Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku selittää paradoksin työvoimapulan ja työttömyyden suhteen?

Vierailija
01.09.2021 |

Suomessa on
- työvoimapula
- työttömyyttä

Ongelma tuntuu olevan, että työttömät eivät suostu menemään nollasopimuksella tai alipalkalla töihin tai muuttamaan kommuuniasumiseen toiselle puolelle maata pariksi kuukaudeksi tarvittaessa. Työttömät eivät myöskään suostu kouluttautumaan kaikki lähäreiksi ja putkimiehiksi.

Tästä syystä eläkeikää pitää nostaa jonnekin n. 80 vuoteen, ja pitää ihmiset töissä kunnes ovat puoleksi vainaita. Näin eläkkeitä ei tarvitse maksaa ja työvoimaa riittää. Eläkeikää lähestyvien arvellaan, siis sellaistan reilusti yli kuusikymppisten, seiskytvuotiaiden jne, kouluttautuvan uudestaan, muuttavan vihannesviljelmälle ja tunturikeskukseen alipalkattuna.

Olen varmaan tyhmä, mutta olen miettinyt, että miksei
1. työntekijöille voida maksaa ihan ookoo palkkaa
2. tarjota määräaikaista ja kokoaikaista vähintään vuoden työsuhdetta
3. tarjota vakituisia työpaikkoja

Kommentit (2036)

Vierailija
1261/2036 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etlan Kangasharju on sanonut, että työtä riittää kaikille. Tänään Etla sanoi ettei hallituksen työllisyystavoite toteudu.

Vierailija
1262/2036 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etlan Kangasharju on sanonut, että työtä riittää kaikille. Tänään Etla sanoi ettei hallituksen työllisyystavoite toteudu.

Etlan kanta on siis se, että kaikki 300 000 työtöntä ovat työnvälttelijöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/2036 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-jatkoa

Eli palataanpa perusasioihin:

1. Töitä tehdään, jotta niillä voisi ELÄTTÄÄ ITSENSÄ.

-> lisähuomio: työllisessä väestössä on kasvava osa sellaisen työn tekijöitä - osa-aikaisia, muuten huonopalkkaisia - joilla palkka ei riitä elämiseen ja lisäksi on nostettava tukia.

2. Se, että kaikki hakeutuisivat hoitoalalle, jossa se valtava työvoimapula on, ei ole ratkaisu. Kaikki eivät sovi sinne. Ja tuskin kukaan haluaa itse sairastaessaan hoitajaa, joka vihaa työtään ja kohtelee potilasta huonosti. Ylipäätään kaikki eivät sovi kaikille aloille ja syitä on monia.

3. Suomalaisten työmarkkinoiden todellinen ongelma ei ole oletetut laiskat työttömät, vaan liian vähäinen määrä kunnollisia työpaikkoja. Kunnollinen työpaikka on sellainen, jossa on täydet tunnit, vakituinen sopimus ja palkka sellainen, että sillä elää.

Todellisia ongelmia ovat: työnantajien haluttomuus palkata työttömiä, kohtuuttomat vaatimukset säästöjen nimissä, kohtaanto-ongelmat eli kysyntä ja osaaminen eivät kohtaa tai maantieteelliset syyt, syrjintä (naiset, yli 50-vuotiaat, ulkomaalaiset, muuten "vääränlaiset"), työpaikkojen vähyys

Huudetaan suu vaahdossa kuinka työttömien pitää mennä töihin, mutta ei sitten itse palkata heitä. Parodiahorisontti on ylitetty.

Lisäksi useimpia työpaikkoja kohti voi olla satoja hakijoita. Moni työtön hakee töitä vuositolkulla niitä saamatta. Jos yksi valitaan tehtävään, ei se luonnollisestikaan tarkoita, että ne 199 muuta ovat huonoja. Moni myös hakee muita kuin oman alan töitä, mutta ei kelpaa niihin. "Olet ylikoulutettu, olet alikoulutettu, olet sitä ja tätä, et ole sitä mitä tarvitsemme".

Työtöntä ei saa jatkossakaan rangaista siitä ettei hän työllisty, vaan mieluummin siitä, ettei edes hae mihinkään jos ylipäätään on kykenevä töihin.

Näiden asioiden pitäisi tulla pakolliseksi oppimääräksi kaikille. Keskustelu aiheesta ei tule olemaan kunnollista niin kauan, kuin mistään tietämättömät ja norsunluutorneista rähjäävät pahvipäät syyttävät kaikista Suomen ongelmista työttömiä, vaikka heidän saamat tulonsiirrot ovat vain pieni osa valtion budjetista.

Välillä tuntuu, etten kestä tätä epäloogisuuksien kakofoniaa kun näitä keskusteluja seuraa.

Ei vaan jaksais tätä kommunistiliturgiaa enää. Työnantajat vain ilkeyttään on palkkaamatta ja valtiollakin on pohjaton kassa...

