Sofi Oksasen mietteitä!
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288746463505.html
Pro-Venäjä trollit rantautuneet ehkä tännekin Oksasen mielestä.
Kommentit (90)
Mitä pahaa siinä vaikka ryssillä olisi maksullisia kirjoittajia? Ei ainakaan jos ajatellaan että jotkut perussuomalaiset kirjoittelevat tänne aatteitaan. Joskin jokainen täysjärkinen tajuaa ettei niissä ole järjen hiventäkään eikä niillä siten ole toivottavaa vaikutusta. Kaikki tietävät mistä tyypeistä on kyse sanomattakin ja ylittävät jopa Sofin jutut junttimaisuudessaan.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 16:37"]
Mitä pahaa siinä vaikka ryssillä olisi maksullisia kirjoittajia? Ei ainakaan jos ajatellaan että jotkut perussuomalaiset kirjoittelevat tänne aatteitaan. Joskin jokainen täysjärkinen tajuaa ettei niissä ole järjen hiventäkään eikä niillä siten ole toivottavaa vaikutusta. Kaikki tietävät mistä tyypeistä on kyse sanomattakin ja ylittävät jopa Sofin jutut junttimaisuudessaan.
[/quote]
Näissä trolleissa on se huono puoli, että ne tappavat asiallisen keskustelun. Minuakin on nimitelty Kremlin kätyriksi ja Putin-trolliksi. Ei huvita kirjoitella enää kun oikeaa vuoropuhelua ei synny.
Muistuttaisin vielä, että se on ihan tukimuksissa todettua, että trollaajat ovat usein sadisteja ja psykopaatteja. En tiedä saavatko he palkkaa siitä, että kiusaavat naisia/vihreitä/vasemmistolaisia/Naton vastustajia/Palestiinan tukijoita/muslimeja ja mamuja/nuorisoa/. Eivät välttämättä saa. Heille on ilo ajaa ahtaammalle aina sitä väestöryhmää mikä milloinkin on hieman alakynnessä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 16:37"]
[/quote]
Näissä trolleissa on se huono puoli, että ne tappavat asiallisen keskustelun. Minuakin on nimitelty Kremlin kätyriksi ja Putin-trolliksi. Ei huvita kirjoitella enää kun oikeaa vuoropuhelua ei synny.
Muistuttaisin vielä, että se on ihan tukimuksissa todettua, että trollaajat ovat usein sadisteja ja psykopaatteja. En tiedä saavatko he palkkaa siitä, että kiusaavat naisia/vihreitä/vasemmistolaisia/Naton vastustajia/Palestiinan tukijoita/muslimeja ja mamuja/nuorisoa/. Eivät välttämättä saa. Heille on ilo ajaa ahtaammalle aina sitä väestöryhmää mikä milloinkin on hieman alakynnessä.
[/quote]
Siksi mieluummin keskusteltaisiin asioista eikä keskustelijoista. Uutinen on kyllä sikäli merkittävä, että nyt on olemassa ihan virallisten asiantutijoidenkin mukaan havaintoja maksettujen trollaajien olemassaolosta. Jokainen joutuu sen ottamaan omassa kirjoittelussaan huomioon. Aiemmin tästä oli epäilystä mutta ei uutisia.
Palstalta poistetut kyrillisin kirjaimin kirjoitetut viestit olivat suurimmaksi osaksi pelleilyä Google - kääntäjällä ja spämmiä, jota on näkynyt muuallakin. Itsehän voi jokainen niiden sisältöä tosiaan kääntäjän avulla katsoa. Vaikka käännös on kökkö niin se on usein aivan ymmärrettävä eli sisältö selviää (spämmiksi).
Tänne ei kannata kirjoittaa kielillä, joita suurin osa ei ymmärrä. Jos kirjoitetaan kielellä jota mode ei ymmärrä niin viestin poistamisen pitäisi olla oletusarvo.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 17:10"]
Siksi mieluummin keskusteltaisiin asioista eikä keskustelijoista. Uutinen on kyllä sikäli merkittävä, että nyt on olemassa ihan virallisten asiantutijoidenkin mukaan havaintoja maksettujen trollaajien olemassaolosta. Jokainen joutuu sen ottamaan omassa kirjoittelussaan huomioon. Aiemmin tästä oli epäilystä mutta ei uutisia.
[/quote]
Ainoa vaan, että "uutisen" olemassaolo ei vielä todista mitään. Pitäisi olla selvää näyttöä toimeksiannoista, pankkitilitapahtumista, jonkun trollaajaksi tunnustautuneen (ei näytelty) haastattelu.. Se että Bäckman parin kaverinsa kanssa saa luultavasti rahaa joltain venäläiseltä hömppäjärjestöltä ja mesoaa netissä, ei ole vielä mikään "armeija".
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 17:46"]
[/quote]
Ainoa vaan, että "uutisen" olemassaolo ei vielä todista mitään. Pitäisi olla selvää näyttöä toimeksiannoista, pankkitilitapahtumista, jonkun trollaajaksi tunnustautuneen (ei näytelty) haastattelu.. Se että Bäckman parin kaverinsa kanssa saa luultavasti rahaa joltain venäläiseltä hömppäjärjestöltä ja mesoaa netissä, ei ole vielä mikään "armeija".
[/quote]
Tuo on kyllä hieman naiivilta vaikuttava vaatimus, ottaen huomioon mistä kirjoitetaan. Tuollaisella perusteella jäisivät suurin osa rikosuutisistakin julkaisematta. Pelkkä uutisen olemassaolo on merkki siitä, että Suomen viranomaiset, puolustusvoimat ja sitä kautta myös ulkopoliittinen johto pitävät ulkopuolisen valtion Suomessa harrastamaa ja rahoittamaa mielipiteenmuokkausta todennäköisenä. Kun muistaa kuinka rähmällään yleensä olemme Venäjän suuntaan taloudellisten etujen vuoksi on jo tämä uutinen itsessään merkki tilanteen vakavuudesta.
Itse olen nähnyt vastaavaa toimintaa harjoitettavan jo pitkään esimerkiksi Hesarin uutiskeskusteluissa. Sen laajeneminen muuallekin ja erityisesti somen puolelle on uutinen. Herra B:n kirjoitteluthan on ollut helppo bongata hesarista (Karl H*).
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 19:56"]
Onneksi itäisen trolliviraston rengit ja piiat ovat sen verran tyhmää sakkia, että viestit näyttäisivät pikemminkin olevan maksavalle taholle vahingoksi..
[/quote]
Valitettavasti Vihreissä ja Vasemmistoliitossa niitä tavataan huolella nyökytellen niin että niska nyrjähtää.
[/quote]
No ohhoh! Eikös ne ole juuri nämä persut jotka ovat niin kiimassa sinne itään päin? Hehän ihailevat sitä putinistanilaista valtiota jossa ei naiset, homot tai mamut hypi silmille.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:53"]
Onneksi itäisen trolliviraston rengit ja piiat ovat sen verran tyhmää sakkia, että viestit näyttäisivät pikemminkin olevan maksavalle taholle vahingoksi..
[/quote]
Valitettavasti Vihreissä ja Vasemmistoliitossa niitä tavataan huolella nyökytellen niin että niska nyrjähtää.
[/quote]
No ohhoh! Eikös ne ole juuri nämä persut jotka ovat niin kiimassa sinne itään päin? Hehän ihailevat sitä putinistanilaista valtiota jossa ei naiset, homot tai mamut hypi silmille.
