7-luokkalaisen kuukausiraha 200€
Kuulin tyttäreltäni että jonkun kaverinsa kuukausiraha on 200€. Mielestäni tuo kuulostaa hieman korkealta. Paljonko on mielestänne sopiva viikko/kk-raha?
Kommentit (72)
61, meillä on lapsilisät suoraan laitettu säästöön ja kasvamaan sijoituksien muodossa.
Pesämuna nuorelle omaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Tuollalailla on hyvä opetella rahan käyttöä, suurempi summa josta kuuluu maksaa itse vaikka puhelinlasku / vaatteet / huvitukset / hygieniatuotteet / meikit jne. Näkee mihin se riittää ja miten kannattaa priorisoida.
Luitko aloitusta? 7-vuotiaalla. Millainen 7-vuotias ostaa omia meikkejä? Meilllä ei 7-vuotias saa vielä mitään omaa rahaa, vanhemmat päättää mitä hänelle ostetaan ja mitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Tuollalailla on hyvä opetella rahan käyttöä, suurempi summa josta kuuluu maksaa itse vaikka puhelinlasku / vaatteet / huvitukset / hygieniatuotteet / meikit jne. Näkee mihin se riittää ja miten kannattaa priorisoida.
Luitko aloitusta? 7-vuotiaalla. Millainen 7-vuotias ostaa omia meikkejä? Meilllä ei 7-vuotias saa vielä mitään omaa rahaa, vanhemmat päättää mitä hänelle ostetaan ja mitä tarvitsee.
OHO siis en itse lukenut aloitusta kunnolla :D
Kun olin 15, aloin saada lapsilisäni kuukausirahana eli 500mk eli se on noin 100e.
Sillä mun piti ostaa kuukautissuojat, toilettilaukun sisältö eli shampoot, hoitoaineet, meikit ym ja kattaa kuukauden muut menot.
Tällee aikuisena pidän, että oli hyvä systeemi. Sai vähän opetella rahan käyttöä. Budjetoin mun päiväkirjaan ja haaveilin, että mitä ostan.
Nykyään 100e/kk 13-17-vuotiaalle eli teinille kuulostaa aika vähältä kuukaudeksi JOS sillä täytyy ostaa myös välttämättömyyksiä.
Ehkä 13-15-vuotiaalle 100e ja 16-17-vuotiaalle 200e olis hyvä.
2e sopii viikkorahaksi eskarilaiselle. Itse antaisin kumminkin sen 5e, että saa karkkipussin lisäksi muutakin.
Heti kun menee ekalle luokalle, alan antaa 5e viikkorahan josta saa itse opetella ostamaan viikonloppuherkkunsa että oppii rahan arvon.
Meillä saa 20€ kuussa. Tämä siis täysin hupirahaa ja sen lisäksi maksetaan kaikki järkevät menot (puhelin, harrastukset, vaatteet jne)
Molemmilla on isompi kohde johon säästävät, joten hyvin suuri osa tuosta jää säästöön.
Periaatteeni on, että rahan käyttöä oppii käyttämällä rahaa. Mitä aiemmin pääsee opettelemaan, sitä pienemmillä ongelmilla pääsee oppimaan.
Jos lapsena ei koskaan ole omaa rahaa käytössä, pahimmillaan tehdään ylilyöntejä 18-vuotiaana pikavipeillä.
Kuukausiraha, electron-kortti ja säästämistavoite, teini-ikäinen ehtii oppia tärkeimmät asiat järkevästä rahankäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteeni on, että rahan käyttöä oppii käyttämällä rahaa. Mitä aiemmin pääsee opettelemaan, sitä pienemmillä ongelmilla pääsee oppimaan.
Jos lapsena ei koskaan ole omaa rahaa käytössä, pahimmillaan tehdään ylilyöntejä 18-vuotiaana pikavipeillä.
Kuukausiraha, electron-kortti ja säästämistavoite, teini-ikäinen ehtii oppia tärkeimmät asiat järkevästä rahankäytöstä.
Meillä suunnilleen sama, rahaa oppii käyttämään vain käyttämällä sitä. Jos rahasta tehdään kamala peikko, joka on onko ajan vaarassa loppua, niin harva nuori edes ymmärtää, mihin kaikkeen rahasta todella on . Tosin meillä kuukausirahan sijaan maksetaan kaikki, mihin nuori rahaa tarvitsee ja itsetienattua omaa rahaa ovat sijoitusten tuotot. Säästämistavoite on sijoitustavoite.
Kuukausiraha riippuu koulumestyksestä ja kotitöistä 20-400 €/kk.
Raamit sovittu yhdessä ja on omaan tasoon nousevat.
Rahasummalla ei ole suurta merkitystä, jää säästöön tai käyttää omiin hankintoihin fiksusti .
Ruoka, koulu, vaatteet, harratukset, liikkuminen, puhelin, yms
eli kk raha tulee hyvästä yrittämisestä ei loisimisesta.
Rahastot apuna tuottoa tekemässä, on sitten jotain kun muuttaa omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Asp tilin voi avata jo 15v nykyään.
Mutta aluksi siihen pitää laittaa omasta työstä saatua palkkaa. Ei mummon rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 8lk ja 17v.
8lk saa 200€ ja 17v 250€
Kustantavat niillä omia tavarahankintoja mitä haluavat ja vanhemmalla menee bensaan ymv.
Molemmat säästää tosi paljon.Ei ainakaan kannusta kesätöitä tekemään jos saa 3000 € vuodessa kotisohvalla loikoilusta. Nuoria on toki monenlaisia ja vaikea sanoa mitään ehdottomia oikeita ja vääriä tapoja kasvattaa.
Olen se, joka antaa 500€/kk. Ei näytä työhaluja vähentäneen. Ja mielestäni lapsi todella tietää rahan arvon ja budjetoi ja säästää. Mutta jos lapsi olisi erilainen, eikä osaisi ajatella pitkällä tähtäimellä, niin ei meillä tätä systeemiä olisi. Ja lapsi oli 12 v, kun hän joutui valitsemaan. Liika vastuu ja huolehtiminen omista menoista oli ok toisessa kupissa ja toisessa oli "paljon rahaa". Seuraan edelleen, että hän maksaa laskunsa ajoissa. Ja muistutan tarvittaessa. Se, että kaikki raha menee tilin kautta, auttaa minua näkemään mihin lapsi rahaa laittaa. Mielestäni lapsi tajuaa rahan arvon. Onko se syy meidän systeemiin vai seuraus meidän systeemistä. Sitä en osaa sanoa.
Eikö lapsilisän pitäisi riittää nuorelle kuukausirahaksi?
Vai mitä te näillä lapsilisillä teette?
Lapsilisä suoraan menemään nuoren tilille niin saa ostaa jotain tai säästää se. Silloin ei vanhemman tarvi kaivaa kukkaroo.