Työvoimapula, mistä ne avoimet työpaikat löytyy?
Olen keski-ikäinen pitkäaikaistyötön it-alalta. Teen yli 100 hakemusta vuodessa. Muutaman kerran olen päässyt työhaastatteluun, siinä se. Minua syyllistetään jatkuvasti työttömyydestäni, töitä on kuulemma niin paljon että työvoimaa pitää hakea ulkomailta.
Voisiko joku kertoa mistä nämä työpaikat löytyvät ja miten niihin työllistyy?
Kommentit (112)
Onhan niitä töitä, pitää vaan reippaasti kävellä tehtaan konttoriin ja kertoa olevansa halukas ottamaan työtä vastaan.
Mitään työvoimapulaa EI OLE, korkeintaan paikallisesti helsingissä.
Olen akateeminen 20v asiantuntija/päällikkökokemusta omaava ja voin kertoa että joka paikkaan hakee 150-400 hakijaa. Juuri tuli ei kiitos - kirjettä parista paikasta, toisessa 250hakijaa, toisessa 190. Vaikka on loistava cv niin aina noin isossa sakissa jollain muullakin on.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin olet ylläpitänyt ammattiosaamistasi työttömyyden aikana? Välittyykö työnantajalle hakemuksissa varmasti sellainen kuva, ettei tästä tarvitsisi huolehtia? Ymmärtänet, että työnantaja ottaa mieluummin vaikka vastavalmistuneen jos hän voi olla varma siitä, että henkilö osaa ne asiat joita häneltä työssä vaaditaan. Aukot CV:ssä eivät ole koskaan hyväksi, vaan on tärkeää että siellä olisi nähtävissä esim. kursseja tai muuta ammattitaitoa ylläpitävää aktiviteettia.
Mutta jos aukkoja CV:n on tullut, niin mitä sitten? Onko ihminen sitten pilaantunutta tavaraa ja tuomittu ikuisesti työttömäksi? Itse olin vuosia työelämästä pois ihan omasta tahdosta. En ole ikinä tajunnut tätä aukkojen tuijottamista CV:stä. Mitä v==tua se työnantajalle kuuluu mitä olen vapaa-aikanani tehnyt?
Se on se keski-ikä. Olen 46 ammattijohtaja ja rekrykonsultti (nuori nainen) kysyi että miten se on tuon oppimisen ja muutosten siedon kanssa, kun olet jo tuon ikäinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin olet ylläpitänyt ammattiosaamistasi työttömyyden aikana? Välittyykö työnantajalle hakemuksissa varmasti sellainen kuva, ettei tästä tarvitsisi huolehtia? Ymmärtänet, että työnantaja ottaa mieluummin vaikka vastavalmistuneen jos hän voi olla varma siitä, että henkilö osaa ne asiat joita häneltä työssä vaaditaan. Aukot CV:ssä eivät ole koskaan hyväksi, vaan on tärkeää että siellä olisi nähtävissä esim. kursseja tai muuta ammattitaitoa ylläpitävää aktiviteettia.
Mutta jos aukkoja CV:n on tullut, niin mitä sitten? Onko ihminen sitten pilaantunutta tavaraa ja tuomittu ikuisesti työttömäksi? Itse olin vuosia työelämästä pois ihan omasta tahdosta. En ole ikinä tajunnut tätä aukkojen tuijottamista CV:stä. Mitä v==tua se työnantajalle kuuluu mitä olen vapaa-aikanani tehnyt?
Joo samaa ihmettelen, mutta rekrytoijille oikein opetetaan että ”vahdi tarkkaan ettei ole mitään aukkoja työhistoriassa”. Varmaan sillä koitetaan karsia juopot ja narkit ja linnakundit pois, vaikka ei se aukko tarkoita yleensä tätä.
Vierailija kirjoitti:
Ei, ymmärsit nyt aloittajan kysymyksen väärin. Nyt keuhkotaan jatkuvasti julkisuudessa huutavasta työvoimapulasta. Myös koodarit ja IT-puoli on mainittu. Jos olisi työvoimapula Ap revittäisiin töihin ja hän saisi opetella puuttuvat asiat työn ohessa. Sitä tarkoittaa yleinen työvoimapula.
Mikäli pula on vain tietyillä aloilla ja 25-vuotiaasta koodaamista 24 h vuorokaudessa tekevästä kymmenen vuoden kokemuksella tämä pitää sanoa. Työntekijäpulaa on matalapalkka-aloilla ja tiettyjen erityisalojen osaajista. Tämä pitää avata ihmisille. Työttömiä on edelleen reilusti enemmän kuin työpaikkoja. Pidetään tämä mielessä ennen kuin aletaan täyttämään ulkopuolisilla. Toki sosiaaliturvaa ja työnantajan sivukuluja ja muita työehtoja pitää pystyä rukkaamaan. Mutta nuo kikkaile-ansioluettelollasi-neuvot ovat höpöhöpöä.
Entinen rekrytoija tässä. Tuo on ihan totta että aukkoja pelätään tai epäillään heti että jotain vikaa hakijassa. Silti, yksi paras rekrytointini oli 12v katkon omaava kotiäiti. Hänelle annettiin mahdollisuus ja se todella kannatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo samaa ihmettelen, mutta rekrytoijille oikein opetetaan että ”vahdi tarkkaan ettei ole mitään aukkoja työhistoriassa”. Varmaan sillä koitetaan karsia juopot ja narkit ja linnakundit pois, vaikka ei se aukko tarkoita yleensä tätä.
