Sofi Oksasen mietteitä!
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288746463505.html
Pro-Venäjä trollit rantautuneet ehkä tännekin Oksasen mielestä.
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 02:58"]
Kremlin palkkaamien kirjoittajien ilmaantuminen mielipiteitä muokkaamaan on merkittävä asia. Siksi tämä keskustelu ja siksi Sofi Oksanen otti asian esille.
[/quote]
Miten erotat "Venäjän palkollisen" vs. yksityishenkilön, joka on oikeasti esim. sitä mieltä, että itäukrainalaisten enemmistö haluaa luultavasti ennemmin olla Venäjän liittolainen kuin Kiovan nykyjohdon? Vai eikö tällaista mielipidettä voi mielestäsi olla kellään, jolle ei makseta siitä?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 03:03"]
Tässä on se suuri ero, niin sanottu "Länsi" ei käytä maksettuja "trollaajia".
[/quote]
Luitko sen linkin minkä laitoin ja missä sanottiin, että USA, Israel ja Kiina tekevät ihan samaa? Etkö ole huomannut miten poliittinen ilmapiiri vaihtelee täällä sen mukaan minkä maan kanssa USA on sodassa? Ja JIDF. En tiedä saako ne palkkaa mutta varmaan jotain "avustusta" tai muuta hyötyä. Tiesitkö, että viime USA:n presidentin vaalien aikaan fb:ssä joidenkin ilmoitettiin virheellisesti tulevan Mitt Romneya? Siis mitä itse tykkäisit siitä jos fb ihan omin päin ilmoittaisi kavereillesi sinun tukevan Teuvo Hakkaraista?
Miksi USA:n oudot puuhat (esim. puhelimien salakuuntelu) ei herätä ihmisissä mikään reaktiota mutta kaikki keuhkoavat Venäjästä? Miksi se on niin normaalia kun USA tekee jotain epäilyttävää? Voisiko se johtua siitä, että meidät on aivopesty hyväksymään kaikki mitä USA tekee aivan samoin kuin osa tavallisista venäläisistä tukee hallintoaan?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 02:58"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 02:36"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 02:28"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 02:16"]
Jos olisit Suomen propagandaministeri ja saisit tietää, että jossain maassa kirjoitellaan idioottimaisia Suomea mollaavia kommentteja keskustelupalstoilla, niin mitä tekisit?
[/quote]
Kertoisin asiasta suomalaisille Ylen uutisissa. Ai niin, niihän juuri tapahtuikin hiljattain. Asiantuntijat päästettiin ääneen:
http://yle.fi/uutiset/tutkija_verkkosodan_takana_voi_olla_pietarissa_sijaitseva_trollitehdas/7469539
Sillä erotuksella tietenkin, että Suomessa ei ole propagandaministeriä. Suomessa saa äänensä kuuluviin vaikka olisi valtionjohdon kanssa eri mieltä. Venäjällä tilanne on toinen, valtio sensuroi tiedotusvälineitä ja mainitsemasi propagandaministeriö ilmeisestikin todellisuutta.
[/quote]
Oletko idiootti? Tarkoitin, että yritäppä nyt kuvitella itsesi venäläisten housuihin ja yritä kuvitella mitä ne tykkäävät siitä, että täällä kirjoitellaan "ryssistä". Tottakai venäläiset haluavat tasapainottaa tilannetta. Ei tässä pitäisi olla mitään ihmeellistä.
[/quote]
Miksi ihmeessä murehtisin siitä, mitä venäläiset asiasta ajattelevat? Tavalliset venäläiset toimivat juuri niinkuin heidän valtiojohtonsa haluaa. Heillä on syynsä olla luottamatta mihinkään uutisvälineisiin oman historiansa vuoksi ja Kremlin oletetaankin valehtelevan.
[/quote]
Enpä ole aivan varma tästä. Jos näin olisi, niin Venäjän hallinto ei tarvitsisi kaikkea sitä sananvapauden tukahduttamista mitä se nyt harrastaa.
Me emme ainakaan voita mitään sillä, että tänne tulevat turistit saavat sen käsityksen, että Suomessa vihataan Venäjää. Siitä ei ole meille kertakaikkiaan mitään hyötyä. Ja silti ne iltalehdetrollit jatkavat sitä "Venäjä on paska maa" ja "Putin on hullu" -linjaansa.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 03:20"]
Me emme ainakaan voita mitään sillä, että tänne tulevat turistit saavat sen käsityksen, että Suomessa vihataan Venäjää. Siitä ei ole meille kertakaikkiaan mitään hyötyä. Ja silti ne iltalehdetrollit jatkavat sitä "Venäjä on paska maa" ja "Putin on hullu" -linjaansa.
