Ulkopuolelle jättäminen=pahin mahdollinen kiusaamismuoto
Onko totta? Mua ei oo enää kiinnostanut onko kavereita vai ei, ainoastaan se kaverittomuus näkyy ujoutena mennä johonkin paikkaan. Mutta sellasta se on.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä syrjityssä ole mitään "vikaa" välttämättä.. Etenkin tytöillä saattaa yhtäkkiä tulla se syrjiminen.. Syitä voi olla monia. Esim. Se, että joku "cool" vaan keksii, ettei kannata olla tuon kaveri enää.
Mä ihailen vanhempia, jotka käskevät lapsensa kutsua esim. Synttäreille ne vähemmänkin suositut.
Aikuisena sitten kestää sen paremmin jos ei seura kiinnosta.. Lapsena ei. Etenkin jossain kouluympäristössä.
Aikuisilla on kyllä vaikea kuvitella tilannetta, että esim. Päätettäisiin jotain tyyliin: "tolle ei puhuta".
Mutta on inhottava kiusaamismuoto. Pahin? Ehkä kuitenkin vaikka oman fyysisen koskemattomuuden pelko ja nimittely.
Mä mietin uudestaan.. Siis ehkä toisaalta satunnaisen nimittelyn kestäisi, jos olisi oma kaveriporukka puolustamassa. Tosin se nimittely voisi loppua siihen.
Yksin kohtaamassa nimittelyn ja ehkä pahoinpitelyäkin.. Ei hemmetissä.. 🙁
Silti jokainen joskus kiusattu.. Elkää antako periksi. Ei sen pidä antaa loppuelämää määrittää. Vaikka takuulla tietyn jäljen jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikista korkeintaan on se, että täysin samaa tehdään vielä +30 aikuisiällä.
Tosin tällöin kyseisen ihmisen "maine" on jo niin peruuttamattomasti läpivalehdeltu ja pilattu, ettei ainakaan omassa synnyinkunnassa ole mahdollisuuksia perheen perustamiselle.
Kiitos siis paljon, minunkin kiusaajani.
Elämä depiksen kanssa ei olisikaan ollut yhtä helvettiä ilman tätä 🤬
Tuosta syystä itse muutin heti kun pystyin monen sadan kilsan päähän synnyinkunnastani.
Oon jo kerran muuttanut pois vaan päädyin takaisin opiskelemaan tänne.
Luulin naivisti, että meininki olisi muuttunut, vaan ei.
Ensi keväänä lähden valmistumisen myötä lopullisesti muualle, ehkä jopa ulkomaille.
Kaipa tätä voisi kuvata jonkunlaiseksi testaamiseksi.
Toisaalta jos kasvaa ite yli pelleilystä , ei anna kiusaajien päästä vaikuttamaan mieleen eikä varsinkaan tyyliin niin useimmin se saattaa vähentyä. Ainakin siinä mielessä että ei ite huomioi niitä pellejä yhtään, etsikööt käpylehmiä ojista jos edes tajuavat mikä sellanen on 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole sellaisia sosiaalisia taitoja, että niiden kanssa viihtyisi.
Niin.
Ujoushan onkin syy, jonka takia kuuluu tehdä sille ujolle ihmiselle pahoin.
Luulisi ihmisten tietyissä ikävaiheissa jo ymmärtävän sen, että kaikki eivät vaan voi olla samanlaisia lörppäturpia ja viihdyttäjiä.
Mutta jos jonkun seurassa ei ole kivaa olla? Ei ihmisiä voi pakottaa pitämään seuraa jollekin, jonka seurassa ei viihdy.
Oletetaan, että vaikka läheisen ystäväsi sisar liittyy viettämään kanssanne iltaa.
Et tunne häntä ennalta muuten, kuin kuulopuheiden mukaan ja olet jo ennalta päättänyt, ettet halua edes hänelle jutella mitään.Kerrotko myös muille, ettei hän ole haluttu vieras koska syy X.
Vaan hän on tullut mukaan, koska on sisarensa mukaan kutsuma.
Ystäväsi siis haluaisi teidän kaikkien tutustuvan hänen sisaruksensa.Sisarus tuntee olonsa huonoksi heti, kun ensimmäiset minuutit ovat kuluneet.
Kaikki on siis mennyt pilalle, koska jotkut ovat päättäneet jo etukäteen pilata ystävänsä sisaruksensa illan.
Onko tämä sinusta sitten oikein?
