Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku selittää paradoksin työvoimapulan ja työttömyyden suhteen?

Vierailija
01.09.2021 |

Suomessa on
- työvoimapula
- työttömyyttä

Ongelma tuntuu olevan, että työttömät eivät suostu menemään nollasopimuksella tai alipalkalla töihin tai muuttamaan kommuuniasumiseen toiselle puolelle maata pariksi kuukaudeksi tarvittaessa. Työttömät eivät myöskään suostu kouluttautumaan kaikki lähäreiksi ja putkimiehiksi.

Tästä syystä eläkeikää pitää nostaa jonnekin n. 80 vuoteen, ja pitää ihmiset töissä kunnes ovat puoleksi vainaita. Näin eläkkeitä ei tarvitse maksaa ja työvoimaa riittää. Eläkeikää lähestyvien arvellaan, siis sellaistan reilusti yli kuusikymppisten, seiskytvuotiaiden jne, kouluttautuvan uudestaan, muuttavan vihannesviljelmälle ja tunturikeskukseen alipalkattuna.

Olen varmaan tyhmä, mutta olen miettinyt, että miksei
1. työntekijöille voida maksaa ihan ookoo palkkaa
2. tarjota määräaikaista ja kokoaikaista vähintään vuoden työsuhdetta
3. tarjota vakituisia työpaikkoja

Kommentit (2036)

Vierailija
341/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan tyhmä, mutta olen miettinyt, että miksei

1. työntekijöille voida maksaa ihan ookoo palkkaa

2. tarjota määräaikaista ja kokoaikaista vähintään vuoden työsuhdetta

3. tarjota vakituisia työpaikkoja

1. Koska yrityksenkin tulisi menestyä. Maksaakseen "ok palkkaa" se raha täytyy yrityksen ensin tienata -> maksaa verot ja sivukulut ok palkasta n. 1,4-1,7 kertaa se mitä työntekijä saa. Mistä nämä rahat tulevat yritykselle? No vaikka siitä myydystä hampurilaisesta ja maksaakseen "ok palkkaa" hampurilaisen myynnistä tulee hampurilaisen hinnaksi niin korkea että sitä ei kukaan osta.

2. Koska työntekijästä ei pääse eroon jos on tarve -> hampurilaiset ei mene kaupaksi mutta palkka juoksee. Työntekijä ei ollutkaan se kulta kimpale yritykselle mitä työhaastattelussa antoi odottaa jne. Jos yritys ei ole tuottanut voittoa ei sillä ole puskuria eli kassaa selvitä hetkistä jolloin tulot ovat pienemmät kuin menot -> konkurssi.

3. katso vastaus 2. Riski työllistää on iso, varsinkin pienemmissä yrityksissä .

Vierailija
342/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään Ylellä artikkeli työvoimapulasta. Yritysten mukaan yksi suurimpia syitä se, että kokenutta työvoimaa ei ole saatavilla. Tietysti on täysi mahdottomuus palkata vaikkapa vastavalmistunut maisteri ja antaa tämän oppia työssä. Ongelmana on myös kannustinloukut. Koska palkkaa ei viitsi maksaa yli lakisääteisen minimin (ja minimipalkasta pitäisi päästä eroon) niin sosiaaliturvaa pitäisi entisestään heikentää, jotta ero palkan ja sosiaaliturvan välillä kasvaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

haen töitä kunhan jaksan kirjoitti:

Lopetin työt edellisessä työpaikassani kolme viikkoa sitten. Olen 58 v. Olin siellä paikassa 13 vuotta. Nyt on te-keskus ottanut asiakseen kiusata minua ja pakottaa töihin ja uhkailee tukien tauolle laittamisella. En ole tosin saanut vielä senttiäkään mitään tukia enkä korvauksia. Selvityksiä selvitysten perään miksen ota vastaan työtä jota tarjotaan. Onneksi uskoivat kun laitoin lääkärintodistuksen etten voi tehdä sairauteni vuoksi kolmivuorotyötä. Mutta heti perään tuli uusi työtarjous. Olenko ainoa lähihoitaja tällä seudulla vai miksi minua ahdistellaan. Töitä näköjään olisi mutta haluaisin hetken levätä. Stressikin pahentaa sairauttani (josta ei eläkkeelle pääse) mutta töihin pakotetaan muuten ei senttiäkään tipu.

Ja tänään tuli päätös ytk:sta etten saa mitään rahaa kolmeen kuukauteen. Että tämmöstä peliä ihmisten elämällä pelataan.

Vierailija
344/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin oli aiemmin vaikeuksia uskoa työvoimapulaa, kunnes sain itse uuden työpaikan ja olin mukana valitsemassa itselleni "korvaajaa". Kyseessä on aika yleinen ja perinteinen asiantuntijatehtävä, vakituinen työ ja vakaa työnantaja. Olin todella yllättynyt hakijoiden tasosta, sillä hakijoista kukaan ei oikein sopinut tehtävään, osa oli tulossa suoraan opinnoista (kyseessä ei ole junior-tason työ ja itse työskentelin yli 10 vuotta "perushommissa" ennen tätä työtä) ja osa oli alanvaihtajia, jotka olivat työskennelleet vähän samalla alalla mutta heillä ei ollut aiempaa työkokemusta vastaavista tehtävistä. Huonosta palkkauksestakaan tuskin voi olla kyse, sillä työilmoituksessa pyydettiin palkkatoivetta.

Vierailija
345/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän kun ei ole niitä perus lapiohommia vaan pitäisi osatakin jotain, niin varmasti on haasteita kohtaamisessa. En tiedä toimisiko täällä Saksan malli, jossa iso osa työvoimasta on ensin yrityksessä oppisopimuksella. Isoimmilla firmoilla on ihan ns. kouluja, koska putkessa pitää olla uutta työvoimaakin. No mutta onneksi niitä koneinsinöörejä tuli muutama vuosi sitten paljon, eiköhän kohta suomea/ruotsia luulisi jo osaavan auttavasti.

Vierailija
346/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellänikin oli aiemmin vaikeuksia uskoa työvoimapulaa, kunnes sain itse uuden työpaikan ja olin mukana valitsemassa itselleni "korvaajaa". Kyseessä on aika yleinen ja perinteinen asiantuntijatehtävä, vakituinen työ ja vakaa työnantaja. Olin todella yllättynyt hakijoiden tasosta, sillä hakijoista kukaan ei oikein sopinut tehtävään, osa oli tulossa suoraan opinnoista (kyseessä ei ole junior-tason työ ja itse työskentelin yli 10 vuotta "perushommissa" ennen tätä työtä) ja osa oli alanvaihtajia, jotka olivat työskennelleet vähän samalla alalla mutta heillä ei ollut aiempaa työkokemusta vastaavista tehtävistä. Huonosta palkkauksestakaan tuskin voi olla kyse, sillä työilmoituksessa pyydettiin palkkatoivetta.

Mistä niitä kokeneita saadaan, jos ihmisiä ei palkata?

Vierailija
347/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tänään Ylellä artikkeli työvoimapulasta. Yritysten mukaan yksi suurimpia syitä se, että kokenutta työvoimaa ei ole saatavilla. Tietysti on täysi mahdottomuus palkata vaikkapa vastavalmistunut maisteri ja antaa tämän oppia työssä.

Ei varmastikaan mahdottomuus, mutta useissa paikoissa lisätyövoimaa ryhdytään etsimään liian myöhään eli vasta sitten, kun nykyiset työntekijät eivät enää riitä. Siinä vaiheessa uuden tulokkaan pitäisi olla aika valmis, sillä niillä nykyisillä työntekijöillä on muutenkin kädet täynnä hommaa eikä aikaa opettaa vastavalmistunutta.

Vierailija
348/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän kun ei ole niitä perus lapiohommia vaan pitäisi osatakin jotain, niin varmasti on haasteita kohtaamisessa. En tiedä toimisiko täällä Saksan malli, jossa iso osa työvoimasta on ensin yrityksessä oppisopimuksella. Isoimmilla firmoilla on ihan ns. kouluja, koska putkessa pitää olla uutta työvoimaakin. No mutta onneksi niitä koneinsinöörejä tuli muutama vuosi sitten paljon, eiköhän kohta suomea/ruotsia luulisi jo osaavan auttavasti.

Näin ne ennen koulutti Suomessakin.

Vierailija
349/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä niitä kokeneita saadaan, jos ihmisiä ei palkata?

Jos yrityksessä ei ole ketään, joka osaisi junior-tason tulokasta opettaa, niin vähän vaikeaa niitä on palkata. Useissa yrityksissä on työtehtäviä ja rooleja, joissa on vain yksi henkilö.

Vierailija
350/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän voitaisiin mielestäni suosia oppisopimustyyppistä työllistymistä. Nykyisellään on melkoiset koulutusvaatimukset ihan mihin tahansa työpaikkaan, ja tietysti hyvä niin, mutta usein sitä koulutusta ehtisi kyllä käydä myös työssä oppien. Tässä työntekijän täysi panos tietysti saadaan hitaammin käyttöön ja ohjaamiseen kuluu muiden työntekijöiden työaikaa, mutta sittenpä kuluu.

Vierailija
351/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ammatti?

Vierailija
352/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti vaikuttaa sekin, että suurin osa suomalaisista firmoista on kokoa nakkikioski (alle 10 henkilöä siis, iso osa tästäkin mikroluokkaa 1-5 henkilöä). Jos tällaiseen vaikka viiden hengen tiimiin tulisi uusi työntekijä, niin minä ainakin yrittäjänä odottaisin aika valmista pakettia. "Joku muu" olisi sitten se taho, mikä ensin koulisi tästä ammattilaisesta ammattilaisen. Mutta kun ei niitä keskisuuria yrityksiä juuri ole, niin nysvätään sitten täällä pimeässä pohjolassa ja jumpataan näiden samojen ongelmien kanssa.

Vierailija
353/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaanpa esimerkki tosielämästä.

Minä olen omistajana aika tyypillisessä suomalaisessa yrityksessä.

Firma on tällä hetkellä kannattava ja meidän omistajien tulot edustaa yrittäjien keskivertoa. Kuten monella firmalla, meilläkin riitti alkuun duunia. Pari ekaa vuotta töitä kirjaimellisesti palkata, eläminen säästöillä ja lainoilla. Sen jälkeen pari vuotta 6-päiväistä viikkoa ilman lomia jotta päästiin normipalkoilla, siis omistajien palkat alle 3 000 eur/kk.

Nyt meillä on viimeinkin osan aikaa vuodesta 5-päiväinen viikko ja lyhyitä lomiakin. Omistajien palkat selkeästi yli 3 000 eur/kk. Ei tunnu väärältä suhteutettuna työmääriin, vastuuseen, stressiin, ja ensimmäisten vuosien raatamiseen. Ei olla yhäkään parhaiten palkattuja työntekijöitä tässä firmassa, per tunti.

Eli te kerrotte minulle että jos me haluaisimme palkata yhden teistä kuninkaallisista työttömistä esimerkiksi lähihoitajaa vastaavaan työhön (lyhyt koulutus, mutta toisinaan likainen ja epämukava työ - pätee aika moneen työhön muuten), reilut ehdot olisivat seuraavat:

- palkka 2xTES eli 4 000 - 5 000 eur/kk, ei sekään hyvä mutta about ok, eli suorilta firman parhaiten palkatuksi työntekijäksi ml. omistajat. Myytäisiin sun työtäsi asiakkaille reippaasti tappiolla, mutta väliäkö sillä

- vakkarisopimus ja työt jatkuvat vaikka firman liikevaihto tippuisi nollaan eikä olisi töitä, eli täysi palkka ilman työtä. Palkan rahoitus lainalla tietty, koska firmalla ei olisi rahaa. Tai ehkä omistajat antaisivat omistaan, koska sehän olisi reilua

- firman toimipaikka sinne missä sinä asut, koska ei kukaan työn perässä ala muuttamaan

- mutta sinun suuntaasi joustoja, jos vaikka lapsi sairaana. Tottakai

- arvostusta ja ylöspäin katsomista, koska kutsumustyö, mehän ollaan aika turhia loput, sinähän tekisit oikean työn meidän firmassa. Ja ollaan ilkeitä kapitalistejakin, ehkä muistaisit kertoa tämän työkavereillesi, nostaen kivasti työpaikkahenkeä

Ja te kysytte että missä ne (hyvät) työpaikat?

No olipas asenteellinen kirjoitus ja kunnon uhrimeininki. 

Ymmärrän hyvin, että pienyrittäjällä ei ole helppoa eikä rahaa sada laariin taivaalta. Silti ei se ole oikeutus alipalkan maksamiselle. Joko hintanne on liian alhainen, tuotteillenne/palveluillenne ei ole tarpeeksi kysyntää tai joku muukin kulurakenteessa on liian kallis kuin työntekijä. Jos teillä riittää kysyntää, niin olette ylityöllistettyjä ja pystytte hinnoittelemaan palvelunne kulurakenteenne mukaisesti ja pystytte palkkaamaan lisää työntekijöitä vähintään normaalilla keskitason palkalla, sillä jokainen hänen tuntinsa on myyty (tai työpanoksensa katetaan lisääntyneellä volyymilla). Ette tekään voi maksaa huonoja palkkoja ja ulkoistaa sitä osin valtiolle, kun palkka ei riitä elämiseen. 

Hyviä työntekijöitä kyllä löytyy jos osaa arvostaa heitä ja maksaa kilpailukykyistä palkkaa. Nollasopparit ja täysi joustamattomuus harvoin houkuttelee ketään. Ja tuskin suurin osa matalasti koulutetuista ja matalapalkka-aloilla oleva mitään ruhtinaallista palkkaa odottaa, mutta edes sellaista, että sillä elää vähintään vaatimatonta elämää.

Minä tunnen yrittäjiä, jolla on joko runsaudenpula ja voivat pyytää kunnon hintaa, koska asiakkaat haluavat juuri heidän palvelujaan ja niitä, jotka ovat kasvaneet, palkanneet pysyvää ja osaavaa työvoimaa jatkuvasti ja pystyvät elämään mukavasti. Alussa hekin ovat tehneet paljon töitä ja ympäripyöreitä päiviä, mutta nyt voivat valikoida tai palkata jonkun muun auttamaan. 

Vierailija
354/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian suuret tuet, ei kannusta töihin kun saman saa sohvalla makoilusta

Onko sun mielestä 520€ liian suuri tuki? Mitä sillä saa? Valitako asuminen ilman sähköä ja ruokaa vai ruoka ilman asumista vai mitä tuolla rahalla tekisikään? Vai ostaisko uuden talvitakin, talvikengät, pipon ja sukkia talveksi ja eläis veneen alla siihen asti, kunnes kuolis nälkään?

Vierailija
355/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän(kin) firmaan haetaan ohjelmistokehittäjiä. Ojia kaivava persuliini ei voi tätä työtä tehdä.

Oliko vielä jotakin ihmeteltävää tai kysyttävää?

Vierailija
356/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi politikoiksi , johtajiksi  ja suuriksi päälliköiksi ei ole työvoimasta pulaa  ?  Niitä on jo ennestäänkin kymmenien miljoonien kansan tarpeiksi nauttimassa muiden tuloksista ( Vero ) .

Vierailija
357/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin selittäö omalta osaltani. Saan noin 1400e kuussa tukia + lapsilisät. Fyssarina verojen jälkeen minulle jää noin 1700e töistä, lisäksi tulisi päivähoitomaksut ja menettäisin kaikki tuet. Edes keikkoja ei kannata ottaa. Että sellaista. Enkä jaksa mitään jeesusteluja, jokainen tekisi saman ratkaisun kuin minä ja turvaisi perheensä elannon pätkätöiden epävarmuuden ja karenssien ym pelossa.

Vierailija
358/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulaa on aina osaavista työntekijöistä.  Osalla valitettavasti on osaaminen vanhentunut ja osasyynä tähän on se, että kouluista valmistuu ja valmiiksi vanhentuneella osaamisella koulutettuja ihmisiä, jotka pitäisi istuttaa heti 1-3 vuoden jatkokoulutukseen tai tekemään ei tuottavaa työtä saman ajan osaamisvajeen korjaamiseksi.

Digitalisaation vaikutukset ovat myös osasyynä. On paljon työtehtäviä, joissa nyt on pulaa tekijöistä,  mutta jotka tullaan automatisoimaan ja työntekijätarve romahtaa.  Enää ei ole eikä tule niitä sisäänheittotyöpaikkoja,  joissa alaa opeteltiin, vaan palkattujen työntekijöiden pitäisi pystyä heti ensimmäisestä päivästä lähtien tekemään tulosta.

Vierailija
359/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on, että kouluttamattomien työpanosta ei tarvita ja koulutetuista on pulaa työmarkkinoilla. Miksi maksettaisiin työstä, jota ei tarvita?

Mitenkään dissaamatta tai väittämällä että ei vaatisi ammattitaitoa, miksi sitten esimerkiksi ravintola-alalla on hirveä pula salihenkilökunnasta? Ja tämä oli jo ennen koronaa, Helsingissä oli vaikea löytää tietyntyyppistä ravintolasalia yksityistilaisuuteen, koska "ei ole henkilökuntaa pitämään paikkaa auki".

Selityksesi toki vastaa siihen, miksei firmat saa palkattua full stack developereita.

Vierailija
360/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiinsa heräsin . Pitäs jaksaa kattoon iltapäivällä taas ne politikkojen lausunnot . Net kun muuttuu kuukausittain . Ja sitten seurata eri lehdet ja tehdä yhteenveto itse, mikä on oikea tieto . Minä en usko mihinkään tiedotusvälineisiin . Ite nähnyt työttömyydet ja kaverien kanssa silppu-pachat . Liikapaljon helsinkinherroja verorahoilla lausuntoa suoltamassa mutu-pohjalta ? Kato ite. Älä usko ammattihöpöttäjiä .