Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku selittää paradoksin työvoimapulan ja työttömyyden suhteen?

Vierailija
01.09.2021 |

Suomessa on
- työvoimapula
- työttömyyttä

Ongelma tuntuu olevan, että työttömät eivät suostu menemään nollasopimuksella tai alipalkalla töihin tai muuttamaan kommuuniasumiseen toiselle puolelle maata pariksi kuukaudeksi tarvittaessa. Työttömät eivät myöskään suostu kouluttautumaan kaikki lähäreiksi ja putkimiehiksi.

Tästä syystä eläkeikää pitää nostaa jonnekin n. 80 vuoteen, ja pitää ihmiset töissä kunnes ovat puoleksi vainaita. Näin eläkkeitä ei tarvitse maksaa ja työvoimaa riittää. Eläkeikää lähestyvien arvellaan, siis sellaistan reilusti yli kuusikymppisten, seiskytvuotiaiden jne, kouluttautuvan uudestaan, muuttavan vihannesviljelmälle ja tunturikeskukseen alipalkattuna.

Olen varmaan tyhmä, mutta olen miettinyt, että miksei
1. työntekijöille voida maksaa ihan ookoo palkkaa
2. tarjota määräaikaista ja kokoaikaista vähintään vuoden työsuhdetta
3. tarjota vakituisia työpaikkoja

Kommentit (2036)

Vierailija
181/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pienenä kävin kaupassa, kassatäti möi minulle kaupan tuotteita. Nyt kun olen 30, sama lähikaupan täti hoitaa myynnin lisäksi kuorman purut, hyllyn täytöt, Veikkaukset, Postit, Matkahuollon, pankkipalvelut, Alkon tilauksia, tuottaa osaltaan sisältöä kaupan someen.. Kaikki kunnia hänelle.

Itse kaipaisin juuri näitä entisaikojen yksinkertaisia töitä. Joiden palkalla kuitenkin eläisi. Miksi tämä on nykyään mahdotonta.

Vierailija
182/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on, että kouluttamattomien työpanosta ei tarvita ja koulutetuista on pulaa työmarkkinoilla. Miksi maksettaisiin työstä, jota ei tarvita?

Miksi ihmiset eivät kouluttaudu näille aloille? Johtuisiko se siitä, ettei niissä töissä saa kunnon palkkaa? Miksi opiskella ja tehdä töitä, jos ei saa palkkaa?

Sairaanhoitaja saa n. 3000/kk eikö sekään ole kunnon palkka?

Työhön suhteutettuna ei oikeastaan. Mitä nyt on lukenut hoitohenkilökunnan työmäärästä esim. pandemian aikana.

Haluaisin tietää, kuinka montaa paperitehtaan miestä on kannustettu opiskelemaan lähihoitajiksi. Jostain syystä tätä alaa ehdotetaan aina naisille. Miehillehän se sopii paremmin. Pitää jaksaa fyysisesti, olla ronski sillä tavalla, ettei säpsähdä pienistä, kestää fyysisenkin väkivallan uhka, pitkät päivät jne.

Mutta kuinka monesta herkkupersepaperimiehestä olisi edes tuollaiseen tosiduuniin, epäilen suuresti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa sekä palkat että sosiaalituet ovat EU:n sisäisessä vertailussa ihan hyvällä tasolla. 

Isoin ongelma on se, että ostovoima ei ole. 

Huono ostovoima kurjistaa pohjattomasti koko maan taloutta ja kilpailukykyä. Ihmisten kaikki rahat menevät asumiseen, ruokaan, vaatteisiin (joiden hinta-laatusuhde on likipitäen maailman heikoin) sekä liikkumiseen - autokantaan, joka on EU:n vanhimmasta päästä.

Osittain huono ostovoima johtuu kilpailun puutteesta, osittain maan syrjäisestä sijainnista, pienistä markkinoista, epäsuotuisasta ilmastosta, pienestä väestötiheydestä, verrattain korkeasta verotuksesta ja heikosta väestörakenteesta.

Jos tavallisilla ihmisillä olisi sama ostovoima kuin Ruotsissa, olisi esimerkiksi palvelualan työpaikkoja paljon enemmän, käteen jäävät palkat olisivat parempia, hyvinvointi olisi paremmalla tasolla, kotitaloudet olisivat varakkaampia ja sitä tietä myös pääomaa olisi enemmän.

Ruotsi tekee jotakin oikein. Tärkein asia lienee se, että kotitalouksien ostovoimaa ei tapeta maksamalla väkisin asuntolainojen lyhennyksiä. Siellä tavanomaista on, että koko lainaa ei makseta ja "laina-aika" saattaa olla 100 vuotta. Ylimääräisen rahan kansalaiset joko sijoittavat tai kuluttavat.

Suomessa sen sijaan maksetaan isotkin asuntolainat 10-20 vuodessa kainalot märkänä, eletään Tokmannin alelaarista ostetuissa tuulipuvuissa ja syödään Lidlin halvinta jauhelihaa ja makaronimössöä. Jokainen voi tajuta, että tämä tapa ei ole omiaan virkistämään kotitalouksien kulutusta. 

Nyt, korona-ajan jälkimainingeissa, eletään sellaisessa taloudellisessa tilanteessa, jonka pitäisi olla "arkipäivää", eli ihmisillä oikeasti on ylimääräistä rahaa, jota voi kuluttaa tarpeelliseen ja tärkeään sekä jonkin verran myös hauskanpitoon ja elämänlaadun parantamiseen. Tämä toi nopeasti uusia työpaikkoja koronan kurittamaan talouteen - ja heti haaskalle hyökkäävät Hypopankin asuntolainapelottelijat sekä EK:n korppikotkat, jotka huutavat työvoimapulaa, vaikka työttömyys on edelleen korkealla tasolla.

Vierailija
184/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat eivät tarvitse lisää palkkaa, vaan enemmän työntekijöitä vuoroihin, jolloin työstäkin tulee mielekkäämpää, kun sen saa tehdä kunnolla vailla riittämättömyyden tunteeseen johtavaa alituista kiirettä.

Vierailija
185/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat eivät tarvitse lisää palkkaa, vaan enemmän työntekijöitä vuoroihin, jolloin työstäkin tulee mielekkäämpää, kun sen saa tehdä kunnolla vailla riittämättömyyden tunteeseen johtavaa alituista kiirettä.

Sinä et määrittele kuka kokee tarvitsevansa lisää palkkaa. Jos v...u hoitajat haluavat palkankorotuksen heillä on oikeus sitä vaatia, saaminen on toinen juttu.

Miksi tätä lässytystä ei koskaan kuule kun jokin muu ala valittaa palkastaan tai jopa lakkoilee? Teollisuuden palkankorotusvaateet ja lakkoilut ohitetaan olankohautuksella mutta mansplainaajat kertovat jatkuvasti hoitajille miten asiat pitäisi hoitaa.

Vierailija
186/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työmarkiinatuki on noin 500 euroa ja tilalle tarjotaan nollasopimusta. Et voi tietää saako kuussa nolla euroa vai enemmän. Asuminen ja muut kulut pitää kuitenk7n kattaa koko ajan.

Jos asut yksin niin en minä ainakaan uskaltaisi ottaa vastaan täysin epävarmaa työtä. Olisi ihan kauhea sekamelska hakemusten ja rahansaamisen kanssa kuukaudessa ja epävarmuus, esimerkiksi asumistuen kanssa, koska se lasketaan puolen vuoden oletetuille tuloilleolin.

Olin joskus puhelinmyyjänä ja silloin ei ollut mitään takuupalkkaa.

Asumistuki laskettiin syyskuun palkan mukaan puoleksi vuodeksi eteenpäin. Joulua kohti myynti väheni ja joulukuussa oli pulju kaksi viikkoa kiinni. Tammikuukin hiljainen.

Olin aivan paniikissa, vaikka toimitin työnantajajalta todistuksen, että puoti oli kiinni niin ei auttanut. En voinut hakea toimeentulorukeakaan koska joulukuun palkkatiedot tulivat vasta kuun lopussa.

Vaikka se työmarkkinatuki olisi noin 500 ruroa niin se olisi selkeämpi ja stressittömämpi, jopa turvallisempi.

En keksi miten tuota 500 euroa voisi yhdeltä, yksin laskunsa maksavalta ihmiseltä pienentää?

Perheellisellä on eri kun on joku muukin tuomassa rahaa huusholliin.

Palkan pitäisi olla riittävä elämiseen yksinkin eläessä.

Minä olin koronan takia täysin ilman tuloja 2 kk, kun nollasopparityöstä ei tarjottu lainkaan tunteja. Minulla oli auto, joten toimeentulon asiakkaaksi ei ollut asiaa. Yritin anella edes asumistuen korotusta tulotason muututtua 900 €/kk --> 0 €/kk, mutta Kelan täti selitti ystävällisesti, että asumistuki tarkastetaan vasta kun "uusi tilanne" on jatkunut vähintään 3 kk. Voitte kuvitella miten pakka hajosi, kun talouteen tuli vain 300 €/kk (asumistuki) ja pelkästään vuokra oli 450 €/kk. Jouduin myymään ihan kaiken (paitsi auton, koska toivoin että tunteja tulee vielä...), keräämään pullot, kerjäämään lähikaupasta vanhoja tuotteita jne. Kahden kuukauden jälkeen tunteja alkoi tulla minullekin. Ripotellen. 

EI ENÄÄ IKINÄ!!!!!!!

Älä tule kertomaan tarinaa, joka ei pidä paikkaansa. Ei auton omistaminen ole koskaan ollut este tilapäisen toimeentulotuen saamiselle. Vai onko autosi aivan liian kallis ja olet hakenut toimeentulotukea jo pitkään? Uusi tilanne ei tarvitse asumistuessa kestää 3 kuukautta. Olisit saanut työmarkkinatukea tai jotain muuta työttömyyskorvausta, jos olisit ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. 

Paskat. Olin silloin vielä yliopiston kirjoilla, eli minulla ei ollut oikeutta työmarkkinatukeen, työttömuuskorvaukseen eikä edes opintolainaan (jota en ollut koskaan nostanutkaan). Arvaa vain, käänsinkö jokaisen kiven ja kannon, että olisin saanut rahaa JOSTAIN! Kyllä Kelan täti oli aivan yhtä avulias kuin opintotukivastaava, opintolainavastaava ja työkkärin setäkin: et saa rahaa. En ole hakenut toimeentuloa koskaan, koska olen tehnyt niitä hemmetin töitä!! 

Kelastakin soitettiin monta kertaa ja yritettiin keksiä minulle jokin epätuki, että olisin saanut rahaa jostain, mutta kun ei. Ja tarvitsin sen peräti 1500 € arvoisen koslani töissäkäyntiä varten. Siinä sulle rikkauksia ja ylikalliita autoja :D Sinä hemmoteltu possu et ole koskaan kokenut vaikeuksia elämässäsi.

Vierailija
187/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et määrittele kuka kokee tarvitsevansa lisää palkkaa. Jos v...u hoitajat haluavat palkankorotuksen heillä on oikeus sitä vaatia, saaminen on toinen juttu.

Miksi tätä lässytystä ei koskaan kuule kun jokin muu ala valittaa palkastaan tai jopa lakkoilee? Teollisuuden palkankorotusvaateet ja lakkoilut ohitetaan olankohautuksella mutta mansplainaajat kertovat jatkuvasti hoitajille miten asiat pitäisi hoitaa.

No kyllä nuo ahtaajat, AKT ja paperimiehet on aika kritiikissä olleet.

Vierailija
188/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maassa on aivan valtionjohdon hyväksymää kyykyttää ainakin meitä vanhempia työttömiä. Saa ta na.. mitä touhua. Minulla on vuosien kokemus työnhausta ja te-palveluista. Pelataan peliä, että työttömiä pyöritellään lokeroista toiseen, nyt viimeisin vouhotus on tuo kuntakokeilu. Siinä omavalmentajani antoi suoraan ymmärtää, että kunnalle ei pääse kuin kokeilujen kautta, ei sittenkään tule vakityötä. Koulutuksen mahdollisuuden eväsi minulta kokonaan, kun on jo ikää 57v. Olin odottanut, että jos tuota kautta joku mahdollisuus tulisi. Mutta ei ei. Nyt odotan, että tulen varhaiseläkeikään. Menee se elämä näinkin. Työtä olen tehnyt 34 vuoden ajan, joten ei viitsi paljon kokeiluihin lähteä.....

Vierailija
189/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on monitahoinen. Totta on että ihminen ei voi kovin pitkään tehdä töitä, joista ei riitä raha elämiseen. Siispä matalapalkka-aloille ei ole tunkemassa korkeasti koulutettuja ihmisiä.

Toisaalta osalle aloista, joilla on työvoimapula halutaan OSAAVAA henkilökuntaa ja jos ei ole tarvittavaa koulutusta tai työkokemusta töihin ei pääse. 

Sitten on työttömiä, jotka kaikesta kurssituksesta ja kouluttautumisesta huolimatta eivät opi tai osaa mitään. Työnantaja ei jaksa katselle tumput suorassa seisovaa mitään tekemätöntä ihmistä kovin pitkään. Ei se raha yritykseen ilmaiseksi tule.

Työsuhteen pituus riippuu aika paljon siitä miten pitkäksi aikaa on töitä. Jos työ on kausiluontoista, ei silloin voi palkata ketään vuodeksi. Työntekijä tulee muutenkin yrittäjälle todella kalliiksi, joten moni pienyritys ja vähän suurempikin harkitsee tarkkaan, koska on VARAA palkata työntekijöitä. 

Vakituisia työpaikkoja? Siis sellainen, jossa ollaa eläkeikään asti? Ainoastaan valtion ja kunnan viroissa löytyy tälläisiä. Työt, jotka rahoitetaan verovaroilla ovat vakituisia. 

Yritys on olemassa vain niinkauan kuin tulorahoitusta (tai muuta rahoitusta) riittää eikä tule konkurssia. Yritykset eivät yleensä saa tukea verovaroista vaan joutuvat huolehtimaan rahoituksestaan itse. Tälläisissä töissä on harvoin vakituisia paikkoja, joissa ollaa eläkeikään asti.

Kysymys on siis aina RAHASTA. Valtiovalta säätelee omilla toimillaan yritysten toimintaympäristöä ja jos verotus on liian tiukkaa, vakuutusyhtiöt nylkevät yrittäjiä ja monet muut instanssit käyvät yrittäjän kukkarolla  niin ei silloin tule uusia työpaikkoja, kun ei ole varaa maksaa palkkoja.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että eläkeikäisten rääkkäämisen voi unohtaa. Jos haluaa ja jaksaa tehdä eläkeiässä töitä niin se on oma asia, mutta jos ei, niin pitää jonkinlainen tolkku olla ja antaa ihmisten nauttia muutama vuosi eläkkeellä olosta. 55-65 - vuotta on hyvä eläkeikäraja ei ole mitään järkeä työllistää lähes 80 - vuotiaita ( dementiat, sairaudet, hitaus, voimat hiipuvat ym....)

Vierailija
190/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa avoimista työpaikoista on jossain Peräseinäjoella, tai niihin vaaditaan 20 vuoden työkokemus juuri samasta työssä, tai ne on jotain puhelinmyynti/provisiopalkkatöitä. Pääkaupunkiseudulla valtaosa avoimista työpaikoista on henkilöstövuokrausfirmoissa ja puhelinmyynnissä.

Vierailija
191/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa on aivan valtionjohdon hyväksymää kyykyttää ainakin meitä vanhempia työttömiä. Saa ta na.. mitä touhua. Minulla on vuosien kokemus työnhausta ja te-palveluista. Pelataan peliä, että työttömiä pyöritellään lokeroista toiseen, nyt viimeisin vouhotus on tuo kuntakokeilu. Siinä omavalmentajani antoi suoraan ymmärtää, että kunnalle ei pääse kuin kokeilujen kautta, ei sittenkään tule vakityötä. Koulutuksen mahdollisuuden eväsi minulta kokonaan, kun on jo ikää 57v. Olin odottanut, että jos tuota kautta joku mahdollisuus tulisi. Mutta ei ei. Nyt odotan, että tulen varhaiseläkeikään. Menee se elämä näinkin. Työtä olen tehnyt 34 vuoden ajan, joten ei viitsi paljon kokeiluihin lähteä.....

Tuo työttömien pasianssi pitäisi lopettaa. Kukaan ei vaan uskalla sanoa, että keisareilla ei ole vaatteita.

Tarkoituksena on vain pitää työttömät nöyrinä ja yrittää tehdä elämä niin epämukavaksi, että mikä tahansa silpputyöpätkä, nollatuntisopimus, Woltlähettityö tai provisioihin perustuva telemarkkinointi olisi kiinnostavampaa.

Vierailija
192/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtakaa työteko!!! Elämä valuu hukkaan, kun kartutat jonkun ahneen sian omaisuutta.

Vierailija
193/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa avoimista työpaikoista on jossain Peräseinäjoella, tai niihin vaaditaan 20 vuoden työkokemus juuri samasta työssä, tai ne on jotain puhelinmyynti/provisiopalkkatöitä. Pääkaupunkiseudulla valtaosa avoimista työpaikoista on henkilöstövuokrausfirmoissa ja puhelinmyynnissä.

Tämä on totta.

Asun tällaisella (pikku)paikkakunnalla, jossa alueen yrityksillä on aidosti työvoimapulaa.

Tulokset ovat tässä, kun viimeiset 25 vuotta sekä valtiovalta että kunnan päättäjät ovat tehneet kaikkensa, että saavat työkykyiset ihmiset muuttamaan tästä kylästä pois. Kaikki palvelut on ajettu alas. Edes kunnollisia vuokra-asuntoja ei ole, joten miten tänne joku voisi muuttaa?

Nyt sitten itketään, kun ei ole työntekijöitä, ei ole ihmisiä, mistä niitä saatais?

Vierailija
194/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ammattinvalintakysmys Laatikkoleukakalsarilentäjäkirurgille riittää aina töitä.

Vierailija
195/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty kysymys on rahasta. Työnantaja myös ainakin meillä haluaisi jo valmiiksi alalla olevan ihmisen ja halvalla. Käytännössä onnistuu vain viemällä kilpailijalta työntekijän.

Koulunpenkiltä kun ottaa kaverin, niin alkaa tuottamaan vasta parin vuoden jälkeen, jolloin yleensä vaihtaa työpaikkaa.

196/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole työvoimapulaa. Pula on ilmaiseksi työskentelevistä.

Vierailija
197/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaatkin on aika pöljiä välillä. Meiltä sanoi firmassa yksi avaintyöntekijä itsensä irti kun kypsyi asiakkaaseen. Jouduin sitten tekemään hänen projektit loppuun, ja opettelemaan uudet asiat.

Noilla oli sitten pokkaa sanoa "me ei muuten makseta opiskelusta mitään". Kyllähän ne maksoi, kun oli tuntityöprojekti. 😁

Vierailija
198/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on jumittunut työttömäksi. Puoli vuotta sohvalla tekee jo pysyviä vaurioita elämänasenteeseen. Hyväpalkkaisiakin töitä on. Esimerkiksi juuri putkimiehille maksetaan ihan ok palkkaa. Vakituisiakin työpaikkoja on.

Putkimiehenkään hommaan ei lähdetä tuosta noin vaan pystymetsästä niihin hyväpalkkaisiin hommiin. Tarttis vähän koulutustakin.

Vierailija
199/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennemuutos tekee juuri sen, ettei työntekijöitä tarvita tietyille aloille. Lähihoitajista on pulaa, mutta siihenkään eivät kaikki sovellu, vaikka palkka olisi sen 3.300,-/kk. Lääkäreistä on huutava pula. Itsepalvelut vievät lisää työpaikkoja. Säästöt eivät kohdistu tuotteisiin, vaan voittoihin. Koodareista on myös pulaa, mutta heilläkin koulutus ja kokemus vie vuosia, eikä niin pienillä tuloilla tule toimeen. Vain huippu senioreille maksetaan oikeaa palkkaa.

200/2036 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se halpa työntekijä on aina haluttu, vaikka se ei osais mitään ja motivaatio nollat. Palkka motivoi ja pitkä työsopimus motivoi. Jos riskinä on menettää työpaikka 3 kuukauden jälkeen, niin kuka haluaa edes koittaa onneaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi