Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakko matematiikan opiskelu kouluissa lopetettava.

Vierailija
03.10.2014 |

Matematiikka on vain putkiaivo insinöörien vaatimuksesta pakollisena aineena kouluissa. Nyky-yhteiskunnassa matematiikka on käytännössä menettänyt merkityksensä koska kaikilla on laskimet ja puhelimet joilla voi laskea ja tietokone hoitaa loppuhommat. Moni nuori inhoaa matematiikkaa ja suurin osa ei tarvitse eläissään edes prosenttilaskuja vaikka meille opetetaan kaikenlaista derivointia. Kyseessä on siis historiallinen jäänne helmitaulujen ajalta ja  insinöörien salaliitto jossa he vehkeilevät Jorma Ollila etunenässä muka Suomen edusta. Oikeasti kyseessä on insinöörilobbareitten salaliitto. Ainakin Itä-Suomessa pitäisi voida valita pakko matematiikan sijaan jotakin,  vaikka ymmärrän hyvin että rannikolla moni vielä näkee tarpeellisena että osaa laskea sillisaaliinsa. Pakko matematiikan vastustaminen pitäisi ehdottomasti ottaa esim. perussuomalaisten puolueohjelmaan koska kyseessä niin merkittävä asia että aioin tehdä tästä uusia avauksia joka viikko palstalle. nih.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:33"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:29"]

Oliko kertotaulu ap:lle liian vaikea koulussa? Eikä mammakaan osannut auttaa? Tunnetko sentään numerot?

[/quote]

Vertasitko juuri ruotsia ja matematiikkaa toisiinsa :D opiskele ap venäjää, tulet tarvitsemaan sitäkin enemmän kuin ruotsia.

Ei kun kansantaloudelle olisi vain parempi että resursseja ei tuhlattaisi turhien aineiden opiskeluun ja motivaatio olisi kaikilla parempi kun saavat lukea sitä mitä haluavat. Kun nyt kerran pakko ruotsista halutaan eroon niin haluan kiinnittää huomion suureen epäkohtaan pakkomatematiikan osalta.

[/quote]

Vierailija
42/64 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ikinä tarvinnut matikkaa koulun jälkeen. On se ihan yliarvostettu aine. Nykyään koneistuneessa maailmassa koneethan ne hoitaa kaiken, ei tarvitse osata laskea itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:26"]Eipä sitä taideta nykyisinkään opettaa ihan riittävästi. Sen verran tuskaisen näköinen oli yhdenkin arviolta 14-vuotiaan partiopojan ilme, kun hän oli noin 15 min laskeskellut että 6 euron maksua varten kahdenkympin setelistä hänen täytyy minulle antaa takaisin 12 euroa.

Jos matematiikkaa koulussa inhotaan, pitäisi ehkä enemmänkin katsoa opetuksen laatua kuin luopua siitä kokonaan. Omasta mielestäni matikka on aina ollut kivaa, mutta minulla myös on ollut loistavia opettajia.
[/quote]

Nyt on sanottava että av-mamma ei nyt osaa kyllä itsekkään laskea. Paljon on 20 - 6=itse en juntti amiksen käyneenä saa siitä 12 vaan 14. Ehkä matikkaa pitää opettaa enemmän myös vanhemmille.

Vierailija
44/64 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua olisi matematiikan oppimisessa hyödyntänyt se, että minulle olisi kerrottu esimerkkejä oikeasta elämästä, miksi tiettyjä asioita tulee oppia. Esimerkkinä sanon vaikkapa kolmion kulmien summan laskeminen. En ole ainakaan vielä löytänyt sille taidolle tarvetta oikeassa elämässä ja esimerkiksi ei nyt lasketa martemaatikkoja yms)
Se ku ei ole konkreettista esimerkkiä, sai minut ajattelemaan että koko asia on turha, eikä siis sen asian opiskeluun ollut motivaatiota.

Vierailija
45/64 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 17:30"]

Hassua kun joku sanoi,ettei ole tarvinnut matematiikkaa koulun jälkeen.Kyllä mun ainakin tarvitsee kaupassa laskea että mitä ostokset suunnilleen maksaa,onko jonkun tuotteen kilohinta halvempi kuin toisen tai mitä esimerkiksi -30% alennus tekee euroissa.

[/quote]

Nämä jutut voi laskea ala-asteen matematiikalla, ei siihen lukion matematiikkaa tarvita.

Prosenttilaskua vaativampaa matematiikkaa en ole työelämässä koskaan tarvinnut. Kaikista ei tule insinöörejä.

Vierailija
46/64 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:53"]Ei matematiikkaa opeteta pelkästään matematiikan vuoksi, vaan koska se kehittää loogista ajattelua. Matematiikan opiskelu kuntoilua aivoille.
[/quote]

Kuntoilu ei kuitenkaan riittänyt huumorintajun kehittymiseen?
Tosikkous on typeryyttä.

Vierailija
47/64 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:18"]

Matematiikka on vain putkiaivo insinöörien vaatimuksesta pakollisena aineena kouluissa. Nyky-yhteiskunnassa matematiikka on käytännössä menettänyt merkityksensä koska kaikilla on laskimet ja puhelimet joilla voi laskea ja tietokone hoitaa loppuhommat. Moni nuori inhoaa matematiikkaa ja suurin osa ei tarvitse eläissään edes prosenttilaskuja vaikka meille opetetaan kaikenlaista derivointia. Kyseessä on siis historiallinen jäänne helmitaulujen ajalta ja  insinöörien salaliitto jossa he vehkeilevät Jorma Ollila etunenässä muka Suomen edusta. Oikeasti kyseessä on insinöörilobbareitten salaliitto. Ainakin Itä-Suomessa pitäisi voida valita pakko matematiikan sijaan jotakin,  vaikka ymmärrän hyvin että rannikolla moni vielä näkee tarpeellisena että osaa laskea sillisaaliinsa. Pakko matematiikan vastustaminen pitäisi ehdottomasti ottaa esim. perussuomalaisten puolueohjelmaan koska kyseessä niin merkittävä asia että aioin tehdä tästä uusia avauksia joka viikko palstalle. nih.

[/quote]

Ap vastustaa varmaankin myös äidinkielen ja kieliopin opiskelua. Eihän sitä tarvitse, koska kaikkihan sitä osaa puhua muutenkin.

t. Palsta oikein kirjoituksen ja kieli opin erikois asijan tuntia

Vierailija
48/64 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkouskonto ja pakkohistoria myös pois. Satujen opettelu on matikkaakin turhempaa ja missäpä sanaristikoita lukuunottamatta kukaan tarvi kaukaisesta historiasta oikeasti mitään. Lähihistoria n 100 vuotta riittää. Ulkoluku on turhaa kun kaikki tieto löytyy netistä. Ja tilalle liikuntaa niin ei tule lylleröitä.

Vierailija
49/64 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 01:55"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 17:30"]

Hassua kun joku sanoi,ettei ole tarvinnut matematiikkaa koulun jälkeen.Kyllä mun ainakin tarvitsee kaupassa laskea että mitä ostokset suunnilleen maksaa,onko jonkun tuotteen kilohinta halvempi kuin toisen tai mitä esimerkiksi -30% alennus tekee euroissa.

[/quote]

Nämä jutut voi laskea ala-asteen matematiikalla, ei siihen lukion matematiikkaa tarvita.

Prosenttilaskua vaativampaa matematiikkaa en ole työelämässä koskaan tarvinnut. Kaikista ei tule insinöörejä.

[/quote]

Matikkaa kuitenkin tarvitaan todella monessa tieteessä ja opiskelualalla, eikä vaan insinööreillä. Jos sen opiskelusta tulisi vapaaehtoista niin seuraukset voisivat olla sikäli ikävät että tyyppi joka on vaikka ennen seiskaluokkaa valkannut matikan pois lukkaristaan, ei pääsisi teoriassakaan opiskelemaan valtaosaan amk- tai yliopisto-opinnoista.

Musta matikka on yksi tärkeimmistä aineista. Se kummittelee työkaluna hirveän monilla aloilla kuitenkin. Siinä olen samaa mieltä että opetustyylejä tulisi muuttaa rajusti, ylimielinen "kaikki ei vaan tajua matikkaa" on höpöhöpöä. Matikka on joillekin iso mörkö vain siksi että opettajat ovat osaamattomia ja halveksuvat niitä joilla on hankaluuksia hahmottaa numeroita.

Vierailija
50/64 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:48"]

Matematiikka on just parasta :D Etenkin ne tosi, tosi pitkät kaavakkeet :3 Ja kyllä on hyvä osata edes vähän laskea, esim just kaupan kassalla. Ja muutenkin, ei tule ongelmaa rahan käytön suhteen. t. 16v tyttö, ei mikään lukiolainen matikkarakkaudestaan huolimatta, vaan osataan me amikset kans

[/quote]

Kaavakkeet :D

Vierailija
51/64 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan oikeasti sitä mieltä että matematikaan tuntimäärä esim. yläkoulussa on liian suuri. Yhden vuosiviikkotunnin voisi ottaa pois. 

Vierailija
52/64 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinöörinä voin sanoa, että kyllä se pitää tietää, jos tulokset ovat älyttömiä. Muuten meidän alalla tulee vaarallisia virheitä. Eli luvut on osattava sijoittaa kaavaan oikein ja jos joku tulos on älytön, silloin on sijoittamisessa virhe. Prosenttilaskujakaan ei kone ihan suoraan laske, vaan ne pitää itse ymmärtää, tosin aika moni ei osaa vaikka on opetettu. 

Vierailija
53/64 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkieli hyödyllistä.

Vierailija
54/64 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöh,luulin otsikon perusteella että tämä on joku järkevä avaus,tyyliin kannanotto pakkoruotsikiihkoiluun.Kyllä koulussa on ihan hyvä oppia lukemaan,kirjoittamaan,ja laskemaan."Turhia" aineita ovat mielestäni pakkoliikunta ja käsityöt.Loput ovat yleissivistäviä,ei tekisi ap:llekaan pahaa lukea muutakin kuin vauvapalstaa.

Vierailija
55/64 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään mitä MINÄ en ymmärrä, ei tarvita.

Ettäs tiedätten.

Vierailija
56/64 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
57/64 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma kannatan tätä mutta vaikka niin että sitä helpotetaan eikä lopeteta. Mulla oli vaikeuksia päästä peruskoulun matikasta läpi ja tytöilläni on samaa ongelmaa ja jotenkin ei jaksaisi enää tätä...nuorin aloittaa ysin ensi vuonna ja hirvittää jo valmiiksi että mitä siitäkin tulee. No ei tuu yhtään mitään kun matikka vaan on sellaista jota ei kaikki ymmärrä ja vaikka lukisi ei auta yhtään koskaan. Todella typerää jankata koko ajan jotain samaa asiaa ja sitten opettajat hermostuu joka kerta ja ne jotka yrittää neuvoa. 

Vierailija
58/64 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 17:47"]

Ma kannatan tätä mutta vaikka niin että sitä helpotetaan eikä lopeteta. Mulla oli vaikeuksia päästä peruskoulun matikasta läpi ja tytöilläni on samaa ongelmaa ja jotenkin ei jaksaisi enää tätä...nuorin aloittaa ysin ensi vuonna ja hirvittää jo valmiiksi että mitä siitäkin tulee. No ei tuu yhtään mitään kun matikka vaan on sellaista jota ei kaikki ymmärrä ja vaikka lukisi ei auta yhtään koskaan. Todella typerää jankata koko ajan jotain samaa asiaa ja sitten opettajat hermostuu joka kerta ja ne jotka yrittää neuvoa. 

[/quote]

Jos opettajat hermostuu kun joku ei ymmärrä,pitäisi panostaa opetuksen laatuun,ei poistaa koko matematiikkaa kouluista.Kun olin lukiossa meillä oli kaksi matematiikan opettajaa,toinen odotti että suunnilleen automaattisesti opimme ja ymmärrämme kaiken,toinen selitti asiat kunnolla ja niin että lopulta kaikki ymmärsivät mistä oli kyse.Ei se ole matemaatikan vika,jos joku ei osaa opettaa.

Vierailija
59/64 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan.

Vierailija
60/64 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se on opetella yhdys sanat kin. Jos on pakko matematiikan tunneille tulijoita, niin mikä ettei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä