Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teenjuojat vs. kahvinjuojat

Vierailija
03.10.2014 |

Millaisia mielikuvia herää ja kumpi olet itse?

Kommentit (210)

Vierailija
81/210 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvinjuojilla haisee hengitys, hyhhyh.

Terv. Teenlipittäjä

Vierailija
82/210 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen teen juoja ja nauroin ääneen tälle keskustelulle. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/210 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Mitäpä olisikaan elämä ilman teetä ja röökiä-eipä juuri mitään..."

(  Näyttelijä Bob Hoskinsin henkilöimä 1930-luvun Englannissa kiertelevä nuottikauppias Arthur,  Dennis Potterin klassikko tv-sarjasta 'Pennejä taivaasta'.)

Vierailija
84/210 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon sekä kahvia että teetä, mutta jos noista kahdesta pitää valita, olen kai teenjuoja. Mielikuvia... Ei mulla ole teen- eikä kahvinjuojista erityisiä mielikuvia, paitsi ne, jotka jauhavat kahvista jossain sosiaalisessa mediassa, ovat mielestäni vähän ärsyttäviä (ja yleensä tylsiä ihmisiä). En tarkoita jauhamisella sitä, että puhuttaisiin kahvilaaduista tai vastaavista, vaan siitä, miten sitä kahvia on pakko saada ämpärillinen, että pääsee elämä käyntiin. Joo, mun mies tarvitsee sen aamukahvinsa myös, mutta ei se sitä sen pidemmälle elaboroi.

Kerron muuten esimerkin siitä, millaista on olla teenjuoja Suomessa! Asun pienehköllä paikkakunnalla, joten kauppojen valikoima eivät nyt ole mitenkään valtavan ihmeellisiä. Juon irtoteetä ja skaalani on maustamattomat mustat teet, earl grey sekä vihreät teet (niistä kelpuutan useampia maustettuja laatuja, esim. jasmiini ja minttu, mutta yleensä ostan erilaisia maustamattomia lajikkeita). Juon myös yrttiteetä, mutta ei niistä sen enempää tässä. Kotipaikkakunnaltani ei saa tällä hetkellä mitään muuta mustaa irtoteetä kuin Twiningsin ja Liptonin, eivätkä ne ole maultaan kovin hyviä. Vihreää teetä saa muistaakseni irtona luontaistuotekaupasta. No, kävin viikonloppuna Rovaniemellä, ja kun nyt isommalla kirkolla oltiin, ajattelin kaupassa käydessäni katsoa teevalikoiman: löytyi pussiteetä montaa eri sorttia. Oli maustettua ja maustamatonta, ja yrttiteetä montaa eri lajia (ostinkin itse asiassa pakkauksen). Mutta sitten irtoteet... Hyllystä löytyi pitkä rivi Nordqvistin maustettuja teelaatuja, mutta maustamatonta mustaa ja earl greytä sai ainoastaan Twiningsia ja Liptonia. (Kyllä varmasti Rovaniemeltä saa oikeasti hyvääkin teetä, mutta ei kaupasta, jossa kuitenkin hyllymetreissä mitattuna oli iso teevalikoima.)

Vierailija
85/210 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on munuaistauti joten kahvi on minulta (melkein) kielletty suuren kaliumpitoisuuden takia (on kyllä muitakin rajoituksia). Sen lisäksi kahvi aiheuttaa minulle aivan järkyttäviä ilmavaivoja ja koska en nauti vatsan pinkeydestä ja huonosta olosta, juon suosiolla teetä. Muuten joisin kahvia ihan mielelläni kun pidän sen mausta mutta se ei vaan minulle sovi.

Vierailija
86/210 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvinjuojilla haisee hengitys, hyhhyh.

Terv. Teenlipittäjä

Todellakin haisee ja se on ällöttävää.

Vierailija
87/210 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee on halvempaa,molemmissa kofeiinin tapaista.

Erikoisliikkeissä hyvä tee voi maksaa 20 euroa per 100 grammaa.

Vierailija
88/210 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prismasta saa hyvää vihreää maustettua irtoteetä 3,09€ 150g.

Vierailija
89/210 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon kahvia. En pidä teen mausta, vaikka niitä niin monen makuisia onkin.

Vierailija
90/210 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkukaupat muutenkin kalliita.

Vierailija
91/210 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon teetä. Itse en pidä kahvista. En kyllä lainkaan ihmettele, että moni ei pidä teestä kun ainoa tee mitä he ovat kokeilleet on Liptonin Yellow Label joka on ihan hirveää kuraa. Eikä moni edes osaa valmistaa teetä kunnolla. Teepussien ohjeita noudattamalla tekee teetä pannullisen, joten ei ihme jos tee maistuu hirveälle kun sitä teepussia on lilluttanut mukissa minuuttitolkulla. Liian pitkällä haudutuksella ja liian suurella määrällä teetä veteen nähden teestä tulee kitkerää. Teepussien ohjeet ovat oikein teenlehdille, eivät pussiteelle!

Teepusseissa tee on yleensä purua (parempilaatuisen teen sivutuote) josta väri ja maku siirtyy veteen nopeasti (mutta ne lisätyt maut taas kyllä vaatisivat sen pidemmän haudutuksen) ja purua tosiaan on niin paljon, että se riittäisi vallan mainiosti jopa pannulliseen teetä joidenkin pussien kohdalla.

Suosittelen kokeilemaan oikeoppisesti haudutettua teetä ihan kunnon teenporoista/-lehdistä. Kukkurallinen teelusikallinen riittää yhtä mukia kohden (muki, ei kahvikuppi). Haudutetaan kolmisen minuuttia juuri kiehuneessa vedessä. Moni ystäväni on vuosien varrella muuttanut mielensä teestä kun ovat maistaneet sitä oikein tehtynä. :)

Suurin osa teistä ei tarvitse mitään lisuketta, mutta toki sokeria tai hunajaa voi lisätä mielensä mukaan. Suosittelen silti lämpimästi kokeilemaan rohkeasti ilman mitään lisuketta. Suurin osa teistä ei ole tarkoitettu juotavaksi maidon kanssa. Eri asia ovat sitten nämä breakfast tea tyyppiset teet, joita Liptonin Yellow Lebelkin kai on, jotka yleensä juodaan maidon kanssa ja voidaan hauduttaa vahvemmiksi jottei maito hukuta makua.

On ollut ilhduttavaa nähdä, että kunnon teetäkin saa useammista paikoista nykyään, mutta valitettavasti henkilökunta ei sitten osaa sitä annostella ja teetä on lusikoitu teesiivilään pannullista varten. :/ Ja taas tulee näillä aineksilla kitkerää teetä.

Vierailija
92/210 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee ''kliseisestä teenjuojasta'' mieleen äidinkielen opettaja, joka vetää jalkaansa itsekutomansa villasukat, pitelee teemukia kaksin käsin, siemailee teetä hieman hennosti ryystäen, tekee huulillaan sellaisen ''omnom'' henkäisyn, käyttää isoja, punaisia silmälaseja ja huovutettuja pallokoruja, kotona on pitkäkarvainen kissa ja samanlainen mies. 

Toki yksikään teenjuojakavereistani ei ole tällainen. 

Vierailija
93/210 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvinjuojista löytyy aivan yhtä pahoja diivoja. Ylikalliit ylitummiksi korvennetut pavut täytyy jauhaa juuri ennen keittämistä. Keittäminen taas suoritetaan jollain omalla puristinvärkillään, koska Moccamaster pilaisi syntyvästä taideteoksesta kaikki herkimmät vivahteet. Samalla välttyy keittämästä kahvia muille, kun sitä pusertaa kupillisen vain itselleen.

Juon pääasiassa teetä, mutta eräs suomalainen vaaleapaahtoinen kahvi moccamasterilla keitettynä maistuu aivan taivaallisen hyvältä.

:D Sä kuvailit mun kahvinkeittoa. En juo seurassa, vaan nautin toisinaan yhden kupin kahvia omassa parhaassa seurassa. En myöskään kerro kenelläkään tavoistani, koska jostain syystä ihmiset vetää siitäkin herneet. ;)

Juon myös teetä välillä. Hifistelen senkin kanssa.

Mulla on varaa. Mä olen rikas.

Vierailija
94/210 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvinjuoja. Olen yrittänyt oppia pitämään teestä ja kokeillut erilaisia teelaatuja, mutta ei vain mene alas.

Vierailija
95/210 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki teen juojat, jotka tiedän, ovat täysiä viherkommareita - ituhippejä ja ilmastomuutoshörhöjä. Kahvi on sentään ihmisten juoma.

