Menee hermot kaverin kerjäämiseen
Suoraan sanottuna v*tuttaa kaverini... Lapsillamme on on muutama vuosi ikäeroa, niin että oma tyttöni on vanhempi. Huono puoli tässä on, että kaverini on jatkuvasti kerjäämässä tyttöni pieneksi menneitä vaatteita. Ja nimenomaan ilmaiseksi. Hän ei ymmärrä miksi niistä vaatteista pitäisi maksaa, kun muutenkin olen niitä pois laittamassa ja sehän on vaan kierrätystä, kun annan niitä hänelle eteenpäin. Eri asia, jos kyse olisi jostain H&Mn lastenvaatteista, mutta kun ei ole. Ostan lapsilleni merkkivaatteita useiden satojen eurojen edestä, ja tämä juntti kaverini olettaa, että annan ne sitten hänelle kun meillä menee pieneksi. Yksi hyvä esimerkki on Uggit, jotka ostin lapselleni viime talvena ja maksoin niistä n. 180€. Lapsellani oli ne tasan kolme kertaa jalassa, ja harmittelin että tänä talvena ei enää mahdu. Kaverini totesi, että hänen lapsellensa ne olisivat hyvät, ja sanoin että voin neljälläkympillä ne myydä (huom. täysin uudenveroiset lämpimät talvikengät). Kaverini loukkaantui tästä, kun luuli että saa ne ilmaiseksi kun eihän meillä ole niille käyttöä... En ymmärrä, miten kukaan voi olla niin idiootti. Vähän aikaa sitten hän ihastui yhteen lapseni Burberryn hameeseen, ja ihan itse ehdotti että voi maksaa siitä kympin. Ihan kokonaiset kymmenen euroa yli sadan euron hameesta.
Todella ahdistavaa kun joka kyläilyreissulla alkaa vinkumaan jotain, ja nolottaa aina sanoa, että valitettavasti en voi sitä ilmaiseksi antaa tai en myy kympillä merkkivaatteita...
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 13:16"]Jos on riittävän tyhmä ostaakseen 180 egen kengät, jotka mahtuvat jalkaan kolme kertaa, voi mielestäni olla hyvillä mielin niin tyhmä, että jakaa ne vaatteet ilmaiseksi eteenpäin.
[/quote]
Päinvastoin. Tuolloinhan kyseessä on lähes käyttämättömät merkkikengät, joista voi saada mukavasti rahaa nettikirpparilla.
Kerjääjille voi antaa ne tavarat, joita ei kaupaksi saa.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 12:36"]
Tää kirjoitus vaan vahvistaa myyttiä siitä, että varakkaimmat ovat niitä kitsaimpia. :)
[/quote]
Selvennätkö hieman? Vaikka olenkin varakas, niin en ymmärrä miksi minun antaa ilmaiseksi satojen eurojen vaatteita? Jos kaverini olisi niin tiukilla, ettei lapsille olisi varaa ostaa vaatteita, niin auttaisin häntä kyllä, mutta nyt kyse ei ole siitä. -ap
[/quote]
Anna ne Pelastusarmeijan joulupataan, sieltä jaetaan tavaraa niille, joilla ei ole varaa. Saisit hyvän mielen. Kukaan ei sulta noita vaatteita kuitenkaan osta haluamaasi hintaan.
[/quote]
Ethän sä edes tiedä paljonko ap on haluamassa vaatteista
Älä kerro että sulla on mitään vaatteita yli, laita ne toriin mahd nopeasti ja sanot että voi sieltä käydä ostamassa! :)
Muutama ihmissuhde on kaatunut siihen että en ole antanut kerjääjille haluamansa.
Ei haittaa, ei kiinnosta sellaisten tyyppien seura.
Yhteyttä otetaan ja ystäviä ollaan ainoastaan silloin kun jotain pitäisi saada.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 13:41"]Muutama ihmissuhde on kaatunut siihen että en ole antanut kerjääjille haluamansa.
Ei haittaa, ei kiinnosta sellaisten tyyppien seura.
Yhteyttä otetaan ja ystäviä ollaan ainoastaan silloin kun jotain pitäisi saada.
[/quote]
Sama juttu. En ole jäänyt kyseisiä pummeja kaipaamaan. Alkoi jo inhottaa joidenkin yhteydenototkin, kun tiesi, että ovat taas jotain pyytämässä.
Kokeile myydä ne lumppusi, niin tajuta että ei niistä kukaan juuri mitään ole valmis maksamaan.
Varmaan samaa porukkaa, jonka mielestä jos jollain on auto, hänellä on myös velvollisuus toimia ilmaisena kuljettajana.
Tässä nyt ollaan ihan peruskysymyksen äärellä: Miksi ap sinulla on köyhä ja lisäksi vielä helvetin rasittava ystävä? Ystävät on paras hankkia samasta yhteiskuntaluokasta kuin itse on, niin pääsee vähemmillä ongelmilla. Itse lopettaisin tuollaisen ystävättären kanssa hengailun todella lyhyeen- mietipä mitä iloa ssinulle on?
Vaatteiden myyminen kirppiksellä ei siinä mielessä auta, että aina kun kaveri tulee kylään, niin alkaa kysely, että oliskohan x:lla jotain pieneksi mennyttä paitaa, housuja, takkia, kenkiä, pipoa, sukkia, lapasia ihan mitä vaan... Tuo kyseleminen ottaa päähän. Pitää tästä lähtien ottaa tiukempi linja, ja suoraan sanoa, ettei nyt kyllä ole mitään.
Minulla on lisäksi n. 10 hengen kaveriporukka, ja whatsapp ryhmässä myymme ja vaihdamme lastenvaatteita. Kaverini kuuli tästä ryhmästä vahingossa, ja nyt on vinkunut, että lisäisin hänet tähän ryhmään. Olen "unohtanut" hänet siihen lisätä, kun en ole suoraan viitsinyt sanoa, että häpeän silmät päästäni, jos alkaa siinä ryhmässä vinkumaan ilmaiseksi vaatteita tai tarjoamaan niistä paria euroa. -ap
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 13:48"]Varmaan samaa porukkaa, jonka mielestä jos jollain on auto, hänellä on myös velvollisuus toimia ilmaisena kuljettajana.
[/quote]
Todennäköisesti. Yleensäkin niitä, jotka pyrkivät hyödyntämään toisia ihmisiä, koska jostain kumman syystä muiden "tulisi" antaa heille apua, tavaroita ja palveluksia. Köyhyyden kanssa tuolla ominaisuudella harvoin on mitään yhteyttä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 13:55"]
Tässä nyt ollaan ihan peruskysymyksen äärellä: Miksi ap sinulla on köyhä ja lisäksi vielä helvetin rasittava ystävä? Ystävät on paras hankkia samasta yhteiskuntaluokasta kuin itse on, niin pääsee vähemmillä ongelmilla. Itse lopettaisin tuollaisen ystävättären kanssa hengailun todella lyhyeen- mietipä mitä iloa ssinulle on?
[/quote]
Oikeassa olet. Olen tuntenut hänet lukioikäisestä lähtien, ja siksi välien katkaiseminen tuntuu vaikealta, kun aika tiiviisti hän pitää yhteyttä. Olen joissakin asioissa kyllä liian pitkäpinnainen. On myös totta, että ystävät kannattaa hankkia samasta yhteiskuntaluokasta kun itse on, niin välttyy tälläiseltä, välissä tuntuu että elän niin eri maailmassa kuin hän. -ap
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 14:00"]Vaatteiden myyminen kirppiksellä ei siinä mielessä auta, että aina kun kaveri tulee kylään, niin alkaa kysely, että oliskohan x:lla jotain pieneksi mennyttä paitaa, housuja, takkia, kenkiä, pipoa, sukkia, lapasia ihan mitä vaan... Tuo kyseleminen ottaa päähän. Pitää tästä lähtien ottaa tiukempi linja, ja suoraan sanoa, ettei nyt kyllä ole mitään.
Minulla on lisäksi n. 10 hengen kaveriporukka, ja whatsapp ryhmässä myymme ja vaihdamme lastenvaatteita. Kaverini kuuli tästä ryhmästä vahingossa, ja nyt on vinkunut, että lisäisin hänet tähän ryhmään. Olen "unohtanut" hänet siihen lisätä, kun en ole suoraan viitsinyt sanoa, että häpeän silmät päästäni, jos alkaa siinä ryhmässä vinkumaan ilmaiseksi vaatteita tai tarjoamaan niistä paria euroa. -ap
[/quote]
Onhan tuo nyt oikeastikin aika huvittavaa, että joku alkaa kylässä pyytää itselleen vaatteita, joita isäntäväellä on yllään. Olisiko paikallaan vähentää hänen kutsumistaan kotiisi?
Ensimmäiseksi tekisi mieli kysyä miksi AP ostaa Uggeja ja Bruberryjä lapselleen? Kenelle pätee? Mitä viettiä pönkittää?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 14:18"]Ensimmäiseksi tekisi mieli kysyä miksi AP ostaa Uggeja ja Bruberryjä lapselleen? Kenelle pätee? Mitä viettiä pönkittää?
[/quote]
Kovastihan nuo tuntuvat ap:n tuttavaakin kiinnostavan.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 14:18"]
Ensimmäiseksi tekisi mieli kysyä miksi AP ostaa Uggeja ja Bruberryjä lapselleen? Kenelle pätee? Mitä viettiä pönkittää?
[/quote]
Jos on varaa ostaa kalliita vaatteita, niin miksi ihmeessä niitä ei saisi ostaa, jos niistä tykkää? Ihme kateutta tai mitä muutakaan se voi olla? Ei minua ainakaan häiritse yhtään, jos naapuri ostaa lapselleen uggit, mutta en kyllä mene niitä ilmaiseksi häneltä kinuamaan.
Sitäkään en ymmärrä, että miksi aina paremmin toimeen tulevilla oletetaan olevan joku velvollisuus auttaa huonommin toimeen tulevia. Siis juuri siihen tyyliin, että tottakai annat omat vaatteesi minulle ilmaiseksi, kun sulla on rahaa niitä ostella. Itse olen hyvinkin avokätinen ihminen, tykkään ostaa lahjoja ja annan useamman kerran vuodessa vaatteita kassikaupalla eräälle hyvin vähän hankkivalle ystävälleni, joka sitten jakaa niitä omille ystävilleen eteenpäin (tunnustan, että ostan paljon vaatteita ihan turhaan, mutta omilka rahoillani ne ostan). Kertaakaan hän ei ole pyytänyt minua antamaan yhtään mitään, eikä edes vihjaillut haluavansa jotain. Mutta lahjahana menee heti kiinni, jos tulee olo, että koko ajan odotetaan lisää rahaa ja tavaraa. Mitään velvollisuutta ei kenelläkään ole antaa kenellekään yhtään mitään ilmaiseksi.
Jos on varaa, niin tottakai saa ostaa miten kallita vaatteita lapselle, kun haluaa. Tietenkin sitä ihminen yrittää saada niin hyvän hinnan käytetyistä, kun mahdollista. Noilla merkkivaatteilla on käytettynäkin hyvät markkinat. Jos joku kaveri ei kuvioita ymmärrä useamman sanomisen jälkeen, niin se on vaan yksinkertainen tyyppi.
MUTTA miksi pitää ostaa merkkivaatteita, päteekö paremmuudella, rikkaudella, hyvällä maulla vai mitä? Tosin hyvää makua on hyvä yrittää antaa ilmi merkkivaatteilla jos sitä ei itsellä ole, luulee että nyt kaikki on kade. Se että sanoisi niiden olevan laadukkaampia on ihan paskaa. Kalliiden vaatteiden mielikuva syntyy päässä, sitä kutsutaan markkinoinniksi ;-)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 13:55"]
[/quote]
Oikeassa olet. Olen tuntenut hänet lukioikäisestä lähtien, ja siksi välien katkaiseminen tuntuu vaikealta, kun aika tiiviisti hän pitää yhteyttä. Olen joissakin asioissa kyllä liian pitkäpinnainen. On myös totta, että ystävät kannattaa hankkia samasta yhteiskuntaluokasta kun itse on, niin välttyy tälläiseltä, välissä tuntuu että elän niin eri maailmassa kuin hän. -ap
[/quote]Tuottaako tuo ystävätär sinulle iloa tai mielihyvää millään tasolla? Onko hän kiva ja saatko hänen seurassaan hauskoja hetkiä ja leijaileeko tapaamisten aikana positiivinen energia? Tässä ketjussa olet kertonut vain negatiivisia asioita ystävätäsi. Sitten kannattaisi vielä miettiä, miksi nainen haluaa olla sinun ystäväsi, olisiko siinä mahdollisesti jotain taka-ajatuksia eli hyötymistarkoitusta muutenkin kuin ilmaisia vaatteita pummaamalla. Sinähän olet varakas ja ilmeisen kiltti, eli helposti hyväksikäytettävä. Mitä te teette tapaamisten aikana ystävättären kanssa, menettekö johonkin kahvilaan ja sinä mahdollisesti kustannat kaiken, vai istuteko vain kyläilemässä toistenne kotona? ---- tämä meni vähän sivupoluille alkuperäisestä aloituksesta, mutta tuli vaan mieleen tuollaisia asioita, kun luin sinun vastauksiasi ketjussa-
Eikös UGGsit oo tosi nolot, en ymmärrä miksi nuoret pitää niitä, kun ne menee heti linttaan ja näyttää jalan kuin jalan näyttämään asentovirheelliseltä. Sitä paitsi ne eivät mitenkään sovellu Suomen loskaan ja talviseen kuraan.
PS, Minkä ikäinen ap:n lapsi on, onko jo teini, kun pitää olla noin paljon merkkivaatteita?
Minä kyllä annan ilmaiseksi vaatteet ja tavarat joita en itse enää käytä, vaikka olisi maksanut kuinka paljon. Minulla on pari yh-äitiä lähipiirissä, joilla rahat tiukilla. Vaikka saisinkin omista tavaroistani kirpparilla varmasti hyvät rahat, annan ne mieluummin niille, joilla ei olisi varaa niitä edes sieltä kirpparilta ostaa.
He tosin eivät kerjää vaan tarjoutuvat aina maksamaan jotakin.
Minulle yksi tällainen kerjäläiskaveri, joka tietää paljon annan muille ja hän olettaa samaa. Hänelle en anna mitään.