Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työvoimapula, mistä ne avoimet työpaikat löytyy?

kysyy insinööri Helsingistä
01.09.2021 |

Olen keski-ikäinen pitkäaikaistyötön it-alalta. Teen yli 100 hakemusta vuodessa. Muutaman kerran olen päässyt työhaastatteluun, siinä se. Minua syyllistetään jatkuvasti työttömyydestäni, töitä on kuulemma niin paljon että työvoimaa pitää hakea ulkomailta.

Voisiko joku kertoa mistä nämä työpaikat löytyvät ja miten niihin työllistyy?

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavoin olet ylläpitänyt ammattiosaamistasi työttömyyden aikana? Välittyykö työnantajalle hakemuksissa varmasti sellainen kuva, ettei tästä tarvitsisi huolehtia? Ymmärtänet, että työnantaja ottaa mieluummin vaikka vastavalmistuneen jos hän voi olla varma siitä, että henkilö osaa ne asiat joita häneltä työssä vaaditaan. Aukot CV:ssä eivät ole koskaan hyväksi, vaan on tärkeää että siellä olisi nähtävissä esim. kursseja tai muuta ammattitaitoa ylläpitävää aktiviteettia.

Mutta jos aukkoja CV:n on tullut, niin mitä sitten? Onko ihminen sitten pilaantunutta tavaraa ja tuomittu ikuisesti työttömäksi? Itse olin vuosia työelämästä pois ihan omasta tahdosta. En ole ikinä tajunnut tätä aukkojen tuijottamista CV:stä. Mitä v==tua se työnantajalle kuuluu mitä olen vapaa-aikanani tehnyt?

Jos sinä olisit työnantaja, niin palkkaisitko vaikkapa asiantuntijatyöhön sellaisen henkilön, joka ei ole pariin vuoteen tehnyt päivääkään kyseisen alan tehtäviä eikä myöskään halua paljastaa, onko tehnyt tuona aikana muuta kuin oleillut? Etenkin aloilla jossa hyödynnetään paljon teknologiaa, ohjelmistot ym. päivittyvät jatkuvasti. Osaaminen saattaa paikasta ja alasta riippuen vanhentua jo kuukausissa, saati sitten vuosissa.

Et sinä ihmisenä "pilaantunut" taatustikaan ole, mutta ikävä kyllä työntekijän roolissa et enää ole sitä halutuintakaan tavaraa. Työnantajan on oltava varma, että palkkaamansa henkilö osaa hänelle annetut hommat. Lisäksi mysteerin peitossa olevat aukot saattavat saada työnantajan muutenkin varuilleen, sillä mistä hän voisi sen tietää jos olisit ollut vaikka mielenterveysongelmien vuoksi työkyvytön koko tuon ajan, tai kenties nykyäänkin.

Olen eri, mutta tämä tietenkin selvä että valitaan ekspertti jos hakijoita on 200. Mutta nyt puhuttiinkin työvoimapulasta. Jos ei millään löydä juuri sitä joka täyttää kaikki 20 vaatimusta niin on otettava se, joka täyttää 15.

Lisäksi on olemassa töitä joissa ei tipahda niin nopeasti kehityksen kyydistä vaan muut asiat ratkaisevat. Tällöin on aste-eroja siinä onko pilalla tauon jälkeen. Esimerkiksi itse olen tässä nyt tovin "oleillut" mutta minulla ei ole päihde-, elämänhallinta- tai mt-ongelmia. Olen aikanani opiskellut ja kurssittanut itseäni eikä nyt ole hyödyllisiä kursseja kohtuuhintaan tarjolla joten en viitsi ottaa taas uutta approa suoritettavaksi vain sen takia ettei saisi oleilla. Joillekin työnantajille tuo pelkkä tauko on jotenkin hirveän punainen vaate, vaikka sillä ei varsinaisesti olisi työtehtäviin vaikutusta. Pitäisi tuijottaa muuta kuin ikää ja työttömyyden pituutta ja tietää mitä on hakemassa, minkätyyppinen ihminen pärjäisi työssä ja mikä aikaisemmassa osaamisessa tukisi juuri työtehtävää. Yllättävän moni työnantaja on aivan hukassa siinä mitä on etsimässä. Ei ehkä selkeissä ammateissa kuten kokki tai siivoustyöntekijä mutta muissa.

