Teenjuojat vs. kahvinjuojat
Kommentit (210)
Juon vihreää teetä. Olen ennen ollut kahvisieppo, mutta enää ei maha kestä ja kaiken lisäksi kahvi vie multa unet.
Juon usein myös noita yrtti"tee"juomia: kamomilla, lakritsa, minttu tai piparminttu, inkivääri-sitruuna.
Surautan kotioloissa/työssä espresson monta kertaa päivässä. Kylässä voin juoda mitä on tarjolla (yleensä suodatinkahvia) ja kahvilassa otan cappuccinon tai laten. Talvellä juon iltaisin teetä, koska se lämmittää ja rauhoittaa mukavasti. Teen juon englantilaisittain eli vahvaa mustaa teetä maidon kera.
Kahvi- ja teehifistelijöissä on paljon samaa. Yleensä urbaaneja, koulutettuja, vihreitä, hipstereitä. Teehifistelijöillä usein lisäksi terveyshifistelytaipumuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan oppinut pitämään kahvista. Juon siis teetä ja nykyisin pelkästään vihreää teetä. Ehdottomasti arasta on maustamaton gunpowder - teelehdistä haudutettuna. Maistuu juurikin sille tallin seinästä raaputetulle karstalle, jota eräs aiempi kommentoija kuvaili - ja maistuu itselleni myös kitkeränä versiona :o))).
Muutenkin maustamattomat vihreät teet päihittävät mennen tullen maustetut. Norqvistin mustikkamuffinssisössöt yms. esanssilitkut ovat kaikkein karmeimpia. Niihin en koske pitkällä tikullakaan.
Jauhettu kahvi tuoksuu mielestäni "kuivana" paketissa ok:lta, mutta keitettynä tulee päänsärky jo hajun ajatuksestakin. En ymmärrä miten joku voi pitää siitä. Ja totta tuo, että kahvin juojien hengitys haisee usein todella pahalta (jos lisäksi tupakoivat, niin ei kykene olemaan lähellä ollenkaan).
Makuasioitahan nämä.
Totta ja teen juotua tuntuu että leijailee ihmeellisessä euforiassa puoli päivää ja aluksi tulee tärinät ja kovat hikoilut. Usein tulee rampattua vessassa ja pissailtua paljon, mutta sitten olotilat tasaantuu ja ihmeelliset ajatukset valtaavat pääkopan ja työ sujuu kuin leikiten ihme leijailevassa ajatusmaailmassa. Tuntuu että voi puhua samaan aikaan ihan mielettömästi ja kädet elää omaa elämäänsä työelämässä, kun pää leijailee omissa harhoissaan.
Vihreätee on jumalten juoma!
Toki kahvissa on myös hyvät puolensa ja molemmat muistuttaa toisia.
Minulla menee teehen ja kahviin päivässä rahaa helposti useita kymppejä. Siksi ostan tukkupakkauksina.
Nyt taitaa olla kupissa muutakin yrttiä kuin camellia sinensistä!
Kahvia juovat ovat paljon joustavampia kyläillessä. Jos kahvia ei ole juovat teetä. Teetä lipittävät eivät vastaavassa tilanteessa juo kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Kahvia juovat ovat paljon joustavampia kyläillessä. Jos kahvia ei ole juovat teetä. Teetä lipittävät eivät vastaavassa tilanteessa juo kahvia.
Touché! En pysty juomaan kahvia. Ei kerta kaikkiaan pysty. Oksettaa ajatuskin.
Mietityttää kyllä, että vielä 2010-luvulla Suomessa tuntuu olevan välillä niin vaikeaa keittää pannullinen vettä ja laittaa pari teepussia kahvipöytään. Voin jopa itse kuljettaa omat teepussit mukana, mutta ettei tarvitsisi erikseen pyytää keittämään vettä....
Ja huoltoasemilla, ravintoloissa tms. usein sama juttu vihreän teen suhteen. Mustaa teetä löytyy kyllä ja juuri noita kaiken maailman mansikka/vanilja/kuppikakku/suklaatoffee -hirvitysteelitkuja, mutta vihreää teetä - varsinkin maustamatonta - saa hyvin harvoin. Keski-Euroopassa ollaan huomattavasti valistuneempia tässäkin asiassa.
Kaikki teenjuojamiehet on ihan onnettomia vässyköitä! En ole koskaan tavannut kunnon jätkää joka teetä litkisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan oppinut pitämään kahvista. Juon siis teetä ja nykyisin pelkästään vihreää teetä. Ehdottomasti arasta on maustamaton gunpowder - teelehdistä haudutettuna. Maistuu juurikin sille tallin seinästä raaputetulle karstalle, jota eräs aiempi kommentoija kuvaili - ja maistuu itselleni myös kitkeränä versiona :o))).
