Miksi aborttia pitäisi katua?
Se ei ole edes ihminen siinä vaiheessa, vaan solurykelmä.
Itse en ole pätkääkään katunut kun 18-vuotiaana tein abortin.
Kommentit (111)
Siitä limaklöntistä olisi tullut sun oma lapsi. Ehkä ihan samanlainen kuin sinä. Ehkä vielä vähän fiksumpikin. Koska abortoit sen, siitä ei tullut mitään. Se sinun lapsenalkusi sydän lakkasi lyömästä ja kasvu loppui. Se sinun limaklönttisi olisi ollut jotain ainutkaatuista jos olisit antavat sille mahdollisuuden.
Mä en todellakaan ole katunut enkä surrut! Ajattelen vaan, että elämäni olisi mennyt pilalle, jos olisin lapsen pitänyt. Todella harvoin asia edes käy mielessä. Olisin ollut todella paska äiti silloin. Nyt mulla on maailman ihanin 4-vuotias, ketä rakastan enemmän kuin mitään muuta maailmassa ja olen hyvä äiti. Näin sen piti mennä :) Älkää pitäkö lasta, jota ette tähän maailmaan halua. Siinä menee pilalle vaan äidin ja mahdollisen lapsen elämä.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 20:43"]
Aborttia sietää katua jos harrastaa hällä väliä -asenteellä seksiä.
[/quote]
Miksi ihmeessä?
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 21:05"]
Siitä limaklöntistä olisi tullut sun oma lapsi.
[/quote]
Mutta onneksi ei tule vaan päätyy sairaalajätteeksi.
Sentimentaalinen paskasi ei vetoa kehenkään, joka asian tuntee.
Ei kai sitä pidä katua.
Fakta vain on se, että siitä solumöykystä olisi aikanaan kehittynyt tunteva ja elävä jälkeläinen, jota ei saa enää ikinä takaisin. Suurin osa ihmisistä omaa kuitenkin inhimilliset tunteet, ja luulen, että aika harvassa ovat ne, jotka eivät oikeasti tunne mitään abortin tehtyään, vaikka ehkä niin väittävät.
Ja ennen kuin nyt lauma abortin tehneitä käy kimppuuni, en tuomitse sen tehneitä.
Niin kertokaapas nyt mitä tekisitte jos lapsella olisi vakava vika ja ei eläisi kuin pari srkuntia syntymän jälkeen, tai joutuisi elämään letkuissa, tai tulisitte itse kuolemaan synnytykseen? Mitäs sitten?
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:24"]
Aikuinen ihminenkin on ollut joskus soluklimppi. Ja soluklimpistä tulee joskus aikuinen ihminen.
[/quote]
Läheskään kaikista soluklimpeistä ei tule. Tämän oppisit mistä tahansa lisääntymisbiologian kirjasta, mutta kun se mytologiaopuksenne toimii teillä sekä moraalin että tieteen oppikirjana, ei voi kai parempaa ymmärrystä vaatia.
[/quote]
kyllä. läheskään kaikista soluklimpeistä ei tule aikuisia, koska raskaus voi mennä kesken. Se tuskin kenellekään on uutta tietoa. Mutta se ei nyt tässä ole oleellista.
Mihinköhän mytologiaopukseen viittaat? Tuohon laittamaani Duodecimin terveyskirjaston linkkiinkö? Olisi mielenkiintoista tietää, mikä kyseisessä lähteessä niin arveluttaa?
[/quote]
Totta kai se on oleellista.
Ja mainitsemani opus on tietenkin Raamattu.
En ole koskaan tavannut aborttioikeuden vastustaaa, jonka motiivit eivät olisi taikauskoiset.
[/quote]
No kukahan tässä nyt perustaa väittämiään mielikuvitukselle? En sanallakaan ole viitannut Raamattuun, mutta sinä näköjään luet juuri sen, mitä haluatkin lukea.
Nämä tekstit ovat kyllä todella julmaa luettavaa. Miksi ette sitten voi mennä steriloitavaksi, jos kerran koette että lapsen saaminen pilaa elämän? Näistä teksteistä saa kuvan, että nykyajan ihmiset paneskelevat kuin eläimet, kenen kanssa hyvänsä, ilman ehkäisyä, sen OIH niin ihanan nautinnon vuoksi. Ja mistään ei oteta vastuuta, koska minä, OI MINÄ, olen niin tärkeä.
