Teinityttö haluaa nylkeä minut rahallisesti :(
Olen toimeentulotuella elävä yliopisto-opiskelija ja kolmen pienen lapsen yh-äiti. Vanhin lapseni on jo 16-vuotias. Elämä on päivästä toiseen murjotuksen sietämistä ja tiuskimisen kuuntelemista. Olin pitkään työelämässä kunnes tilanne muuttui. Silloin tietysti oli varaa ostella enemmän mitä halusi. Nyt ei ole.
Teini ei sitä kertakaikkiaan ymmärrä. Me muut kuljemme kirppisvaatteissa, jotka siis aivan siistejä, ja joskus pengon alesta löytöjä. Teinille ei kelpaa kirppisvaatteet. Hän on ainoa, joka harrastaa kallista harrastusta - sossu tukee tätä osittain. Meidän muiden harrastukset ovat ilmaisia. Teinillä on skootteri, me muut kuljemme julkisilla. Nyt teini haluaa "lämpimän talvitakin ja kengät". Ok, menemme kauppoja kiertelemään. Talvitakki jonka tyttö halusi ei olekaan kunnon talvitakki, vaan ohut nyt muodissa oleva lyhyt ja kapea tikkitakki kullanvärisillä koristuksilla, se maksaa 100 euroa. Kokemuksesta tiedän, että ensimmäisten todella kylmien päivien tultua rupeaa tyttö valittamaan ettei ole KUNNON talvitakkia.
Kaikista Helsingin keskustan liikkeistä tytölle ei kelvannut kuin se yksi perhanan kittanatakki. Kun en suostunut sitä ostamaan, tyttö nosti nokkansa ja lähti suuttuneena kavereilleen. Joka päivä saan kuulla kitinää ja rasittavaa mouruamista kaikesta siitä mitä pitäisi saada. Hän on ainut elitisti tässä taloudessa. Oikeasti hänellä on paljon sellaista mitä ei meillä eikä muillakaan ole.
Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Hermot alkaa pettää.
Kommentit (91)
Ole nyt vihdoin aikuinen, kun lapsellakin on ikää jo 16v. Jos tyttö haluaa 100€ takin, mutta sinulla ei ole siihen varaa, tyttö kerää rahat. Se käy äkkiä, jos kaapit ovat pullollaan vaatetta ja kenkiä, nirppanokka voi itse valita mitä ei enää tarvitse, ottaa kuvat ja kirjoittaa myynti-ilmoitukset. Ostakoon takkinsa, kun on rahat kasassa. Jos valittaa kylmyyttä, takki myyntiin tai haette kirppikseltä paksumman takin muotitakin lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:31"]
Ja siis tilannehan on se, että teinillä on kenkiä ja takkeja sun muita vaatteita kaapit pullollaan. Mutta hän haluaa nyt uudet. Ymmärrän että haluaa vaihtelua, mutta..
Ap
[/quote]
Jos teinillä on jo riittävästi sopivia ehjiä ja lämpöisiä vaatteita, teini ei tarvitse uusia. Etenkään jos perheellä ei ole siihen tässä tilanteessa rahaa. Tämä täytyy oikeasti 16-vuotiaan ymmärtää. On selvää, että teini saattaa tiuskia ja vinkua asiasta, mutta se on teini. Ne tiuskii ja vinkuu joka tapauksessa.
Minä kasvoin keskituloisessa perusperheessä, mutta ei minullekaan todellakaan kukaan ostellut tarpeettomia muotitakkeja tuon ikäisenä. Jos halusin jotain, säästin kesätyörahoista. Vanhemmat hoitivat ne oikeasti tarpeelliset hankinnat.
Tarjoa sille vaihtoehdot : Esim enintään 60 Euroa maksava kunnon talvitakki tai sitten marssitaan halpa-halliin hakemaan parilla kympillä joku ihana lähiötoppis.
Ja eihän Tsadissa tarvii talvitakkia vielä kolmeen kuukauteen?!? Eli ostatte vasta alennusmyynneistä ja siihen asti mennään vanhalla.
Itsekin kannatan töiden etsimistä. Joo, kokoaikaisia paikkoja voi olla vaikea löytää, mutta kannustinloukun ja tukiviidakon takia osa-aikaisia töitä ei kannata ottaa vastaan vaikka olisi työtön. Niistä vain valitsemaan. Provisiopalkattua myyntityötäkin voi tehdä, sillä kun asuu kotona, ei tarvitse huolehtia jäävänsä asunnottomaksi tai kuolevansa nälkään jos ei jossain kuussa kauppa käykään. Meidän perheessä lapset laitettiin 13-vuotiaana työnhakuun. Sai sitten mieluisia takkeja.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:57"]
Roskaväelle ei sossusta penniäkään...opitte sitten vähän säätelemään tota lisääntymistänne.
[/quote]
Katsokin, ettet itse koskaan esim. jää työttömäksi.
Sitä vartenhan niitä veroja maksetaan töissä käydessä **tutukseen asti, että kun omalle kohdalle sattuu huonosti, on tukiverkko alla.
Eri juttu sitten, jos ei ole koskaan edes yrittänyt olla tuottava yhteiskunnan jäsen. Mutta siitä ei ap:n tapauksessa selvästi ole kyse.
Teini jakamaan mainoksia ja hankkimaan omat rahat niin voi ostaa mieleisensä vaatteet. Muuten tuolla asenteella se pikavippihelvetti on todennäköisimmin edessä.
Hei minulla on kyseinen takki myynnissä 50€ torilla. Vilasta ostettu, tummansininen ja kultaset yksityiskohdat. Just toi tikkitakki. Kokoa xs-s. Se on myöskin vähä paksumpi kun zaran samallainen takki.
t teini
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:19"]
Roskaväelle ei sossusta penniäkään...opitte sitten vähän säätelemään tota lisääntymistänne.
[/quote]
Katsokin, ettet itse koskaan esim. jää työttömäksi.
Sitä vartenhan niitä veroja maksetaan töissä käydessä **tutukseen asti, että kun omalle kohdalle sattuu huonosti, on tukiverkko alla.
Eri juttu sitten, jos ei ole koskaan edes yrittänyt olla tuottava yhteiskunnan jäsen. Mutta siitä ei ap:n tapauksessa selvästi ole kyse.
[/quote]
Mä ymmärrän tuon että vituttaa kannatella vapaamatkustajia, mutta minusta se on pienempi paha kuin ghetot ja kodittomat.. Niiden mukana tulee sitten lisää rikollisuutta ja muita kivoja lieveilmiöitä.
Ja siis tilannehan on se, että teinillä on kenkiä ja takkeja sun muita vaatteita kaapit pullollaan. Mutta hän haluaa nyt uudet. Ymmärrän että haluaa vaihtelua, mutta..
Ap
[/quote]
Ehdota että teini siivoaa kaappinsa ja pistää niitä myyntiin. Sano että voit tuosta takista maksaa puolet, jos hän kerää puolet noiden vanhojen myynnistä ja pullojen keräämisestä. huuto.net, tori.fi ja monet facebookin kirpputorit on keksitty!
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:26"]
Hei minulla on kyseinen takki myynnissä 50€ torilla. Vilasta ostettu, tummansininen ja kultaset yksityiskohdat. Just toi tikkitakki. Kokoa xs-s. Se on myöskin vähä paksumpi kun zaran samallainen takki.
t teini
[/quote]
Hei! Millä hakusanoilla löydän takin? Yritin etsiä sanoilla "Vila" ja "tikkitakki". Ap
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:17"]
Itsekin kannatan töiden etsimistä. Joo, kokoaikaisia paikkoja voi olla vaikea löytää, mutta kannustinloukun ja tukiviidakon takia osa-aikaisia töitä ei kannata ottaa vastaan vaikka olisi työtön. Niistä vain valitsemaan. Provisiopalkattua myyntityötäkin voi tehdä, sillä kun asuu kotona, ei tarvitse huolehtia jäävänsä asunnottomaksi tai kuolevansa nälkään jos ei jossain kuussa kauppa käykään. Meidän perheessä lapset laitettiin 13-vuotiaana työnhakuun. Sai sitten mieluisia takkeja.
[/quote]
13 vuotias on kyllä liian nuori vielä töihin pakotetuksi, lainkin mukaan vasta 15 vuotis saa tehdä osa-aika/kesätöitä. Poikkeuksena esim näyttely elokuvissa. Mutta joo, Ap:n teini voisi itse myös kerätä/säästää tuohon rahaa.
Mistä se johtu että yh-äideillä katoaa ote lapsiin, eivätkä osaa kohdella heitä lapsina?!?
Joko tyttö ostattaa siiderinsä ja tupakkansa äidillä?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:40"]
Ja tuollaisillekin vielä sossu maksaa rahaa harrastuksiin!
Ei saatana -kiva maksaa veroja moisten kermaperseiden ajanvietteisiin.
Menkööt töihin tai pitäkööt päänsä kiinni.
[/quote]
Mikäs amiskukko se siellä kiekuu? Älä huoli, kyllä sunkin tuottamatonta paskapyllyäsi vielä veronmaksajien rahoilla pyyhitään kun tulet vanhaksi.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:37"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:26"]
t teini
[/quote]
Hei! Millä hakusanoilla löydän takin? Yritin etsiä sanoilla "Vila" ja "tikkitakki". Ap
[/quote]
olen laittanut ilmoituksen parituntia sitten, muttei tori ole vielä julkaissut ilmoitusta. Voin vaikka linkkaa sen sit tänne tai jos etsit myöhemmin uudestaan sanoilla vilan tikkitakki :)
Olenko ainoa, jolla käy sääliksi köyhää teiniä? Nykyajalla varamasti vielä paljon raskaampaa olle köyhä teini kuin meidän aikana. Ulkonäkö, vaatteet jne todellä tärkeässä roolissa nykyteinille. Helposti kiustaan ja syrjitään johonkin halpisvaatteisiin pukeutuvaa teiniä. Meidän tytölle naureskeltu, että ostaa vaatteensa kirpparilita kun oli vahingossa reikäinen paita. Oikeasti teinille raskasta olla ihan eri asemassa kuin vertaisryhmänsä.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:42"]
Mistä se johtu että yh-äideillä katoaa ote lapsiin, eivätkä osaa kohdella heitä lapsina?!?
Joko tyttö ostattaa siiderinsä ja tupakkansa äidillä?
[/quote]
Ne on ne yh-äidit.. sellasia ne on. Kaikki yh-äidit. Ne ei vaan osaa. Mitään. Kaikki yh-äidit, ei yh-isät, pitäisi kaasuttaa lapsineen kuoliaaksi.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:48"]
Olenko ainoa, jolla käy sääliksi köyhää teiniä? Nykyajalla varamasti vielä paljon raskaampaa olle köyhä teini kuin meidän aikana. Ulkonäkö, vaatteet jne todellä tärkeässä roolissa nykyteinille. Helposti kiustaan ja syrjitään johonkin halpisvaatteisiin pukeutuvaa teiniä. Meidän tytölle naureskeltu, että ostaa vaatteensa kirpparilita kun oli vahingossa reikäinen paita. Oikeasti teinille raskasta olla ihan eri asemassa kuin vertaisryhmänsä.
[/quote]
Munkin mielestä surullista, ja vielä vanhin lapsi perheessä, jossa on useita lapsia ja yh-äiti, ei mikään helppo kohtalo.
Tässäkin ketjussa näkyy tuo miten kaikki symppaavat äitiä, eikä kukaan ajattele millaista tuolla tytöllä on, yleensä tuollaisten perheiden vanhimmat lapset ovat niitä jätesäkkejä, joita kaikki haukkuvat ja syyttävät tuollaisen perheen ongelmista. Niiden pitää kantaa vastuuta ja toimivat yleensä vielä sen yh-äidin terapeuttina ja tukena.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:48"]
[/quote]
No tota. Tällä "kärsivällä" köyhällä teinillä on ap:n mukaan oma skootteri ja kaappi täynnä erilaisia kenkiä ja vaatteita. Ei kuulosta kovin rankalta.
En itse ollut köyhästä perheestä, mutta vanhempani eivät myöskään ostelleet minulle solkenaan asioita, vaikka kuinka vinguin. Minulla ei ollut kaapillista vaatteita tai skootteria. En koe kärsineeni tästä.
Ap
[/quote]
Oletko tiskirättinä vai vanhempana teidän perheessä?
Jos teinillä on jo sopivat talvivaatteet, niin sanot vain että koko perheen rahoja ei käytetä yhden kermaperseen mielitekoihin, vaan jokaisen täytyy saada se mitä tarvitsee, eikä ketään voida pitää vaatteetta siksi jokun toinen haluaa itselleen enemmän kuin muut.
Totta vitussa itsekäs teini haluaa ihan mitä vain jos annetaan, eivät ne kykene kohtuuteen, sinun pitää huolehti kaikista lapisista yhtäläisesti ja opettaa heidät siihen että kaikkien pitää saada jotain ja rahaa on rajallisesti käytettävissä.
Olen huomannut että juuri köyhemmissä perheissä lapsilla on kalleimat puhelimet ja muuta, siellä kyllä varmasti muu perhe kärsii siitä että yhden pitää elää yli varojensa.
[/quote]
Minä en nosta tukia eikä mulla ole eikä tule olemaan lapsia, mutta oikeasti mietipä itse miten hyisen tunteettoman kommentin kirjoitit. Mieti vaikka tilannetta, että sinulta tai ystävältä lähtisi matto jalkojen alka, sanotaanko vaikka että 90-luku tulisi takaisin, ja sinä/ystäväsi jäisi säästöjen loputtua täysin tukien varaan, kun töitä ei meinaa millään saada. Katso lapsiasi tai ystäväsi lapsia ja yritä kuvitella tilanne heidän kohdalleen sanomasi.
Katso amerikan kodittomia tai asuntovaunussa eläviä vähäosaisia. Katso ghettoja. Sinäkö ennemmin säästäisit itsellesi muutamat roposet ja toisit nämä asiat suomeen? Sylkisitkö elämässään jo valmiiksi päähänpotkitun kasvoille? vmp