Voisiko joku selittää paradoksin työvoimapulan ja työttömyyden suhteen?
Suomessa on
- työvoimapula
- työttömyyttä
Ongelma tuntuu olevan, että työttömät eivät suostu menemään nollasopimuksella tai alipalkalla töihin tai muuttamaan kommuuniasumiseen toiselle puolelle maata pariksi kuukaudeksi tarvittaessa. Työttömät eivät myöskään suostu kouluttautumaan kaikki lähäreiksi ja putkimiehiksi.
Tästä syystä eläkeikää pitää nostaa jonnekin n. 80 vuoteen, ja pitää ihmiset töissä kunnes ovat puoleksi vainaita. Näin eläkkeitä ei tarvitse maksaa ja työvoimaa riittää. Eläkeikää lähestyvien arvellaan, siis sellaistan reilusti yli kuusikymppisten, seiskytvuotiaiden jne, kouluttautuvan uudestaan, muuttavan vihannesviljelmälle ja tunturikeskukseen alipalkattuna.
Olen varmaan tyhmä, mutta olen miettinyt, että miksei
1. työntekijöille voida maksaa ihan ookoo palkkaa
2. tarjota määräaikaista ja kokoaikaista vähintään vuoden työsuhdetta
3. tarjota vakituisia työpaikkoja
Kommentit (2036)
Ketonen ja Myllyrinne, Pasi koejalla:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen juttu. Työttömiltä puuttuu halu, kyky, taito, kokemus, koulutus, pätevyys niihin tehtäviin, joissa on työvoimapulaa. Varsin monet työttömät ovat kouluttamattomia tai käyneet aikanaan ammattikoulun, mutta taidot ovat jo unohtuneet ja myös työtehtävät ovat muuttuneet ratkaisevasti.
Huomaa kyllä, että sinä olet yksinkertainen ihminen ja luulet ratkaiseesi viisasten kiven.
Tuolla sinun logisella kehäpäätelmällä ei olisi järkevää tuoda työvoimaa millekkään alalle, koska voidaan keksiä vastaavia lukemattomia syitä, että eivä sovellu heti tarpeeseen.
Kukas se aasin häntää heiluttaisi jollei itse aasi.
Suomi on 40 vuotta myöhässä, kuinkas muutenkaan. Saksa on hyvä esimerkki halpa työvoimassa. Paraakkikylät tehdas alueilla ja turkkilaiset "orjat" rakensivat Saksan teollisuuden nousun.
Sitä strategiaa halutaan nyt ottaa käyttöön laajemminkin poliittisen ilmapiirin ollessa suopea.
On näitä orjia suomessa ollut jo jonkin tovin. Telakalla, rakennuksilla, mutta teollisuudessa ei vielä.
Oveluus näissä on kaksois työ sopimus, toinen työsuojelulle ja viran omaisille kirjallisena, toinen "sutenöörin" kanssa suullisesti. Sutenöörin kautta raha kulkee orjalle ja sutenööri ottaa kulut pois ennen orjalle annettavaa palkaa.
Esim tunti veloitus n. 17€ ja on orjan pankki tilille n.10€ josta orja antaa käteisellä sutenöörille kulujen korvaukseksi n.6,5€ ja oikea palkka 3,5€ tunti.
Reilu meininki ja yhteiskunta voi keskittyä ilmastokriisiin
Ne, jotka hokevat tätä ikuista "Suomessa voi opiskella uudenkin ammatin"-litaniaa, ovat pikkuisen...no, tyhmiä.
Jo South Parkissa selitettiin tämä aikoinaan: kaikki meistä eivät ole tarpeeksi älykkäitä tiettyihin töihin, ja toisaalta myös älykkäät tarvitsevat niitä perusduunareita tekemään heille tietyt työt. Sama homma opiskelun suhteen: jos äly tai lukupää ei riitä (saati ala ei kiinnosta pätkääkään), onko oikeasti realistista ajatella että opiskelemaan vaan? Oppisopimuskoulutus auttaisi monia, mutta kuten tässäkin ketjussa on sanottu monen monta kertaa, työnantajat eivät ole halukkaita siihen. Tämä on sääli, koska kisälli-mallilla oppisi myös vähän heikompilahjainen perustaidot työelämässä, ja osa ihmisistä ylipäätään oppii tekemällä itse paremmin kuin pänttäämällä teoriaa.
Tuo ikuinen hoitajapulakin ratkeaisi lähinnä sillä, että järjestettäisiin työt uusiksi, nostettaisiin vähän palkkaa kannustimeksi ja pistettäisiin pystyyn valtakunnanlaajuinen kampanja sen puolesta, että uusia hoitajia tarvitaan NYT + satsattaisiin pikana aikuiskoulutukseen. Tämä ei ratkaisisi kaikkea, mutta nykytilanteessa ei edes yritetä, ruikutetaan vaan kun ei riitä porukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että kaikki työttömät niputetaan yhteen ryhmään. Koulutettuja työttömiä on ja ikärasismi on totta. Aika eri viivalla ovat Jeppe 23, joka elää tyytyväisenä tukien varassa, eikä edes hae töitä, Pena 57, joka jäi työttömäksi kun tehdas, jossa hän oli 16-vuotiaasta saakka, lopetti, Maija 43, joka on tehnyt viimeiset 10 vuotta pätkätöitä sieltä mistä sattuu samaan ja on välillä työttömänä tai Jennica 25, joka valmistui hallintotieteiden maisteriksi mutta ei ole saanut töitä valmistuttuaan työskenneltyään opiskeluaikana osa-aikaisena pikaruokapaikassa, johon ei enää ylikoulutettuna pääse. Voisin keksiä tähän 20 hyvin erilaista taustaa, mutta nyt ei aika riitä.
Itse olen nyt työssä ja itseasiassa toisensuuntaisen ikärasismin kuin yleensä ansiosta saanut työni, tähän haluttiin ihminen, jolla on lapset aikuisia. Kun olen saanut työpaikan hiljaisen haun kautta, kukaan ei voi puuttua asiaan. Minulla on kuitenkin koulutus ja pätevyys tehtävään.
Eipä onneks tarvinnut ketjua pitkälle lukea kun jo löytyi näin nappikommentti! Tää kuvaus on niiin totta!
Itse voisin luokitella itseni tuoksi ylikoulutetuksi.... Valmistuin ennätysajassa (omalla mittapuullani) 4,5 vuodessa FM:ksi, kun olin 24v. Koko opiskeluajan työskentelin noin 20h viikossa ravintila-alalla. Valmistuttuani Pätkätöitä, välissä lyhyitä työttömyysjaksoja riitti 30-vuotiaaksi asti. Ravintola-alalla, kaupan kassalle, siivoamaan yms olin "liian koulutettu", oman alan töitä oli noita pätkiä tai ei mitään. No, nyt oon sit tässä muksuja kotona kasvattamassa, meinaan olla siihen saakka kun nuorinkin 3-vuotiaana aloittaa päiväkodin... Ehkä mä sit jo "kelpaan" noihin "kökköduunariduuneihinkin", kun koulutuksesta on niiin pitkä aika? :D
N33
Tämä ekonomi ei ole toistaiseksi päässyt alansa töihin vaihtarivuodesta, korkeakouluharjoittelusta sekä pitkästä kesätyöhistoriasta huolimatta. Duunarina jatketaan. Kyllä koulutus kannattaa!!! Olis varmaan mennä suoraan amikseen ja lukea putkariksi. N38
Kouluttauduttu alalle, jossa ei ole työtä tarjolla tai ei päivitetä omaa ammattiosaamista. Nykyään kenenkään on turha kuvitella, että saatu tutkintotodistus riittää hamaan tulevaisuuteen. Ei riitä. Työelämässä olevatkin joutuvat päivittämään osaamistaan jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että kaikki työttömät niputetaan yhteen ryhmään. Koulutettuja työttömiä on ja ikärasismi on totta. Aika eri viivalla ovat Jeppe 23, joka elää tyytyväisenä tukien varassa, eikä edes hae töitä, Pena 57, joka jäi työttömäksi kun tehdas, jossa hän oli 16-vuotiaasta saakka, lopetti, Maija 43, joka on tehnyt viimeiset 10 vuotta pätkätöitä sieltä mistä sattuu samaan ja on välillä työttömänä tai Jennica 25, joka valmistui hallintotieteiden maisteriksi mutta ei ole saanut töitä valmistuttuaan työskenneltyään opiskeluaikana osa-aikaisena pikaruokapaikassa, johon ei enää ylikoulutettuna pääse. Voisin keksiä tähän 20 hyvin erilaista taustaa, mutta nyt ei aika riitä.
