Voisiko joku selittää paradoksin työvoimapulan ja työttömyyden suhteen?
Suomessa on
- työvoimapula
- työttömyyttä
Ongelma tuntuu olevan, että työttömät eivät suostu menemään nollasopimuksella tai alipalkalla töihin tai muuttamaan kommuuniasumiseen toiselle puolelle maata pariksi kuukaudeksi tarvittaessa. Työttömät eivät myöskään suostu kouluttautumaan kaikki lähäreiksi ja putkimiehiksi.
Tästä syystä eläkeikää pitää nostaa jonnekin n. 80 vuoteen, ja pitää ihmiset töissä kunnes ovat puoleksi vainaita. Näin eläkkeitä ei tarvitse maksaa ja työvoimaa riittää. Eläkeikää lähestyvien arvellaan, siis sellaistan reilusti yli kuusikymppisten, seiskytvuotiaiden jne, kouluttautuvan uudestaan, muuttavan vihannesviljelmälle ja tunturikeskukseen alipalkattuna.
Olen varmaan tyhmä, mutta olen miettinyt, että miksei
1. työntekijöille voida maksaa ihan ookoo palkkaa
2. tarjota määräaikaista ja kokoaikaista vähintään vuoden työsuhdetta
3. tarjota vakituisia työpaikkoja
Kommentit (2036)
Töitä, jotka maksavat inhimillisen palkan on todella vähissä. Suurin osa töistä maksaa niin huonosti että käteen jää vain pari sataaa euroa enemmän kuin tuet tarjoo. Tai työt ovat niin kaukana että parituntia työpäivän palkoista menoo pelkkään ajamiseen.
Otetaan nyt esim sairaanhoitaja verojen ja muiden jälkeen käteen jää nihkeät 1500e. Se että tekee niskalimassa töitä ja palkkiolla just ja just maksetaan vuokra helsingissä.
Työttömistä.on kolmannes työkyvyttömiä jotka hylkäävän sairaspäivärahan tai kuntoutustuen päätöksen saatuaan joutuvat menemään kortistoon koska tässä tapauksessa työttömyspäiväraha on ainoa mitä voi saada. Työpaikoista todella iso osa on osa-aikaista, haetaan työntekijää tekemään 0-20h viikossa. Tyhmäkin tajuaa ettei siitä saatavalla palkalla elä. Kokoaikaiset, vakituiset työt loistaa poissaolollaan.
Tuon kokki-esimerkin vuoksi voi todeta, ettei työvoimapulassa ole kyse osaamisesta, vaan siitä, ettei työstä ei saa riittävää ansiota. Jos työtunteja on tarjolla liian vähän tai työpaikan sijainnin vuoksi työmatkat aiheuttavat suuret kustannukset, on aika mahdotonta ottaa vastaan pienipalkkaista työtä. Vaikuttaisi siltä, että osaamispulaa on itse TE-toimistossa, jos yrityksiin tarjotaan jo ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna työvoimaa, joka em. syistä on mahdotonta vastaanottaa työtä. Tämän vuoksi yritykset sekä työnhakijat turhautuvat näihin ns. TE-palveluihin. Eikä nämä julkisuudessa monesti olleet TE-hallinnon "kättelykoulutukset" edistä mitenkään osaamista, joten myös silläkin puolella kaivattaisiin enemmän osaamista koulutusten hankintaan. Liian vähän on myös puhuttu siitä, että työtä haetaan ylimitoitetuilla osaamisvaateilla, siis sellaisilla spekseillä, joita ei todellisuudessa työssä tarvitakaan. Sitten kun tämä monitaituri on sinnitellyt pari vuotta ko.tehtävässä, hän sairastuu Bored Out:iin(totaaliseen kyllästymiseen). Työn laatu, siis ei määrä, kohtaa työnhakijoita. Ja ovi käy. Osaamispulaa voi siis olla myös yrityksen omassa rekrytoinnissa.
Heh...todellisuudessa kysymyksessä on vain halpatyövoimapula
Vierailija kirjoitti:
Töitä, jotka maksavat inhimillisen palkan on todella vähissä. Suurin osa töistä maksaa niin huonosti että käteen jää vain pari sataaa euroa enemmän kuin tuet tarjoo. Tai työt ovat niin kaukana että parituntia työpäivän palkoista menoo pelkkään ajamiseen.
Otetaan nyt esim sairaanhoitaja verojen ja muiden jälkeen käteen jää nihkeät 1500e. Se että tekee niskalimassa töitä ja palkkiolla just ja just maksetaan vuokra helsingissä.
Tuttavani saa sairaanhoitajana nettona 3000 euroa kuukaudessa, mutta tekee 3 - vuorotyötä.
Tänäkin kesänä herrat kruisailevat kuunareillaan verovapaasti,
vaikka perussuomalaiset vannottivat laittavansa ne verolle ihan
hallitusohjelmaansa kirjattuna.
Yksisana kuvaa koruttomasti vallitsevaa valtavaa ongelmaa: IKÄRASISMI. Tekijöitä kovalla ammattitaidolla ja motivaatiolla löytyy, mutta kun ikä tulee selville, niin homma jäätyy siihen
Tutkimukset: Moni ala säästyi koronaiskulta, mutta tukia tuli silti
Yrityksille tarkoitettuja koronatukia on kohdistunut runsaasti myös sellaisille aloille, jotka ovat säästyneet epidemian aiheuttaman talouskriisin pahimmilta iskuilta.
Esimerkkejä tällaisista toimialoista ovat ammatillinen,
tieteellinen ja tekninen toiminta, informaatio ja viestintä sekä rakentaminen.
Tämä käy ilmi työ- ja elinkeinoministeriön tiistaina julkaisemista Aalto-yliopiston tutkimuksesta ja yritystukien tutkimusjaoston vuosiraportista. Niissä on tarkasteltu yrityksille kohdennettujen koronatukien lyhyen aikavälin vaikutuksia.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007930587.html
olen työttömänä tällähetkellä (6kk) .olin aikaisemmin putkimiehenä ja hitsarina ammattitaitoa löytyy noin 30v työkokemus .luokkahitsarina niin putkille kuin levyille tig mig ja puikko ja putkiasentajana rakennuksilla ja teollisuudessa .nyt ikää 50v ja urani lähinnä reissutöissä ollut .kumma juttu että ns pikkupomot työmaalla eivät edes käy siellä eli istuvat vain toimistoissa ja ns työryhmissä kun nykyään töitä tehdään niin duunarien morkkaus ym on tullut niin pahaksi ja selkään puukotus rakennuspuolella että työilmapiiri aivan kuralla näin ainakin 2 suuressa pörssiyhtiössä pirkanmaalla samoin koeaikoja käytetään hyväksi eli palkataan jätkä töihin ja viimenen koepäivä saat monoa ja taas ns viikon päästä kysellään samaan hommaan vuokrafirman tai koeajalle hommiin ennen sain palkka noin18- 23€ tunnissa riippuen oliko urakaa vai tuntityötä nyt tarjotaan vuokrafirmoista 12-14,50 saman homman liksaa ja kaikki lisät uupuu ..olen senverran ylpeä ammattitaidostani ja työni laadusta ja nopeakin vielä eli urakoissa pärjännyt ns liiankin hyvin etten todellakaan lähde reilun 10 palkalla mihinkään olen vaikka kelan päivärahalla loppuikäni ennemmin työ kuitenkin erittäin raskasta kun kantaa esim 50-60 kilosia putkia paikolleen ja nostelee niitä melua käryä kylmää tai kuumaa ilmaa seurannut työtovereita jotka 60 tai yli niin melkein jokainen oln jalat ja kädet ja selkä romuna työn takia niin en lähde pikkuliksalla nälkää näkemään ja paikkojani tuhoamaan .soittanut noin 15 eri firmaan ja kysellyt töitä ns ammattimiehen palkalla mutta ei ole tarvetta tulee aina vastaus vaikka ns vuokrafirmat hakee kyseisiin yrityksiin nälkäpalkal väkee
Miksi työnantaja ei maksa kunnollista palkkaa, rahalla saa tekijöitä. Harva työ on sellaista jota huvin vuoksi joku haluaa tehdä. On töitä jossa kielitaitoa ei tarvita ja on töitä jossa kielitaito on ehdoton välttämättömyys. Työttömyys ei poistu sitä lisäämällä. Tuloverojen leikkaus vaikka vain 5% auttaisi molempia työnantajaa ja työntekijää. Myös ravinnon ALV prosentin pienikin leikkaus auttaisi talouden kasvua
Työnantajille määrättävä minimipalkka ja työaika, mikä työstä on maksettava, että työntekijä tulee sillä toimeen.
Tekisikö itse vitosen tuntipalkalla töitä? On tosi raukkamaista halveksia työttömiä. Koskaan ei tiedä koska se oma työpaikka menee alta.
Olen 54-vuotias akateeminen, jolla on vuosikymmenten laaja-alainen työkokemus ja jota olen kokoajan päivittänyt. Minua ei palkata, koska rekrytoiva esimies katsoo minun ohittavan hänet sitten seuraavalla kierroksella. Minulle on monesti ehdotettu oman firman perustamista, jolta sitten voitaisiin mahdollisesti tilata, minun pitäisi investoida kaikki ja maksun saisin vasta projektin jälkeen.
Tämä on täysin totta Suomen työmarkkinoilla, mutta asiaa ei nosteta missään esille suuren työttömyyden yhtenä keskeisenä syynä tai siihen ei haluta vaikuttaa millään tavalla. Työttömien ikärasismi on Suomessa pahempaa kuin mikään muu rasismin laji. Kysynkin, että mikä estää ottamasta esimerkiksi 50-55 vuotiaita kokeneita ja motivoituneita työntekijöitä töihin yritys- tai julkiselle sektorille, joilla on vielä tehokkaita työvuosia parhaimillaan jäljellä 10-15, jopa 20 vuotta? Virkeitä yli 60 -vuotiaitakin on työttömänä ja täysin valmiina töihin, mutta he ovat työmarkkinoiden ja TE-palvelujen näkökulmasta jo menetettyjä tapauksia, työttömien pohjasakkaa vaikka pohjalla olisi kuinka korkea koulutus ja pitkä työkokemus tahansa.
Kaikki eivät voi olla sairaanhoitajia. Ikäsyrjintä työhönotossa on myös merkittävä syy, miksi yli 50-vuotiaat eivät työllisty. Vaikka olisi koulutusta yllinkyllin, olet liian vanha - ja jos taas on koulutusta yllinkyllin, et pääse edes ns hanttihommiin, koska sinua pidetään ylikoulutettuna ja puolestasi päätetään, ettet kuitenkaan viihdy tässä työssä.
Työnantajalla voi olla tarjolla laaja-alainen tehtävänkuva, mutta palkka ja työtunnit eivät vastaa hakijan toivetta."
Esim. 2 tuntia aamulla ja 2 tuntia illalla ja monasti paikoissa joihin pääseminen vaatii oman auton, johon ei ole varaa tuolla 4:n tunnin palkalla tms. Työmarkkinat amerikkalaistuvat, tarvitaan kohta kolmekin eri työpaikkaa vuorokaudessa jotta tulee toimeen edes auttavasti, silti voi joutua asumaan autossa jossa on koko omaisuus, kuten Euroopassa jo etelämpänä paljon tehdään..
Työnantajalla voi olla tarjolla laaja-alainen tehtävänkuva, mutta palkka ja työtunnit eivät vastaa hakijan toivetta."
Esim. 2 tuntia aamulla ja 2 tuntia illalla ja monasti paikoissa joihin pääseminen vaatii oman auton, johon ei ole varaa tuolla 4:n tunnin palkalla tms. Työmarkkinat amerikkalaistuvat, tarvitaan kohta kolmekin eri työpaikkaa vuorokaudessa jotta tulee toimeen edes auttavasti, silti voi joutua asumaan autossa jossa on koko omaisuus, kuten Euroopassa jo etelämpänä paljon tehdään..
Eräs läheinen tuttu on yli 50 v koulutus on ja tehnyt yli 20 vuotta samaa työtä .nyt ollut lomautettuna pari vuotta ja käy ehkä noin päivän kerran kk töissä lomautuksen antajalla niin mihin gategoriaan nää laitetaan ja kuitenkin on työnhakijana.onko näitä paljon näissä laskelmissa ja eikö näistä pitäisi tulla työnantajille sanktiota kun riiputtaa työntekijää noin.tähän pitäisi saada laki..uudelleen koulutus tms.ihminen rapistuu ja tulee ajatus ettei niitä töitä ole kuitenkaan.
Yli 60 vuotiaissa on jo paljon terveysongelmallisia joita ei päästetä sairaseläkkeelle. Siksi he kaunistavat työttömyystilastoja. Käytäntö on pitää heitä 2 vuotta työttöminä ja sitten päästää sairaseläkkeelle. Fiksua?
Osalla on säästetty koti alueella jossa ei ole enää töitä. Lainaakin jäljellä. Muuta siinä sitten muualle ja ota toinen velka tai maksa vielä vuokra. Palkan pitäisi olla tanakkaa.
Ostarin porukka ei ole työkykyisiä eikä heitä kukaan palkkaakaan. Päihdeongelman on ensin loputtava ennen kuin näistä työväkeä saadaan.
Itse tyhjentäisin työkkäristä vanhat ja raihnaiset sekä ostarin porukan sairaseläkkeelle. Maksaa valtiolle vähemmän. Ostarisakki saa minimin kuten nykyäänkin ja vanhukset siirtyvät eläkevarannon piiriin.