Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Virtsatietulehdus? Riittääkö todentamiseen pelkkä pissanäyte?

Vierailija
04.10.2014 |

Yritän vielä karpalomehulla hoitaa.

Inhoan verikokeita yli kaiken. Jos ei mene ohi niin maanantaina mentävä lääkäriin.

Onko muita vinkkejä yrittää päästä pissatulehduksesta eroon kuin runsas juominen (puolukka-, karpalomehu ja vesi) ?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

VTI on yleinen vaiva varsinkin naisilla. Ei tarvi olla mitään isompaa vikaa vaikka joutuukin tulehduskierteeseen.

Vierailija
2/26 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas ap:n virtstatiet voivat tänään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on niin kiva että virtsatietulehdus on oireeton. Ja mulla nousee se munuaisiin. Eli lähden melkein aina lääkäriin kun tunnen huonoa oloa, kipua alaselässä jne. Koska silloin ensimmäisellä kerralla kun se sinne munuaisiin nousi luulin ensin että selkäkipeä ja että ehkä vähän krapulaa vkl jäljiltä vielä. Mutta olo vain paheni ja paheni ja lopulta en pystynyt nukkumaan en kävelemään ja seisoin töissä tuolista pitäen kiinni ja hiki vain valui kasvoilla kun kävi niin kipeää. Siinä vaiheessa päätin sitten lähteä lääkäriin (lääkäreitä pelkään niin siksi yritin sinnitellä) Ja jouduin suoraan viikoksi sairaalaan koska munuaiset olivat niin pahasti tulehtuneet. Mutta tosiaan kärsin niistä oireista monta päivää ennenkuin alkoi mennä pahaksi. Eikä sitä tiedetä kuinka kauan se virtsatietulehdus oli ollut päällä, kun tosiaan mulle ei tule siitä mitään oireita. Että jos niitä on useamminkin niin menevät itsestään ohi. Kahdesti olen tuon reissun jälkeen hakenut antibiootit alaselän ja huonon olon takia ihan varuiksi ettei siellä varmastikkaan ole mitään tulehdusta. Kun minulla ei edes näy virtsanäytteessä sitä tulehdusta. Sama siskolla. Pitää ottaa suoraan virtsarakosta näyte ja siihen en suostu enää.

Vierailija
4/26 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:19"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:16"]Sain itse väärät antibiootit vti:hin kun näytettä ei otettu. Tulehdus levisi neljässä päivässä munuaisiin. Sairaalassa olin sitten pyelonefriitin takia kaksi viikkoa. [/quote] Se viljelyn vastaushan kestää ainakin kolme päivää ja joskus kauemminkin, joten jos jouduit jo neljässä päivässä sairaalaan, ei se näytteen ottaminen olisi tainnut sitä estää.

[/quote]

Viime viikolla viljelyn tulokset tulivat seuraavana päivänä.

Ap:n kannattaisi mennä huomenna päivystykseen ja pyytää virtsatesti. Sitten voisit kokeilla omahoitoa ja jos ei onnistu niin hakea sen kuurin. Paitsi että sitten se voi ehtiä munuaisiin. Mulla virtsatieinfektioita on usein, mutta minulle antibioottien haittavaikutukset ovat pienempi paha kuin ne tulehdukset. Ei ole koskaan omahoidolla (C-vitamiini, puolukka, karpalo, hillitön juominen) mennyt ohi. 

Vierailija
5/26 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinussa arvoisa vastaaja nr. 20 täytynee olla jotain vikaa......  jos kolmisenkymentä virtsatietulehdusta elämäsi aikana.

Eikö sitä nyt ole tutkittu tarkemmin mistä johtuvat?

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:29"]

Niin. Oon sairastanut jotain 30 virtsistä elämäni aikana. YHDEN kerran sitten aattelin kokeilla, että josko se menisi ohi kotikonstein ilman antibiootteja, ja munuaisaltaan tulehdushan siitä paukahti ja monen viikon piina. Sen jälkeen olen soittanut antibiootit siinä vaiheessa kun eka oireet ilmaantuu :P

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 19:49"]

Mua niin ärsyttää nuo ihmiset jotka pelottelee munuaistulehduksella. Se että virtsatietulehdus menee munuaisiin on äärimmäisen harvinaista ja lääkäritkin suosittelee sen hoitoon nykyään ihan kotikonsteja, koska suurin sa tulehduksista paranisi kotikonstein. Itsekin uskoin nuorena näitä pelottelijoita, jotka väitti että tulehdus menee heti munuaisiin kun ei hae heti antibiootteja. Sitten söin antibiootteja, vatsa meni jollekin limaripulille, suuhun kasvoi joku sieni huolimatta maitohappobakteereista ja vastustuskyky meni ihan paskaksi, meni monta vuotta että sain vatsan ja vastustuskyvyn kuntoon. Viimeiset kymmenen vuotta olen hoitanut kaikki virtsatietulehdukset itse kotihoidolla, eikä yksikään ole mennyt munuaisiin, ja mikä parasta ei mitään lisävaivoja. Miksi pitäis tuhota yhden virtsiksen takia antibiooteilla kehon kaikki hyvät bakteerit, kun ne bakteerit tarvis poistaa vain rakosta, ja runsaalla juomisella ne bakteerit huuhtoutuu sieltä rakosta pois, ei tarvi antibiooteilla tappaa.

[/quote]

[/quote]

Vierailija
6/26 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:58"] 

Sinussa arvoisa vastaaja nr. 20 täytynee olla jotain vikaa......  jos kolmisenkymentä virtsatietulehdusta elämäsi aikana.

Eikö sitä nyt ole tutkittu tarkemmin mistä johtuvat?

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:29"]

Niin. Oon sairastanut jotain 30 virtsistä elämäni aikana. YHDEN kerran sitten aattelin kokeilla, että josko se menisi ohi kotikonstein ilman antibiootteja, ja munuaisaltaan tulehdushan siitä paukahti ja monen viikon piina. Sen jälkeen olen soittanut antibiootit siinä vaiheessa kun eka oireet ilmaantuu :P

Mua niin ärsyttää nuo ihmiset jotka pelottelee munuaistulehduksella. Se että virtsatietulehdus menee munuaisiin on äärimmäisen harvinaista ja lääkäritkin suosittelee sen hoitoon nykyään ihan kotikonsteja, koska suurin sa tulehduksista paranisi kotikonstein. Itsekin uskoin nuorena näitä pelottelijoita, jotka väitti että tulehdus menee heti munuaisiin kun ei hae heti antibiootteja. Sitten söin antibiootteja, vatsa meni jollekin limaripulille, suuhun kasvoi joku sieni huolimatta maitohappobakteereista ja vastustuskyky meni ihan paskaksi, meni monta vuotta että sain vatsan ja vastustuskyvyn kuntoon. Viimeiset kymmenen vuotta olen hoitanut kaikki virtsatietulehdukset itse kotihoidolla, eikä yksikään ole mennyt munuaisiin, ja mikä parasta ei mitään lisävaivoja. Miksi pitäis tuhota yhden virtsiksen takia antibiooteilla kehon kaikki hyvät bakteerit, kun ne bakteerit tarvis poistaa vain rakosta, ja runsaalla juomisella ne bakteerit huuhtoutuu sieltä rakosta pois, ei tarvi antibiooteilla tappaa.

[/quote]

[/quote]
[/quote]

No eipä ole löytynyt kummempaa vikaa, ultraääni toki tehty yms. Lapsena oli ihan estolääkitys, siksi varmaan "vain" 30 tulehdusta 45 vuodessa.

Vierailija
7/26 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivu 2

Vierailija
8/26 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pissatulehdus ei ole leikin asia. Voi levitä munuaisiin ja johtaa jopa kuolemaan hoitamattomana.

Vierailija
9/26 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan pissanäyte, ei sitä verestä katsota.

Vierailija
10/26 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tulehdus, niin ei sitä kyllä maanantaille kuuntele pirukaan. Eikö kannataisi käydä päivystyksessä kusasemassa purkkiin?

Vierailija
11/26 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita edes näytettä sukukypsässä iässä olevalta naiselta, oireet riittävät kuurin saamiseen. 

Vierailija
12/26 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtsanäyte riittää. Ellet sitten päästä hoitamatonta tulehdusta munuaisaltaisiin.

Vierailija
13/26 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää. Nykyään sen saa hoitaa jopa ilman virtsanäytettä, pelkistä oireista kysymällä, jos oireet sopivat, olet muuten terve, eikä ole kuumetta tai muuta hälyttävää oiretta. Eli saattaa olla, että saisit lääkkeet pelkästään terveyskeskuspäivystykseen soittamalla.

Verikoe otetaan, jos on syytä epäillä munuaisiin asti levinnyttä tulehdusta (oireena kuume, selkäkipu munuaisten kohdalla, yleinen heikko olo).

Vierailija
14/26 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen muuta tarvita kuin pissatesti. Lääkkeet voi saada ilmankin, jos on sairastanut VTT:n ennenkin. C-vitamiinia muistan suositellun kotihoidoksi, mutta itsestäni ei ole kärsimään, haen heti lääkkeet (ollut ehkä yhteensä 5 krt). Toiset väittää että voi saada hoidettua ilman lääkkeitäkin, minä en lähtisi turhaan kärvistelemään.

Vierailija
15/26 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 lisää vielä, että tämä ohje koskee aikuisia naisia, lapsilla tai miehillä ei saa hoitaa ilman virtsanäytettä.

Vierailija
16/26 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riittänyt teinitytöltä ainakaan pelkkä pissanäyte vaan otettiin myös klamydia varmuuden vuoksi mutta oli se vain pissatulehdus. Ja lääkekuurin sai heti kun oireet oli niin selvät.

Vierailija
17/26 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 19:26"]

Ei riittänyt teinitytöltä ainakaan pelkkä pissanäyte vaan otettiin myös klamydia varmuuden vuoksi mutta oli se vain pissatulehdus. Ja lääkekuurin sai heti kun oireet oli niin selvät.

[/quote]

Eikös klamydiakin testata virtsanäytteestä? Ainakin mulla on testattu.

Vierailija
18/26 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin itse terveyskeskukseen valittelemaan vti:tä ja kerroin oireet ja että on ollut ennenkin. Lisäsin että ei voi olla klamydia kun en ole persettä jaellut (testi olisi ollut turhaa rahan haaskausta kohdallani) ja pissanäytteen ottaminen olisi kanssa turhaa sillä minulla oli menkat ja ne on joskus aikaisemmin pilanneet pissanäytteeni epäpuhtaaksi. Lääkärikäynnin se silti vaati vaikka juuri tämä tapaus olisi voinut mieletäni olla hoitajan työsarkaa ja säästää kallista lääkärin aikaa.

Vierailija
19/26 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
20/26 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13.!  Mitkä kotikonstisi ovat, muut kuin runsas juominen?

ap

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän