Olin tekemässä työhakemusta, mutta painoin ruksista pois, kun näin hakemuksen viimeisen vaiheen
Siellä oli alhaalla lopuksi videonpätkä, josta olisi pitänyt katsoa kysymys ja sen jälkeen videoida se oma vastaus siihen kysymykseen :D
......Niin kuin miksi?:D Miksi....? Kuka näitä keksii?
Kommentit (502)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kieltenopena teettänyt näitä vieraalla kielellä osana kurssia, joka käsittelee koulutusta ja työelämää. Tähän mennessä kaikki ovat saaneet sen tehtyä ja itse asiassa moni on suorastaan loistanut tehtävässä. Onpa tyytyväinen kun ajattelen että mun opiskelijat ovat saaneet harjoitusta tässä ja ehkä heille kynnys hakea tällaiseen paikkaan on sitten matalampi.
Apua, olet oikea kauhujen opettaja, painajainen suorastaan! Olen törmännyt opinnoissa itsekin kaltaiseesi opettajaan joka nautti oppilaiden nöyryyttämisestä. Tosin meillä videot vielä vertaisarvioitiin. Voin kertoa että kiusattuna inteoverttinä olikin aivan todella kiva kuvata itsestään video, jossa ääni tärisi ja hermostutti, olin pinkki kuin possu, hikoilin ja änkytin. Sitten lähettää video korppikotkille, jotka repivät minut kappaleiksi jo perus luokan edessä pidettävän esitelmän jälkeen. Olette hirviöitä!
Ajattelin vähän samaa. Tuollaisen tehtävän tulisi ehdottomasti olla vapaaehtoinen.
oliks tää joku hyllyttäjän paikka? No, eikö ne paikat mene ihan sillä että tyypit soittavat ilmossa olevaan numeroon ja siitä sitten pyydetään palkkajaan toimistolke käymään tai sitten ei.
Hyllyttäjän naamavärkki, siinä videolla on sitten paras olla mahdollisimman nätti, positiivisen reipas ja toimeliaan oloinen hymyTYTTÖ tai -POIKA!
Pitäiskin alkaa lähettelemään hakemuksia vaikka koiran nimellä ja kuvata video jossa koira pesee pippeliään.
Haastattelija on näitä ihmisiä, jotka eivät koskaan lue sitä hyvää kirjaa, vaan katsovat siitä tehdyn huonon elokuvan. Eli: t-y-h-m-ä
Joo itsekin hain vastaavaan apinanhommaan. Ensin hakemus, sitten vastattiin videoilla 4-5 kysymykseen, sitten vielä haastattelu. Yksikään kysymys ei ollut sellainen, johon en olisi jo vastannut hakemuksessa tai videolla. Järjetöntä resurssien tuhlaamista surkeapalkkaiseen työhön, johon kelpaisi 99,9 % hakijoista ilman, että työn laatu ei siitä kärsisi.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskin alkaa lähettelemään hakemuksia vaikka koiran nimellä ja kuvata video jossa koira pesee pippeliään.
Mitäs sitten tehdään jos se koira satuttaisiinkin palkkaamaan? 😄
Vierailija kirjoitti:
Ei voi loiset valittaa, etttä Suomessa on huonot yhteiskunnantuet, jos tollasen takia jää enen kotiin räkimään kattoon kun hakee töihin.
Jenkeissä mäkkäri antaa 50$ siitä, että edes joku vaivautuu haastatteluun. Ei ole tollasta videopelleilyä ja niitä töitä saa käytännössä kunhan vaivautuu hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsi hirveästi kun kerran työhakemuksen yhteydessä oli tehtävä video itsestään. Tein videon ja hakemuksen, pistin menemään, ja minulle lopulta lähetettiin vain automaattiviesti, etten päässyt jatkoon. Minua häiritsee aivan älyttömästi ajatus, että jotkut on katselleet minusta videota jossa kerron itsestäni, omilla kasvoillani ja minä en ole nähnyt heitä, tai saanut mitään takaisin. En myöskään tiedä kauan noita videoita säilytetään järjestelmässä. Tämän jälkeen päätin, että en kyllä laita enää yhtään videoita, kun jää näin paha mieli.
Aivan järjettömän hyvä pointti, etenkin nykyaikana, kun hoetaan joka paikassa yksilönsuojaa ja -oikeuksia. Pitäisi todellakin jo videon lähettäessään saada tieto, missä, millä tavalla ja kuinka kauan sitä säilytetään.
Itse asiassa, sinä olet oikeutettu kysymään tätä ko. firmalta ja heidän tulee antaa vastaus!
On hyvin tarkkaa, miten henkilötietoja käsitellään, ellei tyydyttävää vastausta kuulu, tietosuojavaltuutettuun yhteys!
Tämän asian pitäisi olla laajemminkin esillä.
Pienissä yrityksissä missä rekryt tekee yksi ja sama ihminen, vaikka oltaisiinkin ketjussa, ei kukaan ohjeista miten työhakemuksia käsitellään. Itse kun sain niitä aina joskus suoraan käteen tuotuna, laitoin kaiken mappeihin ja kun työni loppui, hävitin kaikki kuvalliset ja henkilötietoja sisältävät paperit repimällä pikkusilpuksi useampaan roskikseen. Osa heittää sellaisenaan roskiin, ja kuka tahansa voi ne sieltä löytää ja väärinkäyttää. Tämä kannattaa pitää mielessä kun vie CV-papereitaan yrittäjille, sitä voi ihan kysäistä jättäessä että miten säilytätte.
Joo, tuo on ihan joutavaa pelleilyä. Eri asia jos työ nyt vaatii vuorovaikutusta, asiakaskontakteja, esiintymistä, ym. Mutta kun noita videoita nyt halutaan johonkin tehdasduuneihin tai varastoihin joissa pärjää kunhan osaa kävellä.
Noista tulee vaan mielikuva että rekryssä halutaan päästä mahdollisimman helpolla katselemalla videoita.
EI ihme, kun ei hakemuksia tule. Moni työnhakija laatii hakemuksia niin vanhanaikaisilla vehkeillä ja vaatimattomilla atk-taidoilla, että ei onnistu videon lähettäminen.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuo on ihan joutavaa pelleilyä. Eri asia jos työ nyt vaatii vuorovaikutusta, asiakaskontakteja, esiintymistä, ym. Mutta kun noita videoita nyt halutaan johonkin tehdasduuneihin tai varastoihin joissa pärjää kunhan osaa kävellä.
Noista tulee vaan mielikuva että rekryssä halutaan päästä mahdollisimman helpolla katselemalla videoita.
Työpaikat, joissa ei esiinnytä yleisölle, asiakkaille julkisesti, eivät tarvitse videoita ja valokuvia hakijoista. Tulee aina mieleen joku pervo setämies joka hakee varastotöihin nättiä pikkulikkaa jota voi kameroista seurata. Sairasta!
Vierailija kirjoitti:
Paljon helpompi on rekry siinä tapauksessa, kun kone seuloo lähinnä sopivimmat rasti ruutuun-periaatteella tehdyistä hakemuksista. Toki videotarkistus voi olla paikallaan viimeisessä vaiheessa.
Jotenkin tuo videovaatimus haiskahtaa naisvaltaisten alojen jutulta. Setämiespomot valkkaavat sitten "sopivan näköiset" työntekijät. Voin toki olla väärässä, koska miehenä minulla ei ole mitään kokemusta naisten aloilta.
T: Koodarimursu jonka alalla on 100% miehiä
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuo videovaatimus haiskahtaa naisvaltaisten alojen jutulta. Setämiespomot valkkaavat sitten "sopivan näköiset" työntekijät. Voin toki olla väärässä, koska miehenä minulla ei ole mitään kokemusta naisten aloilta.
Rekryä hoitaa yleensä nuoret naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko rekrytoijilla myös päätäntävalta, että kenet hyväksytään? Minulla kun ei ole mitään käsitystä miten tuo homma toimii.
Missä tahansa ihmisten kanssa kommonikointia vaativassa duunissa videot ovat olleet jo pitkään käytössä. Ja sitähän työ tässä viime aikoina paljon on ollut, puhuvana naamana videon välityksellä, eli antaa työnantajalle hyvän kuvan käytännön osaamisesta.
Toimii varmasti myös ns. massahakuihin, karsii pois ne, jotka eivät viitsi panostaa edes hakemukseen, kuten ap. Ja kaikki, jotka eivät pysty muodostamaan muutamaa järkeää lausetta. Tehokkaampaa, kuin hoitaa sama homma kasvokkain haastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsi hirveästi kun kerran työhakemuksen yhteydessä oli tehtävä video itsestään. Tein videon ja hakemuksen, pistin menemään, ja minulle lopulta lähetettiin vain automaattiviesti, etten päässyt jatkoon. Minua häiritsee aivan älyttömästi ajatus, että jotkut on katselleet minusta videota jossa kerron itsestäni, omilla kasvoillani ja minä en ole nähnyt heitä, tai saanut mitään takaisin. En myöskään tiedä kauan noita videoita säilytetään järjestelmässä. Tämän jälkeen päätin, että en kyllä laita enää yhtään videoita, kun jää näin paha mieli.
Joo. Tämä. Videot ja rekrytiedot ovat riski yksityisyydensuojan kannalta. Kuka haluaa edes katsoa jotain puhuvia päitä ruudulla? Vai onko koko pointti hyppyyttäminen ja nöyryyttäminen?
Jos hakijan haluaa nähdä, kutsutaan haastatteluun. Ne tiedot osaamisesta ja koulutuksesta kun ovat kaikilla hakemuksessa ja CV:ssä. Video ei niitä asioita miksikään muuta.
Pitäisi olla laitonta edellyttää hakijalta hakuprosessin aikana sellaista, mikä ei oleellisesti liity työnhakuun ja rekryprosessiin. Ymmärrän videon pyytämisen, jos haetaan työhön jossa esiinnytään. Muuten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko rekrytoijilla myös päätäntävalta, että kenet hyväksytään? Minulla kun ei ole mitään käsitystä miten tuo homma toimii.
Hakemusten ja videoiden perusteella valitaan 2-15 hakijan joukko, josta rekrytoinnista päättävä valitsee jatkoon menijät. Videot ovat sekä alkukarsintaa, että seuraavaa vaihetta varten.
Totta, enpä ole yhdeltäkään firmalta kuullut, mitä tekevät työhakemuksille sen jälkeen, kun paikka on täytetty, lojuvatko siellä systeeminsä nurkissa, minne ne on syötetty, ajasta ikuisuuteen.
Arkistointi ja tietojen automaattinen poisto on yllättävän huonosti hoidettu isoissakin firmoissa.