Voisiko joku selittää paradoksin työvoimapulan ja työttömyyden suhteen?
Suomessa on
- työvoimapula
- työttömyyttä
Ongelma tuntuu olevan, että työttömät eivät suostu menemään nollasopimuksella tai alipalkalla töihin tai muuttamaan kommuuniasumiseen toiselle puolelle maata pariksi kuukaudeksi tarvittaessa. Työttömät eivät myöskään suostu kouluttautumaan kaikki lähäreiksi ja putkimiehiksi.
Tästä syystä eläkeikää pitää nostaa jonnekin n. 80 vuoteen, ja pitää ihmiset töissä kunnes ovat puoleksi vainaita. Näin eläkkeitä ei tarvitse maksaa ja työvoimaa riittää. Eläkeikää lähestyvien arvellaan, siis sellaistan reilusti yli kuusikymppisten, seiskytvuotiaiden jne, kouluttautuvan uudestaan, muuttavan vihannesviljelmälle ja tunturikeskukseen alipalkattuna.
Olen varmaan tyhmä, mutta olen miettinyt, että miksei
1. työntekijöille voida maksaa ihan ookoo palkkaa
2. tarjota määräaikaista ja kokoaikaista vähintään vuoden työsuhdetta
3. tarjota vakituisia työpaikkoja
Kommentit (2036)
äly hoi kirjoitti:
Sellaiset koulut joista EI työllisty, kiinni muutamaksi vuodeksi totaalisesti ja ne joista on pulaa työelämässä, niin paikkoja roimasti lisää. Mikä siinä on niin vaikeaa ???? Haloo.
Täsmäkoulutuksessakin on riskinsä. Jossain vaiheessa tuotettiin valtavasti insinöörejä Nokian tarpeisiin, ja kun firma kyykkäsi, näitä oli pilvin pimein työttömänä. Toisaalta opiskelijat hakeutuvat minne haluavat, eikä esim. konepaja-alalle taida olla helppo saada hyviä opiskelijoita, vaikka palkat olisivat kelvollisia. Sitten oma lukunsa ovat jotkut koulut, jotka vetävät bangladeshista, nepalista ym. suunnista tulevia opiskelijoita, jotta saavat kurssit täyteen ja valtion takuupotin, työvoima sitten nostaa kytkintä kohti keskieurooppaa valmistuttuaan tai työllistyy vaikeasti kotimaan kysyntään.
"Olen varmaan tyhmä, mutta olen miettinyt, että miksei
1. työntekijöille voida maksaa ihan ookoo palkkaa
2. tarjota määräaikaista ja kokoaikaista vähintään vuoden työsuhdetta
3. tarjota vakituisia työpaikkoja"
1. Useimmiten kysymys on siitä, että yritys ei voi toimia tappiolla. ja kun palkkakulut kasvavat niin henkilöstömäärän suhteen joudutaan joustamaan jolloin seuraava kysymys henkilöstön suunnalta on, että miksi sitä henkilöstöä ei voida rekrytoida riittävästi? Jos firma ei kannata, se menee konkurssiin ja työntekijät kortistoon.
2 ja 3. Jos työtä ei ole tarjolla pidemmäksi aikaa niin on jälleen iso taloudellinen panostus rekrytoida henkilöstöä jolla ei ole käyttöä. Toki työsuhteiden kestoilla myös kikkaillaan.
Jokainen työtön joka valitsee vapaaehtoisesti tuet työnteon sijaan kannattaa valinnoillaan myös ulkomailta hankittavaa halpatyövoimaa sillä jos työvoimaa ei löydy kotimaasta niin jostainhan se pitää hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Liian suuret tuet, ei kannusta töihin kun saman saa sohvalla makoilusta
Juu ei ihan näin. Itse toimin tuntiopettajana, 10 vuotta ketjutettu ilman toivoa vakinaistamisesta. Kesäksi katkaistaan työsopimus, eipä se tuki ole hyvä kuin 1/3 palkasta. Alkaa olla jo vanha vitsi, että sohvalla makuusta saa saman. Pelkästään säästövimmaisen työnantajan hokema saada asia näyttämään työntekijän vialta.
Vähemmän vaativat työt ovat vähentyneet, enemmän vaativat työt ovat lisääntyneet. Ihmisten älykkyysjakauma on kuitenkin pysynyt jokseenkin samana. Tämän vuoksi meillä on suuri joukko ihmisiä, jotka eivät löydä osaamistaan vastaava työtä ja joille lisäkouluttautuminen on liian vaativaa.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän vaativat työt ovat vähentyneet, enemmän vaativat työt ovat lisääntyneet. Ihmisten älykkyysjakauma on kuitenkin pysynyt jokseenkin samana. Tämän vuoksi meillä on suuri joukko ihmisiä, jotka eivät löydä osaamistaan vastaava työtä ja joille lisäkouluttautuminen on liian vaativaa.
Usein ei johdu edes älystä vaan heikosta stressinsietokyvystä ja pitkäjänteisyyden puuttesta.
Vierailija kirjoitti:
Pulaa on aina osaavista työntekijöistä. Osalla valitettavasti on osaaminen vanhentunut ja osasyynä tähän on se, että kouluista valmistuu ja valmiiksi vanhentuneella osaamisella koulutettuja ihmisiä, jotka pitäisi istuttaa heti 1-3 vuoden jatkokoulutukseen tai tekemään ei tuottavaa työtä saman ajan osaamisvajeen korjaamiseksi.
Digitalisaation vaikutukset ovat myös osasyynä. On paljon työtehtäviä, joissa nyt on pulaa tekijöistä, mutta jotka tullaan automatisoimaan ja työntekijätarve romahtaa. Enää ei ole eikä tule niitä sisäänheittotyöpaikkoja, joissa alaa opeteltiin, vaan palkattujen työntekijöiden pitäisi pystyä heti ensimmäisestä päivästä lähtien tekemään tulosta.
Mitä ihmeen jatkokoulutusta, se on jos se vaatii lähes 1000 päivää 8 tuntisia päivä jatkokoulutusta? On ihmisiä, jotka valmistuvat kolmessa vuodessa maisteriksi.
Monet näistä jatkokoulutuksista on ihan ajan haaskaamista. Koulutukset pitää saada tehokkaasti. Ei sitä, että istutaan kerran viikossa 2 tuntia jatkokoulutuksessa 3 vuotta, jotta saa jonkun paperin käteen.
Ainoa mikä vaatii aikaa ja todella paljon tunteja on ehkä jonkun nativitason kiinankielen oppiminen. Kaikki muu on kyllä opittavissa paljon lyhyemmissä ajoissa mitä tällä hetkellä tehdään. Varsinkin kaikki alat, jotka eivät ole yliopisto tohtorikoulutuksen vaikeustasoa.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla valhetta ja suorastaan propagandaa nämä jatkuvat väitteet mukamas työvoimapulasta. Kehittämisvastuut siirretään syyllistäen nykyisin vaan työntekijöille, kun vastuun pitäisi kuulua työnantajapuolelle. Halutaan vaan etsiä syntipukkeja, jos yrityksellä menee huonosti. Kvartaalitaloutta, eikä edes mitään pitkän tähtäimen suunnittelua. Aikaisemmin yritysten toimintoja sentään vielä kehitettiin ja tähän oli palkattu vartavasten asiantuntijoita. Uudistamispäätökset jäivät silloin yrityksen omistajille. Nyt vaan rohmutaan pikaisesti mahdolliset ylijäämät. Viisinumeroiset bonuksetkaan eivät ole harvinaisia, vaikka firmalla olisi juuri ollut yt:t ja irtisanomiset. Ja sama levy pyörii jatkuvasti syyllistäen työttömiä.
Ne on valhetta. Etoo se, että esim. YLE huutaa tätä valhetta melkein joka päivä sivuillaan. Tekisi mieli jättää uutiset seuraamatta kokonaan.
Jos meillä olisi oikeasti työvoimapula, samaan aikaan ei olisi varaa ajaa työehtosopimusjärjestelmää alas, ja alasajo on menossa juuri nyt. Työnantaja on kokoomus ämyrinään laittamassa palkansaajia nyt ruotuun, ja ennustan että seuraavan kymmenen vuoden aikana tulee tapahtumaan ennennäkemätön palkkatulojen lasku. Tähän strategiaan kuuluu myös se, että "työvoimapulaan" vetoamalla rahdataan tänne halpamaista työntekijöitä. Seuraava hallitus tulee olemaan oikeistohallitus, ja se tulee nuijimaan ennätystahdilla läpi sen että yritykset saavat ottaa ulkomailta porukkaa töihin ilman mitään rajoituksia.
Sokea Reettakin näkee korvillaan että menossa on propaganda-kampanja. Viimeiset viisi vuotta ovat tehneet sen, että jopa Suomessa on menty sille linjalle että totuus on se mikä sanotaan, ihan sama miten asiat oikeasti ovat. Senkun paasataan vaan työvoimapulasta niin kyllä se ihmisiin uppoaa, vaikka jokainen täysjärkinen laskutaitionen osaa laskea että jokin ei nyt täsmää. Suomalainen on myös niin nynny ja varovainen ettei uskalla sanoa ääneen että valettahan tuo on. Totuuden torvista ei tässä maassa tykätä. YLE ei myöskään anna kommenteissa arvostella itseään tästä propagandasta, sellaiset kommentit jätetään yksinkertaisesti julkaisematta.
Pääsispä takaisin 80-luvulle.
Itse veikkaan, että monilla työttömillä on sama ongelma kuin itsellä, eli se, että on muuttunut yhteiskunnan silmissä näkymättömäksi. Meidän järjestelmät toimivat niin, että töissä olevia ihmisiä yritetään pitää vaikka väkisin töissä ja mahdolliset sairaslomat lyhyinä. TE-keskus ottaa kopin työttömäksi jääneestä vain heti työttömyyden alussa ja silloin satelee työhönosoituksia ja aktivointitoimia vaikka millä mitalla.
Jos kuitenkin käy niin kuin itselleni kävi, että kaksi ensimmäistä työttömyysvuotta kului sairaslomalla, olet täysin omillasi kun palaat työnhakijaksi. Kaikki mahdollinen pitää tietää, selvittää ja hoitaa itse. TE-toimiston pitäisi olla työttömiin yhteydessä 3 kuukauden välein työnhakusuunnitelman päivittämistä varten, mutta käytännössä joku virkailija käy vain siirtämässä järjestelmässä yhteydenoton päivämäärää eteenpäin, jotta työttömän sosiaalituet eivät katkea. Itse en ole kuullut TE-toimistosta kohta vuoteen mitään ja enkä onnistu työllistymään omin toimin, vaikka olen yrittänyt olla niin aktiivinen ja omatoiminen kuin olen keskivertoa huonoimmilla voimavaroillani kyennyt. Kaipaisisin tietoa siitä, millaisia realistisia vaihtoehtoja minulla on ja onko esimerkiksi jotain koulutusohjelmia, oppisopimuskoulutuksia, vajaakuntoisille sopivia työkokeiluja tai työkykykartoituksia, jotka voisivat hyödyttää minua. Itse en enää pysty enkä jaksa johtaa itse itseäni vaan tarvitsisin jonkun ulkopuolisen ottamaan kopin tilanteestani ja selvittämään asioitani ja vaihtoehtojani. Tällaista apua ei vain ole tarjoolla ja niinpä saan rauhassa maata sohvan uumenissa ellen itse saa voimavaroja ja osaamista järjestää asioitani kuntoon.
Lokkeja on varmasti monta, mutta varmasti yhtä monta meitä, jotka oikeasti haluaisivat työllistyä mutta joille ei anneta siihen realistista mahdollisuutta tai ohjausta. Rakenteellisia ongelmia ei aina voi laittaa yksioikoisesti yksilön (työttömän) laiskuuden ja mukavuudenhalun piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapulaa on ikävässä matalapalkkatyössä, joissa on huono palkka, haasteeton, yksitoikkoinen, kuormittava ja henkisesti ja fyysisesti raskas työ ja huonot työehdot. Julkisuudessa on nyt Hesburger, mutta vastaavia työpaikkoja löytyy Suomesta lukuisia. Matalapalkkainen hoitoala ja monet palvelualat kuten kaupan alan työt ovat ns. epämukavia ja huonoja töitä. Huonoissa työnantajissa on julkisia ja yksityisiä ja isoja ja pieniä työnantajia.
Osa-aikatyössä pieni palkka ei riitä elämiseen. Kaupan alalla ja palvelualoilla suositaan työntekijälle epäoikeudenmukaisia nollatuntisopimuksia. Työsopimuksessa on "työaika 0h/viikko" ja olet "tarvittaessa töihin kutsuttava". Töitä tarjotaan joskus ja työvuorot tulevat viime tingassa. Perheellinen ihminen ei pysty yhdistämään perhettä ja työntekoa.
Joihinkin ammatteihin koulutetaan vuosittain vain vähän ihmisiä kuten hammaslääkäri, lääkäri tai eläinlääkäri. Pitkäaikaistyöttömissä ei ole näitä pitkälle koulutettuja ja hyvin palkattuja ammattilaisia.
Kaikilla pitkäaikaistyöttömillä ei ole koulutusta ja pätevyyttä. Koulutuksena voi olla pelkkä peruskoulu tai joku vanhentunut ammattikoulututkinto 1980-luvulta. Työttömällä ei ole ajantasaista koulutusta ja tutkintoa. Ikäsyrjintä vaikeuttaa ikääntyvien eli yli 40-50-vuotiaiden työpaikan saamista. Työttömällä voi olla monia elämänhallinnan ongelmia, ylivelkaantumista, maksuhäiriömerkintöjä, ulosottovelkoja, päihteiden käyttöä, rikoksia ja mahdollisesti mielenterveysongelmia. Työnantaja haluaa palkata ammattitaitoisen, luotettavan ja pätevän työntekijän eikä toimia elämänhallintaongelmaisen ja ulosottovelkaisen työntekijän sosiaalitoimistona.
Joissakin töissä on matala palkka ja kurja työ. Menisitkö itse lähihoitajaksi surkealla, 11-12 €/h tuntipalkalla esimerkiksi vanhainkotiin tai kotihoitoon pesemään vanhusten takapuolia? Kun raskaasta ja likaisesta vanhustyöstä aletaan maksaa 25-30€/tunti, niin kyllä hakijoita alkaa löytyä vanhustyöhönkin! Kuntien, sairaanhoitopiirien, Kimalaisten ja Pörriäisten on ihan turha valittaa hoitajapulasta! Maksakaa kunnon palkkaa likaisesta ja raskaasta työstä kuten potilaitten takapuolien pesusta niin kyllä tekijöitä löytyy!
Muuten puhuit asiaa, mutta toiseksi viimeinen kappale pilasi kaiken. Pitkäaikaistyöttömissä on myös koulutettua fiksua työkykyistä porukkaa. Ikäsyrjinnästä olen samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä maassa on aivan valtionjohdon hyväksymää kyykyttää ainakin meitä vanhempia työttömiä. Saa ta na.. mitä touhua. Minulla on vuosien kokemus työnhausta ja te-palveluista. Pelataan peliä, että työttömiä pyöritellään lokeroista toiseen, nyt viimeisin vouhotus on tuo kuntakokeilu. Siinä omavalmentajani antoi suoraan ymmärtää, että kunnalle ei pääse kuin kokeilujen kautta, ei sittenkään tule vakityötä. Koulutuksen mahdollisuuden eväsi minulta kokonaan, kun on jo ikää 57v. Olin odottanut, että jos tuota kautta joku mahdollisuus tulisi. Mutta ei ei. Nyt odotan, että tulen varhaiseläkeikään. Menee se elämä näinkin. Työtä olen tehnyt 34 vuoden ajan, joten ei viitsi paljon kokeiluihin lähteä.....
Teepä valitus tuosta koulutuksen epäjäästä. Ainakin täällä lounais-Suomessa työttömyyskorvauksella saa opiskella esim. metsuriksi tai puutarhuriksi, vaikka olisi jo 60 v. Saa siis opiskella aloille, joiden työtä ei tottumattoman ikääntyneen kroppa kestä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä voisi opiskella jonkin ammatin, mutta milläs aikuisena maksat vuokrat, laskut, menot ja ruuat kun ei tuo opintotuki paljoo ole eikä siihen juurikaan saa mitään muita tukia lisäksi kuin asumistuen. Joo saahan sitä opintolainaa, mutta kuka loppujen lopuksi haluaa ottaa lainaa... Toimeentulotukea et juurikaan saa kun opintotuki ja asumistuki katsotaan ensisijaiseksi etuudeksi. Että meeppä sit ihmeessä opiskelemaan itselles uus ammatti että saisit jopa hyvää palkkaa. Ei täällä rehellisellä työllä rikastu. :(
Kysymys kuuluukin, että miksi rehellisellä työllä pitäisi rikastua? Miksei riitä, että tulee toimeen? Taitaa kuitenkin olla tällä hetkellä maailmanhistoriassa parhaiten asiat ihan tavallisella työssäkävijällä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä hyvä. Ja vastaus on raha. Ahneus.
Todellisesta työvoimapulasta kärsivät hyvin harvat toimialat, ja tällöinkin työvoimapulaa ediintyy vain joillakin alueilla. Keskimäärin ei ole mitään työvoimapulaa. Termiä työvoimapula käyttävät mielellään ihmiset joilla on vakaa työpaikka ja jotka ovat tietyllä tapaa vieraantuneet työmarkkinoiden todellisuudesta. Useimmilla aloilla uutta auki olevaa paikkaa hakee kymmeniä, usein satoja ihmisiä, jolloin ei ole mitään takeita edes haastatteluun pääsemisestä. On myös nirppanokkayrityksiä jotka etsivät täydellistä työntekijää. Eihän sellaista tietenkään ole olemassa. Sitten kenties marmattavat työvoimapulasta kun hakijoissa on aina jotain vikaa (ongelma voi olla esim. huonot hampaat tai muuta suht naurettavaakin vaikkei sitä tietenkään sanota hakijalle). Näin mä olen tulkinnut tätä paradoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla valhetta ja suorastaan propagandaa nämä jatkuvat väitteet mukamas työvoimapulasta. Kehittämisvastuut siirretään syyllistäen nykyisin vaan työntekijöille, kun vastuun pitäisi kuulua työnantajapuolelle. Halutaan vaan etsiä syntipukkeja, jos yrityksellä menee huonosti. Kvartaalitaloutta, eikä edes mitään pitkän tähtäimen suunnittelua. Aikaisemmin yritysten toimintoja sentään vielä kehitettiin ja tähän oli palkattu vartavasten asiantuntijoita. Uudistamispäätökset jäivät silloin yrityksen omistajille. Nyt vaan rohmutaan pikaisesti mahdolliset ylijäämät. Viisinumeroiset bonuksetkaan eivät ole harvinaisia, vaikka firmalla olisi juuri ollut yt:t ja irtisanomiset. Ja sama levy pyörii jatkuvasti syyllistäen työttömiä.
Ne on valhetta. Etoo se, että esim. YLE huutaa tätä valhetta melkein joka päivä sivuillaan. Tekisi mieli jättää uutiset seuraamatta kokonaan.
Jos meillä olisi oikeasti työvoimapula, samaan aikaan ei olisi varaa ajaa työehtosopimusjärjestelmää alas, ja alasajo on menossa juuri nyt. Työnantaja on kokoomus ämyrinään laittamassa palkansaajia nyt ruotuun, ja ennustan että seuraavan kymmenen vuoden aikana tulee tapahtumaan ennennäkemätön palkkatulojen lasku. Tähän strategiaan kuuluu myös se, että "työvoimapulaan" vetoamalla rahdataan tänne halpamaista työntekijöitä. Seuraava hallitus tulee olemaan oikeistohallitus, ja se tulee nuijimaan ennätystahdilla läpi sen että yritykset saavat ottaa ulkomailta porukkaa töihin ilman mitään rajoituksia.
Sokea Reettakin näkee korvillaan että menossa on propaganda-kampanja. Viimeiset viisi vuotta ovat tehneet sen, että jopa Suomessa on menty sille linjalle että totuus on se mikä sanotaan, ihan sama miten asiat oikeasti ovat. Senkun paasataan vaan työvoimapulasta niin kyllä se ihmisiin uppoaa, vaikka jokainen täysjärkinen laskutaitionen osaa laskea että jokin ei nyt täsmää. Suomalainen on myös niin nynny ja varovainen ettei uskalla sanoa ääneen että valettahan tuo on. Totuuden torvista ei tässä maassa tykätä. YLE ei myöskään anna kommenteissa arvostella itseään tästä propagandasta, sellaiset kommentit jätetään yksinkertaisesti julkaisematta.
Huoltosuhde oli 80-luvulla ihan jotain muuta kuin nyt. Ota asioista selvää.
Nuo Hesen jutut oli niin katseita, että kuka ihme enää haluaa sinne töihin!
Miten Suomessa työolot voi olla noin surkeat! Tietysti ei kaikilla mutta…
Ja se eräskin esimies oli sanonut ”täällä ei tarvitse olla töissä”. Tietääkö kuinka paljon uuden ihmisen rekrytointi oikein maksaa? Ja miksi esimieheksi otetaan aina se kovaäänisin tyhjäpää?
Usein työnhakijat eivät osaa tuoda parhaita puoliaan esiin. Rekrytoin itse asiantuntijatehtäviin porukkaa ja usein ongelmia ovat seuraavat:
1) Lampaan tempperamentti: hakija kertoo tyypillisesti olevansa "empaattinen ja ahkera" ja jotain muuta vastaavaa. Tuo kuulostaisi hyvältä jos etsisin sairaanhoitajaa tai jotain sosiaalilässyttäjää. Etsin kuitenkin jämäköitä projekti- ja myyntityön ammattilaisia, jotka tahkoavat rahaa ja eivät vähästä säikähdä.
2) Itsekeskeinen näkökulma: kerrotaan kyllä, mitä kaikkea itse haluan tyyliin "haluan kehittyä ja haluan tehäd sitä tätä ja tuota", mutta ei kerrota sitä, MITÄ TYÖNANTAJA sinusta saa. Minua ei kiinnosta pätkääkään, mitä sinä haluat, vaan se, mitä jää viivan alle.
3) Jonninjoutava lässytys: niin hakemuksessa kuin haastattelussa puhutaan mielellään ja paljon "kehittämisestä". Yleensä tuota termiä rakastavat ne, jotka tykkäävät näpertää erilaisten asioiden parissa vailla mitattavia tuloksia. Kerro sen sijaan, miten työtäsi pitäisi mitata ja millaisia tavoitteita saavutat. Mitä minulle jää käteen työpanoksesi jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahahahahahah! Päivän vitsi! Huoltosuhde on täyttä roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille voisi yrittää takoa kalloon, paljonko työntekijän palkka maksaakaan työnantajalle..
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006048430.html
Miksi kohtuullisen palkan maksu ei ole ongelma muissa Pohjoismaissa? Miksi niissä ei joka kuukausi työnantajajärjestö ja toimitusjohtajat huuda korkeiden palkkojen vääryyttä ja kilpailukykyä heikentävää vaikutusta? Miksi ei oleteta, että palkanmaksu voidaan ulkoistaa valtiolle maksamalla naurettavia palkkoja, jotta työntekijä joutuu turvautumaan tukiin?
Ruotsissa otettiin muistaakseni 10 vuotta sitten porvarihallituksen aikana askel oikealle ja siksi elinkeinoelämä rullaa. Toki muitakin syitä on. Ruotsalaiset ovat myös kovin hyviä tekemään yrityksistään kansainvälisiä menestystarinoita.
Tuo viimeinen. Suomalaiset firmat ovat aivan liiaksi inssivetoisia. Uskotaan, että tuote myy itsensä olemalla teknisesti korkealaatuinen, ja/tai olemalla halpa. No, ei se niin ole. Eivät ihmiset tuollaisten vaikuttimien mukaan toimi. Ruotsi on onnistunut etenkin kuluttajatuotteiden myynnissä - viedään huonekaluja, kodintavaraa, vaatteita, musiikkia. Siellä on kulttuuria tuntevia ihmisiä haistelemassa asioita. Meillä niille nauretaan, pidetään höpöjuttuina.
Ruotsissa on otettu myös askel vasemmalle, sellainen askel, jota meidän työnantajamme jostakin syystä eivät millään haluaisi toteuttaa: Siellä yritysten hallituksissa on lakisääteisesti työntekijöiden edustaja. Työntekijät saavat näin suoraan käsityksen yrityksen taloudellisesta tilasta. Toisaalta työnantajat eivät niin suoraan pääse perseilemään työntekijöiden kustannuksella. Työelämässä on silloin paljon helpompi vetää yhtä köyttä. En tiedä näkyykö tämä artikkeli kaikille vai vain tilaajille, mutta tässä on aiheesta perusteltu mielipide: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/maarit-aarni-sirvio/lakoista-keppia-ja…
Mainitaan vielä se, että erityisesti yli viisikymppisten työllisyys on Ruotsissa paljon korkeampi kuin Suomessa. Irtisanomistilanteessa pitää aloittaa viimeksi palkatuista. Kummasti ne kokeneemmat konkarit silti saavat pidettyä firman pystyssä. Suomessahan ei uskota, että niistä enää on mihinkään. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ruotsi-ikaantyneiden-tyollisyydessa…;
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoltosuhde oli erilainen, totta, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa, että työvoimapula on sumutusta.
Työnantajille eivät kelpaa työttömät töihin. Havitellaan joko kapitalistis-stahanovilaisia työn sankareita tai pompoteltavissa olevia halpatyöläisiä.
80-luvulla töihin kelpasivat sellaiset ihmiset joihin eivät nykyajan rekrytoijat edes vilkaise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudelleen kouluttautumiseen tai opiskeluun ei kannusteta. Työttömänä saa enemmän tukia kuin opiskelijana. Ei minulla olisi ainakaan varaa alkaa taas opiskelijaksi, vaikka kouluttautuisin alalle jossa olisi varmasti töitä tarjolla. Jos jäisin työttömäksi, eläisin ansiosidonnaisella ja tuilla.
Sehän suorastaan estetään. Jos on opintotukikuukautensa käyttänyt, ei uutta tukea heru. Pakko siis olla työttömänä, vaikka tekisi mieli opiskella jotakin. Jos rupeat opiskelijaksi, katsotaan, että et ole työmarkkinoiden käytettävissä, vaikka sanoisit hakevasi työtä ja keskeyttäväsi opinnot heti jos töitä saat.
Kysymys ei tässäkään ole siitä, etteivät työttömät olisi kannustuneita, vaan siitä, että opiskelu on tehty mahdottomaksi.
Bullshittiä. Kyllä työtön opintotukikuukautensa käyttänyt voi uudelleenkouluttautua työmarkkinatuella. Mihinkään nelivuotisiin yliopistotutkintoihin toki ei, mutta käytännössä mihin vain max 2v kestävään tutkintoon kyllä.
Se on työkkärin vallassa, voiko vai ei. Olen työtön maisteri it-alalta, ja olisin itse ollut kiinnostunut kouluttautumaan koneistajaksi, mutta työkkärillepä tuo ei käynyt. Ei kuulemma saa tuolla lailla päivittää koulutustaan alaspäin.
Tietysti jotkut saavat, esim. tuttu humanistimaisteri sai kyllä kouluttautua lähihoitajaksi vanhustyöhön.
Suomessa palkataan suhteiden kautta. Kaikilla ei ole kavereita, ketkä vois palkata.