Lastensuojelun sossuja paikalla?
Onko kaikki tälläkin palstalla kirjoitettu oikeasti ihan totta? Eikö äiti ihminen saa lukea iltaisin raamattua lasten mentyä nukkumaan? Missä vaiheessa kristinuskosta tuli iso paha asia, jota ei lapsiperheessä sallita?
Eikö äiti-ihminen saa lukea aikuisille suunnattua kirjallisuutta? Saako äiti-ihminen kuunnella lapsen nukkuessa lempi artistejaan/bändejä? Tietenkin toisessa huoneessa ja hiljaa. Saako äiti-ihmisellä olla musiikkimakunaan esim. punkkia, heviä, tms? Vai millaiset genget ovat sallittuja sossujen mielestä?
Saako äiti-ihminen värjätä hiuksiaan, tai tehdä välillä omia juttuja kun lapsi/lapset on isänsä kanssa? Onko se täysin tuomittavaa, jos lapsi on hoidossa esim. isovanhemmilla, ja vanhemmat käyvät muutamalla vaikkapa baarissa, ei krapulaan asti siis.
Kun naisesta tulee äiti, saako hän käyttää enää korkokenkiä, pillifarkkuja, tms. "siistejä" vaatteita? Vai onko tuulipuku ja sotkuinen tukka ainut hyvän äidin merkki.
Meikatakkaan ei varmaan saa vaunuilemaan lähtiessä, kun sekin meikkaus aika on lapselta pois. Vaikka lapsi nukkuisi, tai viihtyisi lattialla äidin valvoman silmän alla, jos esim. konttaavasta vauvasta puhutaan.
Onko se aivan saatanasta, jos äiti polttaa toisinaan tupakkaa? (Ei tietenkään lapsen kanssa samassa tilassa, ts sisätiloissa)
Kärjistetysti: Saako äiti-ihminen olla enää omaitsensä lainkaan? Onko persoonan muututtava tyystin? Onko kaikkien äitien oltava lähes samasta muotista veistettyjä?
Onko ainut käypänen asuste ulos joku trikoopipo, verkkarit/tuulipuvun housut ja takki, tukka sotkussa ja ei meikkiä?
Useimmista noista kohdista olen kuullut sossujen äideille huomauttavan. Minulla itselläni ei ole lapsia, mutta lähipiirissä kyllä paljonkin. Onko meno tosiaan mennyt näin mielivaltaiseksi? Tälläistä meininkiä Suomen lisäksi on luultavasti ainoastaan Pohjois-koreassa!! Enkä enää todellakaan ihmettele, miksi sossuilla on sellainen maine täällä Suomessa kuin on.
Jos vuorovaikutussuhde on lapsiin kunnossa, lapsilla kaapit täynnä ruokaa ja juomaa, leluja, kaikinpuolin hyvä elämä ja rakastavat vanhemmat tai vanhempi, mikä on ongelma?
Olen puhunut. Kiitos :)
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:48"]
just...
t. ls-sos.tt
[/quote]
Näinkö asia on?
Mitenhän sitten fitness-kisoihin tähtäävien lapset? Tehdäänköhän heistä järestään ilmoitukset? Tottakai se lapsi NÄKEE, mitä äiti syö ja miten elää, kun käy kuntosalilla ja vetää protskuja, välttää hiilareita, ei syö normi makaroonilootia tai nakkikastikkeita..
eipä paljon sossui tässä näy :D oiskyl ollu iha mielenkiintosta lukee vastauksia
Niin, en minäkään mitenkään pahalla tätä halunnut kysyä, kiinnostaa vaan todella, miksi näin on ja onko se oikein :) Erilaisia näkemyksiä tästä asiasta, niin ehkä itsekkin ymmärrän miksi tuollaisista asioista kehdataan huomautella.
Voi jeesus teitä näen sossujen kans. Kyllä ne on ne teidän ystävä äidit jotka niitä lasu ilmoituksia tehtailee. Lasu käy vaan tarkistamassa jos on joku tosi vakava tapaus kyseessä. Sen sijaan että syytätte sossuja ni syyttäkää niitä teiän hysteerikkokavereotanne
14 on ihan bimbo!
Mainitsevasi syyt ei ole syy lastensuojeluilmoitukseen vaikka ne läksyt olisikin tekemättä tai muut lapsen kommentit. Lapset nyt puhuu kaikennäköistä ja ihan jopa vanhenmatkin lapset eli jo 10 vuotiaat.
Kouluissa on läksyparkki ja sinne jäädään jos läksyt tekemättä ja ei kukaan jätä niitä aina tekemättä. Ihme paskaa sä puhut,
vittu mitä paskaa ap. eiköhän ne sossut ole muista syistä sinusta kiinnostuneita kuin pukeutumis- ja musiikkimakusi takia.
sanoo tatuoitu hevi-äiti
Yläpeukkujen oudoista määristä päätellen täällä on taas vain sossun "asiakkaat" peukuttamassa...me muut olemme töissä tai lastemme kanssa! :D
Minusta ei olla kiinnostuneita edelleenkään, sillä olen lapseton. Ja noita tollaisia tarinoita olen kyllä kuullut, mistä aloitusviestissä mainostin. :)
Usein näitä juttuja somessakin kuulee. Monet sitten sanovat, että "lastensuojelun uhri" värittäisi kertomuksiaa. Todella toivonkin, että näin olisi. Että sossuilla olisi IHAN OIKEA aihe puuttua. Mutta nää kaikki kuntosalijutut jne.. Välillä toi toiminta kuulostaa vaan aika kummalliselta.
Eikö sossujen toimintaa joidenkin mielestä täällä saisi ollenkaan kyseenalaistaa? Kyllä asioista pitäis voida puhua, mm. sossujen tekemistä virheistä ja ylilyönneistä lastensuojelussa. Vai eivätkö he muka joidenkin mielestä sitten koskaan tee virheitä?
Toki näitäkin löytyy, jotka haukkuvat sossut lyttyyn, vaikka lastensuojelu samassa perheessä on aivan paikallaan.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:05"]
Minusta ei olla kiinnostuneita edelleenkään, sillä olen lapseton. Ja noita tollaisia tarinoita olen kyllä kuullut, mistä aloitusviestissä mainostin. :)
Usein näitä juttuja somessakin kuulee. Monet sitten sanovat, että "lastensuojelun uhri" värittäisi kertomuksiaa. Todella toivonkin, että näin olisi. Että sossuilla olisi IHAN OIKEA aihe puuttua. Mutta nää kaikki kuntosalijutut jne.. Välillä toi toiminta kuulostaa vaan aika kummalliselta.
[/quote]
Oletko vähän yksinkertainen, ap? Eivät sossut valitse sattumanvaraisesti perheitä joihin "iskevät" vaan menevät tarkastuskäynnille ILMOITUKSEN perusteella. He eivät valitse mihin menevät. Vai haluaisitko, että he eivät tekisi tarkastuksia ilmoitusten perusteella?
Kuinka moni lapsiaan kaltoin kohteleva on sanonut että "Tämä oli minun syyni, kun en voinut huolehtia lapsistani?" En ole koskaan kuullut yhtäkään. Vankilatkin ovat täynnä syyttömiä uhreja.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:09"]
[/quote]
Oletko vähän yksinkertainen, ap? Eivät sossut valitse sattumanvaraisesti perheitä joihin "iskevät" vaan menevät tarkastuskäynnille ILMOITUKSEN perusteella. He eivät valitse mihin menevät. Vai haluaisitko, että he eivät tekisi tarkastuksia ilmoitusten perusteella?
Kuinka moni lapsiaan kaltoin kohteleva on sanonut että "Tämä oli minun syyni, kun en voinut huolehtia lapsistani?" En ole koskaan kuullut yhtäkään. Vankilatkin ovat täynnä syyttömiä uhreja.
[/quote]
Pointti taisi nyt mennä ohi. Toki jos ilmoituksen tekee, sossujen on käytävä, onhan se heidän työtään. Mutta se, mihin kiinnittää käynnillä huomiota, ja muodostaa käsityksiä aloitusviestissä kirjoittamistani asioista, on minusta vaan hieman outoa. Ja sen takia sitten alkaa toimenpiteisiin, vaikkei todellista tarvetta olisi. Se vaan on melko väärin.
joo onhan toi touhu aika mielivaltasta täällä suomessa nykysin. onhan näitä juttuja kuultu ja nähty.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:09"]
[/quote]
[/quote]
Pointti taisi nyt mennä ohi. Toki jos ilmoituksen tekee, sossujen on käytävä, onhan se heidän työtään. Mutta se, mihin kiinnittää käynnillä huomiota, ja muodostaa käsityksiä aloitusviestissä kirjoittamistani asioista, on minusta vaan hieman outoa. Ja sen takia sitten alkaa toimenpiteisiin, vaikkei todellista tarvetta olisi. Se vaan on melko väärin.
[/quote]
Jaa. Mitäs asioita sitten pitäisi huomioida, jos ei niitä mitä ympärillään näkee? En ymmärtänyt juttusi takoitusta yhtään.
Jos sossut käyvät uravanhempien kodissa, he varmaankin laittavat tyyliin "vanhemmilla hyvin siistit ja kalliit vaatteet, samoin lapsella, asunto todella siisti, lasten tavaroita ei missään, ruuaksi pelkkää salaattia, lapselle ei puhuta." Minusta nuo kaikki ovat ihan tärkeitä huomioita. Tai esimerkiksi "Perheellä ei rahaa ruokaan, lapset aliravittuja, äiti värjää hiuksiaan ja ottaa jatkuvasti uusia tatuointeja" on minusta aika oleellinen huomio. Samoin vaikkapa se, ettei ruokaa kypsennetä kunnolla (joku mainitsi siitä makaronilaatikosta).
No mitenkä se lapselta edelleenkään on pois, jos vanhemmilla siistit ja kalliit vaatteet? Tai jos äiti värjää hiuksensa, tai ottaa tatuointeja, mitenhän sekin lapselta voi olla pois. -.-
Se taas on paha jos lapsille ei puhuta, tai jos lapselle syötetään pelkkää salaattia.
Minusta lasten vanhempien ulkonäköön ei tulisi puuttua. Se ei tee sinusta huonoa äitiä tai isää millään muotoa, jos omistat tatuointeja tai lävistyksiä, tai jos kuljet muussakin kun tuulipuvussa.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:42"]
Nythän on niin, että lastensuojeluilmoitus tehdään yleensä siksi, että LAPSI NÄYTTÄÄ OIREILEVAN. Ts. lapsen käyttäytymisestä näkee, että jotain on huonosti. Kodista, siellä olevasta tavarasta tai sotkusta ja vanhempien käytöksestä yritetään sitten lähteä selvittämään, että mitä se voisi olla. Niinpä normaalisti on ihan ok että äiti lukee Raamattua, mutta jos lapset koulussa käyttäytyvät oudostija väittävät, ettei läksyjä kannata tehdä kun maailma kuitenkin kohta loppuu, niin voi olla, että äidin Raamatun luku näyttäytyy vähän toisessa valossa. Tai jos 20-kiloinen 8-vuotias kieltäytyy syömästä koulussa ettei vaan lihoisi tai vaihtoehtoisesti syö itsensä tajuttomaksi joka maanantai, äidin kuntoiluharrastuskin saattaa saada vähän uusia sävyjä.
Ne lastiksen sossut tulevat teille tilanteessa, jossa joku on jo nähnyt lapsen käyttäytyvän oudosti. Siksi, kyse ei tässä vaiheessa enää ole pelkästä raamatunluvusta eikä lempibändin kuuntelemisesta tai ulkonäöstä huolehtimisesta. Niitä ei saa erottaa siitä kokonaisuudesta, jossa lapsella näyttää olevan jotain huonosti.
[/quote]
Niin nuo tuo on sitten eriasia, jos vetää kaiken överiksi, niinkun tuo raamatun lukeminen. Mutta lestadiolaisillehan tuollasta taidetaan juurikin opettaa, että maanpäältä päästään lopulta paratiisiin, taivaaseen. He saavat kuitenkin olla rauhassa.
Monilla etnisillä ryhmilläkin tuntuu olevan erivapauksia. Usein on tullut nähtyä romaneja, jotka ajelevat silleen, että lapsilla tai aikuisilla ei ole turvavöitä. Poltetaan autossa. Minulle jopa kerran yksi romani sanoi, että on OK JOS LAPSI POLTTAA TUPAKKAA!!!!? Tätä en voi kyllä mitenkään ymmärtää, lähinnä sairasta. Mutta silti ilmeisesti sossut ei tollaiseen puutu, vaikka nämä asiat varmaan ovat monien tiedossa.
Mutta siis niin. Jos vetää överiksi ja iskostaa omia periaatteitaan lapseenkin, tietysti se on eriasia kun normaali "harrastaminen". Mutta jos äiti on kovinkin ylipainoinen, ja todella haluaa laihtua, käy kuntosalilla ja syö tyyliin kanasalaattia päivästä toiseen, MUTTA tarjoaa lapselle kuitenkin kunnon eväkset ja sanoo, että äiti haluaa vain laihtua. Jos lapsi ottaa mallia, kenen on vastuu? No äidin varmaankin tietysti, mutta mielestäni kaikkien tulisi omata terveelliset elämäntavat ja äidin laihtua sairaanloisen ylipainoisesta ihan normaaliksi. Mutta se miten sen lapselle selittää terveesti, onkin hankalampaa.