Vierailija
22/112 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen rekrytoija tässä. Tuo on ihan totta että aukkoja pelätään tai epäillään heti että jotain vikaa hakijassa. Silti, yksi paras rekrytointini oli 12v katkon omaava kotiäiti. Hänelle annettiin mahdollisuus ja se todella kannatti.

Miksi niitä pelätään? Eikö ihmisellä ole muuta arvoa kuin työntekeminen? Pelkkää työputkea koulun penkiltä eläkkeeseen ja sitten kuollaan veritulppaan kun on raadettu koko elämä.

Hän taisi tuossa selittää miksi. Juuri tuollaisella alalla joilla vaaditaan pysymistä ajan tasalla teknisistä asioista tai tutkimusmenetelmistä aukot voivat olla pahasta.

Mutta muuten olen ihan samaa mieltä kanssasi. Työ ei tosiaankaan aina lisää ihmisen hyvinvointia ja voi olla aivan tyytyväinen tehdessään vähemmän ja harvemmin. Teen itsekin näin, enkä nosta mitään soviteltua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet it alalla etkä osaa käyttää Googlea? Ilmeisesti et myöskään osaa koodata koska koodareille on nyt todella paljon työtä tarjolla.

Pulaa on mm. Ravintola-ala, hoitoala. Kouluttaudu uudestaan näille aloille mikäli olet surkimus it-alalla. Omista tuttavista ei kyllä yksikään ole it-alalla työtön mutta näköjään palstalle kerääntyy kaikki surkimukset.

Koodaripula koskee VAIN senioritason osaajia.

Eikä kaikki IT-alalla olevat ole koodareita, todellakaan.

Ei saa olla kuitenkaan iältään seniori. Se on pahasta, pitää osua muutaman vuoden aikajanalle jolloin on kokemusta mutta on vielä nuorekkaasti alle nelikymppinen.

Vierailija
24/112 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapulaa ei olisi jos palkkoja nostettaisiin edes vähän tai verotusta kevennettäisiin.

Ja jos esimies olisi edes järjissään. Mutta ei.

Itsellä meni stressin puolelle kun tein extraajan kautta töitä. Viisi eri ihmistä soitti välillä töihin. Joku ei edes tiennyt kuka olin! Sekavia työvuoroja - mitään ei voitu sopia tarkkaan etukäteen edes 2 päivää ennen.

Hyväksikäyttöä. Työntekijä jaksaa paremmin kun kohdellaan hyvin.

Vierailija
25/112 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungin ruokapalveluissa on jatkuvasti työntekijäpula.

Samoin opettajien sijaisuuksiin on välillä vaikea löytää tekijöitä, erityisesti päiväkoteihin.

Niissä on ne pätevyysvaatimukset liiallisia.

Mutta eipä korona-aikana houkuttaisi hakea päiväkotiin vaikka sillä alalla olisin. Työt etänä tai ei lainkaan.

Vierailija
26/112 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen rekrytoija tässä. Tuo on ihan totta että aukkoja pelätään tai epäillään heti että jotain vikaa hakijassa. Silti, yksi paras rekrytointini oli 12v katkon omaava kotiäiti. Hänelle annettiin mahdollisuus ja se todella kannatti.

Miksi niitä pelätään? Eikö ihmisellä ole muuta arvoa kuin työntekeminen? Pelkkää työputkea koulun penkiltä eläkkeeseen ja sitten kuollaan veritulppaan kun on raadettu koko elämä.

