Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työvoimapula, mistä ne avoimet työpaikat löytyy?

kysyy insinööri Helsingistä
01.09.2021 |

Olen keski-ikäinen pitkäaikaistyötön it-alalta. Teen yli 100 hakemusta vuodessa. Muutaman kerran olen päässyt työhaastatteluun, siinä se. Minua syyllistetään jatkuvasti työttömyydestäni, töitä on kuulemma niin paljon että työvoimaa pitää hakea ulkomailta.

Voisiko joku kertoa mistä nämä työpaikat löytyvät ja miten niihin työllistyy?

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä tosiaan löytyy, jos vaan haluaa lopettaa kotona lorvailun ja tehdä jotain elantonsa eteen. Myös osa-aikatyö matalapaikka-alalla on hyvä lisä CV:hen, koska se kertoo asenteesta työntekoa kohtaan.

Vierailija
62/112 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeksi sanottuna ap on siis vanhan ajan koodari, joka ei osaa uusimpia menetelmiä. Taidokkaita koodareita koulutetaan jatkuvasti ja jos ei ylläpidä omaa osaamistaan, niin sitten tulos on tuo. Hyvä ystäväni on koodari ja aloitti koodamisen teini-iässä. Tällä hetkellä on sen verran hyvä, että pari headhunteria on kouttanut saada hänet palkattua. Kyllä hyvä koodari töitä saa.

Mitä tällä on tekemistä otsikon kanssa eli TYÖVOIMAPULAN?

Kai se nyt sanomattakin selvää, että ammatilaisista taistellaan, mutta missä se työvoimapula on? Jos työvoimapula on, niin palkkaa sellaisen jolla ei osaaminen ole aivan kohdalla, mutta motivaatiota löytyy. Kouluttamalla löytyy aina työntekijöitä. Itsekin työttömänä pidän osaamista yllä, mutta on vaikea tietää mitä minun pitäisi opiskella kun en tiedä mihin olen työllistymässä.

Työvoimapula on pelkkä valhe.

Firmoilla ei ole aikaa tuohon. Silloin kun projekti puskee päälle, niin niitä osaavia henkilöitä tarvitaan heti. Aikanaa yhden pienen sähköfirman kaveri puhui, että pitäisi palkata uutta väkeä, mutta jos lähtee kouluttamaan, niin se vähentää entisestää resrussien määrää.

Ei työvoimapula tarkoita sitä, että siihen työhön voidaan ottaa kuka tahansa kaduntallaaja. 

Kannattaa lopettää yrittäminen jos tuohon ei kykene. Ulkomailla tämä osataan, olisi aika myös suomalaisten yritysten oppia kilpailemaan. Osaavaa työvoimaa voi tuottaa myös itse kuten tekee suurimmat it-jätitkin tänä päivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä tosiaan löytyy, jos vaan haluaa lopettaa kotona lorvailun ja tehdä jotain elantonsa eteen. Myös osa-aikatyö matalapaikka-alalla on hyvä lisä CV:hen, koska se kertoo asenteesta työntekoa kohtaan.

Onhan niitä töitä mutta kun ei ole koulutusta. Täällä kaikkiin avoimiin paikkoihin tarvitaan erityisosaamista.

Vierailija
64/112 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on puhuttu työvoimapulasta 90-luvun laman jälkeen joka vuosi kymmenellä, että kohta on pula työntekijöistä, vieläkään sitä aikaa ei ole tullut eikä tule. Jos yli 50v työtön jolla on kokemusta ko. alalta  ei pääse edes haastatteluun niin ei voi olla työvoimapula. Toiseksi, työkkärin sivulla on vajaa 30t työpaikkaa avoinna, joista suurin osa alkaa olla osa-aikaisia, kutsutaan kun tarvitaan jne ja ns. perinteisiä, noin 40h / vko työpaikkoja noin 1/3, ei ole vieläkään työvoimapula. Jos kaivetaan vielä ne kuuluisat piilotyöpaikat mukaan , ehkä voidaan päästä 50..60 tuhanteen avoimeen työpaikkaan yhteensä. Heinäkuussa 2021 TEM:n mukaan noin 322t työtöntä joten vieläkin jää ilman työtä 260t ihmistä, joten ei ole työvoimasta pulaa mutta paikoista on.

Vierailija
65/112 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli opiskeltua aivan turhaan.. Olisi ollut parempi vain alkaa puliukoksi. :( - AP

Niin tai sitten olisi pitänyt aktiivisesti päivittää omaa osaamistaan. Osaajille löytyy kyllä töitä.

:D ei vaan tunnu uppoavan tämä.. totta kai löytyy! Mutta ei tällä ole mitään tekemistä TYÖVOIMAPULAN kanssa. Mä olen juuri valmistunut korkeakoulutettu ja mulla on pitkä työkokemus. En työllisty silti it-alalle. Kilpailu paikoista on kovaa, kaikille ei riitä töitä.

Vierailija
66/112 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä töitä mutta kun ei ole koulutusta. Täällä kaikkiin avoimiin paikkoihin tarvitaan erityisosaamista.

Okmetikilla on pula insinööreistä. Itse olen työtön it-alan insinööri, mutta ei minulla ole ole mitään hajua piikiekkojen valmistuksesta tai siihen liittyvästä tekniikasta. Miten he oikeasti kuvittelevat löytävänsä suoraan osaajan tuohon tehtävään? Joku koulutusohjelma pitäisi olla jolla työntekijä saataisiin tehtävään sisään. Olisin kiinnostunut.

Vierailija
67/112 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli opiskeltua aivan turhaan.. Olisi ollut parempi vain alkaa puliukoksi. :( - AP

Niin tai sitten olisi pitänyt aktiivisesti päivittää omaa osaamistaan. Osaajille löytyy kyllä töitä.

:D ei vaan tunnu uppoavan tämä.. totta kai löytyy! Mutta ei tällä ole mitään tekemistä TYÖVOIMAPULAN kanssa. Mä olen juuri valmistunut korkeakoulutettu ja mulla on pitkä työkokemus. En työllisty silti it-alalle. Kilpailu paikoista on kovaa, kaikille ei riitä töitä.

On selvää, että korkeakoulututkinnolla ei ole sellaista arvoa kuin ennen. Tämä on oikea ongelma, mutta myös luonnollinen kehitys.

Luonnollinen kehitys tarkoittaa, että kun ihmiset kouluttautuvat yhä enemmän, tutkintojen arvo alenee. Kun monilla on samanarvoinen tutkinto, kilpailu on tosiaan kovaa.

Ja on aina ollut illuusio, että koulutuksen arvo säilyy läpi elämän. Siitä pitää kehittyä koko ajan.

Vierailija
68/112 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin palkataan tekijät, vasta sitten akateemiset. Kaikilla koulutusasteilla on nyt nousupiikki, mutta koronasta toipuminen on ollut korkeakoulutetuilla hitaampaa.

Vierailija
69/112 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut it-alalla jo yli 20 vuotta. Viimeisen 15 vuoden aikana työssäni on ollut tyypillistä, että joka riivatun projekti päätetään tehdä jollain uudella teknologialla. On siis opeteltava koko ajan uutta. Kun projekti on saatu päätökseen ja opettelemansa teknologian osaa kohtuullisen hyvin, ei ole trendikästä tehdä seuraavaa projektia samalla teknologialla vaan valitaan taas jokin uusi. Siltikin, että aiemmassa teknologiassa ei ole havaittu mitään vikaa ja seuraava projekti samalla teknologialla voitaisiin tehdä nopeammin, tehokkaammin ja paremmin. Uusien työntekijöiden perehdyttämiseen ei ole aikaa eikä varsinkaan uuden työntekijän opettamiseen, kun omakin aika menee opetteluun samalla, kun koko ajan pitää jo toteuttaa.  Jos ja kun uusia työntekijöitä palkataan, heidän pitää jo valmiiksi osata teknologia, jolla projektia tehdään, jotta he toisivat yritykselle jotain lisäarvoa. 

Mulla kävi tuuri, kun eräällä toisella it-alan firmalla on asiakkaita, joilla on edelleen tosi vanhalla teknologialla tehtyjä softia. Ja tämän teknologian osaajista osa on haudassa, suurin osa vanhuuseläkkeellä tai jäämässä tänä syksynä eläkkeelle ja vain muutama yksilö enää työelämässä. Ja tuo viimeinenkin porukka ihan muissa tehtävissä. Ko firma kysyi meiltä, löytyisikö em teknologian osaajia. Minä kiljaisin riemusta ja sanoin, että minä. Joten nyt alan tehdä alihankintana hommia toiselle firmalle teknologialla, jolla aloitin yli 20 vuotta sitten urani it-alalla. Kiva päästä tekemään jotain, mitä osaa vaikka unissaan. Onneksi omiinkaan eläkepäiviini ei ole enää kovin kauaa. 

Vierailija
70/112 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut it-alalla jo yli 20 vuotta. Viimeisen 15 vuoden aikana työssäni on ollut tyypillistä, että joka riivatun projekti päätetään tehdä jollain uudella teknologialla. On siis opeteltava koko ajan uutta. Kun projekti on saatu päätökseen ja opettelemansa teknologian osaa kohtuullisen hyvin, ei ole trendikästä tehdä seuraavaa projektia samalla teknologialla vaan valitaan taas jokin uusi. Siltikin, että aiemmassa teknologiassa ei ole havaittu mitään vikaa ja seuraava projekti samalla teknologialla voitaisiin tehdä nopeammin, tehokkaammin ja paremmin. Uusien työntekijöiden perehdyttämiseen ei ole aikaa eikä varsinkaan uuden työntekijän opettamiseen, kun omakin aika menee opetteluun samalla, kun koko ajan pitää jo toteuttaa.  Jos ja kun uusia työntekijöitä palkataan, heidän pitää jo valmiiksi osata teknologia, jolla projektia tehdään, jotta he toisivat yritykselle jotain lisäarvoa. 

Mulla kävi tuuri, kun eräällä toisella it-alan firmalla on asiakkaita, joilla on edelleen tosi vanhalla teknologialla tehtyjä softia. Ja tämän teknologian osaajista osa on haudassa, suurin osa vanhuuseläkkeellä tai jäämässä tänä syksynä eläkkeelle ja vain muutama yksilö enää työelämässä. Ja tuo viimeinenkin porukka ihan muissa tehtävissä. Ko firma kysyi meiltä, löytyisikö em teknologian osaajia. Minä kiljaisin riemusta ja sanoin, että minä. Joten nyt alan tehdä alihankintana hommia toiselle firmalle teknologialla, jolla aloitin yli 20 vuotta sitten urani it-alalla. Kiva päästä tekemään jotain, mitä osaa vaikka unissaan. Onneksi omiinkaan eläkepäiviini ei ole enää kovin kauaa. 

Tässäpä tuleekin se ongelma työttömällä, mitä tekniikkaa sinun kannattaisi opetella? Ei viitsisi turhaa työtä tehdä. Siksi nämä koulutusohjelmat olisi todella hyviä kun tietäisi sen johtavan työllistymiseen. Nyt vaadittaisiin tekoja myös työnantajilta. Ei voida vain odotella, että rahaa lapataan ilmaiseksi syliin. Jos työntekijän pitää kaikki tehdä itse, niin miksi työntekijä ei samalla sitten perusta itse omaa yritystä?

Vierailija
71/112 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maikkarilla Tokmannin edustaja sanoi ettei myyjiä löydy millään. Se on ymmärrettävää. Palkka sekä työehdot eivät ole kilpailukykyisiä sosiaalitukiin verrattuna. Kuka haluaa töihin jos tulot nousee vain muutaman satasen kuukaudessa?

Tuota korkeakoulutettujen työvoimapulaa en ymmärrä. Kuvitteleeko yritykset saavansa suoraan osaajan siihen tehtävään? Eikö yrityksillä ole halua kouluttaa työvoimaa vaikka harjoittelijan palkalla? IT-ala on niin laaja ala, että on epätodennäköistä löytää sellainen työntekijä joka osaa kaikki järjestelmät ja tekniikat samantien kun hän tulee töihin.[/quote                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       - Mihin v## n se Tokmanni pani vanhan näköiset, entiset, tutut sieltä liikkeistään ?  Pitäisi kutsua  Kakkonen K. sinne perämieheksi taas , älyäisi jotain .

Vierailija
72/112 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavoin olet ylläpitänyt ammattiosaamistasi työttömyyden aikana? Välittyykö työnantajalle hakemuksissa varmasti sellainen kuva, ettei tästä tarvitsisi huolehtia? Ymmärtänet, että työnantaja ottaa mieluummin vaikka vastavalmistuneen jos hän voi olla varma siitä, että henkilö osaa ne asiat joita häneltä työssä vaaditaan. Aukot CV:ssä eivät ole koskaan hyväksi, vaan on tärkeää että siellä olisi nähtävissä esim. kursseja tai muuta ammattitaitoa ylläpitävää aktiviteettia.

Mutta jos aukkoja CV:n on tullut, niin mitä sitten? Onko ihminen sitten pilaantunutta tavaraa ja tuomittu ikuisesti työttömäksi? Itse olin vuosia työelämästä pois ihan omasta tahdosta. En ole ikinä tajunnut tätä aukkojen tuijottamista CV:stä. Mitä v==tua se työnantajalle kuuluu mitä olen vapaa-aikanani tehnyt?

Jos sinä olisit työnantaja, niin palkkaisitko vaikkapa asiantuntijatyöhön sellaisen henkilön, joka ei ole pariin vuoteen tehnyt päivääkään kyseisen alan tehtäviä eikä myöskään halua paljastaa, onko tehnyt tuona aikana muuta kuin oleillut? Etenkin aloilla jossa hyödynnetään paljon teknologiaa, ohjelmistot ym. päivittyvät jatkuvasti. Osaaminen saattaa paikasta ja alasta riippuen vanhentua jo kuukausissa, saati sitten vuosissa.

Et sinä ihmisenä "pilaantunut" taatustikaan ole, mutta ikävä kyllä työntekijän roolissa et enää ole sitä halutuintakaan tavaraa. Työnantajan on oltava varma, että palkkaamansa henkilö osaa hänelle annetut hommat. Lisäksi mysteerin peitossa olevat aukot saattavat saada työnantajan muutenkin varuilleen, sillä mistä hän voisi sen tietää jos olisit ollut vaikka mielenterveysongelmien vuoksi työkyvytön koko tuon ajan, tai kenties nykyäänkin.

Minkä ihminen mielenterveysongelmilleen voi?

Ei varmaan paljoakaan, mutta se tekee sen, että työnantaja palkkaa mieluummin ihmisen jolla ei ole mt-taustaa. Mt ongelmat ovat ikäviä, mutta on ne myös ikäviä työnantajalle kun työntekijä on vuoden aikana kuukausia saikulla...

Vierailija
73/112 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä tuleekin se ongelma työttömällä, mitä tekniikkaa sinun kannattaisi opetella? Ei viitsisi turhaa työtä tehdä. Siksi nämä koulutusohjelmat olisi todella hyviä kun tietäisi sen johtavan työllistymiseen. Nyt vaadittaisiin tekoja myös työnantajilta. Ei voida vain odotella, että rahaa lapataan ilmaiseksi syliin. Jos työntekijän pitää kaikki tehdä itse, niin miksi työntekijä ei samalla sitten perusta itse omaa yritystä?

Ymmärrän ongelman, koska en itsekään voi etukäteen opetella uutta teknologiaa, koska en voi tietää, mikä uusista teknologioista seuraavaksi valitaan. Uusiksi työntekijöiksi valitaan sellaisia, jotka ovat jo aiemmin tehneet ko teknologialla eli edellisessä työpaikassa on käytetty jo ko teknologiaa. Tai ovat niin nörttejä, että opettelevat kaikenlaista uutta  vapaa-ajallaankin. 

Mitä tulee tuohon, että miksi ei perusta omaa yritystä...hyvä kysymys, miksi ei? Myy osaamistaan muille yrityksille. Asiakasyrityksiä voi siis olla useampia. Harva vaan haluaa ryhtyä yrittäjäksi. Mutta kuten aiemmin kerroin, niin yritys, jolle alan tehdä alihankintana, ei sekään palkkaa hommaan uutta työntekijää, joka opettelisi vanhan ja melko monimutkaisen teknologian vaan heille on helpompaa ostaa osaaminen meiltä. 

Vierailija
74/112 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen ongelma unohtuu, kun ottaa mitä vain töitä vastaan ja sitten statuksena lukee vaikkapa: vahtimestari niin kukaan ei palkkaa, ei ota vakavasti eikä oikein kuuntele, eikä katso että koulupapereissa lukee kuitenkin (tuore) diplomi-insinööri.

Vierailija
75/112 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilotyöpaikkoja. It-alalla tämä toimii niin että kun henkilöstöjohtajalta kysytään ottaisitteko lisää työntekijöitä niin tietysti ottaisi osaavia, perehdytettyjä, kokeneita ja halpoja tekijöitä jotka kävelee sisään paukuttamaan koodia. Mutta ei näitä rekryprosessien kautta haeta. Liian raskasta.

Vierailija
76/112 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juu koulutuksesta koulutukseen ja harjoittelupaikasta toiseen ja aina vaan harjottelupalkkaa ja jatkuvasti uudella koeajalla, nyt jo 10kk parin vuoden sisään koeajalla ja ihan törkeen alhaisella palkalla, ei kyllä motivoi enää lisäkouluttautua sellaisiin hommiin josta taas joutuu heti pois, nytkin kerrottiin että "ai niin tää kilpailutetaan kohta, että saa nähdä jatkammeko"

Vierailija
77/112 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinöörialoilla työvoimapula on suhteellista. Aikanaan kun teknilliset opistot korvattiin vaihtamalla nimi ammattikorkeakouluksi, "työnjohtajatason" tekijöitä ei enää löytynytkään. Vastaavasti dippainssin papereilla oli vaikea päästä päällikkötehtäviin. Tämä siitä syystä että oli olemassa korkeakouluinsinöörejä joiden palkkapyyntö oli alhaisempi.

Nykyään amk:t pyrkivät saamaan sisään kaiken mahdollisen aineksen, osa tästä kuuluisi pikemminkin ammattikouluihin, opetuksen ja opinnäytetöiden taso on ala-arvoista.

Ei ole ihme että työvoimapula on käsillä. Osaavat tekijät eivät erotu joukosta. Kuonaa on liikaa.

Vierailija
78/112 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudula on huutava pula monissa ammateissa. Sote -puolella lääkäri tai sosiaalityöntekijä saa valita parhaat hommat päältä ja työllistyy päivässä, myös alemmin koulutetuista hoitajista, sosionomeista, lähäreistä on akuuttia pulaa. Aina ei viitsitä edes laittaa hakuun paikkoja, koska hakijoita ei ole. 

Olen eri, mutta miksi alapeukkuja?

Meidän osastolla on tällä hetkellä 6 vakituista toimea auki, 0 hakijaa. "Ei ole työvoimapulaa", missä todellisuudessa elätte?

Vierailija
79/112 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavoin olet ylläpitänyt ammattiosaamistasi työttömyyden aikana? Välittyykö työnantajalle hakemuksissa varmasti sellainen kuva, ettei tästä tarvitsisi huolehtia? Ymmärtänet, että työnantaja ottaa mieluummin vaikka vastavalmistuneen jos hän voi olla varma siitä, että henkilö osaa ne asiat joita häneltä työssä vaaditaan. Aukot CV:ssä eivät ole koskaan hyväksi, vaan on tärkeää että siellä olisi nähtävissä esim. kursseja tai muuta ammattitaitoa ylläpitävää aktiviteettia.

Mutta jos aukkoja CV:n on tullut, niin mitä sitten? Onko ihminen sitten pilaantunutta tavaraa ja tuomittu ikuisesti työttömäksi? Itse olin vuosia työelämästä pois ihan omasta tahdosta. En ole ikinä tajunnut tätä aukkojen tuijottamista CV:stä. Mitä v==tua se työnantajalle kuuluu mitä olen vapaa-aikanani tehnyt?

Jos sinä olisit työnantaja, niin palkkaisitko vaikkapa asiantuntijatyöhön sellaisen henkilön, joka ei ole pariin vuoteen tehnyt päivääkään kyseisen alan tehtäviä eikä myöskään halua paljastaa, onko tehnyt tuona aikana muuta kuin oleillut? Etenkin aloilla jossa hyödynnetään paljon teknologiaa, ohjelmistot ym. päivittyvät jatkuvasti. Osaaminen saattaa paikasta ja alasta riippuen vanhentua jo kuukausissa, saati sitten vuosissa.

Et sinä ihmisenä "pilaantunut" taatustikaan ole, mutta ikävä kyllä työntekijän roolissa et enää ole sitä halutuintakaan tavaraa. Työnantajan on oltava varma, että palkkaamansa henkilö osaa hänelle annetut hommat. Lisäksi mysteerin peitossa olevat aukot saattavat saada työnantajan muutenkin varuilleen, sillä mistä hän voisi sen tietää jos olisit ollut vaikka mielenterveysongelmien vuoksi työkyvytön koko tuon ajan, tai kenties nykyäänkin.

Minkä ihminen mielenterveysongelmilleen voi?

Ei varmaan paljoakaan, mutta se tekee sen, että työnantaja palkkaa mieluummin ihmisen jolla ei ole mt-taustaa. Mt ongelmat ovat ikäviä, mutta on ne myös ikäviä työnantajalle kun työntekijä on vuoden aikana kuukausia saikulla...

Mistä se työnantaja tietää mt-ongelmista?

Vierailija
80/112 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maikkarilla Tokmannin edustaja sanoi ettei myyjiä löydy millään. Se on ymmärrettävää. Palkka sekä työehdot eivät ole kilpailukykyisiä sosiaalitukiin verrattuna. Kuka haluaa töihin jos tulot nousee vain muutaman satasen kuukaudessa?

Katselinpa noi Tokmannin avoimet työpaikat. Kaikki kassatyöpaikat määräaikaisia max. 30 tuntia viikossa. Tätähän tämä on tämä työvoimapula.