Joensuun pyöräilijät!
Voisitteko ymmärtää olla ajamatta auton takaa auton eteen suojatielle? Ei autoilijoilla sentään selässään silmiä ole.
Kommentit (26)
Joo noilla pyörälijöillä näyttää olevan kummallinen käsitys, että voivat miten tahansa valita ovat kun autoilijoita vai jalankulkijoita. Tästä varmaan johtuu sääntö, että suojatien yli on se fillari talutettava.
Vierailija kirjoitti:
Mistä puhut? Auton takaa suojatielle? Siis ohitti sinut, kun olit pysähtynyt suojatien eteen?
Olin itse kävelemässä auton ohjaamosta katsoen oikealta sivulta neliristeyksessä. Auto olisi ehtinyt ylittää suojatien ennen minun tuloani suojtielle ja lähtikin ylittämään sitä, kunnes teki pyörän vuoksi äkkijarrutuksen. Jäi joku 5 milliä väliin. Pyörä kun kaahasi auton takaa kävely/pyörätiellä ja kääntyi justiin siihen suojatielle auton eteen täydessä vauhdissa. Meinasin saada sydärin, kuskin tuntemuksista en tiedä. Olin ihan varma, että siihen se kaatuu, lie auto lahjetta hipaissutkin. Miten voi pyöräilijä kaahata liikkeelle lähteneen auton eteen auton takaa? Ihan sairasta liikenteen vaarantamista. Kuski ei voinut tuollaista hulluutta ennakoida.
Vierailija kirjoitti:
Joo noilla pyörälijöillä näyttää olevan kummallinen käsitys, että voivat miten tahansa valita ovat kun autoilijoita vai jalankulkijoita. Tästä varmaan johtuu sääntö, että suojatien yli on se fillari talutettava.
Ei ole talutettava vaan noudatettava varovaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo noilla pyörälijöillä näyttää olevan kummallinen käsitys, että voivat miten tahansa valita ovat kun autoilijoita vai jalankulkijoita. Tästä varmaan johtuu sääntö, että suojatien yli on se fillari talutettava.
Ei ole talutettava vaan noudatettava varovaisuutta.
Vain polkupyörää taluttavalle on annettava esteetön kulku.
Vierailija kirjoitti:
Joo noilla pyörälijöillä näyttää olevan kummallinen käsitys, että voivat miten tahansa valita ovat kun autoilijoita vai jalankulkijoita. Tästä varmaan johtuu sääntö, että suojatien yli on se fillari talutettava.
Lain mukaan polkupyörä on ajoneuvo, mutta käytännössä polkupyörät yleensä mielletään jalankulkuun rinnastuvaksi liikennemuodoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo noilla pyörälijöillä näyttää olevan kummallinen käsitys, että voivat miten tahansa valita ovat kun autoilijoita vai jalankulkijoita. Tästä varmaan johtuu sääntö, että suojatien yli on se fillari talutettava.
Ei ole talutettava vaan noudatettava varovaisuutta.
Vain polkupyörää taluttavalle on annettava esteetön kulku.
Riippuu tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Joo noilla pyörälijöillä näyttää olevan kummallinen käsitys, että voivat miten tahansa valita ovat kun autoilijoita vai jalankulkijoita. Tästä varmaan johtuu sääntö, että suojatien yli on se fillari talutettava.
Sellaista sääntöä ei ole ollut enää pitkään aikaan. Mutta jos pyörällä (tai skuutilla) ajaa suojatiellä, muuttuu väistämisvelvolliseksi.
Miten et nähnyt suojatielle ajavaa pyörää? Keskityitkö johonkin muuhun kuin liikenteen seuraamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Miten et nähnyt suojatielle ajavaa pyörää? Keskityitkö johonkin muuhun kuin liikenteen seuraamiseen?
Kun 25 km/h ajava pyörä tulee talon kulman takaa suojatielle niin reaktioaikaa on joku 0,5 sekuntia.
Vierailija kirjoitti:
Joo noilla pyörälijöillä näyttää olevan kummallinen käsitys, että voivat miten tahansa valita ovat kun autoilijoita vai jalankulkijoita. Tästä varmaan johtuu sääntö, että suojatien yli on se fillari talutettava.
En taluta, kun on lukkopolkimet. Ei niitä jaksa jonkun suojatien vuoksi rassata auki ja kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Miten et nähnyt suojatielle ajavaa pyörää? Keskityitkö johonkin muuhun kuin liikenteen seuraamiseen?
Kyllä minä sen kävelijänä näin, mutta oletin sen menevän suoraan (kova vauhti). Yllätys oli, että se kääntyikin auton eteen, vaikka auto liikkui.
