Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinityttö haluaa nylkeä minut rahallisesti :(

Vierailija
03.10.2014 |

Olen toimeentulotuella elävä yliopisto-opiskelija ja kolmen pienen lapsen yh-äiti. Vanhin lapseni on jo 16-vuotias. Elämä on päivästä toiseen murjotuksen sietämistä ja tiuskimisen kuuntelemista. Olin pitkään työelämässä kunnes tilanne muuttui. Silloin tietysti oli varaa ostella enemmän mitä halusi. Nyt ei ole.

Teini ei sitä kertakaikkiaan ymmärrä.  Me muut kuljemme kirppisvaatteissa, jotka siis aivan siistejä, ja joskus pengon alesta löytöjä. Teinille ei kelpaa kirppisvaatteet. Hän on ainoa, joka harrastaa kallista harrastusta - sossu tukee tätä osittain. Meidän muiden harrastukset ovat ilmaisia. Teinillä on skootteri, me muut kuljemme julkisilla. Nyt teini haluaa "lämpimän talvitakin ja kengät". Ok, menemme kauppoja kiertelemään. Talvitakki jonka tyttö halusi ei olekaan kunnon talvitakki, vaan ohut nyt muodissa oleva lyhyt ja kapea tikkitakki kullanvärisillä koristuksilla, se maksaa 100 euroa. Kokemuksesta tiedän, että ensimmäisten todella kylmien päivien tultua rupeaa tyttö valittamaan ettei ole KUNNON talvitakkia.

Kaikista Helsingin keskustan liikkeistä tytölle ei kelvannut kuin se yksi perhanan kittanatakki. Kun en suostunut sitä ostamaan, tyttö nosti nokkansa ja lähti suuttuneena kavereilleen. Joka päivä saan kuulla kitinää ja rasittavaa mouruamista kaikesta siitä mitä pitäisi saada. Hän on ainut elitisti tässä taloudessa. Oikeasti hänellä on paljon sellaista mitä ei meillä eikä muillakaan ole.

Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Hermot alkaa pettää.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:31"]

Ja siis tilannehan on se, että teinillä on kenkiä ja takkeja sun muita vaatteita kaapit pullollaan. Mutta hän haluaa nyt uudet. Ymmärrän että haluaa vaihtelua, mutta..

Ap

[/quote]

AP on ilmeisesti aika kiltti ihminen, joka pyrkii aina olemaan mieliksi kaikille ja joka haluaa että kaikilla on aina kivaa. Sinun on äitinä nyt vain siedettävä se teinisi murjotus ja mielenosoitus. Ilmeisesti tyttö on huomannut sen purevan ja siksi sitä käyttää. Hän tekee sitä todennäköisesti tulevalle puolisolleenkin...

Vierailija
62/91 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän menee ohi aiheen, mutta... Miten meno on kääntynyt näin, että lapsilla on vaikeaa ja kaikkea pitää saaha. Kovat on paineet olla muodikas ja uudet vaatteet ja elektroniikka jne. Samalla vanhemmat kituuttaa ja tulot pienet. Eli tärkein on lapsien saada elää rikkaasti, vaikka vanhemmilla ei rahaa olekaan. Lapsien mieltymys hallitsee kulutusta, WTF?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:53"]

No tota. Tällä "kärsivällä" köyhällä teinillä on ap:n mukaan oma skootteri ja kaappi täynnä erilaisia kenkiä ja vaatteita. Ei kuulosta kovin rankalta. 

En itse ollut köyhästä perheestä, mutta vanhempani eivät myöskään ostelleet minulle solkenaan asioita, vaikka kuinka vinguin. Minulla ei ollut kaapillista vaatteita tai skootteria. En koe kärsineeni tästä.

[/quote]

Ja oletko elänyt tällä ajalla teininä, oliko sinulla ehjä perhe jne?

Heti, kun köyhän yh-perheen lapsi tulee teini-ikäiseksi siitä tulee yleinen yhteiskunnan syntipukki, jonka päälle saa kaataa niin paljon jätettä kuin haluaa. Sympatiaa riittää kyllä yh-perheiden pikkulapsille, mutta teineille ei enää.

Miettikää edes hetki millaiset mahdollisuudet köyhän yh-perheen lapsella on verrattuna normaalituloisiin, millaisessa stressissä ne elää (varsinkin vanhimmat lapset).

Miettikää miksi esim. ap. kokee, että tämän tulee antaa periksi tyttärelleen (vihje, omatunto kolkuttaa).

Vierailija
64/91 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mun on pakko linkata yhden tytön uudehko takki tänne! 

http://www.tori.fi/pirkanmaa/Zaran_toppatakki__pieni_M_14282854.htm?ca=7&w=111

toivottavasti löydätte sopivan talvitakin tytölle, ja lompakolle! <3

Vierailija
65/91 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viekää kirppikselle teinin turhat vaatteet myyntiin ja teini ostaa niistä saaduilla rahoilla uuden takin.

Vierailija
66/91 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:28"]

Samaa mieltä muiden kanssa, turhaan annat teinin tinttailla, ton ikäisen on jo pakko ymmärtää ettei se raha kasva puissa. 16-vuotiaalle löytyy varmasti jotain osa-aikatyötä koulun ohella, kustantakoon sitten itse kallimmat tavaransa.   Mun 16-v oli tänä kesänä ekaa kesää töissä, ja sanoi, että aivan mahtava tunne kun sai ostaa omilla tienaamillansa rahoilla ihan oman maun mukaan, eikä äidillä ollut mitään sananvaltaa :)

[/quote]

Tinttailla :D Taidat olla pohjanmaalta?
[/quote]

Tuli oma lapsuus mieleen kun puhutaan tinttailusta tai tinttaliisasta

Vierailija
67/91 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö saa 150 e elatustukea ja 150 e lapsilisää eli n. 300 euroa kuussa saatte teinistä. Eikö? Osa menee ruokaan, osa kirjoihin ja loput vaatteisiin. Periaatteessa sinun osasi olisi myös 150, joka varmaan menee käytännössä asumiseen. 

Tekisin siis niin, että aannattytön opetella rahan käyttämistä. Lasket tuosta pois suunnilleen sen mitä hän syö. Itse maksaa tuosta bensat mopoon ja puhelinlaskunsa. Voi valita käyttääkö ne loput vaatteisiin, karkkiin vai mihin. Jos käyttää kaiken ennen kuun loppua, se on voi voi eikä saa sitä takkia ennen seuraavaa kuuta. Näin opetat tytälle rahankäyttöä. 

Laaket mitä teillä menee ruokaan suunnilleen tytöllä ja ota se pois tuosta 300:sta. Eli varmaan joku 200 e kuukaisiraha jää siitä yli. Siitä pois puhelinlasku ja loput voit jaksaa vaikka viikoille. Säästää siitä sitten itse vaatteisiin ja muihin.

Vierailija
68/91 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:00"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:53"]

No tota. Tällä "kärsivällä" köyhällä teinillä on ap:n mukaan oma skootteri ja kaappi täynnä erilaisia kenkiä ja vaatteita. Ei kuulosta kovin rankalta. 

En itse ollut köyhästä perheestä, mutta vanhempani eivät myöskään ostelleet minulle solkenaan asioita, vaikka kuinka vinguin. Minulla ei ollut kaapillista vaatteita tai skootteria. En koe kärsineeni tästä.

[/quote]

Ja oletko elänyt tällä ajalla teininä, oliko sinulla ehjä perhe jne?

Heti, kun köyhän yh-perheen lapsi tulee teini-ikäiseksi siitä tulee yleinen yhteiskunnan syntipukki, jonka päälle saa kaataa niin paljon jätettä kuin haluaa. Sympatiaa riittää kyllä yh-perheiden pikkulapsille, mutta teineille ei enää.

Miettikää edes hetki millaiset mahdollisuudet köyhän yh-perheen lapsella on verrattuna normaalituloisiin, millaisessa stressissä ne elää (varsinkin vanhimmat lapset).

Miettikää miksi esim. ap. kokee, että tämän tulee antaa periksi tyttärelleen (vihje, omatunto kolkuttaa).

[/quote]

Äitini oli totaali-yh, joten kyllä. Hän oli koulutettu ja hyvin palkatussa ammatissa, joten mitään puutetta en varsinaisesti kokenut. En kyllä myöskään saanut ylettömästi vaatteita, skoottereita tai muutakaan tavaraa. Tämä pätee tosin myös ystäviini, jotka kasvoivat ns. perinteisissä ydinperheissä. Omia mahdollisuuksiani mihinkään äitini yksinhuoltajastatus ei heikentänyt. Uskon, että tilanne on köyhien yksinhuoltajien kohdalla toinen, mutta samat taloudelliset rajoitteet pätevät myös köyhiin kahden vanhemman perheisiin.

En ollut missään vaiheessa mikään "yhteiskunnan syntipukki", en kokenut asiasta ahdistusta, koska se oli ainoa todellisuus, jonka minä tunsin. Olin teini kymmenisen vuotta sitten. En tiedä kuinka paljon ajat ovat tällä välin raaistuneet. Tosin olettaisin, että olisi ollut paljon rankempaa olla yksinhuoltajaperheen lapsi silloin, kun se oli oikeasti yhteiskunnassa sekä harvinaisempaa että todellisen moraaliseen kauhistelun aihe kuin mitä se on nyt tai oli silloin kymmenen vuotta sitten. Yksinhuoltaja ei kuitenkaan enää ole mikään hirvittävä poikkeusyksilö tähän maailmanaikaan.

Ai niin, periksi antaminen teineille oman huonon omatunnon takia on mielestäni todella huono kasvatusmetodi. Ihan riippumatta siitä, mistä se huono omatunto johtuu.

Vierailija
69/91 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä istuttaisin lapseni keittiön pöydän ääreen juttelemaan. Katsoisin silmiin ja kertoisin rauhallisesti faktat. Minulla ei ole varaa ostella sinulle aina mitä sinä haluat. Kertoisin miten maailman muut ihmiset elävät ja että me voimme olla tyytyväisiä, vaikkei mammonaa ole paljon. Kysyisin teiniltä: "Minusta tuntuu, että sinulla on jokin muu ongelma, jota purat tällä tavoin ulkoiseen puoleen. Varaan sinulle ajan nuorisokeskukseen ja siellä asia varmasti selviää ja saat itsellesi apua. Muuten täällä kotona kaikki elävät suu säkkiä myöten, niin sinäkin." Tämän jälkeen antaisin teinille kotitöitä lisää. Pitäisin myös entistä parempaa huolta teinin koulutehtävien teosta ja painottaisin koulun merkitystä tulevaan elämään. Toteaisin, että aikanaan koulunsa käyneellä on sitten mahdollisuus ostellakin enemmän, jos osaa elää harkiten.

Vierailija
70/91 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:25"]

Minä istuttaisin lapseni keittiön pöydän ääreen juttelemaan. Katsoisin silmiin ja kertoisin rauhallisesti faktat. Minulla ei ole varaa ostella sinulle aina mitä sinä haluat. Kertoisin miten maailman muut ihmiset elävät ja että me voimme olla tyytyväisiä, vaikkei mammonaa ole paljon. Kysyisin teiniltä: "Minusta tuntuu, että sinulla on jokin muu ongelma, jota purat tällä tavoin ulkoiseen puoleen. Varaan sinulle ajan nuorisokeskukseen ja siellä asia varmasti selviää ja saat itsellesi apua. Muuten täällä kotona kaikki elävät suu säkkiä myöten, niin sinäkin." Tämän jälkeen antaisin teinille kotitöitä lisää. Pitäisin myös entistä parempaa huolta teinin koulutehtävien teosta ja painottaisin koulun merkitystä tulevaan elämään. Toteaisin, että aikanaan koulunsa käyneellä on sitten mahdollisuus ostellakin enemmän, jos osaa elää harkiten.

[/quote]

Oikein hyvä, eli teinille, joka suurella todennäköisyydellä on erittäin stressaantunut äitinsä tukena toimisesta, vanhempiensa avioerosta, nuorempien sisarusten voinnista, perheensä köyhydeestä, aiheutetaan lisää stressiä, ja haetaan tämän mielenterveydestä vikoja, lisätään kotitöitä.

Ja joku vielä väittää ettei näitä tuollaisia teinejä käytetä noiden perheiden syntipukkeina yhteiskunnan, muiden ihmisten ja sen perheen jäsenien toimesta.

Vierailija
71/91 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Muuten hyvä neuvo, mutta mitä helvettiä tuo kohta jonka paksunsin! AP:nhan sen teinin kanssa ongelmista tulisi jutella, ei törkätä heti joidenkin toisten vastuulle. Luuletko että teinit saa terapiaa noin vain? Kyllä siinä kohtaa pitää olla ihan oikeita ongelmia, ei mikään liian kalliiden takkien ostamiskitinä riitä.

Vierailija
72/91 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:30"]

[/quote]

Oikein hyvä, eli teinille, joka suurella todennäköisyydellä on erittäin stressaantunut äitinsä tukena toimisesta, vanhempiensa avioerosta, nuorempien sisarusten voinnista, perheensä köyhydeestä, aiheutetaan lisää stressiä, ja haetaan tämän mielenterveydestä vikoja, lisätään kotitöitä.

Ja joku vielä väittää ettei näitä tuollaisia teinejä käytetä noiden perheiden syntipukkeina yhteiskunnan, muiden ihmisten ja sen perheen jäsenien toimesta.

[/quote]

Sisartensa voinnista ja perheensä köyhyydestä syvästi ahdistunut kultasydäminen teini vaatii itselleen kiukuttelemalla tarpeetonta kallista muotitakkia? Right on.

Vierailija
73/91 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:32"]

[/quote]

[/quote]

Sisartensa voinnista ja perheensä köyhyydestä syvästi ahdistunut kultasydäminen teini vaatii itselleen kiukuttelemalla tarpeetonta kallista muotitakkia? Right on.

[/quote]

Niinpä niin, eli koska tämä haluaa tuntea edes kuuluvansa viiteryhmäänsä, niin kyseessä on kusiperseteini, vielä köyhästä yh-perheestä, joten itsekäs kusiperse kyseessä. Tuollaisten lasten pitäisi jo itsekin ymmärtää uhrautua enemmän, kusiperseitä kun ovat.

Miettikää miksi ajattelette tuosta tytöstä tuollaista, menkää itseenne ihan oikeasti.

Ja syy siihen miksi, ap. kaltaiset äidit ja isät antavat kaiken periksi teineilleen on yleensä aina huonossa omatunnossa; he tietävät millaisen taakan ovat kasanneet noiden lasten harteille ja yrittävät ns. anekaupalla lievittää omatuntoaan.

Vierailija
74/91 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niinpä niin, eli koska tämä haluaa tuntea edes kuuluvansa viiteryhmäänsä, niin kyseessä on kusiperseteini, vielä köyhästä yh-perheestä, joten itsekäs kusiperse kyseessä. Tuollaisten lasten pitäisi jo itsekin ymmärtää uhrautua enemmän, kusiperseitä kun ovat.

Miettikää miksi ajattelette tuosta tytöstä tuollaista, menkää itseenne ihan oikeasti.

Ja syy siihen miksi, ap. kaltaiset äidit ja isät antavat kaiken periksi teineilleen on yleensä aina huonossa omatunnossa; he tietävät millaisen taakan ovat kasanneet noiden lasten harteille ja yrittävät ns. anekaupalla lievittää omatuntoaan.

[/quote]

Mitä mahtavinta filosofista pohdintaa! Ai että.

Vierailija
75/91 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En minä väittänyt teinin olevan ikävä siksi, että tämä on yksinhuoltajaperheestä. Teini on vain teini. Teinit vaativat usein asioita ja on aikuisen tehtävä laittaa rajat. Jos perheellä ei ole varaa teinin vaatimiin asioihin, niitä ei hankita tai vaihtoehtoisesti teini menee esimerkiksi jakamaan mainoksia ja hankkii ne itse. Simple. En näe, että teini "uhrautuisi", jos hän ei saa juuri sitä tiettyä muotivaatetta. Ajattelisin tästä teinistä aivan samoin, vaikka hänellä olisi kahden vanhemman perhe, jolla sattuisi olemaan taloudellisesti tiukkaa.

