Työvoimapula, mistä ne avoimet työpaikat löytyy?
Olen keski-ikäinen pitkäaikaistyötön it-alalta. Teen yli 100 hakemusta vuodessa. Muutaman kerran olen päässyt työhaastatteluun, siinä se. Minua syyllistetään jatkuvasti työttömyydestäni, töitä on kuulemma niin paljon että työvoimaa pitää hakea ulkomailta.
Voisiko joku kertoa mistä nämä työpaikat löytyvät ja miten niihin työllistyy?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Entinen rekrytoija tässä. Tuo on ihan totta että aukkoja pelätään tai epäillään heti että jotain vikaa hakijassa. Silti, yksi paras rekrytointini oli 12v katkon omaava kotiäiti. Hänelle annettiin mahdollisuus ja se todella kannatti.
Minä olin 5 vuotta kotiäitinä, sitten kävin tvp-kursseja ja olin pätkätöissä, lähinnä työllistämistuella. Tiesin aina, että olen parempi työntekijä kuin moni näistä työttömiä haukkuvista. Onhan heillä monella ajatusmaailma hyvin mustavalkoinen, joten eivät he voi ollakaan hyviä työntekijöitä. Kouluttauduin uudelleen, sain töitä ja nykyään olen paikassa, johon minut pyydettiin, en hakenut. Niin vain sain avoimella yleishakemuksella töitä ilman suhteita.
Olen aina tiennyt olevani hyvä työntekijä, nopea oppimaan, ahkera ja fiksu ja kyvykäs oppimaan nopeasti vaativampiakin asioita. Alkuperäinen työ meni konkurssissa äitiysloman aikaan, siksi jäin joiksikin vuosiksi tuohon pätkä- ja kurssikierteeseen. Kyllä ne asennevammat työttömyyttä kohtaan oli suurin este työllistymiseen. "En ole ikinä ollut työtön" -kehujissa on paljon porukkaa, joita en todellakaan palkkaisi, olivat sitten töissä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ongelma unohtuu, kun ottaa mitä vain töitä vastaan ja sitten statuksena lukee vaikkapa: vahtimestari niin kukaan ei palkkaa, ei ota vakavasti eikä oikein kuuntele, eikä katso että koulupapereissa lukee kuitenkin (tuore) diplomi-insinööri.
Kuka pakottaa tekemään sellaisen työhakemuksen, josta pahaisen vahtimestarin työt hyppää heti ensimmäiseksi silmille? On ihan omaa tyhmyyttä, jos ei osaa korostaa työhakemuksessa oikeita asioita.
Juuri niin. Tärkein osaaminen ja työkokemus kannattaa mainita ensin. Tuoreista hanttihommista voi mainita myöhemmin, tuoden samalla ilmi mitä niistä on oppinut ja mitä positiivista niiden tekeminen kertoo tekijästään.
Jos yritykset työllistäisivät oppisopimuspaikoille uutta työntekijää ja sitäkautta saisivat juuri heidän tarpeisiin uutta tekijää. Tämän voisi tehdä yhdessä jonkun koulun kanssa. Alanvaihtajille sopisi hyvin tälläinen muuntokoulutus.
Vierailija kirjoitti:
CV:n voi tehdä myös ilman työsuhteiden päivämääriä. Olette liian jumittuneita vanhaan tapaan.
Laitatte vaan tyyliin siivooja 7kk, opettajan sijainen 5kk, terveystarkastaja 3kk, operaattori 3v.
Ei näy aukot. Ja aukotkin voi selittää, että olet opiskellut latvian kieltä, ollut mummosi omaishoitajana, kirjoittanut kirjan tai elokuvan käsikirjoituksen, ollut puolisosi työn takia ulkomailla, vapaaehtoistyössä, au pairina tms.