Vierailija
96/210 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kahvi, ulkomailla tee. Syystä että en pidä ulkomaisesta, liian vahvasta kahvista. Mieluiten juon tummaa Juhla Mokkaa, supertummat on mulle liian tummia.

Meillä minä juon kahvia, mies teetä. Mulle riittää päivässä 1-2 mukillista ja juon mieluiten aamulla tai aamupäivällä, mies lipittelee teetä 2-3 kertaa päivässä ja ison mukillisen kerrallaan. Minun kahviini tulee pelkkä maito, mies käyttää teehensä hunajaa ja sokeria, mutta ei koskaan maitoa.

Vierailija
97/210 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon sekä kahvia että teetä.

Mieluiten juon tummapaahtoista suodatinkahvia tai expresso-keittimellä keitettyä expressoa. Täytyykin ostaa expresso kahvia lisää, on päässyt loppumaan.

Vaaleapaahtoista kahvia en osta mutta voin juoda sitä kohteliaisuuttani, mutta hampaat irvessä.

Punavuorelainen Kaffa Roastery tekee loistavia teesekoituksia. Niitä voi tilata postitse kotiin.

Tykkään mustasta teestä jossa on kofeiinia. Mustaa Lipton teetäkin voin juoda, mieluiten sitruunalla maustettuna.

Vihreä tee ei ole mun juttu.

Mielikuva teen juojasta on korkeasti koulutettu, paljon matkaileva, sivistynyt, terveysfriikki, suomenruotsalaiset

Kahvi on enemmänkin koko kansan juoma.

Vierailija
98/210 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juon molempia vaikutuksen takia. Eli teetä kerrallaan aamupäivällä 1.5l limupulloon sekoitettuna vihreää teetä yön aikana liuotettuna kylmään veteen kolme desiä.

Sitten kahvia menee pannullinen tai litran verran aamupäivänä.

Muuten ei lähde pöhinät päälle.

Tykkään siitä tunteesta kun oikein ruskea vihreätee vääntää vatsaa ja alkaa oksettaa kun juo ensimmäiset neljä desiä nopeasti heti herättyä. Lopuksi syön myös teenpurut pullon pohjasta huuhteltuani ne vedellä.

Kannattaisi oikeasti juoda juomalla niitä juomia niin niistä pääsee ihan oikeisiin tiloihin ja työpäiväkin kuluu naureskellen menemään.

Aika harva juo samalla tavalla noita juomia kuin minä juon.

Jäätte paitsi hyviltä vaikutuksilta. Kahvi ja tee on nautintoaineita ja eräänlaisia "mietoja huumausaineita".

Miettikääs sitä.

Ei niitä maun vuoksi juoda.

Vierailija
99/210 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan oppinut pitämään kahvista. Juon siis teetä ja nykyisin pelkästään vihreää teetä. Ehdottomasti arasta on maustamaton gunpowder - teelehdistä haudutettuna. Maistuu juurikin sille tallin seinästä raaputetulle karstalle, jota eräs aiempi kommentoija kuvaili - ja maistuu itselleni myös kitkeränä versiona :o))).

Muutenkin maustamattomat vihreät teet päihittävät mennen tullen maustetut. Norqvistin mustikkamuffinssisössöt yms. esanssilitkut ovat kaikkein karmeimpia. Niihin en koske pitkällä tikullakaan.

Jauhettu kahvi tuoksuu mielestäni "kuivana" paketissa ok:lta, mutta keitettynä tulee päänsärky jo hajun ajatuksestakin. En ymmärrä miten joku voi pitää siitä. Ja totta tuo, että kahvin juojien hengitys haisee usein todella pahalta (jos lisäksi tupakoivat, niin ei kykene olemaan lähellä ollenkaan).

Makuasioitahan nämä.

Vierailija
100/210 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee ''kliseisestä teenjuojasta'' mieleen äidinkielen opettaja, joka vetää jalkaansa itsekutomansa villasukat, pitelee teemukia kaksin käsin, siemailee teetä hieman hennosti ryystäen, tekee huulillaan sellaisen ''omnom'' henkäisyn, käyttää isoja, punaisia silmälaseja ja huovutettuja pallokoruja, kotona on pitkäkarvainen kissa ja samanlainen mies. 

Toki yksikään teenjuojakavereistani ei ole tällainen. 

Ihana mielikuva, pitkäkarvainen mies :D