[/quote]
Olen vasemmistovihreä ja kannatan Natoon liittymistä, rakastan Sofi oksasta ja uskon todellakin että tässäkin ketjussa pietarintrollit jaksaa jankata. Vasemmistolaisuus ei todellakaan ole mitään muinaista stalinin ihailua, vaan sivistyksen, tasa-arvon ja hyvinvointivaltion puolustamista, mikä ei todellakaan mitenkään liity nykyvenäläiseen meininkiin.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:03"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olen vasemmistovihreä ja kannatan Natoon liittymistä, rakastan Sofi oksasta ja uskon todellakin että tässäkin ketjussa pietarintrollit jaksaa jankata. Vasemmistolaisuus ei todellakaan ole mitään muinaista stalinin ihailua, vaan sivistyksen, tasa-arvon ja hyvinvointivaltion puolustamista, mikä ei todellakaan mitenkään liity nykyvenäläiseen meininkiin.
[/quote]
En ymmärrä mitä yrität sanoa. Jos et ole sattunut huomaamaan, niin persut todellakin ovat kallellaan itään päin. Miten tämä liittyy vasemmistoon? En muista kenenkään vasemmistolaisen ihailleen äärikapitalistista Venäjää jossa ihmisoikeudetkin ovat vähän niin ja näin.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No kivat sulle.
Itse en ihaile ketään, en vasemmalta enkä oikealta. Haluan ajatella omilla aivoillani enkä aseta ketään jalustalle.
Säälin teitä "ismien" seuraajia, enkä oikein ymmärrä miksi seuraatte/ihannoitte jonkun toisen keksimää ajatusmallia. Se vaikuttaa hyvin rajoittuneelta ajatusmaailmalta, että jokin ennaltamäärätty ideologia olisi aina oikein, ja kaikki muu väärin..
Tai oikeastaan, en edes sääli teitä koska se tarkottaisi että minulla olisi jotain tunnesidettä teihin. Tehkää mitä lystäätte.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:17"]
Tällä palstallaan tiedetään monikin asia nopeammin kuin muualla. Monet kirjailijat ja käsikirjoittajat etsivät lihaa hahmojensa luiden päälle tältä palstalta.
[/quote]
Palstakirjoittelijat usein kuvittelevat palstansa tärkeämmäksi kuin se onkaan. "Nyt Jari Tervo lukee juuri MINUN kommenttini ja saa siitä Nobeliin johtavia vaikutteita". Eihän sitä kukaan viitsisi mitään kirjoitella, jos tietäisi ettei näitä lue kuin pari avohoitopotilasta ja nekin unohtavat lukemansa alle minuutissa.
[/quote]
No mä kumoan tuon sun harhaisen väitteesi sillä, että olen kirjailija ja minulla on kausia, kun käyn täällä päivittäin. Välillä tulee ongelmaksi, miten saa av-putken katkeamaan. Olen joitakin av-keskustelujen aiheita ujuttanut romaanikässäriini, mutta itse asiassa niille kävi niin, että jutut alkoivat tuntua päälleliimatuilta ja poistin niitä. Osa pitäisi vielä poistaa. Ihan noin vain niitä ei siis täältä poimita, mutta sen sanon, että av on aivan ehdoton paikka olla mukana keskusteluissa ja sitä kautta tietämässä, missä mennään. Ja väitän, että en ole ainoa kirjailija, joka näin ajattelee. Meitä on täällä palkon, siitä olen varma. Av on nopein tapa tietää, mistä puhutaan.
[/quote]
Niin mikä tässä kumosi väitteeni?
t. 28 (3.10. klo 22:22)
[/quote]
Miten sen joutuu ottamaan huomioon? Jos joku nyt kirjoittaa vauva-palstalle että Putin on maailman komein ja ihanin mies, niin uskotko sen herkemmin/vaikeammin siitä riippuen, onko se maksettu kommentti vai jonkun oikea mielipide? Koko trolli-syytöksen takana on ilmeisesti huoli siitä, että Venäjää jollain tavalla ymmärtävät mielipiteet alettaisiin nähdä osana normaalia mielipiteenvapautta, jossa ihmisillä voi olla hyvin kaukanakin toisistaan olevia näkemyksiä ja niistä sitten keskustellaan samalta viivalta.
