7-luokkalaisen kuukausiraha 200€
Kuulin tyttäreltäni että jonkun kaverinsa kuukausiraha on 200€. Mielestäni tuo kuulostaa hieman korkealta. Paljonko on mielestänne sopiva viikko/kk-raha?
Kommentit (72)
Viikko-/kuukausirahojen summien vertailussa ei ole mitään järkeä, ellei avata sitä MITÄ niillä pitää kustantaa.
Joku saa esim. 200e/kk, mutta jos sillä pitää maksaa _aivan_kaikki_ itse (karkeista talvitakkiin, bussilipuista leffalippuihin, puhelinlaskuista harrastuksiin jne.) ei se ole niin "iso raha",
vs. 200e/kk ihan vaan siihen että voi "kahvitella Mäkkärillä" tai ostaa huvikseen vaatteita tmv. mitä ei edes tarvitsi.
Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että fiksuinta on vanhempien maksaa lasten harrastukset, kouluun liittyvät asiat ymv. ja antaa lapselle joku viikko-/kuukausiraha "humputteluun", ja teinistä eteenpäin antaa tietty summa rahaa kun jotain tarvitsee. Tuolla summalla sitten teini voi ITSE valita mitä ostaa, jos tarvitsee vaikka farkut, talvitakin, pari paitaa, sukkia --> annetaan X euroa ja teini saa sitten itsekseen valita ostaako:
-Kaikki kirpparilta (=loppuraha muuhun käyttöön)
-Yhden kalliin merkkivaatteen ja loput H&M:n aletangolta
-Kaikki vaatteet ns. keskihintaisena
-Käyttääkö lisäksi myös säästöjään
Jne.
Eli oppii käyttämään rahaa fiksusti.
Meillä ei anneta viikorahaa. Ostamme kyllä kaiken mitä tarvitsee. Ei kukaan lapsista ole ollut tuhlaavainen. Turha liika raha valuu helposti kavereiden hampurilaisiin. Voi mennä myös tupakkaan ja muihin aineisiin. Jos jollain on enemmän käyttörahaa kaverit kyllä tietää. Anna lapsenlapsen kavereille kyllä ruokaa, en rahaa.
Joo ja kaikilla kavereilla on myös uudet iPhonet ja pelikonsolit.
Tai sitten ei...
Mä sain 20e kuussa yläasteen ajan, ja varmaan lukion ekan. Sit menin töihin enkä saanut enää kuukausirahaa, mutta tuo summa riitti hyvin, yleensä säästin kaiken.
Mulle tehtiin 11-vuotiaana budjetti ja laskettiin sen mukaan, paljonko tartten rahaa. Asettu muistaakseni just jonnekin noille main. Sillä rahalla sit ostin kaiken: vaatteet, matkakortin, kosmetiikan jne. Harrastusmaksut ja tietenkin ylläpidon kotona hoiti vanhemmat, muuten hoidin talouteni ite. Opetti säästäväisyyttä ja rahan arvoa tosi hyvin.
200 Joo mutta
Ostabilt siitä
Talvivaatteet
Bussilipun
Koulukirjoja
Maksaako harrastuksia
Jne
Mitä ja missä tilanteissa teidän lapset käyttää rahaa, nyt vaikka seiskaluokkalaiset? En tiedä eletäänkö me nyt erityisen rajoittunutta elämää, mutta mun teini käy lähinnä koulussa ja harrastuksissa. Ystävät on pääsääntöisesti samasta seurasta, ei kovin usein nää treenien ulkopuolella, tosin treenejä on 5-6 kertaa viikossa.
Mä annan siis rahaa jos on johonkin menossa tai jos haluaa jotain ostaa, mutta ei sellaisia tilanteita nyt mitenkään päivittäin tai viikoittain ole.
Mitä hittoa se muille kuuluu vaikka saisi 2000€? Ja miksi pitää analysoida ja pohtia että mitä nuori rahalle tekee?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ja missä tilanteissa teidän lapset käyttää rahaa, nyt vaikka seiskaluokkalaiset? En tiedä eletäänkö me nyt erityisen rajoittunutta elämää, mutta mun teini käy lähinnä koulussa ja harrastuksissa. Ystävät on pääsääntöisesti samasta seurasta, ei kovin usein nää treenien ulkopuolella, tosin treenejä on 5-6 kertaa viikossa.
Mä annan siis rahaa jos on johonkin menossa tai jos haluaa jotain ostaa, mutta ei sellaisia tilanteita nyt mitenkään päivittäin tai viikoittain ole.
Jatkan vielä, että totta ksi mä maksan harrastukset, vaatteet, kännykät jne.
Mä ymmärrän kyllä tuon kulman, että opettaa tuon budjetin ja rahankäytön. Me keskustellaan aika paljon rahasta, tavaroiden ja palveluiden arvosta, palkoista ja sijoittmisesta. Mutta esim nuo harrastukset; mä en nyt näe kauheasti lisäarvoa siinä, että mä vaatisin tiukan budjetin paljonko harrastukseen saa mennä, siihen menee mitä siihen menee. Se on lapselle tärkeä ja katson, että mun vastuulla on kustantaa se.
Meillä oli seiskalla, taisi olla jo alaluokilla 150 euroa ja nyt ysillä 200 euroa. Sillä pitää maksaa mm. parturi- ja kosmetologikäynnit, meikit, kasvovoiteet ja puhdistusaineet, terveyssiteet ja siitä pitää jäädä isompiin hankintoihin sekä lomamatkojen käyttörahoiksi säästöjä tilinpohjalle joka kuukausi ja jääkin. Korotus tuli siksi että kännykkälaskut ja -kulut maksaa nykyään itse omilla pankkitunnuksillaan, jotka toki myös meillä vanhemmilla eli seurataan rahankulutusta. Hyvin on oppinut rahankäyttöä tokaluokkalaisesta lähtien. Lisäksi sijoitetaan rahastoihin ja osakkeisiin, lapsille tulevia varoja, joita seurataan lasten kanssa. Tarkoitus on että kotoa muuttaessa heillä olisi pienet osakesalkut lisätuloina opiskeluja varten ja saavat itse jatkaa niihin pitkäaikaissäästämistä perhevapaita, lapsiperhevaihetta ja työttömyysjaksoja sekä eläkepäiviä varten. Asp-tilit avataan varmaan 18-vuotispäivänä jotta kykenevät joskus hankkimaan omistusasunnot.
Asp tilin voi avata jo 15v nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli seiskalla, taisi olla jo alaluokilla 150 euroa ja nyt ysillä 200 euroa. Sillä pitää maksaa mm. parturi- ja kosmetologikäynnit, meikit, kasvovoiteet ja puhdistusaineet, terveyssiteet ja siitä pitää jäädä isompiin hankintoihin sekä lomamatkojen käyttörahoiksi säästöjä tilinpohjalle joka kuukausi ja jääkin. Korotus tuli siksi että kännykkälaskut ja -kulut maksaa nykyään itse omilla pankkitunnuksillaan, jotka toki myös meillä vanhemmilla eli seurataan rahankulutusta. Hyvin on oppinut rahankäyttöä tokaluokkalaisesta lähtien. Lisäksi sijoitetaan rahastoihin ja osakkeisiin, lapsille tulevia varoja, joita seurataan lasten kanssa. Tarkoitus on että kotoa muuttaessa heillä olisi pienet osakesalkut lisätuloina opiskeluja varten ja saavat itse jatkaa niihin pitkäaikaissäästämistä perhevapaita, lapsiperhevaihetta ja työttömyysjaksoja sekä eläkepäiviä varten. Asp-tilit avataan varmaan 18-vuotispäivänä jotta kykenevät joskus hankkimaan omistusasunnot.
Jatkan vielä tuohon edelliseen. Nyt ysillä ostaa itse vaatteensa tilinpohjille kertyneillä rahoilla ja syö joskus ulkona kun on esim. harrastusreissuilla. Niihin ostoksiin saa sitten meiltä vanhemmilta kuittia vastaan rahaa. On huomannut että hyvä kun on tilillä säästöjä niin voi ostaa sopivan ja kivan vaatteen tai kengät kun sellaisen löytää. Kulutus ja rahankäyttö on pysynyt erittäin järkevänä. Meillä lapset tulevat saamaan isovanhemmiltaan aika huomattavat perinnöt varmaan jo pari-kolmekymppisinä joten on syytä opetella talousasioita ja sijoittamista vähän paremmin kuin muutaman euron viikkorahalla. Onneksi me vanhemmat osaamme opettaa sekä koulutuksemme että omien tulojemme että varojemme vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Asp tilin voi avata jo 15v nykyään.
