Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muistiinpanoista mitään hyötyä?

Vierailija
03.10.2014 |

Onko mitään järkeä tehdä jotain käsitekarttaa? Siis niinku jos en muista tai ymmärrä asiaa luennolla, niin miten sen ymmärtämistä auttaa se, että joudun tulkitsemaan jotain hämäriä symboleja? Lisäksi se aika ja huomio mikä menee muistiinpanojen tekemiseen on pois kuuntelemisesta.

En ikinä lue muistiinpanojani koska niistä ei ole mitään hyötyä. Ne ei auta mitään. Tietysti nimet ja sellaiset kannattaa kirjoittaa muistiin mutta asioiden välisiä suhteita ei nyt vaan voi mitenkään esittää lyhyesti paperilla.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle niistä on hyötyä, mutta ei siinä mielessä että lukisin niitä koskaan jälkeenpäin. Vaan vain niiden tekeminen, se prosessi, saa keskittymään kuunneltavaan asiaan paremmin ja ymmärtämään sen paremmin. 

Vierailija
2/17 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jää asiat paremmin päähän, kun kirjoitan ne ylös ja näkömuisti toimii myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulle ei ole muistiinpanoista mitään hyötyä, älä tuhlaa aikaa niiden tekemiseen. Ihmisillä on erilaiset oppimistavat, toisia auttaa se, että kirjoittaa asiat itse, toisia se, että keskittyy kuunteluun paremmin kirjoittaessaan. Toisille voi olla jopa haittaa.

Vierailija
4/17 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erilaisia oppijoita. Yksi oppii luennolla kuuntelemalla, toinen oppii itse lukemalla, kolmannen pitää tehdä muistiinpanoja, neljännen käsitekartta, viides keksii muistisääntöjä jne.

Vierailija
5/17 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippu paljon tavasta oppia. Minulla on "mekaaninen" muisti. Muistan asiat, jos kirjoitan ne paperille vaikken lukisikaan muistiinpanoja. Kätevää, jos unohdan vaikka kauppalistan kotiin niin suurin osa listasta palautuu kuitenkin muistiin. Ei niin kätevää ja kovinkin työläistä kun luin pääsykokeisiin...

Vierailija
6/17 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 03:54"]

Onko mitään järkeä tehdä jotain käsitekarttaa? Siis niinku jos en muista tai ymmärrä asiaa luennolla, niin miten sen ymmärtämistä auttaa se, että joudun tulkitsemaan jotain hämäriä symboleja? Lisäksi se aika ja huomio mikä menee muistiinpanojen tekemiseen on pois kuuntelemisesta.

En ikinä lue muistiinpanojani koska niistä ei ole mitään hyötyä. Ne ei auta mitään. Tietysti nimet ja sellaiset kannattaa kirjoittaa muistiin mutta asioiden välisiä suhteita ei nyt vaan voi mitenkään esittää lyhyesti paperilla.

[/quote]

Asioiden väliset suhteet VOI esittää lyhyesti paperilla, ja muistiinpanotekniikka VOI opetella. SIinä olet kuitenkin ihan oikeassa, että jos et aluperin ymmärrä asiaa, ei siitä, mitä ei ymmärrä, kannata muistiinpanoakaan tehdä. Ensin on ymmärrettävä.

Jos sulla on esim lukihäiriö, juuri joku käsitekartta, jossa yhdellä sanalla ilmaistujen käsitteiden suhteita merkitään yksinkertaisilla flowcharteilla, nuolilla ja yhdysviivoilla voisi olla hyväksi. Tämä toki edellyttää, että olet alunperin ymmärtänyt, mitä ne suhteet ovat. Sitten voit käsitekarttaa katsellen palauttaa ne uudestaan mieleen.

LUKIHÄIRIÖISEN EI PIDÄ YRITTÄÄ KIRJOITTAA KOKONAISIA LAUSEITA TAI VÄLTTÄMÄTTÄ EDES RANSKALAISIA VIIVOJA MUISTIINPANOINA, eikä missään tapauksessa kopioida jotain slideja. Lukihäiriöiselle parasta olisi, kehittää oma visuaalinen käsitekartaatyyli tai saada esim powerpointit tai vastaavat valmiiksi printattuna - sieltä voi sit itse korostaa jotain sitä mukaan, kun asiaa käsitellään.

Vierailija
7/17 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 09:43"]

[/quote]

Asioiden väliset suhteet VOI esittää lyhyesti paperilla, ja muistiinpanotekniikka VOI opetella. SIinä olet kuitenkin ihan oikeassa, että jos et aluperin ymmärrä asiaa, ei siitä, mitä ei ymmärrä, kannata muistiinpanoakaan tehdä. Ensin on ymmärrettävä.

Jos sulla on esim lukihäiriö, juuri joku käsitekartta, jossa yhdellä sanalla ilmaistujen käsitteiden suhteita merkitään yksinkertaisilla flowcharteilla, nuolilla ja yhdysviivoilla voisi olla hyväksi. Tämä toki edellyttää, että olet alunperin ymmärtänyt, mitä ne suhteet ovat. Sitten voit käsitekarttaa katsellen palauttaa ne uudestaan mieleen.

[/quote]

Mutta miksi minun pitäisi palauttaa ne mieleen jos kerran ne on siellä jo? Siis jo solen ymmärtänyt asian, mutta unohtanut sen, niin tuskinpa muistan sitä vaikka näkisinkin muistiinpanoni. Siis miten tän nyt selittäis...jos esim. pitäis vaikka muistaa salasana, niin samalla vaivalla kun opettelen ne muistisäännöt, että mikä kirjain oli korvattu numerolla jne., niin voin opetella ulkoa salasanan. En ymmärrä mitä ne muistisäännöt auttaa. Nekin pitää muistaa.

Vierailija
8/17 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 09:50"]

Mutta miksi minun pitäisi palauttaa ne mieleen jos kerran ne on siellä jo? Siis jo solen ymmärtänyt asian, mutta unohtanut sen, niin tuskinpa muistan sitä vaikka näkisinkin muistiinpanoni. Siis miten tän nyt selittäis...jos esim. pitäis vaikka muistaa salasana, niin samalla vaivalla kun opettelen ne muistisäännöt, että mikä kirjain oli korvattu numerolla jne., niin voin opetella ulkoa salasanan. En ymmärrä mitä ne muistisäännöt auttaa. Nekin pitää muistaa.

[/quote]

No älä tee niin, jos ei se sinulle toimi.

Vierailija
9/17 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voithan äänittää luennot älypuhelimella, ja kuunnella tai tehdä muistiinpanoja niistä kotona, jos siitä olis sulle jotain apua.

Vierailija
10/17 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No jos se ei sulla palaa mieleen muistiinpanon avulla, vaikka olet oikeasti jo kertaalleen ymmärtänyt sen, niin sun muistissa on jotain vikaa. Todennäköisesti sulla on joku lyhytmuistin tai nopean muistin ongelma, tai sit sä et ole oikeasti ymmärtänytkään koko asiaa. Joka tapauksssa jokseenkin kaikki oppimista koskeava tutkimmus todistaa, että asiat oppii syvällisemmin ja pitkäkestoisemmin, siis hyödyllisemmin, kun ne käyvät mielessä monta kertaa ja vielä pitkäkestoisemmin ja  syvällisemmin, jos ne tuottaa itse omissa aivoissaan (ts. ei vain lue kirjasta uudestaan ja uudestaan, vaan tosiaan palauttaa mieleensä". Vielä tätäkin paremmin ne oppii, jos niitä pääsee käyttämään johonkin itselleen hyödylliseen.

Mutta se, miten hyvin, syvällisesti, soveltavasti ja pitkäkestoisesti sinä haluat asioita oppia on tietysti ihan oma valintasi. Jos haluat tankata ulkolukua kirjasta perlkästään keskivertoarvosanaa varten niin siittä sitten vaan. Ainakaan yliopistossa kukaan ei pakota sua muuhun. Jossain amkissa tai amiksessa/lukiossa voi pakottaakin.

Vierailija
11/17 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 10:00"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No jos se ei sulla palaa mieleen muistiinpanon avulla, vaikka olet oikeasti jo kertaalleen ymmärtänyt sen, niin sun muistissa on jotain vikaa. Todennäköisesti sulla on joku lyhytmuistin tai nopean muistin ongelma, tai sit sä et ole oikeasti ymmärtänytkään koko asiaa. Joka tapauksssa jokseenkin kaikki oppimista koskeava tutkimmus todistaa, että asiat oppii syvällisemmin ja pitkäkestoisemmin, siis hyödyllisemmin, kun ne käyvät mielessä monta kertaa ja vielä pitkäkestoisemmin ja  syvällisemmin, jos ne tuottaa itse omissa aivoissaan (ts. ei vain lue kirjasta uudestaan ja uudestaan, vaan tosiaan palauttaa mieleensä". Vielä tätäkin paremmin ne oppii, jos niitä pääsee käyttämään johonkin itselleen hyödylliseen.

Mutta se, miten hyvin, syvällisesti, soveltavasti ja pitkäkestoisesti sinä haluat asioita oppia on tietysti ihan oma valintasi. Jos haluat tankata ulkolukua kirjasta perlkästään keskivertoarvosanaa varten niin siittä sitten vaan. Ainakaan yliopistossa kukaan ei pakota sua muuhun. Jossain amkissa tai amiksessa/lukiossa voi pakottaakin.

[/quote]

No tähän mennessä olen pärjännyt hienosti tällä minun lue/ajattele/tutki kunnes ymmärrät -metodilla. Yksityiskohdat unohtuvat mutta ne voi aina tarkistaa jostain. Muistiinpanoista ei ole apua koska en muista mihin ne liittyivät. Jos muistaisin, en tarvitsisi niitä.

Vierailija
12/17 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa. Ei kannata stressata.

Vierailija
13/17 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele. Ja lue sit kirjasta.

Joo kyllä mullakin muistiinpanot on jääneet vähälle luvulle. Joskus myöhemmin niitä vilkaisut ja hyviähän niissä on myös.

Käsitekartta kirjan avulla? Ehkä se jäsentäis sit.

Vierailija
14/17 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 04:24"]

Kuuntele. Ja lue sit kirjasta.

Joo kyllä mullakin muistiinpanot on jääneet vähälle luvulle. Joskus myöhemmin niitä vilkaisut ja hyviähän niissä on myös.

Käsitekartta kirjan avulla? Ehkä se jäsentäis sit.

[/quote]

Mutta mihin tarvitsen käsitekarttaa jos muistan ja ymmärrän mitä kirjassa sanotaan? Jos en ymmärrä, niin miten helvetissä pystyn tekemään sen kartan? Perse edellä puuhun?

Vierailija
15/17 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te nyt oikein puhutte? Mulle muistiinpanoista oli ainakin todella paljon hyötyä yliopisto-opinnoissa. Meillä oli paljon luentokursseja, joilla ainut tenttimateriaali oli ne itse tehdyt muistiinpanot, pari monistetta siihen päälle koko puolen vuoden kurssista.

Jos se luentokurssi on vain jonkun tenttikirjan selittämiseksi kokoon pykätty, niin sitten en kyllä olisi mennyt koko luennolle, lukenut vaan kirjan ja tenttinyt.

Vierailija
16/17 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 05:17"]

Mistä te nyt oikein puhutte? Mulle muistiinpanoista oli ainakin todella paljon hyötyä yliopisto-opinnoissa. Meillä oli paljon luentokursseja, joilla ainut tenttimateriaali oli ne itse tehdyt muistiinpanot, pari monistetta siihen päälle koko puolen vuoden kurssista.

Jos se luentokurssi on vain jonkun tenttikirjan selittämiseksi kokoon pykätty, niin sitten en kyllä olisi mennyt koko luennolle, lukenut vaan kirjan ja tenttinyt.

[/quote]

Mutta miten pystyt keskittymään kuuntelemiseen jos teet muistiinpanoja?

Vierailija
17/17 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 05:25"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 05:17"]

[/quote]

Mutta miten pystyt keskittymään kuuntelemiseen jos teet muistiinpanoja?

[/quote]

Ihan helposti. Mä pystyn kirjoittamaan käsin tai koneella vaikka silmät kiinni ja muuta tehdessäni. Se kai on vaan tottumiskysymys. Meillä edellytettiin jo lukiossa omia muistiinpanoja suurimmassa osassa reaaliaineita ja opetettiin aktiivisesti niiden tekemiseen. En kyllä ikinä olekaan harrastanut mitään käsitekarttojen piirtelyä, koska minulla ei ole näkömuistia ja se varmasti veisi sitä aikaa. Käytän ranskalaisia viivoja, nuolia ja palloja kyllä, eli kirjoitan lyhennellen, ei mitään kokonaisia lauseita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi