Teinityttö haluaa nylkeä minut rahallisesti :(
Olen toimeentulotuella elävä yliopisto-opiskelija ja kolmen pienen lapsen yh-äiti. Vanhin lapseni on jo 16-vuotias. Elämä on päivästä toiseen murjotuksen sietämistä ja tiuskimisen kuuntelemista. Olin pitkään työelämässä kunnes tilanne muuttui. Silloin tietysti oli varaa ostella enemmän mitä halusi. Nyt ei ole.
Teini ei sitä kertakaikkiaan ymmärrä. Me muut kuljemme kirppisvaatteissa, jotka siis aivan siistejä, ja joskus pengon alesta löytöjä. Teinille ei kelpaa kirppisvaatteet. Hän on ainoa, joka harrastaa kallista harrastusta - sossu tukee tätä osittain. Meidän muiden harrastukset ovat ilmaisia. Teinillä on skootteri, me muut kuljemme julkisilla. Nyt teini haluaa "lämpimän talvitakin ja kengät". Ok, menemme kauppoja kiertelemään. Talvitakki jonka tyttö halusi ei olekaan kunnon talvitakki, vaan ohut nyt muodissa oleva lyhyt ja kapea tikkitakki kullanvärisillä koristuksilla, se maksaa 100 euroa. Kokemuksesta tiedän, että ensimmäisten todella kylmien päivien tultua rupeaa tyttö valittamaan ettei ole KUNNON talvitakkia.
Kaikista Helsingin keskustan liikkeistä tytölle ei kelvannut kuin se yksi perhanan kittanatakki. Kun en suostunut sitä ostamaan, tyttö nosti nokkansa ja lähti suuttuneena kavereilleen. Joka päivä saan kuulla kitinää ja rasittavaa mouruamista kaikesta siitä mitä pitäisi saada. Hän on ainut elitisti tässä taloudessa. Oikeasti hänellä on paljon sellaista mitä ei meillä eikä muillakaan ole.
Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Hermot alkaa pettää.
Kommentit (91)
Mä ottaisin tytön (voisin omani kohdalla kuvitella vastaavan tilanteen) ja puhuisin sille niinkuin aikuiselle. Että homma nyt on vaan niin, että rahaa on ruokaan, perusvaatteisiin, asumiseen... sellaiseen minimiin. Vanha kunnon "raha ei kasva puissa"
Ja vetoaisin todellakin siihen, että olet sen ikäinen, että voit ruveta itse tienaamaan.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:20"]
Minä olin ton ikäisenä jo kaupan kassalla töissä ja niin oli monet muutkin mun ikäiset. Pistä kersa töihin, niin oppii mistä se raha tulee.
[/quote]
Muuten hyvä, muttei niitä työpaikkoja ole edes täysi-ikäisille, saati teineille tällä hetkellä ja kaupan kassalle harvemmin pääsee alaikäisenä töihin.
Eikö teidän perheessä ole yhtään aikuista ihmistä?
Minä taas kuljen 3v vanhassa kesätakissa talvet, kun en anna äidin ostas minulle uutta, oikeasti talvikeleille tarkoitettua, takkia. Ja mun takilla pärjää max 10'c asti ulkona, jos on huppari alla. Äiti on yh, mutta käy töissä ja varaa takkiin olisi. En vain halua, että muhun käytetään rahaa. t. 16v
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:31"]
Ja siis tilannehan on se, että teinillä on kenkiä ja takkeja sun muita vaatteita kaapit pullollaan. Mutta hän haluaa nyt uudet. Ymmärrän että haluaa vaihtelua, mutta..
Ap
Laita pentu myymään kamojaan vaikka huutonetissä tai torilla. Annat sen 50-100e tai mitä lie onkaan siihen takkiin vasta kun on oikeasti kylmä ja sanot että ostaa tuolla minkä ostaa, toista takkia ei tipu. Jos prinsessa ostaa liian ohuen takin niin laittakoot sitten villapaitoja ylle ja alle. Kuitenkin kulkee julkisilla talvisin niin ulkona ei tarvi paljon oleskella.
Minä olen köyhän perheen prinsessaesikoinen ollut aikanaan, mutta köyhyyttäni opettelin luovimaan aleista parhaat löydöt, paikkaamaan vanhoja ja todellakin kiersin kirppareita. Joku on mennyt kasvatuksessa pieleen jos teini halveksuu kirppisvaatteita.
Missä tytön isä?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:42"]
Eikö teidän perheessä ole yhtään aikuista ihmistä?
[/quote]
Mitä mahdat tarkoittaa? Ap
Jos teinillä on takkeja ja muita vaatteita kaapit pullollaan, niin etkö voi sopia, että myy vaikka kirpputorilla niistä osan pois, mistä saisitte uuteen takkiin rahaa? Ja jättäisitte vielä yhden järkevän ja lämpimän takin talven varalle.
Minulla itsellänikin on teini ja olen yh, joten ymmärrän teidän molempien pointteja. Mutta vaikuttaa vähän siltä, että teinityttösi pompottaa sinua ja sisaruksiaan vähän liikaa. Olen itse ilmoittanut tyttärelleni, että kustannan hänelle normaalit vaatteet ja tarvikkeet, mutta jos haluaa niitä lisää ja jotain "ekstraa", niin ne hänen täytyy itse sitten kustantaa viikkorahoistaan ja kesätyöstä jääneillä säästöillä.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:46"]
Minä taas kuljen 3v vanhassa kesätakissa talvet, kun en anna äidin ostas minulle uutta, oikeasti talvikeleille tarkoitettua, takkia. Ja mun takilla pärjää max 10'c asti ulkona, jos on huppari alla. Äiti on yh, mutta käy töissä ja varaa takkiin olisi. En vain halua, että muhun käytetään rahaa. t. 16v
[/quote]
Jos on totta niin eipä kyllä tuokaan tervettä ole.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:37"]
Mä ottaisin tytön (voisin omani kohdalla kuvitella vastaavan tilanteen) ja puhuisin sille niinkuin aikuiselle. Että homma nyt on vaan niin, että rahaa on ruokaan, perusvaatteisiin, asumiseen... sellaiseen minimiin. Vanha kunnon "raha ei kasva puissa"
Ja vetoaisin todellakin siihen, että olet sen ikäinen, että voit ruveta itse tienaamaan.
[/quote]
Sinulla ei taida olla kokemusta lasten kasvatuksesta tai elämästä muutenkaan hirveästi. Jos 16-vuotiaalle ei ole vielä kehittynyt normaalia empatiantunnetta perhettä kohtaan, vaan haluaa elää prinsessaelämää muun perheen kulkiessa lumpuissa, niin ei siinä mitkään istutaan alas ja leikitään aikuista -puheet auta.
AP:n tilanteessa ei auta enää mikään muu kuin kova kuri. Muuten tämä tytät tulee tosiaan olemaan siinä pikavippikierteessä heti kun on 18 täyttänyt.
Ja siis tilannehan on se, että teinillä on kenkiä ja takkeja sun muita vaatteita kaapit pullollaan. Mutta hän haluaa nyt uudet. Ymmärrän että haluaa vaihtelua, mutta..
Ap
[/quote]
Laita pentu myymään kamojaan vaikka huutonetissä tai torilla. Annat sen 50-100e tai mitä lie onkaan siihen takkiin vasta kun on oikeasti kylmä ja sanot että ostaa tuolla minkä ostaa, toista takkia ei tipu. Jos prinsessa ostaa liian ohuen takin niin laittakoot sitten villapaitoja ylle ja alle. Kuitenkin kulkee julkisilla talvisin niin ulkona ei tarvi paljon oleskella.
Minä olen köyhän perheen prinsessaesikoinen ollut aikanaan, mutta köyhyyttäni opettelin luovimaan aleista parhaat löydöt, paikkaamaan vanhoja ja todellakin kiersin kirppareita. Joku on mennyt kasvatuksessa pieleen jos teini halveksuu kirppisvaatteita.
Missä tytön isä?
Siis hetkinen... Kuka maksaa teinin skootterin bensat? Sinä toimeentulotuesta eli me veronmaksajat? Selvitäpä teidän perheen tulo- ja menosrviota teinillesi ohan paperilla. Kyllä 16-vuotiaan pitää alkaa ymmärtää, mistä raha tulee ja mihin sotä voi käyttää.
Jos teonillä on kpmerot pullollaan vaatteita, joita hän ei enää käytä, niin kiertoon vaan. Jos nuoremmille sisaruksille käy jokin, noin ensin ne talteen. Loput turhat kirppikselle/nettikirppikselle. Tuloilla voi ostaa sitten uutta. Koulun ohessa työskentelykin auttaisi vaikka saamaan bensaa skootteriin.
32 pahoittelee näppisvirheitään. Tuli savua korvista...
Hyviä ajatuksia teillä, kiitos kovasti. On tytöllä isä, mutta hänellä on uusi perhe, ja tyttö ei valitettavasti kuulu siihen. Rahaa tulee minimielareiden verran. Ap
Mitä jos jakaisit laskujen ja pakollisten ostosten jälkeen rahat perheen kesken tasan niin että nirppanokka voi ostaa osuudellaan bensaa tai kalliimmaan takin? Alkaa ne kirpputorit ja edullisemmat takit houkuttaa siinä vaiheessa kun skootteri on seissyt bensan puutteesta pari viikkoa..
Tämä on siis väliaikainen tilanne. Maksoin veroja 12 vuotta, nyt siis olen itse avun tarpeessa. En moiti toimeentulotukijärjestelmää, väliaikaisen tilanteen varalle tämä on hieno järjestelmä. Jonkin ajan päästä valmistun ja olen taas tuottavana osapuolena. On tämä itsellekin uusi tilanne, saati sitten teinille. Ennen meillä oli varaa matkustella ja ostella melko vapaasti ei niin tarpeellisia hankintoja. Ap
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:28"]
Samaa mieltä muiden kanssa, turhaan annat teinin tinttailla, ton ikäisen on jo pakko ymmärtää ettei se raha kasva puissa. 16-vuotiaalle löytyy varmasti jotain osa-aikatyötä koulun ohella, kustantakoon sitten itse kallimmat tavaransa. Mun 16-v oli tänä kesänä ekaa kesää töissä, ja sanoi, että aivan mahtava tunne kun sai ostaa omilla tienaamillansa rahoilla ihan oman maun mukaan, eikä äidillä ollut mitään sananvaltaa :)
[/quote]
Tinttailla :D Taidat olla pohjanmaalta?
[/quote]
Minä ymmärsin, että teini iskee äitiään kirjaimellisesti päin kuonoa. :D Tintata= iskeä/huitaista päin naamaa, kirjaimellisesti.
[/quote]
Niinpä, näin yleensä ymmärretään mutta pohjanmaalla tuo tarkoittaa jotian kiukuttelua tms. Mutta ehkä pohjalaisten väkivaltainen maine tulee juuri tuosta väärinymmärryksestä ;)
[/quote]
Keski-Suomessa tinttailla/tintata tarkoittaa ryyppäämistä. :D
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:28"]
Samaa mieltä muiden kanssa, turhaan annat teinin tinttailla, ton ikäisen on jo pakko ymmärtää ettei se raha kasva puissa. 16-vuotiaalle löytyy varmasti jotain osa-aikatyötä koulun ohella, kustantakoon sitten itse kallimmat tavaransa. Mun 16-v oli tänä kesänä ekaa kesää töissä, ja sanoi, että aivan mahtava tunne kun sai ostaa omilla tienaamillansa rahoilla ihan oman maun mukaan, eikä äidillä ollut mitään sananvaltaa :)
[/quote]
Tinttailla :D Taidat olla pohjanmaalta?
[/quote]
Minä ymmärsin, että teini iskee äitiään kirjaimellisesti päin kuonoa. :D Tintata= iskeä/huitaista päin naamaa, kirjaimellisesti.
[/quote]
Niinpä, näin yleensä ymmärretään mutta pohjanmaalla tuo tarkoittaa jotian kiukuttelua tms. Mutta ehkä pohjalaisten väkivaltainen maine tulee juuri tuosta väärinymmärryksestä ;)