Meillä ei 15-vuotiaalla ole vielä säännöllisiä ansiotuloja, jotta voisi tiliä kerryttää. 18-vuotiaana kyllä pitäisi jo olla opiskelijan säännöllisiä työskentelyjaksoja.
Meillä 7lk:nen saa n. 12€ kuussa. Periaatteessa hän ei kyllä osta tuolla rahalla oikein mitään. Joskus jotain frisbeegolfkiekkoja, mutta varmaan pariin vuoteen ei ole ostanut mitään muuta. Tuolla rahalla voisi käydä hampurilaisella joskus kavereiden kanssa ja sellaista ylimääräistä. Vaatteet, puhelin, tarpeelliset asiat kuten kouluun liittyvät jutut jne. maksetaan me.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai nuoret tarvitsevat omaa käyttörahaa joka vanhempien velvollista antaa. Tuon ikäinen tarvitsee ainakin 20€ /vko omaa rahaa.
Mihin tarvitsee rahaa? Omilla lapsilla rahat pääosin kertyvät säästöön. Saavat kympin kuussa rahana ja toinen kymppi menee rahastoon. Rahasto ollut opetuksellinen juttu, minkä avulla voitu käsitellä säästämisen näkökulmia.
En mäkään ymmärrä, kuten joku tuossa ylempänä kirjoitti, että mihkä 7-luokkalainen tarvii rahaa viikottain.
Meillä mennään kouluun ja tullaan suoraa kotiin. Illat ollaan kotona tai harrastuksissa.
Saa rahaa kun pyytää, mutta se ei ole montaa kertaa vuodessa.
Toivottavasti lapsi tajuaa sijoittaa tuosta 150 € rahastoihin. Pääsee eläkkeelle nykytouhulla kolmekymppisenä.
Miksi rikkaan perheen lapsen tulisi kituuttaa 5e/viikko, jos perheellä on vara maksaa enemmän, että lapsi saa itse ostaa esim. eettisesti tuotettuja merkkivaatteita ja melko kallista luonnonkosmetiikkaa. Käydä harrastamassa liikuntaa.
Ei kaikkien tarvi kulkea jalat pilaavissa kengissä, ihon pilaavissa halpismeikeissä ja lasten tekemissä halpisvaatteissa. Oppiipa rahan arvon ja tietää, että sen tähden tulee tehdä töitä, kun näkee miten ahkerasti vanhemmat painavat duunia.
Kymppi riittää kaljaan tai mäkkäriin.
200 e voi jo mennä pelaamaan tennistä tai harrastaa muuta aktiviteettia. Me ainakin juotiin teininä, kun muuhun ei ollut kellään rahaa.
Riippuu siitä, mihin sitä käytetään. Jos lapsi ostaa itselleen ruokaa ja vaatteita tuolla rahalla, koska vanhempi ei jostakin syystä huolehdi, niin sitten on kohtuullinen. Muuten 20€/viikko on aivan riittävä.
Ihan absurdi summa normaaliksi kuukausirahaksi. Sitten tietty, jos on joku suunniteltu kokeilu, että ostaa itse vaatteetkin vaikka. En antaisi niin paljon vastuuta ton ikäiselle silti, osa niistä lapsen omista hankinnoista olisi älyttömiä.
Oon hyvätuloinen yhden lapsen äiti, eronnut ja 50/50 -jaolla hoidetaan kaikki. Meidän 10-vuotiaan viikkoraha, josta ei tarvitse ostaa mitään tarpeellisia hyödykkeitä, on 8 euroa. Se ei ole yhtään liian pieni: joka viikko jää puolet säästöön johonkin kalliimpaan huvitukseen, johon sitten menee kavereiden kanssa.