Teinityttö haluaa nylkeä minut rahallisesti :(
Olen toimeentulotuella elävä yliopisto-opiskelija ja kolmen pienen lapsen yh-äiti. Vanhin lapseni on jo 16-vuotias. Elämä on päivästä toiseen murjotuksen sietämistä ja tiuskimisen kuuntelemista. Olin pitkään työelämässä kunnes tilanne muuttui. Silloin tietysti oli varaa ostella enemmän mitä halusi. Nyt ei ole.
Teini ei sitä kertakaikkiaan ymmärrä. Me muut kuljemme kirppisvaatteissa, jotka siis aivan siistejä, ja joskus pengon alesta löytöjä. Teinille ei kelpaa kirppisvaatteet. Hän on ainoa, joka harrastaa kallista harrastusta - sossu tukee tätä osittain. Meidän muiden harrastukset ovat ilmaisia. Teinillä on skootteri, me muut kuljemme julkisilla. Nyt teini haluaa "lämpimän talvitakin ja kengät". Ok, menemme kauppoja kiertelemään. Talvitakki jonka tyttö halusi ei olekaan kunnon talvitakki, vaan ohut nyt muodissa oleva lyhyt ja kapea tikkitakki kullanvärisillä koristuksilla, se maksaa 100 euroa. Kokemuksesta tiedän, että ensimmäisten todella kylmien päivien tultua rupeaa tyttö valittamaan ettei ole KUNNON talvitakkia.
Kaikista Helsingin keskustan liikkeistä tytölle ei kelvannut kuin se yksi perhanan kittanatakki. Kun en suostunut sitä ostamaan, tyttö nosti nokkansa ja lähti suuttuneena kavereilleen. Joka päivä saan kuulla kitinää ja rasittavaa mouruamista kaikesta siitä mitä pitäisi saada. Hän on ainut elitisti tässä taloudessa. Oikeasti hänellä on paljon sellaista mitä ei meillä eikä muillakaan ole.
Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Hermot alkaa pettää.
Kommentit (91)
Minä olin ton ikäisenä jo kaupan kassalla töissä ja niin oli monet muutkin mun ikäiset. Pistä kersa töihin, niin oppii mistä se raha tulee.
Kaksi vuotta niin sinun ongelma on teinin oma ongelma. Silloinhan teini täyttää 18. Kaksi vuotta menee nopeasti kun tietää että tilanne paranee silloin.
Voi harmitus mikä tilanne. Sääli että tyttö joutuu kärsimään, onko mahdollista sun saada jostain lisätienestiä? Vaikka lähde lauantaina keräilemään pulloja?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:22"]Voi harmitus mikä tilanne. Sääli että tyttö joutuu kärsimään, onko mahdollista sun saada jostain lisätienestiä? Vaikka lähde lauantaina keräilemään pulloja?
[/quote]
Niin tai pistä se tinttaiita niitä pulloja keräilemään!
Teini hommatkoon työpaikan, niin voi itse kustantaa takkinsa yms. muut sinun turhiksi katsomat ostokset.
Mä annoin omille teineilleni vaaterahan ja saivat sillä käydä ostamassa itselleen vaatteet. Jos halusivat kalliimpia kuin mihin antamani rahat riittivät, pistivät loput omista rahoistaan. Jos omat rahat oli tuhlattu, niin se oli sitten voi voi.
Ne nuoremmat lapsethan voisi jakaa mainoksia, jotta teini saa ne molemmat takit. Eikö niin, hei! Ei se niin vaikeeta ole.
Kunnon selkäsauna ja pari luunappia, niin luulis lopettavan pelleilyn. Tai sitten vaan heität pihalle esim. lastenkotiin. Ei tuon ikäisen kuulu käyttäytyä kuin 5-vuotiaan.
Ipana töihin vaikka osariksi puhelinmyyntiin. Sillä tavalla minäkin 16-vuotiaana keräsin vaaterahat
Ei ole elitististä haluta satasen takkia, edullinenhan tuo on normaalituloiselle ihmiselle. Mutta selväähän on, että teini ei halua ymmärtää köyhyyttänne. Onhan se aika kova paikka ulkonäkökeskeiselle teinille joutua kulkemaan tarjoustalokamoissa. Ehdotapa hänelle jotain viikonlopputyötä tai pyydä isää ostamaan tyttärelleen mieleiset talvivaatteet.
Tee hänelle selkeä laskelma paperilla, josta näkyy tulot ja pakolliset menot, jotka on kuukausittain aivan pakko maksaa. Tuon ikäinen ei välttämättä oikein tajua, kuinka paljon on pakollisia maksuja, joiden jälkeen voi keskustella muista mahdollisista menoista. siinä ei riitä vaikka kuinka selittäisit, ettei ole rahaa. Asia pitää tehdä hänelle tajuttavaksi. Ole rauhallinen, vaikka mikä olisi:)
Samaa mieltä muiden kanssa, turhaan annat teinin tinttailla, ton ikäisen on jo pakko ymmärtää ettei se raha kasva puissa. 16-vuotiaalle löytyy varmasti jotain osa-aikatyötä koulun ohella, kustantakoon sitten itse kallimmat tavaransa. Mun 16-v oli tänä kesänä ekaa kesää töissä, ja sanoi, että aivan mahtava tunne kun sai ostaa omilla tienaamillansa rahoilla ihan oman maun mukaan, eikä äidillä ollut mitään sananvaltaa :)
Meillä toimi niin, että äiti maksoi sopivaksi katsomansa takin hinnan... jos halusi kalliimpaa tai useampia takkeja, niitä piti sitten rahoittaa omista tasku- ja lahjarahoista. Toisaalta jos sai sopivan takin halvemmalla, sen ylijäämän sai pitää.
Teinilläsi ei taida oikein olla käsitystä rahasta, mistä sitä tulee ja mitä sillä saa. Nyt on viimeinen tilaisuutesi opettaa ettei teini ole 2 v kuluttua pikavippisuossa.
Valikoiva kuulo käytäntöön. Jos nyt annat periksi niin saat antaa koko elämän. On korkea aika oppia ettei kaikkea voi saada mitä haluaa. Anna sen rauhassa mesuta. Elämä vain on sitä mitä se on. Kerrot että menee kesäksi töihin niin saa säästettyä itelleen rahaa. Tai menee iltasin jakamaan lehtiä.
Tee selväksi ettei hän saa enempää kuin muutakaan sisarukset. Ja pysy päätöksessäsi. Kyllä ymmärtää kun aikuistuu, nyt kokeillaan rajoja ja jos annat periksi niin seruaavan tarpeen tullessa meteli on entistä kovempi.
Voimia ja älä anna periksi.
Ja siis tilannehan on se, että teinillä on kenkiä ja takkeja sun muita vaatteita kaapit pullollaan. Mutta hän haluaa nyt uudet. Ymmärrän että haluaa vaihtelua, mutta..
Ap
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:28"]
Samaa mieltä muiden kanssa, turhaan annat teinin tinttailla, ton ikäisen on jo pakko ymmärtää ettei se raha kasva puissa. 16-vuotiaalle löytyy varmasti jotain osa-aikatyötä koulun ohella, kustantakoon sitten itse kallimmat tavaransa. Mun 16-v oli tänä kesänä ekaa kesää töissä, ja sanoi, että aivan mahtava tunne kun sai ostaa omilla tienaamillansa rahoilla ihan oman maun mukaan, eikä äidillä ollut mitään sananvaltaa :)
[/quote]
Tinttailla :D Taidat olla pohjanmaalta?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:29"]
Nyt on viimeinen tilaisuutesi opettaa ettei teini ole 2 v kuluttua pikavippisuossa.
[/quote]
Tuo on kyllä se todennäköisin tulevaisuuden skenario.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:28"]
[/quote]
Tinttailla :D Taidat olla pohjanmaalta?
[/quote]
Minä ymmärsin, että teini iskee äitiään kirjaimellisesti päin kuonoa. :D Tintata= iskeä/huitaista päin naamaa, kirjaimellisesti.
tse en saanut teininä paljon uusia vaatteita, kun vanhemmilla ei ollut rahaa. Menin sitten 9.luokan jälkeen puhelinmyyjäksi ja tein töitä 2-3 iltana viikossa. Sain palkkaa 300-600 e kuussa ja sillä sain sitten ostella itselleni kaikkea kivaa ja maksoin myös puhelinlaskuni siitä sitten itse.