Vierailija
1264/2036 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.verkkouutiset.fi/sanna-marin-tyoperaista-maahan muuttoa-lisattava-nykyisesta/

Pääministerin mukaan painopisteen on oltava työvoimapulasta kärsivillä aloilla.

Ihana Sanna! Me tarvitaan tänne lisää työntekijöitä rasistipellepersut.

Vierailija
1265/2036 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä mulle työtön, joka ei ole työnvälttelijä.

Tuntemani täystyöttömät kehuvat itse, että eivät ota vastaan tarjottuja töitä, jotka vastaisivat heidän ammattitaitoaan. Ainut syy työnvälttelyyn on parinkymmenen kilsan työmatka. Auto toki on, mutta kotona on kivempi makoilla.

Vierailija
1266/2036 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja pula,lähihoitsu ei tienaa..sairaanhoitajan työ koneet muuttuu koko ajan,työ ei houkuta.Ei hoitososiaaliala yleensäkkään.Unohdetaan vajaakuntoiset kortistossa roikkuvat,keksitään koko ajan juokse siellä täällä,hanki diagnooseja.Turhaa!!olen monessa ollut mukana,uravalmennus jne.Mitä hyödyttää kun ihmisen toimintakyky huono,kovat kivut saa.Juokse taas..älytöntä Ammatillinen kunt.selvitys.kuntoutuksia niistä saa eväitä,mutta yhtä.kunnalle kalliita..turhia olivat koska eihän ne paranna.

Vierailija
1267/2036 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri laittaa äitejä palkkatukitöihin kesällä, kesällä viikonloppuisin, kun puolisolla on loma käydään vaikka flunssassa toisissa kaupungeissa lomailemassa ja syyslomalla aina, jotta lapset pääsee johonkin.

Vierailija
1268/2036 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri laittaa äitejä palkkatukitöihin kesällä, kesällä viikonloppuisin, kun puolisolla on loma käydään vaikka flunssassa toisissa kaupungeissa lomailemassa ja syyslomalla aina, jotta lapset pääsee johonkin.

Itse en veisi vauvaa ostoskeskuksiin, kun niissä on muista kaupungeista porukkaa.

Vierailija
1269/2036 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani täystyöttömät kehuvat itse, että eivät ota vastaan tarjottuja töitä, jotka vastaisivat heidän ammattitaitoaan. Ainut syy työnvälttelyyn on parinkymmenen kilsan työmatka. Auto toki on, mutta kotona on kivempi makoilla.

Raahen tehtaan veikataan loppuvan, työmarkkinatuki on 660 jos 2 lasta, jos puoliso tienaa 1600 netto niin ei tule muita tukia.

Ansiosidonnaista saa vain puolitoista vuotta, jos et sinä aikana saa uutta työpaikkaa, niin asuntolainan kanssa ulosotto odottaa.

Vierailija
1270/2036 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raahen tehtaan veikataan loppuvan, työmarkkinatuki on 660 jos 2 lasta, jos puoliso tienaa 1600 netto niin ei tule muita tukia.

Ansiosidonnaista saa vain puolitoista vuotta, jos et sinä aikana saa uutta työpaikkaa, niin asuntolainan kanssa ulosotto odottaa.

Jos perheellä on mökki niin toimeentulotukea ei saa, asuntolaina ja yhtiölaina ei ole laskuja toimeentulotuessa myöskään.

Vuokralla asuva perhe pärjää, asuntovelkainen ei.

Vierailija
1271/2036 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etlan ja oikeestaan koko elinkeinoelämänkeskuliitto eli työnantajat pyrkivät pistää Suomalaiset työttömiksi ja ulkomaalaiset halvalla tekeen ne työt. Ei suomalaisilla työntekijöillä ole mitää arvoa yrittäjien silmissä. Suomalaisia yrityksiä hallitsee yksi ajatus: voittojen maksimointi kuluja minimoimalla

Vierailija
1272/2036 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin työtön. Sain töitä, en ollut enää työtön. Oletko oikeasti niin tyhmä, että luulet tuon joukon olevan koko ajan sama? Oletko oikeasti niin tyhmä, ettet tajua, että työttömiä työllistyy koko ajan? Oletko oikeasti niin tynmä, ettet tajua että tuohon joukkoon tulee näiden työllistyneiden tilalle uusia, vastavalmistuneita, ihmisiä jotka sairauden vuoksi eivät pysty jatkamaan entistä työtään mutta eivät ole tarpeeksi sairaita eläkkeelle, ihmisiä, jotka jäävät työttömäksi yt-neuvottelujen ja konkurssien yhteydessä?

Jokainen, jonka mielestä kaikki 300 000  ovat samanlaisia eikä heistä kukaan koskaan halua töitä, on älyllisesti todella, todella heikkolahjainen. Toivottavasti et tuolla älyllä tee mitään vaativaa työtä, jos teet, työttömistä löytyy heti 200000 parempaa, koska sinä olet älyllisesti vajaa, yleistät vain muutaman tuttusi avulla kaikki samaan muottiin. Olin työttömyysaikanani parillakin kurssilla, toiselta kurssilta kaikki, joista olen jotain kuulut, ovat nykyään oikeissa töissä ja toiselta pari eläkkeellä, pari työttömänä ja loput töissä. 

Miten selität sen, että ihmisiä menee vapaaehtoisestikin työkokeiluun? Minun itsetuntoni työttömyysaikana kohosi kaltaistesi avulla, joku on palkannut tuollaisen älyllisesti vajaan, joten varmasti minäkin saan joskus töitä, ajattelin. 

Vierailija
1273/2036 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1272 lisää, että työmatka oli paljon, paljon enemmän kuin joku 20 km. Muutin kokonaan toiselle puolelle Suomea. 

Vierailija
1274/2036 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.verkkouutiset.fi/sanna-marin-tyoperaista-maahan muuttoa-lisattava-nykyisesta/

Se on mielenkiintoista, miten kouluttamattomat ja lukutaidottomat täyttäisivät työvoimapulasta kärsiviä aloja vai eikö heiltä vaaditakaan samantasoisia koulutusta kuin muilta. Onhan täällä yksi sarvikansa majaillut jo 30 vuotta ja muutamaa tappelevaa taksikuskia lukuunottamatta elävät seinärahalla ja kansaneläkelaitokseen on piikki auki.

Vierailija
1275/2036 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on mielenkiintoista, miten kouluttamattomat ja lukutaidottomat täyttäisivät työvoimapulasta kärsiviä aloja vai eikö heiltä vaaditakaan samantasoisia koulutusta kuin muilta. Onhan täällä yksi sarvikansa majaillut jo 30 vuotta ja muutamaa tappelevaa taksikuskia lukuunottamatta elävät seinärahalla ja kansaneläkelaitokseen on piikki auki.

Ei Suomi maana kiinnosta koulutettuja tai edes kouluttamattomia ahkeria ihmisiä. Se kiinnosta muunlaista porukkaa. Itä-Euroopasta tulee Raivo Roosnia ja kauempaa ahkeria perheenperustajia. 

Vierailija
1276/2036 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on pula työpaikoista ja työnantajien halusta palkata.

Vierailija
1277/2036 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja just uutisoitiin miten nämä huippuosaajat eivät halua jäädä Suomeen monestakin eri syystä. Yksi iso osa lienee työelämän pakkovaatimus suomen kielen osaamisesta. Missähän ajassa joku sairaanhoitaja Filippiineiltä oppii suomea sen tasoisesti, että voi työskennellä leikkaussalissa?

Vierailija
1278/2036 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat työttömät ovat joko alle 29-vuotiaita tai yli 31-vuotiaita, joten heitä ei palkata. Niistä 29-31 -vuotiaista on hirveä pula. Rekrytointikelvottomassa iässä on aivan liikaa porukkaa.

Vierailija
1279/2036 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin työtön. Sain töitä, en ollut enää työtön. Oletko oikeasti niin tyhmä, että luulet tuon joukon olevan koko ajan sama? Oletko oikeasti niin tyhmä, ettet tajua, että työttömiä työllistyy koko ajan? Oletko oikeasti niin tynmä, ettet tajua että tuohon joukkoon tulee näiden työllistyneiden tilalle uusia, vastavalmistuneita, ihmisiä jotka sairauden vuoksi eivät pysty jatkamaan entistä työtään mutta eivät ole tarpeeksi sairaita eläkkeelle, ihmisiä, jotka jäävät työttömäksi yt-neuvottelujen ja konkurssien yhteydessä?

Jokainen, jonka mielestä kaikki 300 000  ovat samanlaisia eikä heistä kukaan koskaan halua töitä, on älyllisesti todella, todella heikkolahjainen. Toivottavasti et tuolla älyllä tee mitään vaativaa työtä, jos teet, työttömistä löytyy heti 200000 parempaa, koska sinä olet älyllisesti vajaa, yleistät vain muutaman tuttusi avulla kaikki samaan muottiin. Olin työttömyysaikanani parillakin kurssilla, toiselta kurssilta kaikki, joista olen jotain kuulut, ovat nykyään oikeissa töissä ja toiselta pari eläkkeellä, pari työttömänä ja loput töissä. 

Miten selität sen, että ihmisiä menee vapaaehtoisestikin työkokeiluun? Minun itsetuntoni työttömyysaikana kohosi kaltaistesi avulla, joku on palkannut tuollaisen älyllisesti vajaan, joten varmasti minäkin saan joskus töitä, ajattelin. 

Raahen tehtaan on veikattu loppuvan, uusia työttömiä tulisi 2000 kun alihankkijatkin lasketaan.

Vierailija
1280/2036 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja sairaalassa työtön saa tunnukset potilasohjelmaan, kun tekee samoja töitä kuin osastonsihteeri työkokeilussa työmarkkinatuella.

Ihmisillä on joku ihme käsitys, että työttömät on jossain pajalla tai kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan