Piilolinssi ei tartu
Sain tänään käyttööni pehmeät hydrageelipiilarit, joiden sävynä oli ruskeat. Hankalana juttuna on se, että niitä on vaikea saada silmiin. Muutaman tunnin tässä olen jo yrittänyt laittaa niitä silmiin, mutta linssi menee aina silmiin laittaessa ruttuun eli kun yritän pitää toisella kädellä alaluomesta kiinni ja laittaa toisella kädellä linssiä, linssin pohja kääntyy ylöspäin ja koko touhu menee pieleen.
Ohjeet eivät sovi muutenkaan minull, koska en pysty omilla sormillani pitämään niin tehokkaasti luomia auki. Harmi, kun opitiikot veloittavat sen 30 €, jotta saisit opetuksen laittoon. Olisi mukava jos joku opettaisi kärsivällisyydellään.
Onko kellään vinkkejä, että miten saisin luomet kuriin ja linssit silmiin?
Kommentit (21)
Luomien ja sormien pitää olla hyvin kuivat. Pidä nyt vähän taukoa ja yritä kohta uudelleen. Pese kädet ja kuivaa ne hyvin ja ota saataville puhtaita nenäliinoja tai talouspaperia että saat luomet ja sormet varmasti kuiviksi, jotta saat silmän venytettyä isosti auki. Koeta myös asettaa linssi alhaaltapäin nostaen äläkä yritä katsoa samalla vessan peiliin. Vaan katso alaspäin linssiin ja nosta linssi silmään.
Ovatko sinulla kuivat silmät? Hanki silmiä kosteuttavia tippoja ja kostuta ensin sekä silmät että linssi tipoilla. Varmista farmaseutilta että tipat sopivat piilolinssien kanssa yhteen. Kannattaa ostaa mieluummin pipettipakkaus kuin pullo koska pipetit ovat hygieenisempiä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:47"]
katso youtubesta video
[/quote]
Yritäpä arvata, että montaako videota olen tuijottanut kuin haukka hiirtä.
Kädet pitää olla tosi kuivat ja jos et saa kunnon otetta luomista, niin älä yritä. Rentoudu, laita piilari hyvin sormelle ja ajan kanssa otat niistä luomista kiinni. Mulla auttaa, kun pidän kasvojani mahdollisimman lähellä peiliä. En tiedä miksi, katson silloin suoraan ja silmät ovat kai silloin eniten auki, joten helpompi laittaa.
Jos mun silmät ovat tosi kuivat, niin piilarit pompsahtavat silmästä saman tien pois. Mä laitan monesti piilariin tipan ja vasta sitten laitan sen silmään. Hetken kestää, kun näkee mitään, mutta menee helpommin silmään ja pysyy kosteampana.
joo silmät kannattaa kostuttaa, mutta luomet ja sormet joilla pidät luomea auki, kuivat. muuten ote lipsuu eikä touhusta meinaa tulla oikein mitään.
yksi syy minkä itse olen huomannut, jos piilolinssi ei silmään tartu, on se että (etu)sormi missä sitä linssiä pitää, kun sen laittaa sinne silmään, on kuiva. jos sormi on kostea piilolinssinesteestä, linssi ei jämähdä sormeen kiinni vaan siirtyy silmän pintaan helposti.
tuo on kans hyvä vinkki että pistää tipan linssinestettä linssiin ennenkuin pistää sen silmään! itse teen tämän aina
Piilolinssien asetus silmiin: http://www.piilolinssitopas.com/piilolinssien-kaytto-ja-hoito.html
Kyllä sen oppii. Muistin sen ekan päivän ja ekat päivät. Menee aikaa oppia. Ja viikon päästä se menee jo ihan leikiten.
Optikko näytti mulle miten laitetaan ja sitä harjoiteltiin siellä muutaman kerran. Puhtaat ja kuivat kädet. Piilari etusormen kärkeen. Keskisormella pidä alaluomea alhaalla ja toisella kädellä nostat yläluomea. Ja yritä olla räpyttämättä. Sitten piilari silmään.
Harjoitus on kaiken a ja o. Ja jos nyt olet jo pitkään kerran yrittänyt niin pidä taukoa. Hermostumalla ja ei tästä tule mitään niin ei homma toimi.
Itsellä meni alkuun tyyliin 10 min per silmä et sai piilarin. Ja nyt se menee minuutissa-kahdessa koko homma. Eli kotelo auki, piilarit silmiin, kotelon nesteen tyhjennys ja kannet kiinni,
Tsemppiä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:53"]
joo silmät kannattaa kostuttaa, mutta luomet ja sormet joilla pidät luomea auki, kuivat. muuten ote lipsuu eikä touhusta meinaa tulla oikein mitään. yksi syy minkä itse olen huomannut, jos piilolinssi ei silmään tartu, on se että (etu)sormi missä sitä linssiä pitää, kun sen laittaa sinne silmään, on kuiva. jos sormi on kostea piilolinssinesteestä, linssi ei jämähdä sormeen kiinni vaan siirtyy silmän pintaan helposti.
[/quote]
Etusormi on märkä ja tipat eivät auta, vaikka niitä käyttäisi. Paha nyt mennä sanomaan mitään enää, kun tuntuu että linssi menee koko ajan kurttuun. Taidan toivoa ihmettä ja jatkaa yrittämistä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:53"]
joo silmät kannattaa kostuttaa, mutta luomet ja sormet joilla pidät luomea auki, kuivat. muuten ote lipsuu eikä touhusta meinaa tulla oikein mitään. yksi syy minkä itse olen huomannut, jos piilolinssi ei silmään tartu, on se että (etu)sormi missä sitä linssiä pitää, kun sen laittaa sinne silmään, on kuiva. jos sormi on kostea piilolinssinesteestä, linssi ei jämähdä sormeen kiinni vaan siirtyy silmän pintaan helposti.
[/quote]
mulla taas päinvastainen kokemus eli jos etusormi on kovin kostea, niin silloin pintajännitys kasvaa niin suureksi, että linssi ei irtoa eli ei "ui" sormenpäästä silmään. Mitäs vielä vois sanoa vinkiksi? Kuivat sormenpäät, jotta saa siis alaluomen venytettyä tarpeeksi. Suuntaa katse ylös, siis niin ylös, että vain silmän valkoinen osa on näkyvissä. Tämä alue sietää melko hyvin kosketusta, eikä silmä räpsy, mikä siis usein on syynä tuohon, että linssi kääntyy väärin päin. Pidä linssiä oikeassa kohdassa, ei aivan sormen kärjessä vaan sillä alueella, mistä sormenjälki otettaisiin. Näin saat linssin vietyä oikeassa kulmassa silmään. Jos tämä onnistuu, kostea silmänpinta ikäänkuin imaisee linssin silmään.
Kirjoitan tän nyt niin tarkasti, että voi kuulosta hölmöltä. Oon sitten oikeakätinen. Eli mun tekniikka:
- otan piilolinssin oikean käden etusormeen päähän
- oikean käden nimettömällä vedän alaluomea alaspäin
- vien vasemman käden otsalleni (silmän yläpuolelle) siten, että sormet osoittavat alaspäin
- vasemman käden keskisormella nostan yläluomen ylöspäin (tarttumalla ihan siihen luomen reunaan mistä ripset kasvaa)
- silmä on nyt niin avoin, että linssi on helppo tökätä paikoilleen sillä etusormella
Sama astelma toimii molempiin silmiin. Poistan linssin muuten samalla tekniikalla, paitsi lopussa käytän linssiin tarttumisen apuna etusormen lisäksi peukaloa.
Itse katson yläviistoon ja pidän silmiä niin auki kuin pystyn ja tökkään linssin silmän valkuaiseen ja siitä liu'utan iiriksen päälle.
Niin paljon hyviä vinkkejä. Kiitos kaikille niistä! Täytyy tosiaankin toivoa, että ei mee turhaan kaarelle toi linssi enää. Jos joku kiva ihminen asuu stadin lähellä, niin apua otetaan vastaan. :D
Eli siis jonko noi sun ekat piilarit ever vai vaan ekat tuollaiset erilaiset?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 21:34"]Niin paljon hyviä vinkkejä. Kiitos kaikille niistä! Täytyy tosiaankin toivoa, että ei mee turhaan kaarelle toi linssi enää. Jos joku kiva ihminen asuu stadin lähellä, niin apua otetaan vastaan. :D
[/quote]
Just meinasin kysyä että missä päin asut, jos oisit ollu lähellä niin olisin voinu auttaa. Mä jouduin alkuun tappelee linssien kanssa paljon, oli vaan pakko kun ilman on puolisokea ja laseja en saa käyttää.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 21:34"]
Niin paljon hyviä vinkkejä. Kiitos kaikille niistä! Täytyy tosiaankin toivoa, että ei mee turhaan kaarelle toi linssi enää. Jos joku kiva ihminen asuu stadin lähellä, niin apua otetaan vastaan. :D
[/quote]Älä huoli, pian oot pro! Semmosta söhertelyä se on kaikilla alussa.
Mulle ei toiminut yhtään sellainen "katso ylös/alas ja liu'uta linssi valkuaisen kautta silmään" -taktiikka. Se oli aivan mahdotonta. Sen sijaan kun kävin uudelleen kokeilemassa ja eri optikko neuvoikin ihan eri tavalla niin alkoi sujua. Kuvauksestasi päätellen sinun kokeilemasi tapa saattaa kyllä olla juuri tämä jälkimmäinen, mutta selitän silti. Minä otan vasemmalla kädellä kiinni yläluomesta ja vedän sitä ylöspäin. Samalla vedän oikean käden keskisormella alaluomea alaspäin. Eli luomet mahdollisimman auki. Työnnän etusormen päällä (jossa linssiä pidän) linssin suoraan silmään ihan ronskisti. En mitenkään sujauta vaan jämäkästi laitan sen iiriksen päälle ja vähän painelenkin, koska usein väliin jää ilmaa ja sitten linssi irtoaa laitettaessa luomea kiinni.
Linssini ovat aika pehmeitä joten joskus on tuota ongelmaa, että linssi lörpähtää sormen ympärille eikä pysy kuppimaisena. Mutta sitten täytyy vaan yrittää uudelleen. Kostutan linssiä aina nesteeseen jos vähänkään pidempään menee tuhertaessa. Kuitenkin kuivaan sormet mahdollisimman hyvin (johonkin mistä ei tule nukkaa/karvoja) koska liukkailla sormilla luomien pitäminen auki ei onnistu.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 21:48"]Mulle ei toiminut yhtään sellainen "katso ylös/alas ja liu'uta linssi valkuaisen kautta silmään" -taktiikka. Se oli aivan mahdotonta. Sen sijaan kun kävin uudelleen kokeilemassa ja eri optikko neuvoikin ihan eri tavalla niin alkoi sujua. Kuvauksestasi päätellen sinun kokeilemasi tapa saattaa kyllä olla juuri tämä jälkimmäinen, mutta selitän silti. Minä otan vasemmalla kädellä kiinni yläluomesta ja vedän sitä ylöspäin. Samalla vedän oikean käden keskisormella alaluomea alaspäin. Eli luomet mahdollisimman auki. Työnnän etusormen päällä (jossa linssiä pidän) linssin suoraan silmään ihan ronskisti. En mitenkään sujauta vaan jämäkästi laitan sen iiriksen päälle ja vähän painelenkin, koska usein väliin jää ilmaa ja sitten linssi irtoaa laitettaessa luomea kiinni.
Linssini ovat aika pehmeitä joten joskus on tuota ongelmaa, että linssi lörpähtää sormen ympärille eikä pysy kuppimaisena. Mutta sitten täytyy vaan yrittää uudelleen. Kostutan linssiä aina nesteeseen jos vähänkään pidempään menee tuhertaessa. Kuitenkin kuivaan sormet mahdollisimman hyvin (johonkin mistä ei tule nukkaa/karvoja) koska liukkailla sormilla luomien pitäminen auki ei onnistu.
[/quote]
Sama taktiikka! Alkuun meinas mennä silmä vaistomaisesti kiinni ku katsoi sitä lähestyvää sormea mutta äkkiä siihen tottui :)
Mulla ei tartu silmään ellen laita silmään kostutustippaa.. linssin uitan siinä nesteessä mut jos en silmää kostuta ni ei mee paikalleen. Katsoithan myös että linssi on oikein päin :-)
katso youtubesta video