Ja edelleen, huonon omatunnon lievittäminen antamalla teineille periksi ei ole mitenkään erinomaista kasvatusta. Ei yksinhuoltaja- eikä ydinperheissä.

Vierailija
76/91 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:43"]

Mitä mahtavinta filosofista pohdintaa! Ai että.

[/quote]

Joo, onneksi oma kommenttisi on niin paljon parempi, kumosit ihan täysin kaikki lainaamasi viestin väittämät loistavalla yhden lauseen argumentilla, not.

Vierailija
77/91 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:44"]

En minä väittänyt teinin olevan ikävä siksi, että tämä on yksinhuoltajaperheestä. Teini on vain teini. Teinit vaativat usein asioita ja on aikuisen tehtävä laittaa rajat. Jos perheellä ei ole varaa teinin vaatimiin asioihin, niitä ei hankita tai vaihtoehtoisesti teini menee esimerkiksi jakamaan mainoksia ja hankkii ne itse. Simple. En näe, että teini "uhrautuisi", jos hän ei saa juuri sitä tiettyä muotivaatetta. Ajattelisin tästä teinistä aivan samoin, vaikka hänellä olisi kahden vanhemman perhe, jolla sattuisi olemaan taloudellisesti tiukkaa.

Ja edelleen, huonon omatunnon lievittäminen antamalla teineille periksi ei ole mitenkään erinomaista kasvatusta. Ei yksinhuoltaja- eikä ydinperheissä.

[/quote]

Muuten vain pilkkasit tyttöä "kultasydämiseksi teiniksi, joka on ahdistunut perheensä köyhyydestä", ihan kuin sen tytön halu johonkin takkiin tarkoittaisi tämän olevan pinnallinen kusipää, joka ei välitä perheestään.

Vierailija
78/91 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:46"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:42"]

Eikö teidän perheessä ole yhtään aikuista ihmistä?

[/quote]

Mitä mahdat tarkoittaa? Ap

[/quote]

No sitä, että aikuiset ihmiset eli vanhemmat hoitavat perheen talouden ja näin ollen päättävät, mitä rahoilla ostetaan. Jos vanhemman mielestä 100 euron takki on liian kallis teinille, niin silloin sitä ei osteta. Ei minun mielestäni lasten kanssa neuvotella siitä, että ostetaanko heille kalliita vaatteita etenkin tilanteessa, jossa muut kulkee kirpparikamppeissa ja rahaa ei oikeasti ole tuhlattavaksi. Sinä siis päätät sen, että mihin rahat käytetään, eikä 16-vuotias teini. Jos teinille tulee siitä paha mieli, niin ei elämässä aina voi saada kaikkea, mitä haluaa ja se on hyvä tajuta jo tuossa vaiheessa.

Vierailija
79/91 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:49"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:44"]

[/quote]

Muuten vain pilkkasit tyttöä "kultasydämiseksi teiniksi, joka on ahdistunut perheensä köyhyydestä", ihan kuin sen tytön halu johonkin takkiin tarkoittaisi tämän olevan pinnallinen kusipää, joka ei välitä perheestään.

[/quote]

Ymmärrän ironian olevan vaikea laji, etenkin internetissä. Mutta se oli sitä sarkasmia. Yritin lähinnä tuoda esille sitä, että teinin turhien tavaroiden mankuminen on vain teinin turhien tavaroiden mankumista. Taustalla ei välttämättä ole mitään suurta yksinhuoltajaperheessä kasvamisen luomaa traumaa, jonka takia sitä mankumista pitää ymmärtää tai sille pitää antaa periksi yhtään sen enempää kuin muidenkaan teinien kohdalla. Saati antaa sille periksi.

Ja jos johonkin ei ole varaa, sitä ei osteta. Vaikka olisi kuinka huono omatunto muista asioista.

Terveisin, Se yh-perheessä kasvanut

Vierailija
80/91 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on aikamoista kuittailua komentelevalle teinille, että väittää sillä olevan omassa päässä vikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän