseen paikkaan hakemusta ja molemmissa tuli tuo video-osuus. Ensimmäinen paikka antoi vain kirjallisena kysymyksen ja itse piti videoida vastaus näkemättä tai tietämättä kenekään nimeä.
Toinen paikka antoi kysymyksen videolla jonka rekrytointia hoitava oli itsestään kuvannut ja esitteli itsensä samalla.
Toiseen tein videot ja olen nykyään töissä. Ensimmäisestä soittivat perään että hakemuksesi on kesken, tekisitkö loppuun kun CV:n olin ehtinyt heidän sivuille ladata. En tehnyt.
Ne videot karkoittaa hakijoita mutta myös se millainen asettelma videota tehdessä on vaikuttaa, en minäkään suostunut yrityksen sivuille lataamaan naamaani tietämättä kenen kaikkien silmille se menee.
Joo mä olin myös kerran hakemassa hyllyttäjäksi. Innolla täyttelin hakemusta kunnes tuli kohta jossa oli kolme videoitua kysymystä joihin olisi pitänyt videoida omat vastaukset. Kiitos mutta ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kieltenopena teettänyt näitä vieraalla kielellä osana kurssia, joka käsittelee koulutusta ja työelämää. Tähän mennessä kaikki ovat saaneet sen tehtyä ja itse asiassa moni on suorastaan loistanut tehtävässä. Onpa tyytyväinen kun ajattelen että mun opiskelijat ovat saaneet harjoitusta tässä ja ehkä heille kynnys hakea tällaiseen paikkaan on sitten matalampi.
Apua, olet oikea kauhujen opettaja, painajainen suorastaan! Olen törmännyt opinnoissa itsekin kaltaiseesi opettajaan joka nautti oppilaiden nöyryyttämisestä. Tosin meillä videot vielä vertaisarvioitiin. Voin kertoa että kiusattuna inteoverttinä olikin aivan todella kiva kuvata itsestään video, jossa ääni tärisi ja hermostutti, olin pinkki kuin possu, hikoilin ja änkytin. Sitten lähettää video korppikotkille, jotka repivät minut kappaleiksi jo perus luokan edessä pidettävän esitelmän jälkeen. Olette hirviöitä!
Saan aivan erilaista palautetta opiskelijoiltani :) Ensinnäkään kukaan muu ei videoita nähnyt, vain minä. Tunsin opiskelijani hyvin siinä vaiheessa, koska olin heitä opettanut jo usealla kurssilla ennen sitä. Kaikille annoin henkilökohtaisen palautteen, jossa panostin nimenomaan kaiken positiivisen kertomiseen. Tiedoston sen jo ohjeistamisvaiheessa, että moni joutuu menemään epämukavuusalueelle, mutta jotenkin ilmeisesti onnistuin heidät motivoimaan, koska videot oli loistavia. Nuoret osaa tehdä enemmän kuin joskus ajatteleekaan, kun heille vaan antaa mahdollisuuden. Myös sellaiset, jotka eivät kirjallisissa töissä olleet mitenkään hyvin aina pärjänneet, onnistuivat videossa mainiosti. Olin tosi ylpeä ihan jokaisesta ja sen heille kerroin. Ja kuten totesin, heiltä sain hyvää palautetta ja sen voimalla jaksan ottaa tämänkin palautteen vastaan :D
Miksi annoit positiivista etkä rehellistä palautetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se oli rehellistä myös. Videot oli loistavia, kuten sanoin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät varmaan, että pahimmillasi olet traumatisoinut jonkun introvertin niin, ettei tämä tule suin surminkaan osallistumaan yhteenkään videorekryyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se oli rehellistä myös. Videot oli loistavia, kuten sanoin.
Kerroit panostaneesi nimenomaan positiiviseen. Eli biasoit palautteesi mahdollisimman maireaksi. Henkilökohtaisesti en arvosta kyseistä tyyliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät varmaan, että pahimmillasi olet traumatisoinut jonkun introvertin niin, ettei tämä tule suin surminkaan osallistumaan yhteenkään videorekryyn.
Onko tämä myös syy siihen, että tämänkään ketjun vastaajat eivät pidä niistä? Videohaastattelujen tekeminen koulutehtävänä lienee siis hyvin yleistä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsi hirveästi kun kerran työhakemuksen yhteydessä oli tehtävä video itsestään. Tein videon ja hakemuksen, pistin menemään, ja minulle lopulta lähetettiin vain automaattiviesti, etten päässyt jatkoon. Minua häiritsee aivan älyttömästi ajatus, että jotkut on katselleet minusta videota jossa kerron itsestäni, omilla kasvoillani ja minä en ole nähnyt heitä, tai saanut mitään takaisin. En myöskään tiedä kauan noita videoita säilytetään järjestelmässä. Tämän jälkeen päätin, että en kyllä laita enää yhtään videoita, kun jää näin paha mieli.
Eikä ikinä vaikka olisivat runkanneet videollesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska etenkin nuoret kaipaavat nimenomaan positiivista palautetta itsestään, kielten opettaja ei ole oikea henkilö antamaan palautetta esiintymisestä, ja koska kieleen liittyvää palautetta voi käsitellä muussakin yhteydessä kuin videossa (esim. kirjallinen koe tulee korjattuna takaisin).
Niinpä oppilaalle voi laittaa palautetta: "Lausut kauniisti ja vastasit lauseilla kaikkiin kysymyksiin. Hienoa työtä!" alleviivaamatta erikseen, että mukana oli muutama taivutusvirhe.
t. toinen ope
Joku pitää vain saada houkuteltua työhaastatteluun, jotta paikkaa voidaan tarjota. Jos hakija ei ota paikkaa vastaan, hän menettää työttömyysetuutensa. McDonalds on epätoivoinen työnhaussa.