Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä akateeminen työtön!

Vierailija
05.10.2014 |

Mitä opiskelit? Mikä oli pääaineesi?

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 22:44"]

[/quote] Mitä teekkari sanoi humanistille?

Vierailija
22/106 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 22:44"]

[/quote]

Voinen vastata, koska olin ennen kotiäitiyttä akateeminen työtön ja tulen varmaankin olemaan sitä taas vanhempainvapaan ja sen jälkeen hoitovapaan päätyttyä. 

Opiskelin kandiin asti musiikkitiede pääaineenani. Vaihdoin sitten pääaineeksi naistutkimuksen. Eipä noilla kummallakaan oikein mitään teen. Oli kuitenkin aikansa kivaa opiskella niitä. Nyt maksellaan opintolainaa takaisin ja siihen menee vielä hyvin pitkä aika...

Olen ns. piilotyötön, eli jos en olisi jäänyt vapaaehtoisesti työmarkkinoiden ulkopuolelle kotiäidiksi, olisin työtön. Tai opiskelemassa vielä uutta ammattia.

-metriletti -77
[/quote][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 22:44"]

[/quote]

Voinen vastata, koska olin ennen kotiäitiyttä akateeminen työtön ja tulen varmaankin olemaan sitä taas vanhempainvapaan ja sen jälkeen hoitovapaan päätyttyä. 

Opiskelin kandiin asti musiikkitiede pääaineenani. Vaihdoin sitten pääaineeksi naistutkimuksen. Eipä noilla kummallakaan oikein mitään teen. Oli kuitenkin aikansa kivaa opiskella niitä. Nyt maksellaan opintolainaa takaisin ja siihen menee vielä hyvin pitkä aika...

Olen ns. piilotyötön, eli jos en olisi jäänyt vapaaehtoisesti työmarkkinoiden ulkopuolelle kotiäidiksi, olisin työtön. Tai opiskelemassa vielä uutta ammattia.

-metriletti -77
[/quote]

Musiikkitieteilijät (ainakin helsingistä valmistuneet) työllistyvät kyllä ihan hyvin. Minä vaihdoin pääainetta toiseen, mutta kaikki kanssani aloittaneet ovat työllistyneet oikein hyvin. Ja tiedän tämän faktana, aloittaneita kun oli 25 ja yhteydessä ollaan vieläkin. Itse asiassa minua välillä kaduttaa etten uskaltanut katsoa tuota korttia loppuun, vaan vaihdoin jo parin vuoden jälkeen pois. Naistutkimus toki voi olla eri asia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 02:20"]Onko kauppatieteiden maistereita paljon työttömänä?
[/quote]
Täällä yksi työtön KTM, pääaine markkinointi. En tiedä kumpi hävettää enemmän, työttömyys vai helvetin turha pääaineeni.

Vierailija
24/106 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiskuntatieteiden maisteri ja nyt määräaikainen sopimus. olis kiva saada jotain pidempiaikaisempaa.

kavereista työttöminä tai vaikeasti töitä saatavilla on mm. biologilla ja suomen kielen opettajalla.

Vierailija
25/106 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 06:20"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 22:44"]

[/quote] Mitä teekkari sanoi humanistille?

[/quote]

Bicmac ranskalaisilla

Vierailija
26/106 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 18:10"]

Ihan mielenkiinnosta, mihin naistutkimuksen opiskelijat pääasiallisesti työllistyy? Yliopistolle? Tämä ei ole vittuilua, vaan puhdasta uteliaisuutta.

[/quote]

Onneksi totesin opiskeluaikana naistutkimuksen jopa sosiologiaa turhemmaksi aineeksi, ja jätin sen aloittamatta. En minä vaan tiedä, mihin työllistyvät, kun jotenkin se ei istu edes tasa-arvoprojekteihin. Mutta lääketieteet, niin ihmis-, eläin- kun hammas- taitavat olla ainoat jokseenkin varmasti työllistävät alat.

Vierailija
27/106 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

FM (opettaja, äidinkieli)

Vierailija
28/106 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

FM, pääainen englanti ja kääntäminen. Oman alan töitä en ole tehnyt koskaan, koska pakkoyrittäjyyteen en suostu ja työpaikkoja ei ole, kaikki enkun kääntäminen on ulkoistettu hikipajoissa töitä tekeville friikuille. En kuitenkaan ole akateeminen työtön, sillä teen toimistotöitä aivan naurettavalla palkalla (käteen jää häävisti 1500€/kk).

Olen naurettavan ylikoulutettu tähän hommaan ja suoraan sanoen v----ttaa kun tuli 6vuotta opiskeltua, turhaan. Kannattavaa valtiolta kouluttaa ihmisiä korkeakouluissa ja yliopistoissa töihin, joita ei enää ole! Opettajat yo:lla ovat täysin vieraantuneita monen alan nykytodellisuudesta ja työllistymismahdollisuuksista. Ja koulutushan kannattaa aina, vai mitä!!

Vierailija
29/106 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään taitaa olla niin että ainoastaan lääkärit ja sosiaalityöntekijät työllistyvät varmasti, ehkä myös oikeustieteilijät. Ennen olisi kuulostanut uskomattomalta että KTM tai opettajan pätevyyden hankkinut voi olla ilman työtä, mutta niin tämä maa nyt vain makaa. Sote on se mikä työllistää, mutta ei kaikkia se ala kiinnosta.

Vierailija
30/106 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 07:02"][quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 02:20"]Onko kauppatieteiden maistereita paljon työttömänä?
[/quote]
Täällä yksi työtön KTM, pääaine markkinointi. En tiedä kumpi hävettää enemmän, työttömyys vai helvetin turha pääaineeni.
[/quote]Missä päin asut? Miltä alueelta haet töitä?

Vierailija
31/106 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 07:02"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 02:20"]Onko kauppatieteiden maistereita paljon työttömänä? [/quote] Täällä yksi työtön KTM, pääaine markkinointi. En tiedä kumpi hävettää enemmän, työttömyys vai helvetin turha pääaineeni.

[/quote]

Täällä toinen työtön KTM. Oletko kauan ollut työttömänä?

Vierailija
32/106 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa masentavaa lukea tällaista valmistumisen kynnyksellä. Olen taiteentutkimusta opiskellut humanisti. Jälkiviisaana on hyvä miettiä nyt, mihin olisi kannattanut opiskelupanoksensa laittaa kun rahkeita ja kiinnostusta olisi ollut muuhunkin. Työkokemusta omalta alalta reilun puolen vuoden verran, tällä hetkellä en ole töissä. Eli työkkäri todennäköisesti odottaa valmistumisen jälkeen, vaikka koko ajan haen töitä. Tuskin sitä ennen työllistyn. Lisäkoulutus on käynyt mielessä ja siihen varmasti tartun, aikuiskasvatusta ja johtamisopintoja.

Vierailija
33/106 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä työllisyystilanne on huono, mutta oli se surkea 20 vuotta sittenkin. Sitten talous lähti taas nousuun ja kortistoon valmistuneet ehtivät kyllä saada sen työpaikkansa ja vittuuntua siihen ihan riittävästi. Miksi nyt olisi eri tavalla?

Vierailija
34/106 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös saman alan FM, ja ymmärrän kyllä täsmälleen ajatuksesi. Itse tosin olen aikoinaan työskennellyt in-house-kääntäjänä, sittemmin sorruin lomautuksen jälkeen pakkoyrittäjyyteen. Pari vuotta sitä jaksoin, kunnes totesin, että hyvän yrittäjän ei pitäisi miettiä, mistä saisi rahat pakollisiin YEL-maksuihin ja ennakkoveroihin. Kaikista ei vaan ole yrittäjiksi. No, onneksi työttömyyskassan jäsenenä nyt on edes säännölliset tulot, vaikkakin pienet. Itse en ikävä kyllä usko, että käännösalaan koskaan tulee muutosta. Päinvastoin, palkkioita pyritään kaiken aikaa laskemaan, ja sain itsekin uskomattoman härskejä palkkioehdotuksia. Minä vain yksinkertaisesti väsyin siihen jatkuvaan vääntämiseen joka ikisestä asiasta, joita palkansaajan harvemmin tarvitsee miettiä. Ja kun niiden työehtojen, palkkiotason ym. parantaminen ei ikävä kyllä kiinnosta yhtään ketään muuta kuin niitä, jotka alalla työskentelevät. Etenkään se ei kiinnosta asiakkaita tai niitä hikipajoja, joiden pompoteltavaksi en lähtisi koskaan. Halvalla sitten ilmeisesti saa hyvää, koska muutosta parempaankaan ei ole näkyvissä.

Mutta joo, tulihan sitä tosiaan kouluja käytyä, ja kieltämättä on vähän petetty olo. Opiskelijoille pitäisi painottaa, että alalla ei töitä juurikaan ole kuin yrittäjänä.  

Vierailija
35/106 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te englannin kääntäjät voi tehdä aineenopettajan opintoja ja pätevöityä opetushommiin?

Vierailija
36/106 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös saman alan FM, ja ymmärrän kyllä täsmälleen ajatuksesi. Itse tosin olen aikoinaan työskennellyt in-house-kääntäjänä, sittemmin sorruin lomautuksen jälkeen pakkoyrittäjyyteen. Pari vuotta sitä jaksoin, kunnes totesin, että hyvän yrittäjän ei pitäisi miettiä, mistä saisi rahat pakollisiin YEL-maksuihin ja ennakkoveroihin. Kaikista ei vaan ole yrittäjiksi. No, onneksi työttömyyskassan jäsenenä nyt on edes säännölliset tulot, vaikkakin pienet. Itse en ikävä kyllä usko, että käännösalaan koskaan tulee muutosta. Päinvastoin, palkkioita pyritään kaiken aikaa laskemaan, ja sain itsekin uskomattoman härskejä palkkioehdotuksia. Minä vain yksinkertaisesti väsyin siihen jatkuvaan vääntämiseen joka ikisestä asiasta, joita palkansaajan harvemmin tarvitsee miettiä. Ja kun niiden työehtojen, palkkiotason ym. parantaminen ei ikävä kyllä kiinnosta yhtään ketään muuta kuin niitä, jotka alalla työskentelevät. Etenkään se ei kiinnosta asiakkaita tai niitä hikipajoja, joiden pompoteltavaksi en lähtisi koskaan. Halvalla sitten ilmeisesti saa hyvää, koska muutosta parempaankaan ei ole näkyvissä.

Mutta joo, tulihan sitä tosiaan kouluja käytyä, ja kieltämättä on vähän petetty olo. Opiskelijoille pitäisi painottaa, että alalla ei töitä juurikaan ole kuin yrittäjänä.  

Jostain syystä lainaus ei onnistunut, tämä siis tarkoitettu vastaukseksi 76:lle...

Vierailija
37/106 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:09"]

Ettekö te englannin kääntäjät voi tehdä aineenopettajan opintoja ja pätevöityä opetushommiin?

[/quote]

Opettajan työ vaatii tiettyjä ominaisuuksia, joita ei kaikilla ole. Itse en ainakaan voisi koskaan olla opettaja. Tai jos olisin, niin olisin todennäköisesti huono opettaja.

Vierailija
38/106 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:14"]

[/quote]

Opettajan työ vaatii tiettyjä ominaisuuksia, joita ei kaikilla ole. Itse en ainakaan voisi koskaan olla opettaja. Tai jos olisin, niin olisin todennäköisesti huono opettaja.

[/quote]

No siinä tapauksessa ymmärrän valituksen siitä, ettei englanti pääaineena valmistunut työllisty! :D

Vierailija
39/106 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:18"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:14"]

[/quote]

[/quote]

No siinä tapauksessa ymmärrän valituksen siitä, ettei englanti pääaineena valmistunut työllisty! :D

[/quote]

Niin no, jos pääaine on englantilainen filologia. Jos se on englannin kielen kääntäminen ja tulkkaus, niin odotuksena lienee tällöin työ kääntämisen ja/tai tulkkauksen parissa, ei niinkään opettajana.

Vierailija
40/106 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aineenopettajaksi voi tuosta vaan ruveta. Koulutukseen valitaan vain osa hakijoista, meillä on soveltuvuuskokeet (ainakin haastattelu, en tiedä onko jotain psykologistakin), suurimmalla osalla maistereista on opintotuki jo käytetty ja työttömyyspäivärahoilla ei saa opiskella. Opettajaopintoihin kuuluu pakollinen, palkaton harjoittelu eikä sen ohessa oikein voi missään hanttihommissakaan olla töissä. Hanttihommien saaminen maisterin papereilla on myös todella vaikeaa.