7-luokkalaisen kuukausiraha 200€
Kuulin tyttäreltäni että jonkun kaverinsa kuukausiraha on 200€. Mielestäni tuo kuulostaa hieman korkealta. Paljonko on mielestänne sopiva viikko/kk-raha?
Kommentit (72)
Ottaakohan tuo perhe vastaan adoptiohakemuksia? Haluaisin siis adoptoiduttaa itseni sinne, kelpaisi kyllä 200 eur/kk hummuttelubonus. Tuohan on isompi kuin monet palkankorotukset, kaksi ja puoli tonnia vuodessa!
Seiskaluokkalaiselle kyllä vähän överi, ellei kyseessä ole joku rahakasvatus tyyliin seiska maksaa itse puhelinlaskunsa, vaatteensa, pyöränsä huollot, säästää paperilla perheen lomamatkoihin jne. Silti aika paljon. Itse olisin hillonnut rahat koskematta niihin ollenkaan, olin lapsena jo kuin mikäkin Gollum.
Itse laitan 500€ lapsen tilille/kk. Hän hoitaa itse puhelinlaskun ja harrastusmenot ja vaatteet ja muut. Jos raha loppuu, niin se loppuu, eikä lisää saa. Hyvin toimii ja lapsi säästää. Hän tietää, että harrastuksessa tulee matkoja yms. Eli aina pitää olla rahaa säästössä. Raha kuulostaa suurelta, mutta harrastus on kallis. Isompia hankintoja saa lahjaksi. Esim. Pyörän tai tietokneen. Puhelimen hän on aina ostanut itse. Saa sellaisen kun haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiinni siitä, mitä lapsen pitää sillä ostaa.
Aivan. Juuri tämä on tärkeä pointti.
Jotkut maksavat ehkä oman puhelinlaskunsa ja joitakin vaatteita itse. Toiset saavat pienemmän kuukausirahan, mutta saavat nuo siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nollat pois, eli 2€
Aivan naurettava summa! Tottakai nuoret tarvitsevat omaa käyttörahaa joka vanhempien velvollista antaa. Tuon ikäinen tarvitsee ainakin 20€ /vko omaa rahaa.
Raha ei kasva puissa, mulla ei oo omiin menoihinkaan 20 €/vko.
Kyllä joku tonni pitäis antaa varsinkin jos vetää jo kokaiinia.
Meillä lukiolaiselle annetaan 20 € kuun alussa. Lähinnä mene karkkiin ja juomiin. Vaatteet, puhelimet ja puhelinlasku maksetaan erikseen, keväällä sai 800 € tietokoneen, kurssimaksut (harrastus) maksetaan erikseen, bussikortti erikseen. Jos annettais enemmän joutuisi sit maksaan ja säästämään noihin muihin.
Meillä oli seiskalla 50 € kuukaudessa, mutta se oli tarkoitettu omiin pikkumenoihin. Jos lapsi osti välipalaa tai kävi syömässä omalla rahalla, siirsin rahaa tilille. Kaikki vaatteet, urheiluvarusteet, kosmetiikan jne. maksoi vanhemmat.
Ymmärrän 200 € kkrahan, jos teini hoitaa sillä kaikki ostokset: omat vaatteet ja kengät, bussilipun, leffaliput, harrastusvälineet, meikit. Kyllä sellaiseen helposti menee 150 € kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli seiskalla, taisi olla jo alaluokilla 150 euroa ja nyt ysillä 200 euroa. Sillä pitää maksaa mm. parturi- ja kosmetologikäynnit, meikit, kasvovoiteet ja puhdistusaineet, terveyssiteet ja siitä pitää jäädä isompiin hankintoihin sekä lomamatkojen käyttörahoiksi säästöjä tilinpohjalle joka kuukausi ja jääkin. Korotus tuli siksi että kännykkälaskut ja -kulut maksaa nykyään itse omilla pankkitunnuksillaan, jotka toki myös meillä vanhemmilla eli seurataan rahankulutusta. Hyvin on oppinut rahankäyttöä tokaluokkalaisesta lähtien. Lisäksi sijoitetaan rahastoihin ja osakkeisiin, lapsille tulevia varoja, joita seurataan lasten kanssa. Tarkoitus on että kotoa muuttaessa heillä olisi pienet osakesalkut lisätuloina opiskeluja varten ja saavat itse jatkaa niihin pitkäaikaissäästämistä perhevapaita, lapsiperhevaihetta ja työttömyysjaksoja sekä eläkepäiviä varten. Asp-tilit avataan varmaan 18-vuotispäivänä jotta kykenevät joskus hankkimaan omistusasunnot.
Kosmetologikäynnit :D Tosi fiksua opettaa teini tuommoisille tavoille, tulee kyllä hauskana yllätyksenä myöhemmin elämässä että luksus ei olekaan sitä normia. Ymmärrän kyllä jos haluaa vaikka synttärilahjaksi antaa kosmetologikäynnin, mutta saat tuon kuulostamaan jokakuukausittaiselta menolta.
Ja ennenkuin selität että "aknen takia" tms niin kosmetologi ei pysty hoitamaan vaikeaa aknea pois vaan siihen tarvitaan lääkkeet.
Minä annan kasiluokkalaiselle 20 e kuussa. Se ostelee sillä rahalla mitä tahtoo. Vaatteet, harrastukset ja muut maksan. Lapsella on adhd ja vielä ei ole ajankohtaista velvoittaa häntä hoitamaan itse esim. puhelinlaskun tai harrastusmenojen maksamista, kun hahmotuskyky ja toiminnanohjaus eivät ole ihan ikätasolla vielä. Minä luulen, että lukioon mennessä voi sitten näitä alkaa harjoitella jo.
Vaikea sanoa, kaipa jo ysillä ollut about 100€. Ostelee välipalaa, välillä käyvät kavereiden kanssa syömässä milloin missäkin. Sushia kuluu, joskus ostaa ruokatarpeita kokatakseen ennen treenejä, minusta toiminut näin paremmin, että hoitaa itse ip ruokansa..saa ainakin mitä haluaa ja varmasti syö.
Tähän päälle tietty maksetaan harrastukset, skobakulut, ripsihuollot..etc
Meillä yläasteella saa 30€/kk ja lukiossa 50€/kk. Kaikki maksetaan eli tuo on ihan " käytiin kavereiden kaa hampurilaisella kooulun jälkeen" -rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi rikkaan perheen lapsen tulisi kituuttaa 5e/viikko, jos perheellä on vara maksaa enemmän, että lapsi saa itse ostaa esim. eettisesti tuotettuja merkkivaatteita ja melko kallista luonnonkosmetiikkaa. Käydä harrastamassa liikuntaa.
Ei kaikkien tarvi kulkea jalat pilaavissa kengissä, ihon pilaavissa halpismeikeissä ja lasten tekemissä halpisvaatteissa. Oppiipa rahan arvon ja tietää, että sen tähden tulee tehdä töitä, kun näkee miten ahkerasti vanhemmat painavat duunia.
Kymppi riittää kaljaan tai mäkkäriin.
200 e voi jo mennä pelaamaan tennistä tai harrastaa muuta aktiviteettia. Me ainakin juotiin teininä, kun muuhun ei ollut kellään rahaa.
On kyllä todella lyhytnäköistä rikkaanakaan totuttaa pennut liikaan rahaan. Näitä tyyppejä oli kyllä minunkin luokalla aikoinaan: vain yksittäiset saivat jatkuvaa tukea enää aikuisena vanhemmiltaan. Muutama romahti ihan totaalisesti kun tajusi ettei vanhemmat enää kustannakkaan niitä hummailuja ja oma 3K palkka pitäisikin yht'äkkiä riittää Ibizan-reissuille ja Domppapulloihin, kun ei saanut rahojaan riittämään melkein normielämäänkään.
Eikä se oikein auta että yksi kaveripiirissä on rikas. Ei ne kaverit kuitenkaan voi tulla kanssasi jatkuvasti leffaan/teatteriin/cartingiin/tms. Kaveriporukan menot sovitetaan enemmistön mukaan, ei sen yhden rikkaan pennun budjetin.
Meillä on 8lk ja 17v.
8lk saa 200€ ja 17v 250€
Kustantavat niillä omia tavarahankintoja mitä haluavat ja vanhemmalla menee bensaan ymv.
Molemmat säästää tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiinni siitä, mitä lapsen pitää sillä ostaa.
Kiitos, juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asp tilin voi avata jo 15v nykyään.
Meillä ei 15-vuotiaalla ole vielä säännöllisiä ansiotuloja, jotta voisi tiliä kerryttää. 18-vuotiaana kyllä pitäisi jo olla opiskelijan säännöllisiä työskentelyjaksoja.
Minimi säästösumma on 50 € kuukaudessa. On se iso raha lapselle, mutta jos vaikka joku isovanhemmista osallistuu talkoisiin. Kymppi sieltä ja toinen täältä. Äkkiä sitä vaan säästöä syntyy. Jos joskus ei saa säästöön rahaa niin sekään ei ole suuri juttu. Tili voi olla olemassa vaikkei mitään saisi säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 8lk ja 17v.
8lk saa 200€ ja 17v 250€
Kustantavat niillä omia tavarahankintoja mitä haluavat ja vanhemmalla menee bensaan ymv.
Molemmat säästää tosi paljon.
Ei ainakaan kannusta kesätöitä tekemään jos saa 3000 € vuodessa kotisohvalla loikoilusta. Nuoria on toki monenlaisia ja vaikea sanoa mitään ehdottomia oikeita ja vääriä tapoja kasvattaa.
Mun lapset saivat seiskalle mentyään 100€/kk. Siitä piti kuitenkin maksaa oma puhelinlaskunsa. Vaatteisiin yms annoin omasta mielestäni kohtuullisen summan rahaa ja jos teini halusi kuitenkin kalliimman, maksoi erotuksen kuukausirahastaan. Tästä on tosin jo yli 15 vuotta, tänä päivänä summan pitäisi olla jo suurempi. Kuopus aikoinaan lainasi isosiskoltaan 200€ rahaa ja lyhensi velkaansa 20€/kk. Oli helpottunut, kun sai maksettua velkansa. Olihan tuo velan takaisinmaksu kuitenkin 20% kuukausirahasta ja kesti 10 kk, joten ymmärsi jo varhain, mitä velan ottaminen tarkoittaa. Nyt ovat molemmat siis olleet jo vuosia aikuisia ja kumpikin osaa hoitaa raha-asiansa oikein hyvin.
57, katsos kun he eivät loikoile ja vanhempi tekee muutaman päivän viikossa töitä koulun ohella ja nuorempi teki koko kesän hommia.
Mikäs se sinä olet moralisoimaan kun et edes tiedä mitä muiden nuoret tekee ?? Kaikki kun ei mene sieltä missä aita on matalin.
Nuoremmalla on mm hänen säästötillä jo huomattava summa rahaa, säästää aivan kaiken ylimääräisen.
Ja se toinen asia, meillä on taloudellisesti varaa antaa rahaa, mielestämme tuo summa riittää kun maksamme kuitenkin kaiken muun.
Olemme opettaneet että ahkeruus ja omatoimisuus on eduksi, ja näin he myös tekevät.
30 e, mutta minä ostan kaiken ja tuo on omiin pieniin menoihin.
Meillä ei ole ikinä annettu viikkorahaa. Saavat rahaa tarvittaessa ja se on todella harvoin.
Mä maksan vaatteet, liittymät, meikit yms.