Aivan ja näyttääkin paljon paremmalta kuin ne päivämäärähirvitykset. Ja voihan sitä olla vaikka vuoden nollasopparilla tehden pari tuntia töitä viikossa ja laskea sen vuoden työkokemukseksi, ei ne päivämäärät mitään sano. Ei ole enää nykyaikaa semmoinen lineaarinen elämän voittokulku. Ikävää myös on jos oleellinen työkokemus/kouluts peittyy jää jonku diibadaabahommien tai pupukurssien alle. Ei mitään järkeä semmoisessa CV:ssä vaan ne parhaat sinne päällimmäiseksi vaan.
Hakemukset päätyvät roskiin.
Soita firmoihin puhelimella, niin pääset helposti töihin.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ongelma unohtuu, kun ottaa mitä vain töitä vastaan ja sitten statuksena lukee vaikkapa: vahtimestari niin kukaan ei palkkaa, ei ota vakavasti eikä oikein kuuntele, eikä katso että koulupapereissa lukee kuitenkin (tuore) diplomi-insinööri.
Olen maisteri ja yksi valttikorteistani työnhaussa on reilun vuoden jakso valmistumiseni jälkeen, kun elätin itseni hanttihommilla varhaisjakelussa, puhelinmyyjänä, järjestyksenvalvojana, taksikuskina ja lastenhoitajana perheissä. Se oli henkisesti raskasta aikaa, mutta kasvoin ihmisenä ja sain paljon näkökulmaa asioihin.
Suomessa pidetään jo yli 40-vuotiasta liian vangana työnhakijana. Muualla hän on työuransa parhaassa vaiheessa, jolla on pitkä ura edessään. Sairasta. En hyväksy tekosyytä, että sairaslomat ja eläkevastuut tässä ovat syy vaan asenteet ovat vääristyneet täysin työmarkkinoilla.
Työttömät ei kelpaa töihin, sillä siisti. Mitään työvoimapulaa ei ole. Jos olisi, työttömille olisi töitä ja heidät palkattaisiin hommiin. Mutta tekosyitä sille miksi ei palkata löytyy enemmän kuin saharasta hiekkaa.
3kk työttömänä ja et ole edes ihminen. Liian vanha, liian nuori. Liian pätevä, ei osaa mitään. Lässynlässynlää. Alkakaahan palkkaamaan porukkaa niin ei tarvi läncyttää tukien maksamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CV:n voi tehdä myös ilman työsuhteiden päivämääriä. Olette liian jumittuneita vanhaan tapaan.
Laitatte vaan tyyliin siivooja 7kk, opettajan sijainen 5kk, terveystarkastaja 3kk, operaattori 3v.
Ei näy aukot. Ja aukotkin voi selittää, että olet opiskellut latvian kieltä, ollut mummosi omaishoitajana, kirjoittanut kirjan tai elokuvan käsikirjoituksen, ollut puolisosi työn takia ulkomailla, vapaaehtoistyössä, au pairina tms.Aivan ja näyttääkin paljon paremmalta kuin ne päivämäärähirvitykset. Ja voihan sitä olla vaikka vuoden nollasopparilla tehden pari tuntia töitä viikossa ja laskea sen vuoden työkokemukseksi, ei ne päivämäärät mitään sano. Ei ole enää nykyaikaa semmoinen lineaarinen elämän voittokulku. Ikävää myös on jos oleellinen työkokemus/kouluts peittyy jää jonku diibadaabahommien tai pupukurssien alle. Ei mitään järkeä semmoisessa CV:ssä vaan ne parhaat sinne päällimmäiseksi vaan.
Monissa paikoissa on rekrytointikanavat, jossa pitää täyttää näärämuotoinen halemus, jossa pakkosyöttönä on laitettavat tarkat ajat eri työpaikoissa, muuten hakemus junnaa paikoilleen. Paperisia hakemuksia harva työpaikka enää hyväksyykään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin olet ylläpitänyt ammattiosaamistasi työttömyyden aikana? Välittyykö työnantajalle hakemuksissa varmasti sellainen kuva, ettei tästä tarvitsisi huolehtia? Ymmärtänet, että työnantaja ottaa mieluummin vaikka vastavalmistuneen jos hän voi olla varma siitä, että henkilö osaa ne asiat joita häneltä työssä vaaditaan. Aukot CV:ssä eivät ole koskaan hyväksi, vaan on tärkeää että siellä olisi nähtävissä esim. kursseja tai muuta ammattitaitoa ylläpitävää aktiviteettia.
Mutta jos aukkoja CV:n on tullut, niin mitä sitten? Onko ihminen sitten pilaantunutta tavaraa ja tuomittu ikuisesti työttömäksi? Itse olin vuosia työelämästä pois ihan omasta tahdosta. En ole ikinä tajunnut tätä aukkojen tuijottamista CV:stä. Mitä v==tua se työnantajalle kuuluu mitä olen vapaa-aikanani tehnyt?
Jos sinä olisit työnantaja, niin palkkaisitko vaikkapa asiantuntijatyöhön sellaisen henkilön, joka ei ole pariin vuoteen tehnyt päivääkään kyseisen alan tehtäviä eikä myöskään halua paljastaa, onko tehnyt tuona aikana muuta kuin oleillut? Etenkin aloilla jossa hyödynnetään paljon teknologiaa, ohjelmistot ym. päivittyvät jatkuvasti. Osaaminen saattaa paikasta ja alasta riippuen vanhentua jo kuukausissa, saati sitten vuosissa.
Et sinä ihmisenä "pilaantunut" taatustikaan ole, mutta ikävä kyllä työntekijän roolissa et enää ole sitä halutuintakaan tavaraa. Työnantajan on oltava varma, että palkkaamansa henkilö osaa hänelle annetut hommat. Lisäksi mysteerin peitossa olevat aukot saattavat saada työnantajan muutenkin varuilleen, sillä mistä hän voisi sen tietää jos olisit ollut vaikka mielenterveysongelmien vuoksi työkyvytön koko tuon ajan, tai kenties nykyäänkin.
Siksi on keksitty haastattelut. Siinä voi kysyä oletko vielä mukana kehityksessä, osaatko tämän ja tämän jutun, ja näkee ja kuulee onko se ihminen hullu vai ei. Ja sitä paitsi, monet hullut eivät ole olleet päivääkään työttömänä, useimmat johtajat ovat mieleltään jollain tapaa sairaita esim. narsisteja.
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapula on vähän samankaltainen illuusio kuin pariutumisessa se kun naiset valittavat, että miehet ovat vain seksin perässä. Kumpikaan ei pidä paikkansa.
Naiset itse kelpuuttavat vain itseään paljon tasokkaampia miehiä (jotka ovat seksin perässä).
Työnantajilla on pula työntekijöistä jotka suostuvat ns. orjatöihin.
Sinunko mielestäsi se alempitasoinen ei voi olla seksin perässä? Hah. Sori, ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi sanottuna ap on siis vanhan ajan koodari, joka ei osaa uusimpia menetelmiä. Taidokkaita koodareita koulutetaan jatkuvasti ja jos ei ylläpidä omaa osaamistaan, niin sitten tulos on tuo. Hyvä ystäväni on koodari ja aloitti koodamisen teini-iässä. Tällä hetkellä on sen verran hyvä, että pari headhunteria on kouttanut saada hänet palkattua. Kyllä hyvä koodari töitä saa.
Mitä tällä on tekemistä otsikon kanssa eli TYÖVOIMAPULAN?
Kai se nyt sanomattakin selvää, että ammatilaisista taistellaan, mutta missä se työvoimapula on? Jos työvoimapula on, niin palkkaa sellaisen jolla ei osaaminen ole aivan kohdalla, mutta motivaatiota löytyy. Kouluttamalla löytyy aina työntekijöitä. Itsekin työttömänä pidän osaamista yllä, mutta on vaikea tietää mitä minun pitäisi opiskella kun en tiedä mihin olen työllistymässä.
Työvoimapula on pelkkä valhe.
Firmoilla ei ole aikaa tuohon. Silloin kun projekti puskee päälle, niin niitä osaavia henkilöitä tarvitaan heti. Aikanaa yhden pienen sähköfirman kaveri puhui, että pitäisi palkata uutta väkeä, mutta jos lähtee kouluttamaan, niin se vähentää entisestää resrussien määrää.
Ei työvoimapula tarkoita sitä, että siihen työhön voidaan ottaa kuka tahansa kaduntallaaja.
Sitten pitää sanoa että on eksperttiosaajapula ja sekin vain tietyillä aloilla. Mullakin on pula kymmenen vuotta nuoremmasta rocktähdestä.
Vierailija kirjoitti:
Töitä tosiaan löytyy, jos vaan haluaa lopettaa kotona lorvailun ja tehdä jotain elantonsa eteen. Myös osa-aikatyö matalapaikka-alalla on hyvä lisä CV:hen, koska se kertoo asenteesta työntekoa kohtaan.
Elämä ei voi olla tähtäämistä siihen mikä näyttää hyvältä CV:ssä.
Osansa on myös surkeilla rekrytointimenetelmillä. Itse olen työvoimapula-alalla ja etsin vakituista tai ainakin vuodeksi kerrallaan osa-aikatyötä joka mahdollistaisi myös keikkatyön tarvittaessa. Että on jähmeää. Viimeksi käyttämäni rekry ei voi lähettää hakemustani näkyville kaikkiin satoihin yksiköihin ja osaa rekryistä on sellaisia joihin hakemukset unohtuvat vuosikausiksi. Hakijoille ei kerrota työnkuvasta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli opiskeltua aivan turhaan.. Olisi ollut parempi vain alkaa puliukoksi. :( - AP
Niin tai sitten olisi pitänyt aktiivisesti päivittää omaa osaamistaan. Osaajille löytyy kyllä töitä.
:D ei vaan tunnu uppoavan tämä.. totta kai löytyy! Mutta ei tällä ole mitään tekemistä TYÖVOIMAPULAN kanssa. Mä olen juuri valmistunut korkeakoulutettu ja mulla on pitkä työkokemus. En työllisty silti it-alalle. Kilpailu paikoista on kovaa, kaikille ei riitä töitä.
On selvää, että korkeakoulututkinnolla ei ole sellaista arvoa kuin ennen. Tämä on oikea ongelma, mutta myös luonnollinen kehitys.
Luonnollinen kehitys tarkoittaa, että kun ihmiset kouluttautuvat yhä enemmän, tutkintojen arvo alenee. Kun monilla on samanarvoinen tutkinto, kilpailu on tosiaan kovaa.
Ja on aina ollut illuusio, että koulutuksen arvo säilyy läpi elämän. Siitä pitää kehittyä koko ajan.
Miten kehityt jos et pääse töihin? Ei ihmisiltä voi loputtomiin odottaa jatkuvaa ennakointia siitä, mikä on seuraavassa työpaikassa ehkä relevanttia osaamista. Vai kenties joutuuko ennakoimaan alanvaihtoa ja alkamaan pikkuhiljaa kurssittamaan itseään siihen suuntaan. Ai, uusi mahdollinen ala ei taas sitten olekaan lähivuosina työllistävä. Hyvät kurssit ja koulutuksetkin maksavat eikä niihin usein edes pääse kuin työpaikan kautta. Joku tiutau-työkkärinkurssi tai appro avoimessa yliopistossa on ihan ookoo silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka pakottaa tekemään sellaisen työhakemuksen, josta pahaisen vahtimestarin työt hyppää heti ensimmäiseksi silmille? On ihan omaa tyhmyyttä, jos ei osaa korostaa työhakemuksessa oikeita asioita.
Mutta kun juurihan sanottiin että työnantaja katsoo pahalla jos on aukkoja CV:ssä ja on arvokasta tehdä edes jotain työtä, tätä työnantaja arvostaa:D. Pitääkö laittaa, että olen kyllä ollut työssä viime vuoden, mutta jättää kertomatta työnkuva? Käytetäänkö pienempää kirjasinkokoa ettei vaan hyppää silmille?
Jos taas työhakemuksessa on olennaisinta omista ominaisuuksista kertominen suhteessa haettuun hommaan - esim. kokonaisuudet hallitseva, tarkka jne. niin eikö näitäkin pidä peilata suhteessa aikaisempiin töihin? Vai riittääkö harrastelu, kotityöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin olet ylläpitänyt ammattiosaamistasi työttömyyden aikana? Välittyykö työnantajalle hakemuksissa varmasti sellainen kuva, ettei tästä tarvitsisi huolehtia? Ymmärtänet, että työnantaja ottaa mieluummin vaikka vastavalmistuneen jos hän voi olla varma siitä, että henkilö osaa ne asiat joita häneltä työssä vaaditaan. Aukot CV:ssä eivät ole koskaan hyväksi, vaan on tärkeää että siellä olisi nähtävissä esim. kursseja tai muuta ammattitaitoa ylläpitävää aktiviteettia.
Mutta jos aukkoja CV:n on tullut, niin mitä sitten? Onko ihminen sitten pilaantunutta tavaraa ja tuomittu ikuisesti työttömäksi? Itse olin vuosia työelämästä pois ihan omasta tahdosta. En ole ikinä tajunnut tätä aukkojen tuijottamista CV:stä. Mitä v==tua se työnantajalle kuuluu mitä olen vapaa-aikanani tehnyt?
Jos sinä olisit työnantaja, niin palkkaisitko vaikkapa asiantuntijatyöhön sellaisen henkilön, joka ei ole pariin vuoteen tehnyt päivääkään kyseisen alan tehtäviä eikä myöskään halua paljastaa, onko tehnyt tuona aikana muuta kuin oleillut? Etenkin aloilla jossa hyödynnetään paljon teknologiaa, ohjelmistot ym. päivittyvät jatkuvasti. Osaaminen saattaa paikasta ja alasta riippuen vanhentua jo kuukausissa, saati sitten vuosissa.
Et sinä ihmisenä "pilaantunut" taatustikaan ole, mutta ikävä kyllä työntekijän roolissa et enää ole sitä halutuintakaan tavaraa. Työnantajan on oltava varma, että palkkaamansa henkilö osaa hänelle annetut hommat. Lisäksi mysteerin peitossa olevat aukot saattavat saada työnantajan muutenkin varuilleen, sillä mistä hän voisi sen tietää jos olisit ollut vaikka mielenterveysongelmien vuoksi työkyvytön koko tuon ajan, tai kenties nykyäänkin.
Siksi on keksitty haastattelut. Siinä voi kysyä oletko vielä mukana kehityksessä, osaatko tämän ja tämän jutun, ja näkee ja kuulee onko se ihminen hullu vai ei. Ja sitä paitsi, monet hullut eivät ole olleet päivääkään työttömänä, useimmat johtajat ovat mieleltään jollain tapaa sairaita esim. narsisteja.
Lisäksi rikollisia tuntuu olevan harva se pomo viimeaikaisen tutkimuksen mukaan.
Jos ei ole töitä sitten pitää vaihtaa alaa. Esim päiväkodeissa, kouluissa ja terveydenhoito puolella huutava pula työntekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole töitä sitten pitää vaihtaa alaa. Esim päiväkodeissa, kouluissa ja terveydenhoito puolella huutava pula työntekijöistä.
Vaativat koulutuksen. Koulutus kestää ja maksaa ja se on yhteiskunnalle liian kallista. Työntekijöitä pitäisi pompata kuin taikaluukusta aina kulloisenkin kvartaalin työvoimavaatimuksiin! Kohta taas on jo liikaa työntekijöitä tarjolla, luultavasti jo ensi keväänä.