Muutenkin maustamattomat vihreät teet päihittävät mennen tullen maustetut. Norqvistin mustikkamuffinssisössöt yms. esanssilitkut ovat kaikkein karmeimpia. Niihin en koske pitkällä tikullakaan.
Jauhettu kahvi tuoksuu mielestäni "kuivana" paketissa ok:lta, mutta keitettynä tulee päänsärky jo hajun ajatuksestakin. En ymmärrä miten joku voi pitää siitä. Ja totta tuo, että kahvin juojien hengitys haisee usein todella pahalta (jos lisäksi tupakoivat, niin ei kykene olemaan lähellä ollenkaan).
Makuasioitahan nämä.
Totta ja teen juotua tuntuu että leijailee ihmeellisessä euforiassa puoli päivää ja aluksi tulee tärinät ja kovat hikoilut. Usein tulee rampattua vessassa ja pissailtua paljon, mutta sitten olotilat tasaantuu ja ihmeelliset ajatukset valtaavat pääkopan ja työ sujuu kuin leikiten ihme leijailevassa ajatusmaailmassa. Tuntuu että voi puhua samaan aikaan ihan mielettömästi ja kädet elää omaa elämäänsä työelämässä, kun pää leijailee omissa harhoissaan.
Minulla menee teehen ja kahviin päivässä rahaa helposti useita kymppejä. Siksi ostan tukkupakkauksina.
Nyt taitaa olla kupissa muutakin yrttiä kuin camellia sinensistä!
Oletko juonut kerralla koko vihreän teen pakkauksen isoon limupulloon haudutettuna?
Tule sitten tänne epäilemään muuta.
Juo ja tule epäilemään vasta sitten.
Varo tosiaan tuota vatsanväännettä. Tulee alussa ihan kamalan oksettava olo. Ihan kuin olisi syönyt nyrkillisen verran valkosipulia ja suu vuotaa amylaasia.
Sitten helpottaa ja iskee terveellinen raukea olo.
Myös kannattaa varata vessanpönttölle aikaa, koska vihreä tee pistää vatsan kiertämään hyvin ja kaikki tulee ulos. Ja virsailuakin tapahtuu ensimmäisten tuntien ajan.
Ei siitä teekupposesta mitään tule ja ihmettelen niitä jotka hienostelee juomalla turhan t-kupposen.
Pitää juoda kunnon pullollinen voimakkaasti haudutettua vihreää teetä, ei camelia sinensis muuten toimi.
Tiedän teen juojana vähän enemmän näistä asioista kuin sinä tiedät. Siksi olen täällä neuvomassa muita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi juoda yhtään mitään? Voi sanoa: "Ei kiitos. En kaipaa mitään."
En kumpikaan, oon kaakaon juoja! :-D Ja piruvie, me ollaan ihan paitsiossa usein. Kahvi- ja teevaihtoehtoja kyllä piisaa, mut kaakaon suhteen ei olekaan usein niin valinnanvaraa. :-(
Olen sekakäyttäjä, mutta kahvin suhteen totaalinen addikti. Aamu ei käynnisty ilman kahvia. Teetä ilmankin voin olla, mutta kiva lisä se on elämässä, ja usein illalla se ykkösvaihtoehto jos esim. kyläillessä on vähän pakko ottaa jotakin.
Se, kumpaa ihminen pitää parempana, ei herätä minussa kummempia tunteita. Kotonani on kyläilijöille tarjolla kumpaakin, teetä useampaakin sorttia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki teenjuojamiehet on ihan onnettomia vässyköitä! En ole koskaan tavannut kunnon jätkää joka teetä litkisi.
Aika moni soturimunkki ja taistelulajien expertti vaan juo teetä niin helvetisti että korvavahat valuu posken pieliä pitkin keltaisena vanana. Tee puhdistaa elimistöä ja runsaasti nautittuna päihdyttää voimakkaasti.
Kahvi lähinnä aiheuttaa päänsärkyä ja ripulia.
Minä olen kantanut omat teepussit mukana töihin vuosikaudet... Kahvia on tarjolla aamusta iltaan, hommattiin jopa hieno laite jolla saa erikoiskahveja. Työnantaja jousti sen verran että kustansi vedenkeittimen, muuten teenjuoja saa tuoda omat teensä tai tyytyä kraanaveteen.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin kahvia. Töissä saa vain teetä ja vihaan sitä. Ilmeisesti siksi, että tulee kahvia halvemmaksi ja yksi (meitä on vain kolme) ei juo kahvia ollenkaan. Olen kyllä vässykkä kun suostun alistumaan ja pitäisi viedä omat kahvit. Talo siis tarjoaa teen, kahvia ei ole tarjolla talon puolesta. Kysyin suoraan kun tulin taloon pari vuotta sitten, sain vastauksen, että aina me on teetä juotu. Otan sitten vain vähän muiden mieliksi.
Juon molempia. Ei mitään stereotyyppisiä mielikuvia juojista.
Tunnustan. Olen kahvihifistelijä. :-)
Ostan papuja erilaisista paahtimoista, mulla on vakikauppa Lontoossa, josta tilaan usein. Matkoilla on aina kiva poimia jotain mielenkiintoisia papuja mukaan hyvistä kahviloista.
Pidän vaalea- ja keskipaahtoisista pavuista, erityisesti etiopialaisista ja kenialaisista, mutta myös joistain Etelä-Amerikan alueista. Espressona juon mieluummin tummapaahtoa, mutten tee espressoa kotona, paitsi joskus mutteripannussa vieraille tai cappuccinoon.
Mulla on juuri sellainen härpäke, jota yksi edelläoleva kuvasi! Se tekee yhden mukillisen kerrallaan vastajauhetuista pavuista. Olen miettinyt pitäisikö hankkia vieraita varten V60-suodatin ja Hario-pannu...
Hyvä suodatinkahvi on yksi ihanimpia nautintoja, ja nautin sitä joka päivä pari kupillista. Sen valmistaminenkin on jonkinlainen rauhoittava rituaali. En laita hyvään kahviin koskaan maitoa enkä sokeria.
Juon myös taviskahvia silloin, kun sitä on tarjolla, maidolla tai ilman. En koskaan nyrpistele nenääni tarjotulle kahville... ja juon joskus myös teetä, jos on tarjolla hyvää haudutettua. Pidän oolongista ja lapsang souchongista. N48
Vierailija kirjoitti:
Juon molempia. Olenko itseäni vastaan?
Minäkin pidän vaihtelusta, niin juon teetä tavallisimman aamuisin ja kahvia korkeintaan kaksi kertaa päivässä niin että yhdellä kertaa suodatinkahvia ja toisella kertaa cafe lattea. Juon vaihtevasti 4 eri Twiningsin teetä kurrin ja sokerin kera, ja kahvin juon kevytkerman kera ilman sokeria. Yleensä en juo kahvia enää klo 18 jälkeen, jotta se ei tarpeettomasti valvottaisi sillä olen luonnostaan iltavirkku ilman kofeiiniakin. Kahvin ja teen ohella juon joskus iltaisin kaakaota.
English Breakfast kylmällä rasvattomalla maidolla. Eli white tea, kuten Lontoossa sanottiin. Ei mitään makeutusaineita.
Maustetut teet ovat järkyttäviä, samoin Liptonin Yellow label, jota on aina tarjolla paikoissa, jossa kaikki muut juovat kahvia, eivätkä ymmärrä teen päälle mitään. :D
Kahvin haju on yksi oksettavimmista mitä tiedän. Ei vaan pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvinjuojista löytyy aivan yhtä pahoja diivoja. Ylikalliit ylitummiksi korvennetut pavut täytyy jauhaa juuri ennen keittämistä. Keittäminen taas suoritetaan jollain omalla puristinvärkillään, koska Moccamaster pilaisi syntyvästä taideteoksesta kaikki herkimmät vivahteet. Samalla välttyy keittämästä kahvia muille, kun sitä pusertaa kupillisen vain itselleen.
Juon pääasiassa teetä, mutta eräs suomalainen vaaleapaahtoinen kahvi moccamasterilla keitettynä maistuu aivan taivaallisen hyvältä.
:D Sä kuvailit mun kahvinkeittoa. En juo seurassa, vaan nautin toisinaan yhden kupin kahvia omassa parhaassa seurassa. En myöskään kerro kenelläkään tavoistani, koska jostain syystä ihmiset vetää siitäkin herneet. ;)
Juon myös teetä välillä. Hifistelen senkin kanssa.
Mulla on varaa. Mä olen rikas.
Kyllä minäkin hifistelen tuon teen kanssa. Onhan se parempaa laadukkaista raaka-aineista ja parhaiden ohjeiden mukaan valmistettuna. Sama pätee tietysti kahviinkin, vaikka itselle kelpaakin se perusversio mustana paremmin kuin hyvin. :)
Vierailija kirjoitti:
Kertoo enemmän sinusta kuin teenjuojamiehistä. Et ole tainnut maailmaa paljon Suomea laajemmalta nähdä?