Mun ystäväpiirissäni on tapana kysyä etukäteen sopiiko, että tuo mukanaan jonkun porukkaan kuulumattoman. Kukaan ei siis lähde muilta kysymättä kutsumaan siskojaan, anoppejaan, työkavereitaan tai naapureitaan mukaan. Ei edes silloin, vaikka nämä ihmiset eivät olisi muille porukassa tuntemattomia. Ja jos se muille sopii, silloin voi tuoda mukanaan. Mutta jos ei sovi, niin sitten ei tuo. Ja sama tilanne, vaikka ei olisi ystäväporukan kokoontuminen vaan ihan vain kahdestaan on tarkoitus tavata. Jopa siitä sovitaan etukäteen, voiko ottaa puolisonsa tai lapsensa mukaan. Eli tuossa kuvaamasssi tilanteessa mun ystäväni ei toisi siskoaan mukaan kysymättä multa ensin. Jos se olisi mulle ok, voisimme sopia, että myös minä kutsun oman siskoni mukaan. Toisaalta, jos se ei olisi mulle ok eli haluaisin esimerkiksi kertoa ystävälleni jostain asiasta, jota hänen siskonsa ei tarvitse tietää, voisin ehdottaa ystävälleni, että hänv iettää illan siskonsa kanssa ja me ystävän kanssa tavataan joku toinen kerta. Yksinkertaisesti: ei kuokkavieraita, mutta etukäteen kysymällä asiasta voidaan sopia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kiusaamista sekin. Mutta jotenkin "lievempää" kuin varsinainen henkinen ja fyysinen väkivalta kumminkin...
Itse asiassa ulkopuolelke jättäminen on henkistä kiduttamista. On tutkittu, että se näkyy aivoissa samalla tavalla kuin fyysinen kiduttaminen.
Mutta fyysinen kiduttaminen näkyy sekä aivoissa, että ruumiissa.
Useat kiusatut ovat sanoneet, että henkiben väkivalta jätti syvemmät arvet kuin fyysinen.
Siinä on yleensä mukana pelko ja odotus fyysisestä väkivallasta. Eräs väkivaltaisessa parisuhteessa ollut ystäväni sanoi, että pahinta oli odottaa milloin saa turpaansa, hakkauksen jälkeen tiesi, että toistaiseksi se on ohi.
Kiusatuille: Teissä ei ole mitään vikaa, olette vaan olleet väärässä paikassa väärien ihmisten ympäröimänä. Olen maailmankaikkeuden suurin luuseri, eikä mua ole (palstaa lukuunottamatta :D) koskaan kiusattu. Olette varmasti mua parempia ihmisiä ja jos joku teitä kiusaa, niin kyseinen henkilö on mieleltään sairas ja purkaa sitä teihin. Uskokaa parempaan, maailmassa on paljon hyviä ihmisiä. Olette kauniita ja vahvoja ja kaikin tavoin parempia kuin ilkimykset. Uskaltakaa luottaa kun ystävällinen henkilö tulee vastaan.
Miks ihmeessä näitä on AINA noin 15k kunnissa! Onko siellä jotenkin tyhmää porukkaa ?
Jos käsiksi käydään silloin kyllä poliisit paikalle ja heti, porukka on aivan sairasta.
Täällä puhutaan kahdesta eri asiasta, kyllä ihmisillä on oikeus valita seuransa. Jotkut ovat oikeasti tosi raskasta seuraa, oikeita energiasyöppöjä, tai sitten ei vaan kemiat kohtaa ollenkaan.
Toisaalta p*skanpuhuminen ja väkivalta on aina väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin.
Luulisi ihmisten tietyissä ikävaiheissa jo ymmärtävän sen, että kaikki eivät vaan voi olla samanlaisia lörppäturpia ja viihdyttäjiä.
Mutta jos jonkun seurassa ei ole kivaa olla? Ei ihmisiä voi pakottaa pitämään seuraa jollekin, jonka seurassa ei viihdy.
Oletetaan, että vaikka läheisen ystäväsi sisar liittyy viettämään kanssanne iltaa.
Et tunne häntä ennalta muuten, kuin kuulopuheiden mukaan ja olet jo ennalta päättänyt, ettet halua edes hänelle jutella mitään.Kerrotko myös muille, ettei hän ole haluttu vieras koska syy X.
Ystäväsi siis haluaisi teidän kaikkien tutustuvan hänen sisaruksensa.Sisarus tuntee olonsa huonoksi heti, kun ensimmäiset minuutit ovat kuluneet.
Kaikki on siis mennyt pilalle, koska jotkut ovat päättäneet jo etukäteen pilata ystävänsä sisaruksensa illan.
Mun ystäväpiirissäni on tapana kysyä etukäteen sopiiko, että tuo mukanaan jonkun porukkaan kuulumattoman. Kukaan ei siis lähde muilta kysymättä kutsumaan siskojaan, anoppejaan, työkavereitaan tai naapureitaan mukaan. Ei edes silloin, vaikka nämä ihmiset eivät olisi muille porukassa tuntemattomia. Ja jos se muille sopii, silloin voi tuoda mukanaan. Mutta jos ei sovi, niin sitten ei tuo. Ja sama tilanne, vaikka ei olisi ystäväporukan kokoontuminen vaan ihan vain kahdestaan on tarkoitus tavata. Jopa siitä sovitaan etukäteen, voiko ottaa puolisonsa tai lapsensa mukaan. Eli tuossa kuvaamasssi tilanteessa mun ystäväni ei toisi siskoaan mukaan kysymättä multa ensin. Jos se olisi mulle ok, voisimme sopia, että myös minä kutsun oman siskoni mukaan. Toisaalta, jos se ei olisi mulle ok eli haluaisin esimerkiksi kertoa ystävälleni jostain asiasta, jota hänen siskonsa ei tarvitse tietää, voisin ehdottaa ystävälleni, että hänv iettää illan siskonsa kanssa ja me ystävän kanssa tavataan joku toinen kerta. Yksinkertaisesti: ei kuokkavieraita, mutta etukäteen kysymällä asiasta voidaan sopia.
Ja kun tässä tapauksessa olisi tiedossa, että keitä kaikkia on tulossa paikalle, niin asia on eri.
Eri asia on alkaa kiusaajan juhlissa kertomaan muille tuparivieraille, että millainen seinäruusu kiusattu on ollut peruskouluvuosinaan.
Loukkaavaa ja typerää käytöstä, josta muisto säilyy mukana varmasti pitkään.
Varsinkin, kun kouluajoista on ollut jo kilometrimääräisesti että vuosimääräisesti jo aikaa.
Eli aletaan maalaamaan ihmisestä pahaa kuvaa uudelle porukalle, kuin tyyliin narsku hovilleen kertoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin.
Ja kun tässä tapauksessa olisi tiedossa, että keitä kaikkia on tulossa paikalle, niin asia on eri.
Eri asia on alkaa kiusaajan juhlissa kertomaan muille tuparivieraille, että millainen seinäruusu kiusattu on ollut peruskouluvuosinaan.
Loukkaavaa ja typerää käytöstä, josta muisto säilyy mukana varmasti pitkään.
Varsinkin, kun kouluajoista on ollut jo kilometrimääräisesti että vuosimääräisesti jo aikaa.
Eli aletaan maalaamaan ihmisestä pahaa kuvaa uudelle porukalle, kuin tyyliin narsku hovilleen kertoisi.
Samaa mieltä. Tosin myös erittäin ajattelematonta tuoda kiusaajan juhliin kiusattu.
Ulkopuolelle jättäminen ei haittaa mikäli siihen ei liity takanapäinpuhumista. Jos siihen liittyy ihmisestä takanapuhuminen ja "asennekasvatuksen" antaminen muille niin se on halpamaista ja alhaista. Kääntyy niitä itseään vastaan. Eivät ole reiluja ihmisiä.
Ainoastaan sillon on vakavaa, jos kyse esim ryhmätyöstä tai työtehtävistä joita pimitetään tms. Muuten se on aina parempi jos ei tarvii olla turhien ihmisten kanssa tekemisissä. :) Rumat ja tyhmemmät on usein kateellisia lahjakkaammille, se täytyy vaan tiedostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikista korkeintaan on se, että täysin samaa tehdään vielä +30 aikuisiällä.
Tosin tällöin kyseisen ihmisen "maine" on jo niin peruuttamattomasti läpivalehdeltu ja pilattu, ettei ainakaan omassa synnyinkunnassa ole mahdollisuuksia perheen perustamiselle.
Kiitos siis paljon, minunkin kiusaajani.
Elämä depiksen kanssa ei olisikaan ollut yhtä helvettiä ilman tätä 🤬
Tuosta syystä itse muutin heti kun pystyin monen sadan kilsan päähän synnyinkunnastani.
Oon jo kerran muuttanut pois vaan päädyin takaisin opiskelemaan tänne.
Luulin naivisti, että meininki olisi muuttunut, vaan ei.Ensi keväänä lähden valmistumisen myötä lopullisesti muualle, ehkä jopa ulkomaille.
Kaipa tätä voisi kuvata jonkunlaiseksi testaamiseksi.
Kannustan sinua lähtemään. Siitä se elämä aukeaa. Maailmassa on ihmisiä, jotka hyväksyvät sinut sellaisena kuin olet. Synnyinseudulla olet aina jossain lokerossa, josta ei pääse kovinkaan helpolla pois. Sinne jää ne urpot jotka haluavat sinua vain polkea yhtä alas missä itsekin ovat. Lisäksi muistuttaisin, että kukaan ei ole profeetta omalla maallaan.
Pois vaan ja iloa elämään!
Lapsille tuo on todella ikävää, mutta aikuisena tuo ei enää haittaa vaan etsin parempia ystäviä sitten muualta.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan sillon on vakavaa, jos kyse esim ryhmätyöstä tai työtehtävistä joita pimitetään tms. Muuten se on aina parempi jos ei tarvii olla turhien ihmisten kanssa tekemisissä. :) Rumat ja tyhmemmät on usein kateellisia lahjakkaammille, se täytyy vaan tiedostaa.
Tämä maailma taitaa nykyään pyöriä tyhmien ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kiusaamista sekin. Mutta jotenkin "lievempää" kuin varsinainen henkinen ja fyysinen väkivalta kumminkin...
Itse asiassa ulkopuolelke jättäminen on henkistä kiduttamista. On tutkittu, että se näkyy aivoissa samalla tavalla kuin fyysinen kiduttaminen.
Mutta fyysinen kiduttaminen näkyy sekä aivoissa, että ruumiissa.
Useat kiusatut ovat sanoneet, että henkiben väkivalta jätti syvemmät arvet kuin fyysinen.
Niin?
Ajatteletteko te ihmiset koskaan, mitä te papukaijana toistatte Suurina Totuuksina? Koskaan? Että henkinen väkivalta on pahempaa kuin fyysinen väkivalta? Oi pliiisssh nyt velliperseet...menkää kysymään vaikka Atsolta, otatko tunnin turpaan vain tunnin haukkumista. Mitä luulette, mikä olisi vastaus? Fyysinen väkivalta pitää myös AINA sisällään henkisen väkivallan - tietenkin. Ei ole olemassa mitään iloista, kivaa, rehtiä ja reilua fyysistä turpaanvetoa ja sitten sitä kauhean kamalaa henkistä väkivaltaa, joka traumatisoi pikku-janican ja pikku nicopetterin loppuelämäksi.
Kenen etua palvelee nostaa jokin haukkuminen ja nälviminen pahemmaksi asiaksi kuin fyysinen väkivalta? Ketkä sitä toitottaa? No, oman elämänsä Meghan Marklet - tyypit jotka Sowetan ghetossakin itkee sitä, kun kukaan ei minulta koskaan kysy, että miten sä voit hei, Megsu. Henkinen väkivalta on prseestä, mutta sun ei tarvitse kuitenkaan niiden henkisten kolhujen lisäksi paikata fyysisiä vammojasi, opetella elämään fyysisten vammojen kanssa tai pystyt ylipäänsä jatkamaan elämääsi ja sinulla on silloin mahdollisuus tehdä tilanteellesi jotain, sulla on mahdollisuus yrittää hoitaa traumojasi jne.
Ja ihan on joku jossain joskus sanonut, että henkinen kiusaaminen jätti syvemmät arvet kuin fyysinen? Huoh. Niin. Toistan: Kun se fyysinen väkivalta pitää aina sisällään myös sen henkisen väkivallan. Kun tiedät ja odotat, että kohta tulee turpaan - tästä on monet sarjamurhaajat tehty, kun sairaaseen väkivaltaan jää koukkuun ja alkaakin hätäpäissään samastua uhrin sijasta hyökkääjään. Mutta asiaa ymmärtämättömät papukaijat vetävät mutkat suoriksi ja hups heijaa, yhtäkkiä onkin kaveripiirin ulkopuolelle jättäminen, nokikepiksi tai kalkkilaivan kapteeniksi nimittely ja läski-lasseksi huutelu yhtä hirveää kuin kuin joukolla hakkaaminen, saksilla lyöminen, kivillä heittely, sillalta pudottaminen ja veteen upottaminen. Huh.
t. se 15 ensimmäistä vuottaan perhe'onnelassa' elänyt tyttö, ja jota myös koulussa (tästä syystä) kiusattiin rajusti
Jos on työpaikka kiusattu, niin se pahin muoto on se, että jätetään ulkopuolelle, koska on sairastunut tästä kiusaamisesta. Se tuntuu kaikkein pahimmalta, kun jollekkin pitää ostaa lahjoja, niin rahat kelpaa, mutta seura ei. Ja se, että kiusatun juhlia ei noteerattu ollenkaan. Samoin, jos istui työpisteensä ääressä itkemässä, kukaan ei lohduttanut, yksin sai itkeä pahaa oloa. Työstä pidin, mutta en halunnut tehdä kaikkien tiimin jäsenten töitä, johon siis jouduin, kun muut eivät tehneet mitään, surffailivat vain netissä. Tällä hetkellä olen hyvässä työssä, mutta kokemukset tuosta "tiimistä" on jättänyt pahat jäljet.
Toivon, että jokainen heistä olisi kokenut edes kerran elämässään samaa, että tietäisivät miltä se tuntuu.
Harrastaako tuota muut kuin draama queenit ja katkerat naiset