[/quote]
Venäläisten turistien mielipiteellä on vähemmän merkitystä kuin sillä, miten nuo Venäjää arvostelevat äänestävät ja miten heidän mielipiteensä ja sen esilletuonti julkisuudessa vaikuttaa muiden suomalaisten mielipiteisiin. Turistien tuoma raha on paljon vähemmän tärkeä asia kuin Suomen turvallisuus.
Putinin osalta on aika helppo ymmärtää miksi häntä nimitellään hulluksi. Sen ymmärtävät venäläisetkin.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 04:31"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 03:20"]
[/quote]
Venäläisten turistien mielipiteellä on vähemmän merkitystä kuin sillä, miten nuo Venäjää arvostelevat äänestävät ja miten heidän mielipiteensä ja sen esilletuonti julkisuudessa vaikuttaa muiden suomalaisten mielipiteisiin. Turistien tuoma raha on paljon vähemmän tärkeä asia kuin Suomen turvallisuus.
Putinin osalta on aika helppo ymmärtää miksi häntä nimitellään hulluksi. Sen ymmärtävät venäläisetkin.
[/quote]
En tarkoittanut turistien rahoja. Kyllä jutut leviävät ja vaikuttavat venäläisten kuvaan suomalaisista. Sitä en tiedä vaikuttaako se politiikkaan mutta eipä siitä mitään varmasti mitään haittaakaan ole jos venäläiset pitävät meitä ystävällismielisinä. Siltojen polttamisesta ei ole mitään hyötyä. Paitsi USA:lle.
Miten Putin on hullu?
Juuri Paula Lehtomäki kohtasi venäläisen kollegansa Suomi-Venäjä-seurasta. Miksi se ei saa Venäjällä julkisuutta?
Venäjän tiedonvälityksestä ovat eniten huolestuneita venäläiset toimittajat itse. Siis ne, jotka eivät saa palkkaansa Kremliltä.
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1305881158531
"Tv-toimittaja Venäjän ilmapiiristä: "Jokainen päivä on edellistä huonompi"
Riippumattomissa viestimissä työskentelevä venäläistoimittaja Mihail Fišman kertoi HS:lle, missä tilassa Venäjän sananvapaus on, miksi koulutetut ihmiset lähtevät maasta ja uskooko kukaan oikeasti valtion propagandaa."
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:06"]
Mulle tulee kyllä mieleen, että Sofi on käynyt täällä korkeintaan hyvin pikaisesti vilkaisemassa, jos oikeasti kuvittelee että tämä palsta on täynnä vaippakeskusteluista kiinnostuneita kotiäitejä.
[/quote]
Tällä palstallaan tiedetään monikin asia nopeammin kuin muualla. Monet kirjailijat ja käsikirjoittajat etsivät lihaa hahmojensa luiden päälle tältä palstalta.
[/quote]
Palstakirjoittelijat usein kuvittelevat palstansa tärkeämmäksi kuin se onkaan. "Nyt Jari Tervo lukee juuri MINUN kommenttini ja saa siitä Nobeliin johtavia vaikutteita". Eihän sitä kukaan viitsisi mitään kirjoitella, jos tietäisi ettei näitä lue kuin pari avohoitopotilasta ja nekin unohtavat lukemansa alle minuutissa.
[/quote]
No mä kumoan tuon sun harhaisen väitteesi sillä, että olen kirjailija ja minulla on kausia, kun käyn täällä päivittäin. Välillä tulee ongelmaksi, miten saa av-putken katkeamaan. Olen joitakin av-keskustelujen aiheita ujuttanut romaanikässäriini, mutta itse asiassa niille kävi niin, että jutut alkoivat tuntua päälleliimatuilta ja poistin niitä. Osa pitäisi vielä poistaa. Ihan noin vain niitä ei siis täältä poimita, mutta sen sanon, että av on aivan ehdoton paikka olla mukana keskusteluissa ja sitä kautta tietämässä, missä mennään. Ja väitän, että en ole ainoa kirjailija, joka näin ajattelee. Meitä on täällä palkon, siitä olen varma. Av on nopein tapa tietää, mistä puhutaan.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:06"]
Mulle tulee kyllä mieleen, että Sofi on käynyt täällä korkeintaan hyvin pikaisesti vilkaisemassa, jos oikeasti kuvittelee että tämä palsta on täynnä vaippakeskusteluista kiinnostuneita kotiäitejä.
[/quote]
Tällä palstallaan tiedetään monikin asia nopeammin kuin muualla. Monet kirjailijat ja käsikirjoittajat etsivät lihaa hahmojensa luiden päälle tältä palstalta.
[/quote]
Palstakirjoittelijat usein kuvittelevat palstansa tärkeämmäksi kuin se onkaan. "Nyt Jari Tervo lukee juuri MINUN kommenttini ja saa siitä Nobeliin johtavia vaikutteita". Eihän sitä kukaan viitsisi mitään kirjoitella, jos tietäisi ettei näitä lue kuin pari avohoitopotilasta ja nekin unohtavat lukemansa alle minuutissa.
[/quote]
No mä kumoan tuon sun harhaisen väitteesi sillä, että olen kirjailija ja minulla on kausia, kun käyn täällä päivittäin. Välillä tulee ongelmaksi, miten saa av-putken katkeamaan. Olen joitakin av-keskustelujen aiheita ujuttanut romaanikässäriini, mutta itse asiassa niille kävi niin, että jutut alkoivat tuntua päälleliimatuilta ja poistin niitä. Osa pitäisi vielä poistaa. Ihan noin vain niitä ei siis täältä poimita, mutta sen sanon, että av on aivan ehdoton paikka olla mukana keskusteluissa ja sitä kautta tietämässä, missä mennään. Ja väitän, että en ole ainoa kirjailija, joka näin ajattelee. Meitä on täällä palkon, siitä olen varma. Av on nopein tapa tietää, mistä puhutaan.
[/quote]
Minun on vaikea ymmärtää, mistä täällä av:lla kirjailija voisi saada ideoita, edes henkilöhahmojen syventämiseen.
Olen nyt muutaman viikon yrittänyt saada aikaan täällä asiallista keskustelua, mutta se tuntuu olevan vaikeaa, ellei lähes mahdotonta. Aloitukset, jotka minusta vaikuttavat mielenkiintoisilta, siis ns. oikeaa asiaa, eivät saa omani lisäksi kuin muutaman kommentin.
Sitten on pitkiä "keskusteluja" jostain täysin hömppäaiheesta. Feministiketju vaikutti ensi alkuun lupaavalta, mutta kuoli iänikuiseen jankkaamiseen. Tämänkin ketjun aloitus oli aiheena mielenkiintoinen, mutta kääntyi tyhjänpäiväiseksi jorinaksi ja iltapäivälehdistä poimittujen "viisauksien" toistoksi.
Varsinainen mielipiteiden vaihto täällä ei oikein onnistu. Foorumina tämä saattaisi olla hyvä, koska aihepiiriä ei ole rajattu koskemaan vain yhtä teemaa.
Siitä huolimatta, myönnän itsekin olevani jossain määrin koukussa palstaan. Välillä tuskastun, mutta palaan uudestaan elätellen toivetta mielenkiintoisesta ja asiallisesta ketjusta.
Tässä on se suuri ero, niin sanottu "Länsi" ei käytä maksettuja "trollaajia". Yksinkertaisesti netti on vapaa ja niin helevetin iso (Lännessä) ettei sitä voi hallita trolliarmeijoilla. Sitä paitsi lännessä eli myös meillä, netti kulttuuri on jo kehittynyt niin pitkälle että medialukutaito tekee trollauksen ala-koululaisten puuhaksi.
Mutta sitten on muita vaikuttajia ja taitava trollaaja (vrt.mainosmies/ cocacolan ja muiden tuotteiden mainoskampanjat "fail" kuvat jne.) saattaa jotain aikaan saadakin. Monesti riittää että ne buustaa valmiita tyyppejä esim. aktivistisia "Anarkisteja" somessa, ko. kohdemaalle vihaisia ihmisiä (mielenhäiriköt, yhteiskunnan "potkimat", pettyneet narsistit ym).
Yksi jännä ilmiö on Kokoomus. Siellä on monella tyypillä miljoonat kiinni Rosatom Ydinvoimala hankkeessa ja antavat omituista signaalia että kyllä, Venäjä on arvaamaton, mutta silti hyvä Rosatom! Äkkiä kaupat lukkoon! Kertoo siitä että niille on ihan sama valmistuuko se edes kuhan saadaan optiot ja bonukset kaupan syntymisestä ja luovutaan vaikka Isänmaan turvallisuudesta kunhan me saadaan tää 3 miljardin euron kauppa himaan. Trollausta? Sinne päin. Eikun enemmän, se on jo maanpetos...