Eihän kasvissyöjien ruokavalioon kuulu riisi?
Eikö ne syö ekompaa perunaa ja ohraa, eikä mitään muualta rahdattua riisiä jonka hiilijalanjälki on sianliian luokkaa kuulemma.
Kommentit (94)
Pistit kyllä pahan. Tähän tulee vastaamaan kaikki ne kasvissyöjät, jotka ovat kasvissyöjiä eettisistä ja terveydellisistä syistä. Ne ekologisista syistä kasvissyöjiksi ryhtyneet ovat hiljaa, koska eivät oikeasti tajua ekologiasta hölkäsen pöläystä. Seuraavaan kasvissyöntikeskusteluun nämä ekologiset kasvissyöjät ilmestyvät kyllä julistamaan maailmanparannustaan sädekehä pään päällä. Vaihtoehtoisesti saat kimppuusi joukon ärsyyntyneitä kasvissyöjiä, jotka pommittavat sinua asiaankuulumattomilla kysymyksillä ja haukkuvat sinut idiootiksi. Järjellistä vastausta et varmaankaan tule saamaan.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 14:03"]Minun mielestäni lihansyöjien pitäisi syödä kaikkea lihaa niin miksi jätetään naapurin kissat ja koirat syömättä'.
Lisäksi jos on lihansyöjä niin miksi ei syödä sisäelimiä?
[/quote]Syökö kaikki kasvissyöjät kaikkia kasveja? Harvempi kai esim. nurmikkoa vetelee.
Tässä ketjussa on muutama sellainen vastaus, mistä ei kyllä ota selvää kummalla puolella ihmiset ovat. Mielisairaalaan sisäpuolella ehkä?
No minä en syö riisiä, vaikka en ole kasvissyöjä. Kyseessä ei ole mikään eettinen valinta, koska riisi raahataan toiselta puolelta maapalloa. Suomessa kasvaa perunaa ja ohraa, sekä tehdään makaronia. Ne pitää riittää lisukkeiksi kasvisten ohella.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 14:03"]
Minun mielestäni lihansyöjien pitäisi syödä kaikkea lihaa niin miksi jätetään naapurin kissat ja koirat syömättä'.
[/quote]
Syödään sisäelimiä. Miksi kuvittelet, että niitä ei syötäisi?
Minun mielestäni lihansyöjien pitäisi syödä kaikkea lihaa niin miksi jätetään naapurin kissat ja koirat syömättä'.
[/quote]
Minä kyllä syön. Maksa, munuaiset ja kateenkorva ovat erittäin herkullisia. Myös kieli on hyvää.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 14:12"]
Pistit kyllä pahan. Tähän tulee vastaamaan kaikki ne kasvissyöjät, jotka ovat kasvissyöjiä eettisistä ja terveydellisistä syistä. Ne ekologisista syistä kasvissyöjiksi ryhtyneet ovat hiljaa, koska eivät oikeasti tajua ekologiasta hölkäsen pöläystä.[/quote]
Olen vege ja myös pari kämppistäni ovat. Kyllä meillä välillä syödään riisiäkin, mutta yleensä ohraa ja tattaria (tai sitten jätetään hiilarit kokonaan väliin). Lisäksi linssejä, härkäpapuja, seitania, rehuja.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 14:03"]Minun mielestäni lihansyöjien pitäisi syödä kaikkea lihaa niin miksi jätetään naapurin kissat ja koirat syömättä'.
[/quote]
Maksaa ja munuaisia syödään ainakin. Mä en syö, koska esim. maksa maistuu niin saatanallisen pahalta, että tekee mieli oksentaa.
Voi jumal auta. Kasvissyönnille on niin monta perustelua kuin on kasvissyöjiäkin (ja sama pätee ihan jokaiseen ruokavalioon): jotkut ajattelee eläinten oikeuksia, toiset luontoa, kolmannet terveyttä, jotkut ei vaan tykkää lihan mausta, joku ei syö possua uskonnollisista syistä jne. jne... Monelle tarkoitus voi olla elää niin hyvin kuin pystyy, muu olisikin mahdotonta.
On hyvä myös muistaa ettei kaikki maailman ekohipit asu Suomessa. Itse asun Aasiassa, eikä minun tarvitse tuntea mitään tunnontuskia siitä mistä riisini tulee ja kuka sen kerää, koska näen sen omin silmin ja olen ollut jopa mukana talkoovoimana. Sama koskee soijaa, tofua jne..
Syön riisiä, koska pidän siitä. Syön myös perunaa, koska pidän siitä. Söisin ohraa, mutten keliakian vuoksi saa. Se, että olen jättänyt lihan pois ruokavaliostani ei kerro mistään muusta kuin siitä, että olen jättänyt lihan pois ruokavaliostani.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 14:03"]
[/quote]
Syödään sisäelimiä. Miksi kuvittelet, että niitä ei syötäisi?
[/quote]
Koska suomalainen lihateollisuus kohtelee niitä jätteinä. Tarjonta vastaa siis kysyntää. Karu totuus: suomalaiset eivät osaa käyttää koko eläimen ruhoa hyväksi ja kammoavat ajatusta sisäelinten syömisestä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 14:01"]muttakun se suomalainen heinää syövä lehmä on saatanan kätyri! niih!
kyllä lapsityövoimalla kerätty , toiselta puolelta maapalloa tuleva riisi ja pähkinä on ekompaa!
lehmät pitäisi hävitttää! seitan!
[/quote]Kylähullu nettihäirikkö päivystää taas. Kirjoittelitkin samaa paskaa toiseen keskusteluun vielä aamuyön tunteina. On sulla kans elämä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 14:12"]Pistit kyllä pahan. Tähän tulee vastaamaan kaikki ne kasvissyöjät, jotka ovat kasvissyöjiä eettisistä ja terveydellisistä syistä. Ne ekologisista syistä kasvissyöjiksi ryhtyneet ovat hiljaa, koska eivät oikeasti tajua ekologiasta hölkäsen pöläystä. Seuraavaan kasvissyöntikeskusteluun nämä ekologiset kasvissyöjät ilmestyvät kyllä julistamaan maailmanparannustaan sädekehä pään päällä. Vaihtoehtoisesti saat kimppuusi joukon ärsyyntyneitä kasvissyöjiä, jotka pommittavat sinua asiaankuulumattomilla kysymyksillä ja haukkuvat sinut idiootiksi. Järjellistä vastausta et varmaankaan tule saamaan.
[/quote]Taisit juuri kuvailla oman inttämisei taktiikat. Aivan uskomaton on toi sun pakkomielle. Et taida käydä töissä eikä sulla ilmeisesti ole perhettä tai kavereita jolle purkaa ahdistuneisuuttasi ettei kaikkk ajattele yhtä merkillisesti kuin sinä. Sulle pitäisi olla stickynä oma topic missä voisit tuulettaa pettymystäsi elämään.
[/quote]
Minä syönkin, mutta kaupasta ei meinaa löyty mm. lehmän nelikertaa, keuhkoja. Sydäntäkin vain harvoin. Ne olisivat maultaa jotain muuta kuin tylsä sisäfile. Aikoinaan noita sai kauppahallista, ei nykyään.
Minä olen kasvissyöjä sekä eettisistä että ekologisista syistä. Ja kyllä, syön toisinaan myös riisiä. En ihan ymmärrä miten sinä yhdistät nämä asiat ja saat ne jotenkin kumoamaan toisensa..?
- Riisi ei ole kovin ekologista ruokaa. Sitä syövät yhtälaisesti sekä veget että sekasyöjät, joten tämä kysymys ei kohdistu mitenkään kasvisruokavalioisiin.
- Kasvisruoka on huomattavasti ekologisempaa kuin lihansyönti, joten kasvissyöjät ovat aina automaattisesti luonnon kannalta "parempia" kuin lihansyöjät.
- Se, että pyrkii tekemään edes jotain luonnon hyväksi, ei tarkoita että pitäisi tehdä aivan kaikki mahdollinen tai on tekopyhä tms. On parempi että jokainen tekee vähän jotain, kuin että muutama ihminen on täydellisen 100% ekologisia ja muut sitten jatkavat elämäänsä normaalisti.
- Jokainen pienikin askel ekologisuuteen on aina hyvä asia, huolimatta siitä kuinka paljon muutettavaa jää vielä jäljelle. Jos kuvittelee, että asioita kannattaa tehdä vain jos pystyy heti täydellisyyteen, ei saa elämässään kovinkaan paljon tehtyä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 14:12"]Pistit kyllä pahan. Tähän tulee vastaamaan kaikki ne kasvissyöjät, jotka ovat kasvissyöjiä eettisistä ja terveydellisistä syistä. Ne ekologisista syistä kasvissyöjiksi ryhtyneet ovat hiljaa, koska eivät oikeasti tajua ekologiasta hölkäsen pöläystä. Seuraavaan kasvissyöntikeskusteluun nämä ekologiset kasvissyöjät ilmestyvät kyllä julistamaan maailmanparannustaan sädekehä pään päällä. Vaihtoehtoisesti saat kimppuusi joukon ärsyyntyneitä kasvissyöjiä, jotka pommittavat sinua asiaankuulumattomilla kysymyksillä ja haukkuvat sinut idiootiksi. Järjellistä vastausta et varmaankaan tule saamaan.
[/quote]Taisit juuri kuvailla oman inttämisei taktiikat. Aivan uskomaton on toi sun pakkomielle. Et taida käydä töissä eikä sulla ilmeisesti ole perhettä tai kavereita jolle purkaa ahdistuneisuuttasi ettei kaikkk ajattele yhtä merkillisesti kuin sinä. Sulle pitäisi olla stickynä oma topic missä voisit tuulettaa pettymystäsi elämään.
[/quote]Loppuromahdus on lähellä... En halua olla näkemässä sitä näissä keskusteluissa. Son moro!
Minä syön silloin tällöin (jokusen kerran kuukaudessa) luomua punaista riisiä joka tulee Italiasta. Että ei se kaikki riisi automaattisesti tule Aasiasta tai muualta "maapallon toiselta puolelta". Ihan hyvällä omatunnolla siis syön riisini.
T: vegaani
Huvittavaa, että lihansyöjä tulee jeesustelemaan kasvissyöjien riisinsyönnistä. Lopeta lihansyöminen ja palaa sitten uudelleen asiaan.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 14:39"]Minä olen kasvissyöjä sekä eettisistä että ekologisista syistä. Ja kyllä, syön toisinaan myös riisiä. En ihan ymmärrä miten sinä yhdistät nämä asiat ja saat ne jotenkin kumoamaan toisensa..?
- Riisi ei ole kovin ekologista ruokaa. Sitä syövät yhtälaisesti sekä veget että sekasyöjät, joten tämä kysymys ei kohdistu mitenkään kasvisruokavalioisiin.
- Kasvisruoka on huomattavasti ekologisempaa kuin lihansyönti, joten kasvissyöjät ovat aina automaattisesti luonnon kannalta "parempia" kuin lihansyöjät.
- Se, että pyrkii tekemään edes jotain luonnon hyväksi, ei tarkoita että pitäisi tehdä aivan kaikki mahdollinen tai on tekopyhä tms. On parempi että jokainen tekee vähän jotain, kuin että muutama ihminen on täydellisen 100% ekologisia ja muut sitten jatkavat elämäänsä normaalisti.
- Jokainen pienikin askel ekologisuuteen on aina hyvä asia, huolimatta siitä kuinka paljon muutettavaa jää vielä jäljelle. Jos kuvittelee, että asioita kannattaa tehdä vain jos pystyy heti täydellisyyteen, ei saa elämässään kovinkaan paljon tehtyä.
[/quote]
Toinen kohta on väärin. Laskepa hiilijalanjälki sekasyöjälle, jonka ruokavalio koostuu itse pyydystetystä riistasta ja kalasta sekä muista lähiympäristön antimista sesongin ja mahdollisuuksien mukaan vs. ihan mitä sattuu (paitsi sitä lihaa) syövä vege.
Mutta useat tuntuvat perustelevan kasvissyöntiä ekologisuudella. Kukaan ei tunnu puolustelevan ja syövän perunaa tai ohraakaan.