Kyllä autoilijan pitää olla valppaana suojateiden lähettyvyydesså aina.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä autoilijan pitää olla valppaana suojateiden lähettyvyydesså aina.
Niinhän se kuski olikin, koska sai tehtyä hätäjarrutuksen, ennenkuin pyöräilijä jäi alle. Tilanne oli täysin pyöräilijän aiheuttama. Jos auto on jo ajamassa suojatien yli, niin ei siihen eteen enää pyörällä ajeta. Pyöräilijähän tuli auton takapuolelta ja kurvasi auton eteen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä autoilijan pitää olla valppaana suojateiden lähettyvyydesså aina.
Pyöräilijä on väistämisvelvollinen suojatiellä, ellei merkein ole muuta osoitettu. Eli lähes aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo noilla pyörälijöillä näyttää olevan kummallinen käsitys, että voivat miten tahansa valita ovat kun autoilijoita vai jalankulkijoita. Tästä varmaan johtuu sääntö, että suojatien yli on se fillari talutettava.
En taluta, kun on lukkopolkimet. Ei niitä jaksa jonkun suojatien vuoksi rassata auki ja kiinni.
Sitten olet väistämisvelvollinen.
Käyttäjä7079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä autoilijan pitää olla valppaana suojateiden lähettyvyydesså aina.
Pyöräilijä on väistämisvelvollinen suojatiellä, ellei merkein ole muuta osoitettu. Eli lähes aina.
Ei ole, jos ajoradan suuntaan on esimerkiksi kolmio tai stop-merkki, eikä myöskään silloin jos ajoradalla ajava ajoneuvo on kääntymässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten et nähnyt suojatielle ajavaa pyörää? Keskityitkö johonkin muuhun kuin liikenteen seuraamiseen?
Kun 25 km/h ajava pyörä tulee talon kulman takaa suojatielle niin reaktioaikaa on joku 0,5 sekuntia.
Sivulta laillisesti tulevat pyörät eivät ole autolle niin ongelma koska auto tietää liikennemerkkien ja järjestelyjen perusteella mistä tulevaa liikennettä pitää väistää. Ne pystyy kyllä ennakoimaan siinä missä sivulta tulevat autotkin. Laittomasti tulevat pyöräilijät ovat valitettavasti eri asia.
AP:n kuvailema tilanne taas on autolle tosi vaikea. Auton ohitettuaan pyöräilijän pitäisi antaa autolle hetki aikaa havaita ja reagoida ennen kun alkaa kääntyä auton eteen, vaikka olisi risteys jossa autolla on väistämisvelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten et nähnyt suojatielle ajavaa pyörää? Keskityitkö johonkin muuhun kuin liikenteen seuraamiseen?
Kun 25 km/h ajava pyörä tulee talon kulman takaa suojatielle niin reaktioaikaa on joku 0,5 sekuntia.
Sivulta laillisesti tulevat pyörät eivät ole autolle niin ongelma koska auto tietää liikennemerkkien ja järjestelyjen perusteella mistä tulevaa liikennettä pitää väistää. Ne pystyy kyllä ennakoimaan siinä missä sivulta tulevat autotkin. Laittomasti tulevat pyöräilijät ovat valitettavasti eri asia.
AP:n kuvailema tilanne taas on autolle tosi vaikea. Auton ohitettuaan pyöräilijän pitäisi antaa autolle hetki aikaa havaita ja reagoida ennen kun alkaa kääntyä auton eteen, vaikka olisi risteys jossa autolla on väistämisvelvollisuus.
Ei pysty ennakoimaan useinkaan. Ajoradalla ajava auto tai pyörä ei ensinnäkään usein voi tietää, että onko se jalkakäytävää muistuttava reitti kadun varressa pyörätie vai ei. Kyltti joka asian ratkaisee on jossain edellisessä risteyksessä usein satojen metrien päässä. Jos hän luulee, että se on jalkakäytävä mutta se oikeasti onkin pyörätie, niin helposti tilanne on se, ettei hän oleta kenenkään laillisesti tulevan talon nurkan takaa kovaa vauhtia, mutta sitten sitten sieltä kuitenkin tulee joku.
Vierailija kirjoitti:
Joo noilla pyörälijöillä näyttää olevan kummallinen käsitys, että voivat miten tahansa valita ovat kun autoilijoita vai jalankulkijoita. Tästä varmaan johtuu sääntö, että suojatien yli on se fillari talutettava.
Talvella fillaristi ajoi vauhdilla suojatietä kohti, vaihtui punainen valo, teki hätäjarrutuksen ja törmäsi autoni etukulmaan.
Mistä puhut? Auton takaa suojatielle? Siis ohitti sinut, kun olit pysähtynyt suojatien eteen?