AITA? Vaadinko mieheltäni liikaa??
Anteeks jos tää on hieman sekava sepustus. Ollaan oltu miehen kanssa vuosikaudet yhdessä. Itse olin suhteemme alussa töissä, nyt olen opiskelija ja teen satunnaisia rafla-alan keikkoja. Mies on koko suhteemme ajan opiskellut avoimessa yliopistossa ja ollut toimeentulotuella. Mä olen siis elättänyt meidät oikeastaan täysin joitain satunnaisia juttuja lukuun ottamatta, maksan siis esim. kaikki ruoat, netin, sähkön ja bensat (tämä on tavallaan ok, kun auto on minun, toisaalta en juuri ajele muuten kuin yhteisillä kauppareissuilla tai miestä kuskatessani). Talous on ollut tosi tiukilla, mies ei juuri rahaa ole saanut joten mun rahoilla on ostettu lähestulkoon kaikki.
Mies pääsi vastikään vihdoin töihin, on tehnyt siellä täyttä viikkoa ja kun itse lähinnä etäopiskelen kotona, niin olen yrittänyt tukea häntä tuossa työskentelyssä tekemällä hänelle joka päivä eväät töihin, kuskaamalla joka päivä työpaikalle ja sieltä takaisin, kotona on aina odottanut ruoka valmiina työpäivän päätteeksi.
Jotenkin kuvittelin, että kun mies saa työpaikan, asiat kääntyy edes jossain määrin ympäri, eli mies vuorostaan (huomattavasti!) suurituloisempana ottaa ns. päävastuun meidän elättämisestä, kuten mä olen tehnyt nyt kolmen vuoden ajan.
No, ilmeisesti kuvittelin väärin, mies oli ihan järkyttynyt kun ehdotin tätä. Hän sanoi, että voi kyllä maksaa ns. "omat juttunsa", mutta ei ole alkamassa "elättelemään mua" kun vaan "istun kotona kaikki päivät". Mä siis joka arkipäivä herään viideltä heittämään miehen töihin, tulen takaisin kotiin, teen koulujuttuja, käyn kaupassa (omilla rahoillani) ja teen ruoan valmiiksi, haen miehen töistä, jatkan koulujuttuja, pakkaan miehelle eväät seuraavaksi päiväksi ja vietän välissä vähän vapaa-aikaa, lauantain olen töissä ja sunnuntaisin siivoan. En mä täällä mitenkään tyhjänpanttina istu. Mies oli ennen tätä työpaikkaa koko kolmen vuoden ajan työttömänä, teki avoimen yliopiston juttuja ja yritti päästä kouluun sisään, ei osallistunut mihinkään kotihommiin rahallisesti tai tekemällä.
Itkettää ja suututtaa. En tajua miten saisin miehen ymmärtämään, kuinka paljon mä loppujen lopuksi teen, ja kuinka paljon rahaa mä olen vuosien varrella käyttänyt meidän elättämiseen. Olen elänyt ihan siinä uskossa, että mies kyllä tekisi mun puolesta saman, jos hän olisi se suurituloisempi. Vai vaadinko mä tässä liikaa?
Kertokaa te mulle. AITA?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Ensinnä lopeta kaikki palvelu. Et kuskaa, et anna käyttää autoasi, et osta sille ruokaa, et tee eväitä etkä varsinkaan herätä. Sun ei tartte olla sen äiti.
Jos ja kun alkaa valittaa etujen heikentymisestä, voit neuvotella.
Sinuna tekisin myös laskelman kuinka paljon miehen elättäminen on maksanut 3 vuoden aikana. Puolet asumisesta, puolet muonasta, puolet bensasta, laskuista. Sitten pyydät häntä maksamaan tuon summan sinulle, kun teidän suhteessa ei elätetä toista.
Tässä on täydellinen vastaus. Omat ruuat, joita ET jaa. Ei sinunkaan kuulu elättää häntä. Oma autosi on jatkossa ainoastaan sinun käytössäsi. Ja kaikki muu tollanen palvelu lakkaa /heti.
En jaksanut lukea, otsikon perusteella teillä on riitaa aidan rakentamisesta.. Tilaa ulkopuolinen rakentamaan niin ei tarvi mieheltä vaatia. Maksatte puoliksi.
Suututtaa puolestasi. Lopeta nyt ainakin sikapossun hyysäys ihan samantien - ei pyykinpesua, ei kyytejä, ei ruoanlaittoa, ei herätystä (wtf muutenkin?), ei auton lainaamista. Älä tee siitä isoa draamaa, sanot vaan ihan tyynesti että juurihan sinä sanoit ettei parisuhteessa elätetä toista. Seuraa käytöstä tai käytöksen muutosta ja sitten vedät omat johtopäätöksesi. Häätöpäätöstä ei kannata odottaa vaan helpommalla pääset muuttaessasi itse tarvittaessa omaan asuntoon. Ansaitset parempaa!
Tuosta ap:n listasta puuttui enää suikkari aina miehen tullessa kotiin ja provoksi paljasti itkettää ja suututtaa lause, sitä ei kannatta laittaa joka aloitukseen.
Miehesi on taloudellisesti väkivaltainen hyväksikäyttäjä. Googlaa taloudellinen väkivalta.
Näin miehen näkökulmasta aika käsittämätön kaveri. Näytä sille vaikka mitä tänne kirjotit ja kysy tunnistatko itseäsi? Ei miehille toimi kuin suora puhe ilman kaunisteluita :) Pihalle vaan ukko jos ei herää.
Itse taas miehenä otan ylpeyden siitä että pystyn perheeni ja tyttäreni elättämään (vaimo on vain kelan rahalla kotona lapsen kanssa), kaikki mitä tulee, menee perheen hyväksi. Toki sitä välillä pitää saada jotain omaakin palkintoa töistä, mutta sitten saa vaimokin jotain kivaa. Mulle riittää että kumpikin asenteeltaan tuo rahaa ensisijaisesti perheen hyväksi yhteiseen kotiin, niin summilla ei ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Suututtaa puolestasi. Lopeta nyt ainakin sikapossun hyysäys ihan samantien - ei pyykinpesua, ei kyytejä, ei ruoanlaittoa, ei herätystä (wtf muutenkin?), ei auton lainaamista. Älä tee siitä isoa draamaa, sanot vaan ihan tyynesti että juurihan sinä sanoit ettei parisuhteessa elätetä toista. Seuraa käytöstä tai käytöksen muutosta ja sitten vedät omat johtopäätöksesi. Häätöpäätöstä ei kannata odottaa vaan helpommalla pääset muuttaessasi itse tarvittaessa omaan asuntoon. Ansaitset parempaa!
Ai, että ap muuttaa pois omasta asunnostaan ja jättää miehen toiseen asustelemaan? Maksaa kahta vuokraa. Oikeasti muuttohaluton k*sipää ei muuta ennen kuin uo kantaa ulos (näitä on olemassa, mutta ap:n mies ei välttämättä sellainen ole).
Kyllä se mies muuttaa, mutta ap:n on hyvä tietää omat oikeutensa ja kertoa ne myös miehelle, jos mies alkaa viivyttelemään. Isoin uhkahan tässä miehelle on, että hän joutuisi maksamaan viranomaisen tekemän häädön, joka näin pihiä ukkoa varmasti kauhistuttaa.
Ei, et ole asshole.
Tätä voi pohdiskella monesta näkökulmasta. On ollut sinun valintasi elättää miestä ja nyt tukea häntä työssäkäymisessä. Mies on valinnut ottaa vastaan tukesi, mutta osallistua vain omiin menoihinsa. Sen voi ajatella olevan ihan oikeudenmukaista, mutta haluatko olla parisuhteessa sellaisen miehen kanssa?
Ehdottaisin seuraavaa: älä enää herää ja kyyditse miestä aamulla. Se on oikeasti vähän ylilyönti, ei kukaan kuskaisi edes teiniä kesätöihin, jos julkisilla tai pyörällä pääsee. Jatka muuten samaan malliin, jos kuitenkin tykkäät laittaa ruokaa ja huolehtia kodista.
Pidä kirjaa kaikista kuluista ja kysy mieheltä, miten jaatte menot tulevaisuudessa. Perustatteko yhteisen tilin yhteisille menoille? Jaatteko kulut puoliksi vai tulojen suhteessa? Mikä on pakollinenn meno, mikä ns. ylimääräistä?
Ainakin itseäsi varten sinun kannattaa tehdä summittainen laskelma aikaisemman tilanteenne menoista ja kuluista. Ei sitä tarvitse välttämättä miehen kanssa käydä läpi, mutta on hyvä, että itse tiedät, miten paljon mieheen olet käyttänyt.
Ap on selvästi nuori.