Yhtenäinen Venäjä on Kokoomuksen veljespuolue.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:25"]
[/quote]
Varmaan myös persujen veljespuolue. Juttelin täällä av:llä jonkun venäläisen kanssa joka kovasti ihaili Timo Soinia. Raukkaparka.
Joo olen kyllä huomannut täällä tietynlaisia historiaa vääristeleviä viestejä joissa jankutetaan yhtä ja samaa Venäjän totuutta. Toki voi kyseessä olla joku ihan tavallinen Suomen historiaa tuntematon venäläinenkin.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No kivat sulle.
Itse en ihaile ketään, en vasemmalta enkä oikealta. Haluan ajatella omilla aivoillani enkä aseta ketään jalustalle.
Säälin teitä "ismien" seuraajia, enkä oikein ymmärrä miksi seuraatte/ihannoitte jonkun toisen keksimää ajatusmallia. Se vaikuttaa hyvin rajoittuneelta ajatusmaailmalta, että jokin ennaltamäärätty ideologia olisi aina oikein, ja kaikki muu väärin..
Tai oikeastaan, en edes sääli teitä koska se tarkottaisi että minulla olisi jotain tunnesidettä teihin. Tehkää mitä lystäätte.
[/quote]
Komppaan. Narusta vedettävät sopulit on välillä säälittäviä, toisinaan naurettavia.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:29"]
Joo olen kyllä huomannut täällä tietynlaisia historiaa vääristeleviä viestejä joissa jankutetaan yhtä ja samaa Venäjän totuutta. Toki voi kyseessä olla joku ihan tavallinen Suomen historiaa tuntematon venäläinenkin.
[/quote]
Sanotko mikä se totuus oli? Oliko se se "luonnollinen osa Venäjää" jota kukaan ei sanonut?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:25"]
[/quote]
Jep, samaan aikaan kun kokoomus ostelee venäläisiä ydinvoimaloita ja kokoomusmedia hehkuttaa Jokereiden pelejä Putin-liigassa, voivottelee Sofi jotain av-palstan kirjoituksia. Ja Nato-intoilijat höpisee että "vasemmistovihreät" myötäilee Venäjää. Tätähän se oli jo yya-aikana: vuorineuvokset teki miljardibisnestä Kremlin kanssa ja oikeistopopulistit valitti joistain taistolaisten lauluista, joilla ei ollut mitään vaikutusta mihinkään.
Tehdas suoltaa tuotteitaan. Ikävästi lukijat näkevät mistä tässä aloituksessa oli kysymys.
http://www.vauva.fi/keskustelu/4288702/ketju/nato_intoilijat_oletteko_miettineet_tata/sivu/1
AV - palsta on väärä paikka aloittaa vyörytystä eli jospa jättäisitte väliin. Täällä porukka tunnistaa toisensa kirjoitustyylistä. Fasismin vaaroista ynnä venäjämielisyyden iloista kirjoittavat ovat yhtä uskottavia kuin seitsemän euron seteli.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 16:12"]
Moi Sofi!
[/quote]
Viimeksi mä olin lukijoiden mielestä Henry Laasanen, sitten Muuramen pedofiili, sitten pari muuta nimettyä henkilöä ja nyt Sofi Oksanen. Päättäkää jo, menee mulla muuten vaatteiden valinta aamulla niin kovin vaikeaksi.
Tämä on anonyymipalsta ja kirjoitan ilman nimimerkkiä. Anonyymipalstalla keskustelijoita ei kannata yrittää nimetä kun siinä erehtyy kuitenkin. Virheellisenä oletuksena nimeäjällä tuntuu yleensä olevan se, että kukaan muu ei voi olla nimetyn henkilön kanssa samaa mieltä. Tuon nimeämisen tarkoituksena on edelleenkin toisen keskustelijan tervaaminen, kun asiasta itsellä ole uskottavaa sanottavaa.