Itse olen nyt työssä ja itseasiassa toisensuuntaisen ikärasismin kuin yleensä ansiosta saanut työni, tähän haluttiin ihminen, jolla on lapset aikuisia. Kun olen saanut työpaikan hiljaisen haun kautta, kukaan ei voi puuttua asiaan. Minulla on kuitenkin koulutus ja pätevyys tehtävään.
Eipä onneks tarvinnut ketjua pitkälle lukea kun jo löytyi näin nappikommentti! Tää kuvaus on niiin totta!
Itse voisin luokitella itseni tuoksi ylikoulutetuksi.... Valmistuin ennätysajassa (omalla mittapuullani) 4,5 vuodessa FM:ksi, kun olin 24v. Koko opiskeluajan työskentelin noin 20h viikossa ravintila-alalla. Valmistuttuani Pätkätöitä, välissä lyhyitä työttömyysjaksoja riitti 30-vuotiaaksi asti. Ravintola-alalla, kaupan kassalle, siivoamaan yms olin "liian koulutettu", oman alan töitä oli noita pätkiä tai ei mitään. No, nyt oon sit tässä muksuja kotona kasvattamassa, meinaan olla siihen saakka kun nuorinkin 3-vuotiaana aloittaa päiväkodin... Ehkä mä sit jo "kelpaan" noihin "kökköduunariduuneihinkin", kun koulutuksesta on niiin pitkä aika? :D
N33
Tämä ekonomi ei ole toistaiseksi päässyt alansa töihin vaihtarivuodesta, korkeakouluharjoittelusta sekä pitkästä kesätyöhistoriasta huolimatta. Duunarina jatketaan. Kyllä koulutus kannattaa!!! Olis varmaan mennä suoraan amikseen ja lukea putkariksi. N38
Ihmettelen miten vähän työkokemusta sinulla on tuon ikäisenä.
Voisiko joku selittää ylipäätään miksi maailma on ihan seko. Asiat eivät ole ihan niinkuin yleensä ajatellaan. Asioita voi katsoa niin monesta näkökulmasta! Onko status tärkeä? On töissä ihan pakko käydä? Tekeekö työ onnellisen ihmisen? Mitä pitäisi ylipäätään edes tehdä? Itse en oikein enää tiedä. Minulle tärkeintä on äitiys. En ole kotiäiti, mutta miksi kotiäitejä pitäisi moittia? Lapsiin satsaaminen on tärkeää hyvä elämän valinta. Työttömyys ja työvoimapula? Suoraan sanoen: ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen juttu. Työttömiltä puuttuu halu, kyky, taito, kokemus, koulutus, pätevyys niihin tehtäviin, joissa on työvoimapulaa. Varsin monet työttömät ovat kouluttamattomia tai käyneet aikanaan ammattikoulun, mutta taidot ovat jo unohtuneet ja myös työtehtävät ovat muuttuneet ratkaisevasti.
tällaiset kommentit ovat täyttä fuulaa. Olen itse suuren kansainvälisen yrityksen erään sektorin esimiehenä ja vaikka paperilla pitää olla pätevää työntekijää, ei alaisteni työtehtävät mitään erityisempiä ole mitä ei voisi oppia vaikka parilla täsmäkurssilla. Ei minunkaan. Enemmänkin tehtävissä tarvitaan tietynlaisia luonteenpiirteitä´, esimerkiksi meillä täytyy kyetä tekemään töitä myös ypöyksin ilman tiimin tukea. On suuri virhe lähteä kuvittelemaan, että vaikka kuuden vuoden työttömyys jotenkin poistaisi työttömältä kyvyn olla sosiaalinen tai kyvyn osata tehdä töitä. Ei työtön kotonaan ole istunut sitä kuutta vuotta kahleissa, on ollut sosiaalisia tilanteita, on ollut ongelmanratkaisuja, on ollut kaikenlaista. Mitä tulee ammattitaidon vanhenemiseen, niin mikäs ongelma yrityksillä on palkata joku kertomaan miten tällä hetkellä tehdään työt ja käymään työntekijän kanssa lävitse (vaikka viimeisellä haastattelukierroksella) mitä taitoja tulisi virkistää. Voin kertoa näin esihenkilönä, että yrityksen kannalta tuo on no big deal. Parhaimmillaan sen koulutuksen tekee joku työkaveri, joka sitten saa siitä mukavaa palkanlisää myös itselleen. Jos vaaditaan jotain virallista paperia, niin sitten otetaan yhteyttä sopivaan kouluttajaan, joka sen voi antaa.
Suomessa on ongelmana juuri se, että ajatellaan liikaa ikärasistisesti, sekä kuvitellaan kaikenlaisia syitä miksi ei voisi pitkäaikaistyötöntä palkata, ihan vain siksi että esimiehellä tai rekrytoijalla on omia henkilökohtaisia ennakkoluuloja ja vääriä käsityksiä työttömistä.
Oma työpaikkani on kansainvälinen yritys ja suomalaisia ei paljon meillä ole töissä, tämä maa vaatii kaikilta kielitaitoa ja suomalaiset ovat kovin nihkeitä sitä oppimaan (ei, en puhu ruotsista nyt). Otamme työttömiäkin töihin, kaikki tulevat taloon sisään koeajalle, ihan kaikki. koeaika on eirtyisen hyvä ja liian vähän käytetty keino tehdä työnhakijalle konkreettinen työssäselviämistesti. Suomessa kuulemani mukaan sitäkään ei aina muisteta ottaa käyttöön, en tiedä miksi. Esimiehet suomessa voivat valita työntekijän vaikka sen perustella, että sopii kahvikulttuuriin ja tykkää juoruilla porukalla ja viettää vapaa-aikaa yhdessä, että on samanlaisia harrastuksia. Meillä työntekijät valitaan sen perusteella, että kykenevät siihen työhönsä ja että tulevat toimeen kaikenlaisten ihmistyyppien kanssa ja hyväksyvät ihmiset sellaisinaan. Että osaa vaikka keskustella sen työpaikan ainatosikonaspergerinkin kanssa, joka ei tajua minkäänlaisia sosiaalisia vihjeitä. Meille kaikki persoonallisuudet tuovat voimavaroja yritykselle. tapaamisiin pohjoiskorealaisten kanssa laitettaisiin erilaiset tyypit kuin tapaamiseen tanskalaisen tai jenkin kanssa, olisi aika vaikea valita, jos ei olisi toisistaan täysin erilaisia persoonia.
Kun etsin työttömänä suomessa töitä, vähän vaarallisen ikäisenä, kun neljäkymmentä oli ohitettu ja viisikymmentä lähestyä, niin voivoteltiin aina, että kun ei ole täsmäosaamista (vaikka oli, mutta tekosyitähän nämä verukkeet ovat), kun on niin kauan opinnoista, un olet liian pätevä, kun ei ole oikeanlaista tutkintoa, kun on niin kauan tämän alan töistä, m illoin mitäkin tekosyytä. Työkkärissä innokkasti tarjosivat ideaa siitä, että menisinkin ilmaiseksi töihin, että moni on pääsyt sillä lailla sitten palkkatöihin. Kerrain kysyin virkialijalta, että pidätkö minua idi o ot tina ja että onko sinusta sopivaa laittaa ihmiset orj atöihin. Ei sanonut mitään, naama puhehtui, mutta eipä tarvinnut enää minun nähdä sitä työntekijää toiste. Toivottavasti hän on löytänyt hiukan korkeamoraalisemman työn. Varmaan hänetkin oli pakotettu menemään töihin ja hänelle nakki napsahti te-toimiston o rj akauppatöihin, uskon.
Sopivasti jotkut näistä ilmaistyötä haluavista yrityksistä olivatkin samoja, joiden mielestä minulla ei ollut osaamista, mutta jos olisin tullut ilmiseksi, olisikin osaamiseni riittänyt.... Varsin mielenkiintoista, eikö totta.
Samoihin aikoihin tapasin ulkomaisen miehen ja rakastuimme nopeasti ja menin pitkälle lomalle hänen kotimaahansa. Oli länsimaa, joten oli helppo sopeutua sinne. Sitten aloin nähdä miten paljon siellä kaivattiin osaajia töihin ja moni puolisoni työkaverini ja esimies sanoi että ei voi käsittää miten en muka ole saanut töitä tuollaisella osaamisella. Minua suositeltiin sinne ja tänne ja oli kohta monta halukasta työnantajaa minulle. Kertoivat, että kun ei niitä töitä tutkinnoilla tehdä, vaan osaamisella....
Että näin. Suomen hylkytavara olikin kovin haluttua työvoimaa suomea vauraammassa maassa. Täytyy sanoa, että tuo puolisoni tupsahtaminen elämääni kyllä muutti kaiken. En oikein osaa nykypäivänä arvostaa suomea tai suomen työkulttuuria lainkaan. Kaikki työnantajat jotka parkuvat mediassa siitä että kun ei ole osaajia, ja kun on tutkinto vanhentunut ja jotain muuta, niin katsokaa peiliin ja miettikää missä on syy työvoiman hankalaan saatavuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Kun etsin työttömänä suomessa töitä, vähän vaarallisen ikäisenä, kun neljäkymmentä oli ohitettu ja viisikymmentä lähestyä, niin voivoteltiin aina, että kun ei ole täsmäosaamista (vaikka oli, mutta tekosyitähän nämä verukkeet ovat), kun on niin kauan opinnoista, un olet liian pätevä, kun ei ole oikeanlaista tutkintoa, kun on niin kauan tämän alan töistä, m illoin mitäkin tekosyytä. Työkkärissä innokkasti tarjosivat ideaa siitä, että menisinkin ilmaiseksi töihin, että moni on pääsyt sillä lailla sitten palkkatöihin. Kerrain kysyin virkialijalta, että pidätkö minua idi o ot tina ja että onko sinusta sopivaa laittaa ihmiset orj atöihin. Ei sanonut mitään, naama puhehtui, mutta eipä tarvinnut enää minun nähdä sitä työntekijää toiste. Toivottavasti hän on löytänyt hiukan korkeamoraalisemman työn. Varmaan hänetkin oli pakotettu menemään töihin ja hänelle nakki napsahti te-toimiston o rj akauppatöihin, uskon.
Sopivasti jotkut näistä ilmaistyötä haluavista yrityksistä olivatkin samoja, joiden mielestä minulla ei ollut osaamista, mutta jos olisin tullut ilmiseksi, olisikin osaamiseni riittänyt.... Varsin mielenkiintoista, eikö totta.
Samoihin aikoihin tapasin ulkomaisen miehen ja rakastuimme nopeasti ja menin pitkälle lomalle hänen kotimaahansa. Oli länsimaa, joten oli helppo sopeutua sinne. Sitten aloin nähdä miten paljon siellä kaivattiin osaajia töihin ja moni puolisoni työkaverini ja esimies sanoi että ei voi käsittää miten en muka ole saanut töitä tuollaisella osaamisella. Minua suositeltiin sinne ja tänne ja oli kohta monta halukasta työnantajaa minulle. Kertoivat, että kun ei niitä töitä tutkinnoilla tehdä, vaan osaamisella....
Että näin. Suomen hylkytavara olikin kovin haluttua työvoimaa suomea vauraammassa maassa. Täytyy sanoa, että tuo puolisoni tupsahtaminen elämääni kyllä muutti kaiken. En oikein osaa nykypäivänä arvostaa suomea tai suomen työkulttuuria lainkaan. Kaikki työnantajat jotka parkuvat mediassa siitä että kun ei ole osaajia, ja kun on tutkinto vanhentunut ja jotain muuta, niin katsokaa peiliin ja miettikää missä on syy työvoiman hankalaan saatavuuteen.
Suomessa kelpaa väärän ikäisenä töihin myös vuokratyöläisenä tai tai jos pystyy laskuttamaan omasta työstään. Pelkkä palkaton harjoittelu ei ole ainoa mahdollisuus. Vuokratyöläiseksi vaan ei ihan helposti pääse jos on jo lähemmäs 50 v. Mutta mukayrittäjyys on aina toimiva vaihtehto.
Itse teen töitä ns. yrittäjänä. Yksi työnantaja siitä minulle vihjasi. Sanoi, että ei voi palkata minua töihin, mutta töitä kyllä riittää vaikka kuinka paljon jos voi laskuttaa työstäni. Hoidin byrokratian kuntoon ja hankin y-tunnuksen, ja sen jälkeen on töitä riittänyt niin paljon kuin jaksaa tehdä. Hinnan olen saanut sanella melko vapaasti. Hyvin harva alkaa tinkimään.
Se etu tässä on, että tulot ovat nyt suuremmat vaikka teen töitä paljon vähemmän kuin palkkatyöläisenä. Lomiakin voi pitää tuplamäärän . Ja ne lomat voi sanella ihan itse. Sanoo vain, että xxx ajankohtana en ole käytettävissä. Ei tarvitse sen enempää neuvotella.
Työnantajilla on kyllä keskimäärin prioriteetit vähän vinollaan. Suomalainen koulutettu työntekijä ei kelpaa työsuhteeseen, mutta joku ulkomailta, mieluiten köyhistä maista tulevat random-tyypit kelpaavat ihan ongelmitta. Eikä haittaa vaikka todistukset olisivat kadonneet matkalla.
Tämä touhu on mennyt ihan ihmeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kelpaa väärän ikäisenä töihin myös vuokratyöläisenä tai tai jos pystyy laskuttamaan omasta työstään. Pelkkä palkaton harjoittelu ei ole ainoa mahdollisuus. Vuokratyöläiseksi vaan ei ihan helposti pääse jos on jo lähemmäs 50 v. Mutta mukayrittäjyys on aina toimiva vaihtehto.
Itse teen töitä ns. yrittäjänä. Yksi työnantaja siitä minulle vihjasi. Sanoi, että ei voi palkata minua töihin, mutta töitä kyllä riittää vaikka kuinka paljon jos voi laskuttaa työstäni. Hoidin byrokratian kuntoon ja hankin y-tunnuksen, ja sen jälkeen on töitä riittänyt niin paljon kuin jaksaa tehdä. Hinnan olen saanut sanella melko vapaasti. Hyvin harva alkaa tinkimään.
Se etu tässä on, että tulot ovat nyt suuremmat vaikka teen töitä paljon vähemmän kuin palkkatyöläisenä. Lomiakin voi pitää tuplamäärän . Ja ne lomat voi sanella ihan itse. Sanoo vain, että xxx ajankohtana en ole käytettävissä. Ei tarvitse sen enempää neuvotella.
Työnantajilla on kyllä keskimäärin prioriteetit vähän vinollaan. Suomalainen koulutettu työntekijä ei kelpaa työsuhteeseen, mutta joku ulkomailta, mieluiten köyhistä maista tulevat random-tyypit kelpaavat ihan ongelmitta. Eikä haittaa vaikka todistukset olisivat kadonneet matkalla.
No sehän se naurettava ongelma onkin, ettei kelpaa palkkatyöläiseksi mutta kelpaa sitten palvelujen myyjäksi eli yrittäjäksi :D Ei mitään logiikkaa tuossa työnantajien pelleilyssä.
Aloittajan paradoxi johtuu tästä: työnantajat eivät palkkaa työttömiä, he palkkaavat työntekijät toisista työpaikoista, näiden palkattujen tilalle palkataan myös työntekijät toisilta työpaikoilta ja lopulta sinne ruohonjuuritasolle jää keinotekoisesti aiheutettu työvoimapula.
Ei ketä tahansa työtöntä voi laittaa mihin tahansa avoinna olevaan työhön. Ei riitä osaaminen.
Suurin osa avoinna olevista työpaikoista vaatii jotain erikoisosaamista (ohjelmointi, sairaanhoito yms). Ei joku 50-vuotias enää ehdi samalle tasolle jonkun elämänsä tietokoneiden parissa näperrelleen nörtin kanssa, jos pitää nollasta aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan paradoxi johtuu tästä: työnantajat eivät palkkaa työttömiä, he palkkaavat työntekijät toisista työpaikoista, näiden palkattujen tilalle palkataan myös työntekijät toisilta työpaikoilta ja lopulta sinne ruohonjuuritasolle jää keinotekoisesti aiheutettu työvoimapula.
Tämä hyvin vahvasti. Firmalle on hienompaa, kun voi ilmoittaa rekrytoineensa aikaisemmin Supercellillä työskennelleen Sepon kuin viimeiset kolme vuotta työttömänä olleen Sepon.
Kommentoisin tätä kohtaa:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät eivät myöskään suostu kouluttautumaan kaikki lähäreiksi ja putkimiehiksi.
Koulutuksiin ei niin vain pääse. Jos aikoo työttömyyspäivärahalla kouluttautua, pitää saada siihen työkkärin lupa. Esimerkiksi itse en saanut sitä koneistajakoulutukseen, kun oli korkeampi tekniikan alan koulutus suoritettuna.
Olen hakenut lukuisiin oman ja sitä liippaavan alan lyhyempiin työvoimakoulutuksiin, mutta en ole päässyt. Edes sinne lähihoitajakoulutukseen ei ketä tahansa oteta. Mietin mahtaisinko kelvata, kun hoitoala ei ikinä ole napannut pätkän vertaa ja sitä välttääkseni juuri olenkin kouluttautunut ihan muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Ei ketä tahansa työtöntä voi laittaa mihin tahansa avoinna olevaan työhön. Ei riitä osaaminen.
Suurin osa avoinna olevista työpaikoista vaatii jotain erikoisosaamista (ohjelmointi, sairaanhoito yms). Ei joku 50-vuotias enää ehdi samalle tasolle jonkun elämänsä tietokoneiden parissa näperrelleen nörtin kanssa, jos pitää nollasta aloittaa.
Joo, ja sitten me parikymmentä vuotta työelämässä olleet ja koko ajan siinä sivussa lisäkouluttautuneet nörtit emme enää viisikymppisinä omalle alallemme kelpaa, jos olemme sattuneet työttömäksi joutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän se naurettava ongelma onkin, ettei kelpaa palkkatyöläiseksi mutta kelpaa sitten palvelujen myyjäksi eli yrittäjäksi :D Ei mitään logiikkaa tuossa työnantajien pelleilyssä.
On siinä se logiikka, että myyjältä voi ostaa silloin kun on tarvetta, sen sijaan palkkaduunarille pitää maksaa silloinkin kun ei ole. Lomautus on toki keksitty, mutta se ei ole aina niin kätevää ja nopeaa.
En sitten tiedä, kumpi loppujen lopuksi tulee halvemmaksi. Jos turvautuu ostopalveluihin, saattaa käydä niin että saatavilla on vain eioota, kun kaikilla palveluidensa myyjillä on varauskirjat täynnä jo.
Jos asut Lieksassa ja alan työpaikkoja olisi tarjolla vaikka Porissa, niin ei sitä ihan samalta istumalta lähdetä. Jos on yksin vuokralla asuva, jolla ei ole mitään siteitä Lieksassa, niin sellainen henkilö voi hyvin miettiä sitä Poriin muuttamista. Mutta kaikki työvoima ei ole sellaista "helposti siirrettävää pelinappulaa" vaikka yhteiskunta kuinka niin haluaisi.