Niin, ei sen lapsen kanssa sitten voisikaan enää samalla tavalla seksihurjastella. Niin että raivataan vaan pois tieltä kaikki mahdolliset nautinnonhaluisen elämän esteet.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:07"]
Niin kertokaapas nyt mitä tekisitte jos lapsella olisi vakava vika ja ei eläisi kuin pari srkuntia syntymän jälkeen, tai joutuisi elämään letkuissa, tai tulisitte itse kuolemaan synnytykseen? Mitäs sitten?
[/quote]
Uskiksen oletusvastaus on tähän, että elämä on aina arvokas ja toivottava, myös lyhyt ja hyvin tuskallinen elämä.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:50"]
Aikuinen ihminenkin on ollut joskus soluklimppi. Ja soluklimpistä tulee joskus aikuinen ihminen.
[/quote]
Läheskään kaikista soluklimpeistä ei tule. Tämän oppisit mistä tahansa lisääntymisbiologian kirjasta, mutta kun se mytologiaopuksenne toimii teillä sekä moraalin että tieteen oppikirjana, ei voi kai parempaa ymmärrystä vaatia.
[/quote]
kyllä. läheskään kaikista soluklimpeistä ei tule aikuisia, koska raskaus voi mennä kesken. Se tuskin kenellekään on uutta tietoa. Mutta se ei nyt tässä ole oleellista.
Mihinköhän mytologiaopukseen viittaat? Tuohon laittamaani Duodecimin terveyskirjaston linkkiinkö? Olisi mielenkiintoista tietää, mikä kyseisessä lähteessä niin arveluttaa?
[/quote]
En ole koskaan tavannut aborttioikeuden vastustaaa, jonka motiivit eivät olisi taikauskoiset.
[/quote]
No kukahan tässä nyt perustaa väittämiään mielikuvitukselle? En sanallakaan ole viitannut Raamattuun, mutta sinä näköjään luet juuri sen, mitä haluatkin lukea.
Nämä tekstit ovat kyllä todella julmaa luettavaa. Miksi ette sitten voi mennä steriloitavaksi, jos kerran koette että lapsen saaminen pilaa elämän? Näistä teksteistä saa kuvan, että nykyajan ihmiset paneskelevat kuin eläimet, kenen kanssa hyvänsä, ilman ehkäisyä, sen OIH niin ihanan nautinnon vuoksi. Ja mistään ei oteta vastuuta, koska minä, OI MINÄ, olen niin tärkeä.
Niin, ei sen lapsen kanssa sitten voisikaan enää samalla tavalla seksihurjastella. Niin että raivataan vaan pois tieltä kaikki mahdolliset nautinnonhaluisen elämän esteet.
[/quote]
En mene steriloitavaksi, koska lapsi voi joskus olla toivottu ja silloin se ei todennäköisesti pilaa elämääni. Toisin kuin silloin kun olin 18-vuotias, koulutus kesken, ei varallisuutta eikä todellakaan valmiutta ryhtyä äidiksi.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:07"]
[/quote]
Ei sitä kukaan voi varmuudella sanoa, kuka tulee elämään ja kuinka kauan. Tai tulisiko tarvitsemaan letkuja lopun elämäänsä. No, oli miten oli, minulla ei missään nimessä ole oikeutta päättää toisen elämän päättämisestä. Kantaisin lapsen kohdussani ja toivoisin parasta. Jos lapsi kuitenkin menehtyisi, niin ei sille sitten mitään voi.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:10"]
[/quote]
Yleensä ne jotka aborti ovat tehneet ovat nuoria (esimerkiksi taloudelliset asiat ei kunnossa, parisuhde on tuore/sitä ei ole) ja sitten on nämä, jotka ovat esimerkiksi juuri synnyttäneet ja voimavaroja kahden nuoren lapsen kanssa ei olisi. Miksi pitäisi mennä steriloitavaksi (ja se ei edes nuorilla onnistuisi), jos joskus niitä lapsia mahdollisesti haluaisi?
Parisuhteessakin tulee kyllä paneskeltua, en tiedä onko se sinusta seksihurjastelua :D Ja vastuuta abortillakin nimenomaan otetaan, kun ollaan tehty se päätös, että raskautta ei haluta jatkaa. Ja oletkos miettinyt sitä, että monilla on myös se, että eivät halua lasta juuri siihen elämäntilanteeseensa, koska eivät pystyisi kunnolla siihen lapseen panostamaan (talous, parisuhde ja niin edelleen).
