Voi että mua rupes säälittään vanhojen perunoiden syöjät
Meillä varhaisperunat jo isolla varrella kukkimassa ja kohta pääsee maistamaan alkukesän maut rapumarinoidun sillin ja voin kera.
Säälin todella teitä säälittäviä.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Työnnä peruna perseeseen saatanan vammanen !
Olipas säälittävä yritys haukkua. Säälin sua.
En ole itse tykännyt koskaan varhais tai uusistaperunoista, ne on jotenkin kitkeriä ja muutenkin huonon makuisia.
Syön vanhaa perunaa niin kauan kun sitä on saatavilla, varhaisperunat voi kipata suoraa mäskiämpäriin.
Ihan uusia mun perunat on.Vasta eilen ostin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut ja minä säälin sinua Niuvan hullu Hei pahvipää lääkejako aika Pois palstalta ja heti !
Vierailija kirjoitti:
En ole itse tykännyt koskaan varhais tai uusistaperunoista, ne on jotenkin kitkeriä ja muutenkin huonon makuisia.
Syön vanhaa perunaa niin kauan kun sitä on saatavilla, varhaisperunat voi kipata suoraa mäskiämpäriin.
Säälittä dissaus yritys. Säälin sua.
Vierailija kirjoitti:
Kuka syö perunaa? Täh, mitä, häh?
Öööhhh se on junttiruoka 1820 luvulta Ei sitä syödä nykypäivänä öööhhh ööö oh pussimuusia perkele
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut ja minä säälin sinua Niuvan hullu Hei pahvipää lääkejako aika Pois palstalta ja heti !
Säälin sun puolustelua. Olet todella säälittävä.
-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka syö perunaa? Täh, mitä, häh?
Öööhhh se on junttiruoka 1820 luvulta Ei sitä syödä nykypäivänä öööhhh ööö oh pussimuusia perkele
Säälittävää juntittelua. Tosi säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Tosi säälittävä kommnetti. Uudet perunat valmisruvat vasta sysksyllä kun perunat nostetaan maasta. Varhaisperunat on ensimmäisiä perjnoita mitä nostetaan keväällä/alkukesästä.
Olet sääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
Heitä huoralehmä voltti tissit olalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
Heitä huoralehmä voltti tissit olalla
.
Tosi säälittävää huorittelua sulta. Annan sulle extra sääliä.
.
-
Vierailija kirjoitti:
Sääli on sairautta.
Säälin sua. Olet niin säälittävä vinkuja.
Onko ap se DI:n rouva, joka pakahtuu ylpeydestä miestään katsoessa ja leikkeleitä syöden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi säälittävä kommnetti. Uudet perunat valmisruvat vasta sysksyllä kun perunat nostetaan maasta. Varhaisperunat on ensimmäisiä perjnoita mitä nostetaan keväällä/alkukesästä.
Olet sääliö.
Juu mutta ostajalle uusia perunoita joita hän osti Eilen.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap se DI:n rouva, joka pakahtuu ylpeydestä miestään katsoessa ja leikkeleitä syöden?
Säälin leikkeleiden syöjiä. Syödään kokolihaa jos syödään.
Säälittäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sääliö.
Juu mutta ostajalle uusia perunoita joita hän osti Eilen.
Osti vanhoja perunoita. Säälin todella paljon, säälin häntä.
-
.
Sumuisena aamuna jossakin 1800-luvun syrjäisessä torpassa keittiö oli kylmempi kuin ulkoilma. Puuhella seisoi nurkassa kuin väsynyt eläin, eikä se tahtonut syttyä — ei tänäänkään. Märät polttopuut vain sihisivät ja savusivat, kuin nekin olisivat luovuttaneet jo ennen päivän alkua.
Voi heitä perunankeittäjiä. Voi miten säälittäviä heidän päivänsä olivat.
Kädet kohmeessa he yrittivät puhaltaa eloa liekkeihin, mutta savu kirveli silmiä ja sai yskimään. Jokainen kipinä tuntui olevan taistelun takana. Ja silti heidän oli pakko jatkaa — koska perunat piti keittää, vaikka tuli ei tahtonut palaa ja elämä ei tahtonut helpottaa.
Kattila, ruosteinen ja kolhiintunut, roikkui vinosti hellan päällä. Sen pinta oli täynnä vuosien jälkiä, aivan kuten keittäjien omat kasvot. Kun vesi viimein alkoi vaivoin lämmetä, se teki sen kuin vastahakoisesti — aivan kuin kattilakin olisi halunnut sääliä itseään.
Ja voi heitä… miten heitä täytyykään sääliä.
Perunat olivat pieniä ja multaisia, eikä niitäkään ollut tarpeeksi. He kuorivat niitä hiljaa, kynnet mustina ja iho halkeilleena. Kukaan ei puhunut, koska mitäpä olisi voinut sanoa? Kaikki tiesivät jo: tämä päivä olisi samanlainen kuin eilinen — ja huominen.
Savu täytti huoneen. Silmät vuotivat, selkää särki, ja nälkä kalvoi vatsaa jo ennen kuin ruoka oli valmis. Ja silti heidän piti odottaa. Odottaa, että märät puut ehkä joskus syttyisivät kunnolla. Odottaa, että ruosteinen kattila jaksaisi vielä yhden keiton.
Kuinka kurjaa. Kuinka toivottoman säälittävää.
Ja kun perunat lopulta olivat keitetty — puoliraakoina, mauttomina — he söivät ne hiljaa, kuin se olisi ollut juhla. Ei siksi, että se olisi hyvää ollut, vaan siksi, että se oli kaikki mitä oli.
Voi heitä. Voi näitä unohdettuja, savun ja kylmän väsyttämiä ihmisiä.
Heidän elämänsä ei ollut tarina sankaruudesta, vaan sinnittelystä, päivästä toiseen.
Ja ehkä juuri siksi heitä on niin helppo — ja niin raskas — sääliä.