Huvittaa tämä, että aukkoja ei saa olla mutta toisaalta CV:stä pitäisi poistaa kaikki epärelevantit työt, jopa korkeakoulutus ettei siivoustyötä tarjoava ärsyynny mahdollisesta ylimielisestä herrasta.
Jos alalla on oikeasti työvoimapula niin kukaan ei välitä aukoista. Itse olen ollut aina täysin työkykyinen vaikka takana on työttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä olisit työnantaja, niin palkkaisitko vaikkapa asiantuntijatyöhön sellaisen henkilön, joka ei ole pariin vuoteen tehnyt päivääkään kyseisen alan tehtäviä eikä myöskään halua paljastaa, onko tehnyt tuona aikana muuta kuin oleillut? Etenkin aloilla jossa hyödynnetään paljon teknologiaa, ohjelmistot ym. päivittyvät jatkuvasti. Osaaminen saattaa paikasta ja alasta riippuen vanhentua jo kuukausissa, saati sitten vuosissa.
Et sinä ihmisenä "pilaantunut" taatustikaan ole, mutta ikävä kyllä työntekijän roolissa et enää ole sitä halutuintakaan tavaraa. Työnantajan on oltava varma, että palkkaamansa henkilö osaa hänelle annetut hommat. Lisäksi mysteerin peitossa olevat aukot saattavat saada työnantajan muutenkin varuilleen, sillä mistä hän voisi sen tietää jos olisit ollut vaikka mielenterveysongelmien vuoksi työkyvytön koko tuon ajan, tai kenties nykyäänkin.
Kaupungin ruokapalveluissa on jatkuvasti työntekijäpula.
Samoin opettajien sijaisuuksiin on välillä vaikea löytää tekijöitä, erityisesti päiväkoteihin.
Vierailija kirjoitti:
Entinen rekrytoija tässä. Tuo on ihan totta että aukkoja pelätään tai epäillään heti että jotain vikaa hakijassa. Silti, yksi paras rekrytointini oli 12v katkon omaava kotiäiti. Hänelle annettiin mahdollisuus ja se todella kannatti.
Miksi niitä pelätään? Eikö ihmisellä ole muuta arvoa kuin työntekeminen? Pelkkää työputkea koulun penkiltä eläkkeeseen ja sitten kuollaan veritulppaan kun on raadettu koko elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä olisit työnantaja, niin palkkaisitko vaikkapa asiantuntijatyöhön sellaisen henkilön, joka ei ole pariin vuoteen tehnyt päivääkään kyseisen alan tehtäviä eikä myöskään halua paljastaa, onko tehnyt tuona aikana muuta kuin oleillut? Etenkin aloilla jossa hyödynnetään paljon teknologiaa, ohjelmistot ym. päivittyvät jatkuvasti. Osaaminen saattaa paikasta ja alasta riippuen vanhentua jo kuukausissa, saati sitten vuosissa.
Et sinä ihmisenä "pilaantunut" taatustikaan ole, mutta ikävä kyllä työntekijän roolissa et enää ole sitä halutuintakaan tavaraa. Työnantajan on oltava varma, että palkkaamansa henkilö osaa hänelle annetut hommat. Lisäksi mysteerin peitossa olevat aukot saattavat saada työnantajan muutenkin varuilleen, sillä mistä hän voisi sen tietää jos olisit ollut vaikka mielenterveysongelmien vuoksi työkyvytön koko tuon ajan, tai kenties nykyäänkin.
Minkä ihminen mielenterveysongelmilleen voi?
Wolt trokareille on huhujen mukaan tarvetta. Myös kevytyrittäjänä toimiva lähäri on kova sana.
Vierailija kirjoitti:
Wolt trokareille on huhujen mukaan tarvetta. Myös kevytyrittäjänä toimiva lähäri on kova sana.
Tämänkö vuoksi suomalaisista puolet halutaan korkeakoulutetuiksi? Se fillari kulkee nopeammin maisterin paperit taskussa.
Olet it alalla etkä osaa käyttää Googlea? Ilmeisesti et myöskään osaa koodata koska koodareille on nyt todella paljon työtä tarjolla.
Pulaa on mm. Ravintola-ala, hoitoala. Kouluttaudu uudestaan näille aloille mikäli olet surkimus it-alalla. Omista tuttavista ei kyllä yksikään ole it-alalla työtön mutta näköjään palstalle kerääntyy kaikki surkimukset.
Vierailija kirjoitti:
Olet it alalla etkä osaa käyttää Googlea? Ilmeisesti et myöskään osaa koodata koska koodareille on nyt todella paljon työtä tarjolla.
Pulaa on mm. Ravintola-ala, hoitoala. Kouluttaudu uudestaan näille aloille mikäli olet surkimus it-alalla. Omista tuttavista ei kyllä yksikään ole it-alalla työtön mutta näköjään palstalle kerääntyy kaikki surkimukset.
Koodaripula koskee VAIN senioritason osaajia.
Eikä kaikki IT-alalla olevat ole koodareita, todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koodaripula koskee VAIN senioritason osaajia.
Eikä kaikki IT-alalla olevat ole koodareita, todellakaan.
Kaikki it-alan insinöörit osaavat koodata, se on osa koulutusta. Silti koodaajaksi palkataan vain sellaisia jotka ovat siinä tehokkaita eli heillä on jonkinlainen kokemus siitä. Harva työnantaja Suomessa on valmis kouluttamaan koodareita itselleen, he haluavat tulla valmiiseen pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Sun ulosantia kun katsoo, niin taidat olla oikeassa.