Työvoimapula, mistä ne avoimet työpaikat löytyy?
Olen keski-ikäinen pitkäaikaistyötön it-alalta. Teen yli 100 hakemusta vuodessa. Muutaman kerran olen päässyt työhaastatteluun, siinä se. Minua syyllistetään jatkuvasti työttömyydestäni, töitä on kuulemma niin paljon että työvoimaa pitää hakea ulkomailta.
Voisiko joku kertoa mistä nämä työpaikat löytyvät ja miten niihin työllistyy?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudula on huutava pula monissa ammateissa. Sote -puolella lääkäri tai sosiaalityöntekijä saa valita parhaat hommat päältä ja työllistyy päivässä, myös alemmin koulutetuista hoitajista, sosionomeista, lähäreistä on akuuttia pulaa. Aina ei viitsitä edes laittaa hakuun paikkoja, koska hakijoita ei ole.
Olen eri, mutta miksi alapeukkuja?
Meidän osastolla on tällä hetkellä 6 vakituista toimea auki, 0 hakijaa. "Ei ole työvoimapulaa", missä todellisuudessa elätte?
Päiväkoti vai sairaala?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä osaat?
-palkkaava esimies
Enemmän kuin sinä, ja sehän sinua pelottaakin. :)
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole töitä sitten pitää vaihtaa alaa. Esim päiväkodeissa, kouluissa ja terveydenhoito puolella huutava pula työntekijöistä.
Vaativat koulutuksen. Koulutus kestää ja maksaa ja se on yhteiskunnalle liian kallista. Työntekijöitä pitäisi pompata kuin taikaluukusta aina kulloisenkin kvartaalin työvoimavaatimuksiin! Kohta taas on jo liikaa työntekijöitä tarjolla, luultavasti jo ensi keväänä.
Ei vaadi eikä liikaa työntekijöitä tule näihin ammatteihin koskaan. Tervetuloa !
Käytänpä tilaisuuteni ja kysyn, kun nyt on tullut puhe CV:n aukoista.
Miten peitän ansioluettelossani parin vuoden tyhjän kohdan, jonka syynä on onnettomuus ja siitä toipuminen hyvin vaikeiden elämänmuutosten ohessa? Olen parantumassa täysin entiselleni, mutta olen varma siitä, että rekrytoijat näkevät minut väistämättä aikapommina, jos saavat tietää.
Ikäni puolesta olen 55+ eli hylkytavaraa, mutta silti haluaisin töihin. Omalla alallani ammattitaito ei vanhene ihan hetkessä, ja olen suorittanut uuden tutkinnon äskettäin työmarkkinatuella. Sitä ei kuitenkaan voi naamioida kokopäiväopiskeluksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten peitän ansioluettelossani parin vuoden tyhjän kohdan, jonka syynä on onnettomuus ja siitä toipuminen hyvin vaikeiden elämänmuutosten ohessa? Olen parantumassa täysin entiselleni, mutta olen varma siitä, että rekrytoijat näkevät minut väistämättä aikapommina, jos saavat tietää.
Ikäni puolesta olen 55+ eli hylkytavaraa, mutta silti haluaisin töihin. Omalla alallani ammattitaito ei vanhene ihan hetkessä, ja olen suorittanut uuden tutkinnon äskettäin työmarkkinatuella. Sitä ei kuitenkaan voi naamioida kokopäiväopiskeluksi.
Mikä tutkinto on sellainen, mikä ei näytä kokopäiväopiskelulta?
Kuinka kauan onnettomuudesta on? Voitko vain jättää siihen aukon ja selittää haastattelussa (esim. liikenneonnettomuus ja katkennut jalka luulisi olevan ihan ok??) vai onko se 2 v sitten käynyt, eli et ole viime aikoina tehnyt paperin mukaan mitään, jolloin olet automaattisesti ulkona haastatteluista, ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan onnettomuudesta on? Voitko vain jättää siihen aukon ja selittää haastattelussa (esim. liikenneonnettomuus ja katkennut jalka luulisi olevan ihan ok??) vai onko se 2 v sitten käynyt, eli et ole viime aikoina tehnyt paperin mukaan mitään, jolloin olet automaattisesti ulkona haastatteluista, ikävä kyllä.
Jos on oikealla työvoimapula-alalla tai henkilö halutaan muusta syystä ei ketään kiinnosta vaikka sanoisi että oli puolison rahoilla tai vastaavaa. Kysyjä on vasta suorittanut tutkinnon eli korostaa vain sitä.
Sinä voit haistaa kukkasen.
Salon akkutehtaalle kaivataan 300 uutta työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen tutkinto, joka on aloitettu jo vuosia aiemmin, työssäoloaikana.
No, mitäs minä sitten teen? Palstalla on teroitettu sitä, että tukien varaan ei saa jäädä loisimaan.
Ei ole töitä suomalaiselle etenkään aikuiselle miehelle suomessa siitä pitää yritykset, hr sakki ja hallitus. Hallitus poistaa työlupien vaatimisen oli viime vkolla. Miljoona kiinalaista on jo pakkaamassa laukkujaan.
Työvoimapulasta on mielestäni turha puhua. Jos oikeasti on pulaa niin miksi silti on paljon työtä haluavia ja hakevia työttömiä, esimerkiksi minä.
Yksi asia mihin pitäisi kiinnittä huomiota on, että työntekijöitä koulutettaisiin pitkin matkaa ja päivitetään heidän osaamistaan eri asioissa.
Esimerkiksi minun 20 vuotisen urani aikana työnantaja ei kouluttanut kertaakaan mitenkään, mihinkään.
Tietoteknisiä taitoja tms. voisi aivan hyvin järjestää vähän kuin kertausharjoituksia, määrävälein kutsutaan pakolliseen koulutukseen ja työnantaja on velvollinen päästämään.
Seurelta pk seudulla. Päiväkotikeikkaa on joka päivälle noin 200 vuoroa.