Ja tärkein pointti näissä on se, että kaikki eivät pidä sitä alkiota/sikiötä vielä minään yksilönä, vaan se oon vasta potentiaalinen persoona. Ne, jotka henkeen ja vereen vastustavat tätä ajatusta, eivät kuitenkaan pysty tuomaan mitään sellaista, että tämän näkemyksetn pystyisi kumoamaan. Jo pelkästään se, että alkio ei pysy hengissä khdun ulkopuolella/ sillä ei ole kehittyneitä aivoja puhuu tätä vastaan.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:10"]
[/quote]
Miksi sinua järkyttää se tosiasia, että ihmiset harrastavat seksiä nimenomaan nautinnon eivätkä lisääntymisen vuoksi? Näiinhän me normaalit ihmiset juuri toimimme. Poikkeuksena tietysti aseksuaalit tai frigidit ihmiset. Oletko itse sellainen?
Sterilisaatioon ei Suomessa saa lähetettä, ellei ole vähintään kolmea lasta tai 30 vuoden ikää. Siis pitää olla kolmikymppinen, jotta voi päättää omasta kehostaan ja lisääntymiskyvystään. Tämä jos mikä on julmaa ja mielivaltaista. Toisaalta abortteja tehdään eniten perheenäideille, sillä ihmiset, jotka eivät missään tapauksessa halua lapsia, ovat neuroottisen tarkkoja ehkäisystään.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:07"]
[/quote]
Ei sitä kukaan voi varmuudella sanoa, kuka tulee elämään ja kuinka kauan. Tai tulisiko tarvitsemaan letkuja lopun elämäänsä. No, oli miten oli, minulla ei missään nimessä ole oikeutta päättää toisen elämän päättämisestä. Kantaisin lapsen kohdussani ja toivoisin parasta. Jos lapsi kuitenkin menehtyisi, niin ei sille sitten mitään voi.
[/quote]
Sen vakavan vian näkee kyllä ultrassa.
Haluatko kuulla siis miksi, joidenkin mielestä aborttia tulisi katua, jotta voisit kauhistella sitä, miten muiden arvoihin pohjaavat kriteerit eivät sovellu sinuun? Vai haluatko mahdollisesti keskustella siitä, miten eri tavoin abortista voidaan keskustella järjellisesti, jotta voisit pohtia saattaako oma toimintasi olla ristiriidassa sen kanssa miten muutoin arvotat elämäsi? Hieman siitä riippuu vastaus. Ensimmäiseen voi vastata vaikkapa, koska olet murhaaja, jälkimmäisen vaatiessa rahtusen syvällisempää keskustelua.
Jälkimmäisen argumentin katumisen puolesta voi ajatella pohjaavan vaikkapa johonkin ajatukseen ihmisen potentiaalisti ja tuon potentiaalin olemassaolosta jo kaikissa totipotenteissa soluissa. Tällöin päätöksesi keskeyttää raskaus on tuon potentiaalin tuhoamista ja sinällään väärin, koska se tekona nakertaa kollektiivista ihmisyyttämme tai tulevaa mahdollisuuttamme olla ihmisinä parempia. Voit vastata tähän esittämällä, että potentiaalinen ilo kohdistuu aina vain yksilöihin kun taas suru ja haitta voidaan kuvitella ilman sen kohdistumista kehenkään. Tästä seuraa, että syntymä on aina negatiivinen asia ja kenenkään ei tulisi syntyä. Tähän biologi vastaa, että se tietää ihmissuvun loppua, johon voit todeta että hyvä vaan kun muutenkin tuhotaan niin paljon luontoa. Mutta sitten tietysti kurja filosofi sanoo, että argumenttisi perustuu samaan tulevaan iloon, jolla ei voida oikeuttaa mitään. Koska on kuitenkin oletettavaa, että ihmisten joukkotuho aiheuttaa surua, ei tuleva ilo (eläinkunnan ja ekosysteemin) voi olla perustana tälle kärsimykselle, joten alkuperäinen päätöksesi kärsimyksen vähentämisesti ei ole yleistettävissä moraalisäännöksi, mistä seuraa, ettei sen tuomitseminen sen paremmin kuin hyväksyntäkään voi perustua mihinkään yleistettävään moraaliin, jolloin kaikki tuomitseminen tapahtuu aina partikulariteetista käsin, minkä vuoksi yksilökeskeisessä yhteiskunnassa tällaista tuomiota ei voida antaa. Samalla toki katoaa perusta koko yhteisöltä, mutta sehän oikeastaan onkin mahdoton jos oletamme yksilöllä olevan vapauksia, mutta toki yksilöäkään ei olisi olemassa ilman yhteisöä. Tuhoat siis itsesi samalla kun tuhoat yhteisön, samalla kun tuhoat alkion, joten tekosi on tuomittava koska se johtaa itsetuhoon.
Tai siis oikeastaan ihan mitä tahansa muuta. Oletettavasti kuitenkaan tämä ei nyt ollut se keskustelu jota toivoit saavasi käydä vaan tuo verrattain helposti kumottava "rv 8 alkio on ihminen" -argumentti lienee oletettu vastaus. Jatketaan siis sillä. Ei ole ihminen se.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:17"]
No, oli miten oli, minulla ei missään nimessä ole oikeutta päättää toisen elämän päättämisestä.
[/quote]
Sinulla on kuitenkin mielestäsi oikeus päättää toisen ihmisen pakottamisesta elämään, vaikka tämä vaihtoehto tuottaa valtavasti kärsimystä ihan jokaiselle. Se, ettei koskaan tule elämään, ei kuitenkaan aiheuta kärsimystä lainkaan. Kärsimyksen aiheuttaminen on siis sinulle täysin ok mutta ei sen estäminen.
Mielenkiintoinen moraali sinulla.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:50"] [quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:36"] [quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:29"] [quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:24"] Aikuinen ihminenkin on ollut joskus soluklimppi. Ja soluklimpistä tulee joskus aikuinen ihminen. [/quote] Läheskään kaikista soluklimpeistä ei tule. Tämän oppisit mistä tahansa lisääntymisbiologian kirjasta, mutta kun se mytologiaopuksenne toimii teillä sekä moraalin että tieteen oppikirjana, ei voi kai parempaa ymmärrystä vaatia. [/quote] kyllä. läheskään kaikista soluklimpeistä ei tule aikuisia, koska raskaus voi mennä kesken. Se tuskin kenellekään on uutta tietoa. Mutta se ei nyt tässä ole oleellista. Mihinköhän mytologiaopukseen viittaat? Tuohon laittamaani Duodecimin terveyskirjaston linkkiinkö? Olisi mielenkiintoista tietää, mikä kyseisessä lähteessä niin arveluttaa? [/quote] Totta kai se on oleellista. Ja mainitsemani opus on tietenkin Raamattu. En ole koskaan tavannut aborttioikeuden vastustaaa, jonka motiivit eivät olisi taikauskoiset. [/quote] No kukahan tässä nyt perustaa väittämiään mielikuvitukselle? En sanallakaan ole viitannut Raamattuun, mutta sinä näköjään luet juuri sen, mitä haluatkin lukea. Nämä tekstit ovat kyllä todella julmaa luettavaa. Miksi ette sitten voi mennä steriloitavaksi, jos kerran koette että lapsen saaminen pilaa elämän? Näistä teksteistä saa kuvan, että nykyajan ihmiset paneskelevat kuin eläimet, kenen kanssa hyvänsä, ilman ehkäisyä, sen OIH niin ihanan nautinnon vuoksi. Ja mistään ei oteta vastuuta, koska minä, OI MINÄ, olen niin tärkeä. Niin, ei sen lapsen kanssa sitten voisikaan enää samalla tavalla seksihurjastella. Niin että raivataan vaan pois tieltä kaikki mahdolliset nautinnonhaluisen elämän esteet. [/quote] En mene steriloitavaksi, koska lapsi voi joskus olla toivottu ja silloin se ei todennäköisesti pilaa elämääni. Toisin kuin silloin kun olin 18-vuotias, koulutus kesken, ei varallisuutta eikä todellakaan valmiutta ryhtyä äidiksi.
[/quote]
Toivoisin, että tuollaiset voitaisiin pakkosterilisoida. Millainen ajatusmaailma voi olla ihmisellä, joka tappaa toisen ihmisen siksi, että ei ole koulutusta tai varallisuutta? Ai niin, itsekäs.
Tiedoksesi, että kouluttautua voi myös lasten saamisen jälkeen. Ja sitä mammonaa voi haalia myös lapsen syntymän jälkeenkin.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:50"] [quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:36"] [quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:29"] [quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:24"] Aikuinen ihminenkin on ollut joskus soluklimppi. Ja soluklimpistä tulee joskus aikuinen ihminen. [/quote] Läheskään kaikista soluklimpeistä ei tule. Tämän oppisit mistä tahansa lisääntymisbiologian kirjasta, mutta kun se mytologiaopuksenne toimii teillä sekä moraalin että tieteen oppikirjana, ei voi kai parempaa ymmärrystä vaatia. [/quote] kyllä. läheskään kaikista soluklimpeistä ei tule aikuisia, koska raskaus voi mennä kesken. Se tuskin kenellekään on uutta tietoa. Mutta se ei nyt tässä ole oleellista. Mihinköhän mytologiaopukseen viittaat? Tuohon laittamaani Duodecimin terveyskirjaston linkkiinkö? Olisi mielenkiintoista tietää, mikä kyseisessä lähteessä niin arveluttaa? [/quote] Totta kai se on oleellista. Ja mainitsemani opus on tietenkin Raamattu. En ole koskaan tavannut aborttioikeuden vastustaaa, jonka motiivit eivät olisi taikauskoiset. [/quote] No kukahan tässä nyt perustaa väittämiään mielikuvitukselle? En sanallakaan ole viitannut Raamattuun, mutta sinä näköjään luet juuri sen, mitä haluatkin lukea. Nämä tekstit ovat kyllä todella julmaa luettavaa. Miksi ette sitten voi mennä steriloitavaksi, jos kerran koette että lapsen saaminen pilaa elämän? Näistä teksteistä saa kuvan, että nykyajan ihmiset paneskelevat kuin eläimet, kenen kanssa hyvänsä, ilman ehkäisyä, sen OIH niin ihanan nautinnon vuoksi. Ja mistään ei oteta vastuuta, koska minä, OI MINÄ, olen niin tärkeä. Niin, ei sen lapsen kanssa sitten voisikaan enää samalla tavalla seksihurjastella. Niin että raivataan vaan pois tieltä kaikki mahdolliset nautinnonhaluisen elämän esteet. [/quote] En mene steriloitavaksi, koska lapsi voi joskus olla toivottu ja silloin se ei todennäköisesti pilaa elämääni. Toisin kuin silloin kun olin 18-vuotias, koulutus kesken, ei varallisuutta eikä todellakaan valmiutta ryhtyä äidiksi.
[/quote]
Toivoisin, että tuollaiset voitaisiin pakkosterilisoida. Millainen ajatusmaailma voi olla ihmisellä, joka tappaa toisen ihmisen siksi, että ei ole koulutusta tai varallisuutta? Ai niin, itsekäs.
Tiedoksesi, että kouluttautua voi myös lasten saamisen jälkeen. Ja sitä mammonaa voi haalia myös lapsen syntymän jälkeenkin.
[/quote]
Abortoitu alkio ei ole lähelläkään ihmistä. Paljon vastuullisempaa on tehdä uraa ja huolehtia että tulevalla lapsella tulee olemaan kaikki tarvittava, eikä elättää lasta sossutuilla.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:22"]
[/quote]
Niin, sinähän olet erittäin innokkaasti rajoittamassa toisten, tuntevien naisten oikeuksia henkilökohtaiseen koskemattomuuteen. Sinun moraalikäsityksessäsi alkio/sikiö on jo yksilö, jotkut muut eivät tätä näkemystäsi jaa.
Näkemyksesi kuulostaa vain siltä, että haluat saada mahdollisimman paljon ikävää naiselle, joka kehtaa seksistä nauttia, vitut siitä muksusta (se on vai oiva keino, joka verhoaa sadistiset näkemyksesi)
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Miten 18 vuotias lapseton pääsee sterilisaatioon?
En ole katunut mutta surrut kylläkin. Surrut sitä etten voinut siinä elämäntilanteessa tarjota huolta ja hoivaa hänelle. sitä että ehkäisyn piti pettää jne. Mutta se on mielestäni normaalia, surra tuollaista. Katuminen kai on aika harvinaista? Eiköhän 99% naisista tee päätöksen vakaasti harkiten ja pohtien kuitenkin tälläisessä asiassa?