Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku selittää paradoksin työvoimapulan ja työttömyyden suhteen?

Vierailija
01.09.2021 |

Suomessa on
- työvoimapula
- työttömyyttä

Ongelma tuntuu olevan, että työttömät eivät suostu menemään nollasopimuksella tai alipalkalla töihin tai muuttamaan kommuuniasumiseen toiselle puolelle maata pariksi kuukaudeksi tarvittaessa. Työttömät eivät myöskään suostu kouluttautumaan kaikki lähäreiksi ja putkimiehiksi.

Tästä syystä eläkeikää pitää nostaa jonnekin n. 80 vuoteen, ja pitää ihmiset töissä kunnes ovat puoleksi vainaita. Näin eläkkeitä ei tarvitse maksaa ja työvoimaa riittää. Eläkeikää lähestyvien arvellaan, siis sellaistan reilusti yli kuusikymppisten, seiskytvuotiaiden jne, kouluttautuvan uudestaan, muuttavan vihannesviljelmälle ja tunturikeskukseen alipalkattuna.

Olen varmaan tyhmä, mutta olen miettinyt, että miksei
1. työntekijöille voida maksaa ihan ookoo palkkaa
2. tarjota määräaikaista ja kokoaikaista vähintään vuoden työsuhdetta
3. tarjota vakituisia työpaikkoja

Kommentit (2036)

Vierailija
1481/2036 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskorvauksen käteen jäävä osuus on jotain 560 € kuukaudessa - kuinka paljon sitä pitäisi vähentää jotta ihminen "oikeasti" haluaisi töihin ja moniko vaihtaisi nykyisen palkkatyönsä tähän jotta saisi maata sohvalla?

Tuo on työmarkkinatuen käteen jäävä osuus. Likäksi tulee myös vähän asumistukea. Sitten on ne ansiosidonnaiset joilla voi saada paljon enemmän käteen.

Tämän takia on naurettavaa puhua työttömyystuista ihan kuin ne olisivat kaikille samat.

Vierailija
1482/2036 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaajia ei löydy. Tai sitten pitäisi maksaa duunareille toimaritason palkkaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1483/2036 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikat on paikassa A ja työntekijät on paikassa Ö.

Uusia työpaikkoja ei tule paikkaan Ö, mutta alueen Ö asukkaat eivät muuta paikkaan A, koska se on kaukana,

koska siellä asuminen on kallista.

Toinen selitys.

Paljon avoimia työpaikkoja, mutta ei varmaa palkkaa, eikä riittävää palkkaa, kuten puhelinmyyntityö ja osa-aika työt.

Vierailija
1484/2036 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksessäsi piilee jo osavastaus tähän paradoksiksi nimittämääsi  asiaan,

- Työpaikat ja työttömät sijaitsevat eri paikkakunnilla.

- Kaikki työttömät eivät halua tehdä työtä, vaan elää sosiaalituilla.

- Kaikki työttömät eivät pysty tekemään tarjolla olevia töitä nykyajan vaatimustasolla.

- Työn vaativuus ja siitä maksettava palkka eivät ole molempia osapuolia tyydyttävällä tasolla.

Vierailija
1485/2036 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kymmeniä vuosia kuullut omalla alallani että jos ei maistu niin portin takana on pitkä jono miehiä. Pitäisikö nyt avata ne portit ja päästää ne miehet töihin. Kylmäkin siellä on jo värjötellä !

Vierailija
1486/2036 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vain juoni, että maahan voitaisiin tuoda kehitysmaista kouluttamatonta väkeä alipalkattuihin töihin. Valtio maksaa erotuksen.

..Siis äänestäjiä !

Vierailija
1487/2036 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tuntuu olevan teille loisille ihan liian vaikeaa näköjään tajuta, että siellä töissä pitäisi myös OSATA TEHDÄ JOTAIN !!!!

sen takia joillakin aloilla on tosiaakin pula OSAAVASTA TYÖVOIMASTA. se että sä vaivaudut sinne työmaalle pyörimään ja kaivelemaan nenää ei työnantajille riitä.

Tulihan tänne 2015 raketti-insinöörejä, valitkaa niistä.

Ja lisääkin olette tilanneet.

..Oli niissä kvanttitutkijoitakin !

Vierailija
1488/2036 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat haluaa halpatyövoimaa, suomalaiset ei suostu tekemään niin halvalla, koska eivät ole kokeneet sellaista kurjuutta, mitä muissa asuvat ihmiset ovat joutuneet kokemaan, tästä syntyy paradoksi, missä työnantajat eivät halua nostaa palkkoja/kohtentaa työoloja (mikä myöskin maksaa), työntekijät eivät halua tehdä töitä tarjotulla palkalla ja ulkomailta on hankala saada Suomeen edes sitä halpatyövoimaa, koska a) kielitaito b) naapurimaissa on paremmat palkat.

Ei se tuon monimutkaisempaa ole. Oikeistolaisen mielestä pitäisi tietenkin karkottaa sillan alle jokainen työtön, että suostuivat tekemään halvalla ja huonoissa työoloissa töitä, vasemmistolaisen mielestä pitää hyysätä työttömät niin, että saavat kohta enemmän tukia kuin pienipalkkaisimmat työssäkäyvät, kukaan ei keskitä voimavarojaan sen miettimiseen, että miten ihmiset saadaan motivoitua sinne töihin ilman, että kenenkään tarvitsee muuttaa sillan alle tai pakottaa ketään töihin kodittomuuden/kylmyyteen tai nälkään kuolemisen uhalla.

Suomi on AIVAN SEKAISIN. Eduskuntaan äänestetään kerta toisensa jälkeen niitä samoja ihmisiä, jotka ovat jo aivan pihalla normaalin työssäkäyvän ihmisen maailmasta ja norsunluutornistaan tekee jokaikinen näistä edustajista päätöksiä omaan ideologiaansa nojaten tajuamatta miten ne päätökset sitten oikeasti kansalaisten elämään vaikuttaa.

Vierailija
1489/2036 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin onglema on työttömien osaamisen puute. Sitä osaamista saatetaan hehkuttaa hakemuksessa, mutta sitten käytönnön testissä osaaminen on erittäin alkeistasolla. Hyvänä esimerkkinä käy vaikkapa Excel-osaaminen. Olen testannut haastattelussa Excelin käytön osaamista sadoilta ihmisiltä, joilla on CV:ssä "erinomaiset exceltaidot". Todellisuudessa näistä henkilöistä 95 %:a ei hallitse edes kaavojen käyttöä kunnolla, mistään makrojen hallitsemisesta puhumattakaan. Sama koskee monta muuta asiaa. Osaamista ei käytännössä ole juurikaan, mutta palkan pitäisi olla erityisasiantuntijan tasoa.

Ei kaikki työt ole toimistohommia..räjäytä kuplasi !

Vierailija
1490/2036 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä, olen valittanut kestämättömän huonoista työoloista, olen saanut vastaukseksi, ettei ole pakko olla töissä työpaikassani. Alallani on pulaa työntekijöistä: Heitä ei ryntää ovista ja ikkunoista ilolla täyttämään jälkeeni jäävää aukkoa.

Kyllä on todella mielenkiintoinen paradoksi. Valittamani asiat ovat vieläpä sellaisia, että niiden korjaaminen olisi täysin ilmaista, mutta halua niiden korjaamiseen ei tunnu olevan, koska se vaatisi tottakai jonkin verran virheiden ja epäkohtien olemassaolon myöntämistä, mikä tuntuu olevan johdolle ylitsepääsemättömän vaikee.

Sanoisin siis, että ainakin työnantajat ovat itse sen työntekijäpulan aiheuttaneet: Pitäisikö kuunnella vähän enemmän meitä työntekijöitä ja hankkia jonkinlainen motivaatio työntekijöiden tyytyväisenä pitämiseen? Mutta ei, kun on kivempaa ajatella että työnantaja ja työntekijät ovat vihollisia, sodassa keskenään.

Vierailija
1491/2036 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle isolle työnantajalle ei enää riitä että teet työsi kelvollisesti, sinusta otetaan aivan kaikki irti kunnes sairastut joko psyykkisesti taikka fyysisesti. Sitten vaan uusi uhri tilalle.

Minulle kävi näin enkä todellakaan suostu siihen uudelleen. Tällä hetkellä kaikki on todella hienosti mutta jos rahat loppuvat tai muuten elämä käy sietämättömäksi niin otan yksinkertaisesti itseni hengiltä.

Arvostan enemmän elämän mielekkyyttä kuin sen pituutta - jossain kohtaa se kumminkin loppuu ja sen jälkeen on aivan se ja sama miten sen käytit vaikka moni koittaa itselleen muuta uskotella.

Vierailija
1492/2036 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse töissä, mutta seuraan aktiivisesti oman alan työpaikkailmoituksia sekä omassa työpaikassa auki olevia paikkoja. 

Tämä on vain oma kokemus, mutta työntekijäpulaa on mm. paikoissa missä pitää joko olla oma auto ai matkustaa 40 minuuttia bussilla suuntaansa tekemään kahden tunnin vuoroja. Vaihtoehtoisesti tarjolla olisi kolmen tunnin vuoroja vaatimattomat seitsemän kertaa viikossa. Sitten jos tunteja on 30-37,5 viikossa, niin niihin on tulijoita ovista ja ikkunoista. 

Minulla ei henkilökohtaisesti ole mitään osa-aikatöitäkään vastaan, jos niissä on joku järjellinen minimi, mutta en jaksa tuomita ihmisiä, jotka hyväksyvät vain isot tunnit.

Vierailija
1493/2036 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet pitäisi rajoittaa samalla tavoin kuin liitot tekee. Vuoden työttömänä niin loppuu asumistuet ja tt tuki tippuu sellaiselle tasolle että sillä juurijuuri pärjää. Kunta hoitaa majoituksen johonkin laivan hytin kokoiseen luukkuun.

Työnteon pitää olla kannattavampaa kuin kotona makoilun.

Vierailija
1494/2036 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet pitäisi rajoittaa samalla tavoin kuin liitot tekee. Vuoden työttömänä niin loppuu asumistuet ja tt tuki tippuu sellaiselle tasolle että sillä juurijuuri pärjää. Kunta hoitaa majoituksen johonkin laivan hytin kokoiseen luukkuun.

Ei kaikki työttömät saa asumistukea tai toimeentulotukea.

Vierailija
1495/2036 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on, että kouluttamattomien työpanosta ei tarvita ja koulutetuista on pulaa työmarkkinoilla. Miksi maksettaisiin työstä, jota ei tarvita?

Kouluttamattomien? No, oo töissä. Palkka n. 3000e brutto. Vaihtelee työpäivien mukaan mutta sekuntiakaan en ole ko työhön koulutettu. "Työ tekijäänsä neuvoo" ja siitä se 8 vuotta sitten lähti. Nyt mietin eläkkeelle jäämistä. Ei oikein "nypi" tää homma enää. Mielelläni luovuttasin toiselle jos niikseen tulisi. Aikasin työttömän ilon päiville... nyt se on 5 päivää viikossa; 7 hommiin ja 17 kotio. Suihkuun,syönti, tv-uutiset ja nukkumaan, että jaksaa seuraavan päivän hommissa. Koko viikonloppu menee palautuessa, että jaksaa kipujen kanssa taas seur. Viikon... ei siis omien hommien hoidosta tahdo tulla yhtään mitään. Kaikki vähän rempallaan ja vapaa-aika, lomat, mitä ne on?

Vierailija
1496/2036 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri oppilaitokset tarjoavat jatkuvasti uuden ammatin opiskelua työvoimakoulutuksena. Niihin pääsee hakeutumalla. Opiskeluajalta maksetaan sitä samaa työttömyyskorvausta.

Vierailija
1497/2036 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki työttömät saa asumistukea tai toimeentulotukea.

Totta. Vuoden pari työttömänä, useampi ammatti välissä käytynä ja lyhyitä työpätkiä.

Omistusasunto= ei toimeentulo/asumistukea.

Asuntolainani olen myös maksanut pienistä tuloista.

Vierailija
1498/2036 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai toimarille duunarin palkkaa !

Vierailija
1499/2036 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäs jos yritys vaikka kouluttaisi osaavaa työvoimaa.

Vierailija
1500/2036 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiin lukeutuvat:

-työpaikkakiusaamisen takia syrjäytyneet

-mielenterveystoipujat/päihdeongelmaiset

-osatyökykyiset

-työuupuneet

-eläkekuntoiset joille ei ole myönnetty eläkettä

-muuten syrjäytyneet esim. ulosotto vie palkan, ei ole järkeä yrittää, ei voimia

-elämäntapatyöttömät ovat pieni marginaaliporukka

Asun pienellä paikkakunnalla. Kovasti olen yrittänyt vaikka mitä, opiskellut monta ammattia.

Kouluaikaan olen kelvannut ilmaisena työntekijänä tekee samoja asioita kuin vakituiset sitten kun valmistuu työpaikkaan otetaan joko seuraava uhri tai keksitään virka kunnan valtuutetun puolisolle tai sukulaiselle.

Piirit ovat todella pienet ja niitä pyörittää samat naamat. Lisäksi viimeisimmässä työpaikassa jouduin mustamaalatuksi ja syrjityksi. Sairastan nyt masennusta ja PTSD:tä.

Kyseessä vielä sosiaaliala missä ihmisten pitäisi olla ihmisiä toisillemme, mutta kulisseissa kuohuu.

Ei kannata vaijeta näistä asioista tai mikään ei muutu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi