Työvoimapula, mistä ne avoimet työpaikat löytyy?
Olen keski-ikäinen pitkäaikaistyötön it-alalta. Teen yli 100 hakemusta vuodessa. Muutaman kerran olen päässyt työhaastatteluun, siinä se. Minua syyllistetään jatkuvasti työttömyydestäni, töitä on kuulemma niin paljon että työvoimaa pitää hakea ulkomailta.
Voisiko joku kertoa mistä nämä työpaikat löytyvät ja miten niihin työllistyy?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CV:n voi tehdä myös ilman työsuhteiden päivämääriä. Olette liian jumittuneita vanhaan tapaan.
Laitatte vaan tyyliin siivooja 7kk, opettajan sijainen 5kk, terveystarkastaja 3kk, operaattori 3v.
Ei näy aukot. Ja aukotkin voi selittää, että olet opiskellut latvian kieltä, ollut mummosi omaishoitajana, kirjoittanut kirjan tai elokuvan käsikirjoituksen, ollut puolisosi työn takia ulkomailla, vapaaehtoistyössä, au pairina tms.Riippuu järjestelmästä. Ei minnekään haeta enää pelkällä omalla CV:llä.
V-tuttaa nuo lomakkeet joihin pitää hakata joka työpaikka, kun samalla vaivalla lähettäisi CV:n ja jos haastatellaan näyttäisi työtodistukset.
Esim paikkoihin missä haetaan lastenhoitajaa pariksi tunniksi päivässä ja palkka 12 e/h..ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
CV:n voi tehdä myös ilman työsuhteiden päivämääriä. Olette liian jumittuneita vanhaan tapaan.
Laitatte vaan tyyliin siivooja 7kk, opettajan sijainen 5kk, terveystarkastaja 3kk, operaattori 3v.
Ei näy aukot. Ja aukotkin voi selittää, että olet opiskellut latvian kieltä, ollut mummosi omaishoitajana, kirjoittanut kirjan tai elokuvan käsikirjoituksen, ollut puolisosi työn takia ulkomailla, vapaaehtoistyössä, au pairina tms.
Vetänyt piríä ja runkannút.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin olet ylläpitänyt ammattiosaamistasi työttömyyden aikana? Välittyykö työnantajalle hakemuksissa varmasti sellainen kuva, ettei tästä tarvitsisi huolehtia? Ymmärtänet, että työnantaja ottaa mieluummin vaikka vastavalmistuneen jos hän voi olla varma siitä, että henkilö osaa ne asiat joita häneltä työssä vaaditaan. Aukot CV:ssä eivät ole koskaan hyväksi, vaan on tärkeää että siellä olisi nähtävissä esim. kursseja tai muuta ammattitaitoa ylläpitävää aktiviteettia.
tässä ongelma avataan aika hyvin. Eli jos olet ollut työtön TAI olet jo 30 täyttänyt, olet paskaa. Tällaisia ihmisiä on Suomi täynnä. Monet joutuvat joskus työttömäksi tai vanhenevat valmistumisen jälkeen.
Suomeksi sanottuna ap on siis vanhan ajan koodari, joka ei osaa uusimpia menetelmiä. Taidokkaita koodareita koulutetaan jatkuvasti ja jos ei ylläpidä omaa osaamistaan, niin sitten tulos on tuo. Hyvä ystäväni on koodari ja aloitti koodamisen teini-iässä. Tällä hetkellä on sen verran hyvä, että pari headhunteria on kouttanut saada hänet palkattua. Kyllä hyvä koodari töitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi sanottuna ap on siis vanhan ajan koodari, joka ei osaa uusimpia menetelmiä. Taidokkaita koodareita koulutetaan jatkuvasti ja jos ei ylläpidä omaa osaamistaan, niin sitten tulos on tuo. Hyvä ystäväni on koodari ja aloitti koodamisen teini-iässä. Tällä hetkellä on sen verran hyvä, että pari headhunteria on kouttanut saada hänet palkattua. Kyllä hyvä koodari töitä saa.
Mitä tällä on tekemistä otsikon kanssa eli TYÖVOIMAPULAN?
Kai se nyt sanomattakin selvää, että ammatilaisista taistellaan, mutta missä se työvoimapula on? Jos työvoimapula on, niin palkkaa sellaisen jolla ei osaaminen ole aivan kohdalla, mutta motivaatiota löytyy. Kouluttamalla löytyy aina työntekijöitä. Itsekin työttömänä pidän osaamista yllä, mutta on vaikea tietää mitä minun pitäisi opiskella kun en tiedä mihin olen työllistymässä.
Työvoimapula on pelkkä valhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se nyt sanomattakin selvää, että ammatilaisista taistellaan, mutta missä se työvoimapula on? Jos työvoimapula on, niin palkkaa sellaisen jolla ei osaaminen ole aivan kohdalla, mutta motivaatiota löytyy. Kouluttamalla löytyy aina työntekijöitä. Itsekin työttömänä pidän osaamista yllä, mutta on vaikea tietää mitä minun pitäisi opiskella kun en tiedä mihin olen työllistymässä.
Joo, koodareista oli pulaa 20-25 vuotta sitten. Ekan opiskeluvuoden aikana pääsi jo töihin.
Enää sellaista ei ole.
Olen erittäin kokenut pilviosaaja, minulla on jo vuosien kokemus erilaisista pilvitekniikoista. Osaan täyttää bongin ja pyöräyttää mehukkaan bluntin käden käänteessä.
Vierailija kirjoitti:
Entinen rekrytoija tässä. Tuo on ihan totta että aukkoja pelätään tai epäillään heti että jotain vikaa hakijassa. Silti, yksi paras rekrytointini oli 12v katkon omaava kotiäiti. Hänelle annettiin mahdollisuus ja se todella kannatti.
Hyvä valinta. En ole ikinä ymmärtänyt, miksi lasten kanssa kotona vietetty aika olisi jotenkin negatiivinen juttu. Päin vastoin lapsiperhearkea pyörittäessä oppii asioiden organisointia ja priorisointia, hmisten motivointia ja sosiaalisia taitoja, jotka kaikki ovat työelämässä tärkeitä taitoja.
Loppuen lopuksi ihmisen psykologia on pohjimmiltaan melko samanlaista oli kyseessä sitten 3-vuotias tai 30-vuotias. Aikuiset vain tarvitsevat erilaisia palkkioita motivoimiseen kuin lapset, mutta yhtälailla he pitävät siitä kun heitä kehutaan ja kannustetaan hyvin tehdystä työstä.
Kun pienet lapset on hoidettu kotona, vanhemmalla ei enää tule poissaoloja lasten sairastelun takia. Motivaatio palata töihin on myös pitkään kotona olleella monesti kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Olet it alalla etkä osaa käyttää Googlea? Ilmeisesti et myöskään osaa koodata koska koodareille on nyt todella paljon työtä tarjolla.
Pulaa on mm. Ravintola-ala, hoitoala. Kouluttaudu uudestaan näille aloille mikäli olet surkimus it-alalla. Omista tuttavista ei kyllä yksikään ole it-alalla työtön mutta näköjään palstalle kerääntyy kaikki surkimukset.
sinä apina kuvittelet että se it tarkoittaa ilmatorjuntaa. omista tuttavista... tikahdun nauruun.
Taas Maikkarilla paasataan työvoimapulasta, eilen paasattiin Ylellä. :D
Tuli opiskeltua aivan turhaan.. Olisi ollut parempi vain alkaa puliukoksi. :( - AP
Työvoimapula on vähän samankaltainen illuusio kuin pariutumisessa se kun naiset valittavat, että miehet ovat vain seksin perässä. Kumpikaan ei pidä paikkansa.
Naiset itse kelpuuttavat vain itseään paljon tasokkaampia miehiä (jotka ovat seksin perässä).
Työnantajilla on pula työntekijöistä jotka suostuvat ns. orjatöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Firmoilla ei ole aikaa tuohon. Silloin kun projekti puskee päälle, niin niitä osaavia henkilöitä tarvitaan heti. Aikanaa yhden pienen sähköfirman kaveri puhui, että pitäisi palkata uutta väkeä, mutta jos lähtee kouluttamaan, niin se vähentää entisestää resrussien määrää.
Ei työvoimapula tarkoita sitä, että siihen työhön voidaan ottaa kuka tahansa kaduntallaaja.
Vierailija kirjoitti:
Tuli opiskeltua aivan turhaan.. Olisi ollut parempi vain alkaa puliukoksi. :( - AP
Niin tai sitten olisi pitänyt aktiivisesti päivittää omaa osaamistaan. Osaajille löytyy kyllä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet it alalla etkä osaa käyttää Googlea? Ilmeisesti et myöskään osaa koodata koska koodareille on nyt todella paljon työtä tarjolla.
Pulaa on mm. Ravintola-ala, hoitoala. Kouluttaudu uudestaan näille aloille mikäli olet surkimus it-alalla. Omista tuttavista ei kyllä yksikään ole it-alalla työtön mutta näköjään palstalle kerääntyy kaikki surkimukset.
sinä apina kuvittelet että se it tarkoittaa ilmatorjuntaa. omista tuttavista... tikahdun nauruun.
Ja tällaisten kommenttien jälkeen on turha ihmetellä miksi töitä ei löydy. Jos ei osaa hommiaan, niin ei kai kukaan sellaista halua palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli kaivurikuskiksi voi palkata jonkun joka on joskus kaivanut lapiolla ojaa?
Maikkarilla Tokmannin edustaja sanoi ettei myyjiä löydy millään. Se on ymmärrettävää. Palkka sekä työehdot eivät ole kilpailukykyisiä sosiaalitukiin verrattuna. Kuka haluaa töihin jos tulot nousee vain muutaman satasen kuukaudessa?
Tuota korkeakoulutettujen työvoimapulaa en ymmärrä. Kuvitteleeko yritykset saavansa suoraan osaajan siihen tehtävään? Eikö yrityksillä ole halua kouluttaa työvoimaa vaikka harjoittelijan palkalla? IT-ala on niin laaja ala, että on epätodennäköistä löytää sellainen työntekijä joka osaa kaikki järjestelmät ja tekniikat samantien kun hän tulee töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli kaivurikuskiksi voi palkata jonkun joka on joskus kaivanut lapiolla ojaa?
Koulutuksen jälkeen voi. Miksi ruikuttaa vuodesta toiseen työvoimapulasta eikä tee asialle mitään? Tässä ajassa olisi kouluttanut jo monta osaajaa tehtävään. Valtiolla on vielä pakkatuet ja muut keinot, joten kulujakaan ei juuri tule.
Kyllä haetaan.