Asuntolainasta kysymys, jos peruspalkka on 3000e mutta käytännössä siihen tulee joka kuukausi lisiä 1000e, niin
lasketaanko silloin lainaa hakiessa kuukausituloiksi tuo 4000e vai 3000e?
Ja toinen kysymys, paljonko te olette saaneet asuntolainaa vastaavilla tuloilla (yksin hakiessa)? Nuo siis bruttotulot.
Kommentit (12)
Vastaus1: Osoitat palkkalaskelmilla tulosi.
Eikös siinä kysytä tuloja yleisesti, ei työsopimuksen mukaista brutto/nettopalkkaa? Itse olen ainakin ilmoittanut tuossa arvion kaikista vuosituloista jaettuna 12:sta, jolloin tuloissa näkyy myös osingot, vuokratuotot ym. kuukausitasolla. Tuota käytetään kai lähinnä stressitestiin ja maksukyvyn arviointiin, eli siksi ei kannata laittaa yläkanttiin, mutta rehellinen arvio niistä kuukaudessa käytettävistä varoista, jotta voidaan arvioida lainanlyhennykselle kohtuullinen ja realistinen kuukausisumma.
Ei nykysin saa enää riittävää asuntolainaa. vanhaan aikaan sain lainan vaikka sopparissa luki että 5 h viikossa. Tietty tein rutkasti enemmän ja näyttelin vaan palkkakuittejani ja hakemukseen kirjoitin että osa-aikainen. Ei varmaan menis nykyaikana läpi. Onneks jo velaton rivari ja säästöjä remontteja varten.
Yleensä laina otetaan pankista johon palkka tulee. Kyllä ne sieltä näkee rahaliikenteen.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajilla on hyvät palkat.
Niin on. Mullakin taitaa tämän vuoden tuloraja 60ke arsyttävästi ylittyä. Harmittaa kun viimeisestä tilistä menee lisäprossan mukaan.
Multa kysyttiin vaan kolmen viimeisen kuukauden palkkatulot.
Vierailija kirjoitti:
Huomioon otetaan myös ikä.
Totta muuten, mä olin ekaa lainaa yksin ottaessa 19v juuri 6kk aiemmin vakityön saanut. Yhdessä kun otettiin laina oltiin 23v/24v ja perheessä kolmas lapsi tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomioon otetaan myös ikä.
Totta muuten, mä olin ekaa lainaa yksin ottaessa 19v juuri 6kk aiemmin vakityön saanut. Yhdessä kun otettiin laina oltiin 23v/24v ja perheessä kolmas lapsi tulossa.
Mitä halusit tuolla kertoa?
Kun otetaan ikä huomioon tarkoittaa, että 30v, joka tienaa 4000€/kk saa enemmän lainaa kuin 53v, joka tienaa saman verran.
Oletetaan, että molemmilla saman verran säästöjä.
Jakamalla ansioverotulot 12, saat keskimääräisen kuukausiansiosi.
Meillä ainakin pankki jossa myös tilit minne palkat maksetaan katsoi sen mitä tuloja sinne tulee, eikä mitään työsopimuksia. Yksin sain 2500€ tuloilla reilu 100k lainaa, kaksin yhteensä 4000€ tuloilla 250k lainaa