Hän taisi tuossa selittää miksi. Juuri tuollaisella alalla joilla vaaditaan pysymistä ajan tasalla teknisistä asioista tai tutkimusmenetelmistä aukot voivat olla pahasta.

Mutta muuten olen ihan samaa mieltä kanssasi. Työ ei tosiaankaan aina lisää ihmisen hyvinvointia ja voi olla aivan tyytyväinen tehdessään vähemmän ja harvemmin. Teen itsekin näin, enkä nosta mitään soviteltua.

Juuri näin. Itse pyrin tähän kun saan kunnon työpaikan - nyt juuri näitä Hesen kauhujuttutöitä. Heti kun löydän kunnon paikan sanon heippa työkkärille.

Vierailija
27/112 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapulan kyseenalaistaminen on ra.sismia.

Vierailija
28/112 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä sun osaamisalue on ? projari, kodari, käyttisosaaja, kouluttaja, sovellusasiantuntija ? katsotaan netistä paikkoja

Vierailija
29/112 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä töitä, pitää vaan reippaasti kävellä tehtaan konttoriin ja kertoa olevansa halukas ottamaan työtä vastaan.

80-luvulta, päivää!

Vierailija
30/112 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudula on huutava pula monissa ammateissa. Sote -puolella lääkäri tai sosiaalityöntekijä saa valita parhaat hommat päältä ja työllistyy päivässä, myös alemmin koulutetuista hoitajista, sosionomeista, lähäreistä on akuuttia pulaa. Aina ei viitsitä edes laittaa hakuun paikkoja, koska hakijoita ei ole. 

Vierailija
31/112 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mikä sun osaamisalue on ? projari, kodari, käyttisosaaja, kouluttaja, sovellusasiantuntija ? katsotaan netistä paikkoja

lisätääs vielä dba, erilaiset pilviosaajat  jne.

Vierailija
32/112 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt jokainen osaa niitä paikkoja katsoa netistä. Se miten niihin työllistyy onkin sitten eri asia.

Vierailija
33/112 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-alalla on huutava työvoimapula, sen takia tänne pitäisi saada vähintään se 20 000 intialaista töihin. AP ei ole intialainen, ei ole käyttöä.

Vierailija
34/112 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

CV:n voi tehdä myös ilman työsuhteiden päivämääriä. Olette liian jumittuneita vanhaan tapaan.

Laitatte vaan tyyliin siivooja 7kk, opettajan sijainen 5kk, terveystarkastaja 3kk, operaattori 3v.

Ei näy aukot. Ja aukotkin voi selittää, että olet opiskellut latvian kieltä, ollut mummosi omaishoitajana, kirjoittanut kirjan tai elokuvan käsikirjoituksen, ollut puolisosi työn takia ulkomailla, vapaaehtoistyössä, au pairina tms.

Vierailija
35/112 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla on huutava työvoimapula, sen takia tänne pitäisi saada vähintään se 20 000 intialaista töihin. AP ei ole intialainen, ei ole käyttöä.

Ei ne kelpaa, koska eivät puhu suomea.

Vierailija
36/112 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavoin olet ylläpitänyt ammattiosaamistasi työttömyyden aikana? Välittyykö työnantajalle hakemuksissa varmasti sellainen kuva, ettei tästä tarvitsisi huolehtia? Ymmärtänet, että työnantaja ottaa mieluummin vaikka vastavalmistuneen jos hän voi olla varma siitä, että henkilö osaa ne asiat joita häneltä työssä vaaditaan. Aukot CV:ssä eivät ole koskaan hyväksi, vaan on tärkeää että siellä olisi nähtävissä esim. kursseja tai muuta ammattitaitoa ylläpitävää aktiviteettia.

Mutta jos aukkoja CV:n on tullut, niin mitä sitten? Onko ihminen sitten pilaantunutta tavaraa ja tuomittu ikuisesti työttömäksi? Itse olin vuosia työelämästä pois ihan omasta tahdosta. En ole ikinä tajunnut tätä aukkojen tuijottamista CV:stä. Mitä v==tua se työnantajalle kuuluu mitä olen vapaa-aikanani tehnyt?

Suomessa on satojatuhansia aikuisia, jotka ainakin osittain toimivat sen mukaan mikä näyttää hyvältä cv:ssä. Esim. sapattivuotta ei uskalla pitää tai jäädä kotiin lasten kanssa pidempään, kun näyttää ehkä huonolta cv:ssä. Aika surullista.

Vierailija
37/112 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

CV:n voi tehdä myös ilman työsuhteiden päivämääriä. Olette liian jumittuneita vanhaan tapaan.

Laitatte vaan tyyliin siivooja 7kk, opettajan sijainen 5kk, terveystarkastaja 3kk, operaattori 3v.

Ei näy aukot. Ja aukotkin voi selittää, että olet opiskellut latvian kieltä, ollut mummosi omaishoitajana, kirjoittanut kirjan tai elokuvan käsikirjoituksen, ollut puolisosi työn takia ulkomailla, vapaaehtoistyössä, au pairina tms.

Riippuu järjestelmästä. Ei minnekään haeta enää pelkällä omalla CV:llä.

Vierailija
38/112 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä olisit työnantaja, niin palkkaisitko vaikkapa asiantuntijatyöhön sellaisen henkilön, joka ei ole pariin vuoteen tehnyt päivääkään kyseisen alan tehtäviä eikä myöskään halua paljastaa, onko tehnyt tuona aikana muuta kuin oleillut? Etenkin aloilla jossa hyödynnetään paljon teknologiaa, ohjelmistot ym. päivittyvät jatkuvasti. Osaaminen saattaa paikasta ja alasta riippuen vanhentua jo kuukausissa, saati sitten vuosissa.

Et sinä ihmisenä "pilaantunut" taatustikaan ole, mutta ikävä kyllä työntekijän roolissa et enää ole sitä halutuintakaan tavaraa. Työnantajan on oltava varma, että palkkaamansa henkilö osaa hänelle annetut hommat. Lisäksi mysteerin peitossa olevat aukot saattavat saada työnantajan muutenkin varuilleen, sillä mistä hän voisi sen tietää jos olisit ollut vaikka mielenterveysongelmien vuoksi työkyvytön koko tuon ajan, tai kenties nykyäänkin.

Minkä ihminen mielenterveysongelmilleen voi?

No se, että moni työntantaja suhtautuu varauksella mielenterveyskuntoutujaan, ei sulje sitä pois, etteikö joihinkin tehtäviin olisi oikeasti vaikea löytää sopivia hakijoita (esim. päteviä, joilla ei ole mielenterveysongelmia)

Vierailija
39/112 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on satojatuhansia aikuisia, jotka ainakin osittain toimivat sen mukaan mikä näyttää hyvältä cv:ssä. Esim. sapattivuotta ei uskalla pitää tai jäädä kotiin lasten kanssa pidempään, kun näyttää ehkä huonolta cv:ssä. Aika surullista.

Todella!

Vierailija
40/112 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudula on huutava pula monissa ammateissa. Sote -puolella lääkäri tai sosiaalityöntekijä saa valita parhaat hommat päältä ja työllistyy päivässä, myös alemmin koulutetuista hoitajista, sosionomeista, lähäreistä on akuuttia pulaa. Aina ei viitsitä edes laittaa hakuun paikkoja, koska hakijoita ei ole. 

Ratkaisu löytyykin sotealalla sanaparista ns. parhaat hommat. Missähän niitäkin enää on. Ennenkin oli haipakkaa mutta nyt mennyt ihan mahdottomaksi. Pk-seudun asumiskulut ja osalla aloista matalapalkkatyö ja kaikilla kiire.