Voiko Kela valittaa jos normaalisti 70e sähkölasku olikin nyt 130e kun ilmastoitilaitetta piti käyttää paljon helteillä?
Katsoin että sähkölasku on hyvin kallis tällä kertaa koska asuntoa piti viilentää paljon.
Saan siis perustoimeentulotukea ja Kela maksaa sähkölaskuni.
Onko muilla tuensaajilla täällä kokemusta poikkeuksellisen isosta sähkölaskusta?
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kela maksaa sähkölaskun"
Että kehdataan tänne tulla elvistelemään ja vielä valitetaan, jos ihan kaikkea ei maksetakaan. Hanki itse rahat laskuihisi, todella hävytöntä yhteiskunnan hyväksikäyttämistä, tässä muutkin joutuu tekemään pitkää päivää, että saa laskut maksettua. Kaikki tuet pois, eiköhän sinuakin alkaisi työnteko kiinnostaa.Rahan hankkiminen tuilla ollessa itse on kiellettyä, ja siitä rankaistaan työkkärin sekä kelan toimesta.
Se on joko kokopäivätyön myötä kokonaan pois kelan ja työkkärin kirjoilta, tai sitten tukia pelkästään.
Ei pidä paikkaansa. Tt-tuella saat tienata 300€/kk ilman, että tukea pienennetään. Ennen et saanut saada tilillesi kuin 50€, on muutettu vuosia sitten. Voit tarkistaa Kelasta, näin se menee. Kokemusta on.
Toimeentulotuki ja työttömyyspäiväraha on eri asia, en usko että toimeentulotukea hakevat saavat tienata yhtään mitään ilman että sitä ei oteta huomioon
Tt-tuessa ansiotulojen raja on 150 €. Sen saa tienata kuukaudessa, ylimenevä osuus vähennetään. (Jos on kyse lahjasta tms., niin raja 50 €.)
Vaan eipä ole kun 300. Kelaa ei kiinnosta pätkääkään mistä raha tililleni tulee, kunhan on alle 300€ kuukaudessa. Fakta. On kokeiltu. Miksi höpisette omianne kun kokemusta ei selkeästikään ole?
Nim. Tt-tuella sekä minä, mieheni ja paras kaverini. Kyllä se nyt vaan on 300 se raja kuten muutkin on tässä ketjussa kertoneet jotka eivät elä tyyliin vuotta 2002, jolloin raja taisi olla se viisikymppiä.
Älä huolehdi, kesä oli kuuma. Meillä oli sisälämpötila Hekan asunnossa koko kesän 29 astetta. Kyllä tuo maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos vaikka menisit töihin?
Minne ja milloin? Mikä työnkuva? Entä palkka?
ap
Miksi saat toimeentulotukea?
Eikö työttömyysturva ja asumistuki riitä?
T. Utelias
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä voi vaikuttaa noin paljon? Joku ikivanha laite?
Itselläni uusi laite, eka viilennyskesä takana. Heinäkuussa päällä 24/7. Silti sähkönkulutus jopa vähän PIENEMPI kuin viime heinäkuussa.
Joo vähän off topic mutta ihmetytti.
No mutta sinäpä sen sanoit! Nythän ap voi pyytää harkinnanvaraista sen verran, että saa ensi kesäksi testivoittaja ilmalämpöpumpun asennettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraiìlija kirjoitti:
Maksaako Kela sen laskun siis suoraan? Jos ei ja saat tt-tuen osana, ei vaikuta yhtään mitenkään mihinkään. Jos maksaa suoraan, niin pari pompsahdusta per vuosi kyllä hyväksyvät.
Ilmeisesti suoraan maksaa laskut, kun on huolissaan.
Kela ei maksa laskuja suoraan. Vain erityisissä, perustelluissa poikkeustilanteissa Kela voi maksaa laskuja.
Kun tt-tuki oli kuntien vastuulla laskuja maksettiin myös suoraan laskuttajalle. Monille se oli parempi vaihtoehto, sillä tavoin moni pysyi paremmin perillä siitä, kuinka paljon heille jää käyttörahaa kuukaudessa. Toisaalta moni tt-tukiasiakkaista osaa maksaa laskunsa itsekin ja se onkin normaali käytäntö nykyään.
Mitä?? Hyvin huomaa miten pihalla jengi täällä on. Kyllä maksaa Kela laskut ihan suoraan, sen kun liitä hakemukseen. Sähkölasku, terveyskeskuskäynti jne. Ja se "ylimääräisen" rahan raja on 300 euroa.
Onneksi lopetin työnteon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että kehdataan tänne tulla elvistelemään ja vielä valitetaan, jos ihan kaikkea ei maksetakaan. Hanki itse rahat laskuihisi, todella hävytöntä yhteiskunnan hyväksikäyttämistä, tässä muutkin joutuu tekemään pitkää päivää, että saa laskut maksettua. Kaikki tuet pois, eiköhän sinuakin alkaisi työnteko kiinnostaa.Rahan hankkiminen tuilla ollessa itse on kiellettyä, ja siitä rankaistaan työkkärin sekä kelan toimesta.
Se on joko kokopäivätyön myötä kokonaan pois kelan ja työkkärin kirjoilta, tai sitten tukia pelkästään.
Ei pidä paikkaansa. Tt-tuella saat tienata 300€/kk ilman, että tukea pienennetään. Ennen et saanut saada tilillesi kuin 50€, on muutettu vuosia sitten. Voit tarkistaa Kelasta, näin se menee. Kokemusta on.
Toimeentulotuki ja työttömyyspäiväraha on eri asia, en usko että toimeentulotukea hakevat saavat tienata yhtään mitään ilman että sitä ei oteta huomioon
Tt-tuessa ansiotulojen raja on 150 €. Sen saa tienata kuukaudessa, ylimenevä osuus vähennetään. (Jos on kyse lahjasta tms., niin raja 50 €.)
Vaan eipä ole kun 300. Kelaa ei kiinnosta pätkääkään mistä raha tililleni tulee, kunhan on alle 300€ kuukaudessa. Fakta. On kokeiltu. Miksi höpisette omianne kun kokemusta ei selkeästikään ole?
Nim. Tt-tuella sekä minä, mieheni ja paras kaverini. Kyllä se nyt vaan on 300 se raja kuten muutkin on tässä ketjussa kertoneet jotka eivät elä tyyliin vuotta 2002, jolloin raja taisi olla se viisikymppiä.
150€ saa ylittää. Työmatkakulut huomioidaan menona halvimman mukaan.
T. Paskalla palkalla, sovitellulla päivärahalla ja toimeentulotuella koko 2019-2020 elänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kelan pitääkin valittaa jos on koko kesä pöyhötetty kämppää jääkalikaksi. Kukaan ei saa sähkölaskuaan tuplautumaan jos käyttää ilmastointilaitetta järkevästi.
Ihan tiedoksi: ilmastointilaitteen tarkoitus on tehdä elämäsi miellyttävämmäksi sisätiloissa. Jos on kuuma, pudota lämpötilaa pari astetta. Tämä riittää pitkään. Jos on edelleen kuuma, pudota sitten aste, jne. Tavoitetilan ei ole tarkoitus tuntua viileältä. Sen ei ole tarkoitus tuntua miltään.
Miksi sitä viileyttä ei saisi tavoitella, jos pitää oikeasti viileästä? Ja minulla on ainakin niin, että se viileys/lämpötilan aleneminen tuntuu ainoastaan sen ajan, kun laite on päällä ja vähän sen jälkeen. Puolen tunnin, tunnin päästä asunto on taas jo lämmennyt siihen, mistä lähdettiin tai jopa sen yli.
Eli jos oikeasti haluaisin lämpötilan olevan koko ajan miellyttävän, sitä laitetta pitäisi käyttää koko valveillaoloajan, lämpiminä öinä myös öisin. En kuitenkaan yleensä käytä, vaan pyrin säästämään laitetta, jotta se kestäisi kauemmin.
En minä edes tavoitellut "viileyttä", vaan sitä ettei asunnossa olisi 35 astetta.
Tuon ilmastointilaitteen päälläkin ollessa oli 26
Ap
Ei se ole silloin mikään ilmastointilaite tai sit se ei toimi oikein/et osaa sitä käyttää. Mikä malli/laite se on siis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on, ja jos teillä on noin, niin tt-tukilaskelmanne ovat virheellisiä.
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-tulot-jotka-eivat-vaikuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nim. Tt-tuella sekä minä, mieheni ja paras kaverini. Kyllä se nyt vaan on 300 se raja kuten muutkin on tässä ketjussa kertoneet jotka eivät elä tyyliin vuotta 2002, jolloin raja taisi olla se viisikymppiä.150€ saa ylittää. Työmatkakulut huomioidaan menona halvimman mukaan.
T. Paskalla palkalla, sovitellulla päivärahalla ja toimeentulotuella koko 2019-2020 elänyt.
No katsos kun mä en saa mitään soviteltua päivärahaa. Vain toimeentulotuen. Silloin saa tienata kolmesataa kuukaudessa. Ihan turha taistella asiasta mitä elän kuukaudesta toiseen.
Kyllä maksetaan. Monihan saa ilmastointilaitteen ostoon maksusitoumuksen koska terveellinen asuminen edellyttää alle 25 sisälämpötilaa ja ilman ilmastointilaitetta tämä ylittyisi kesähelteillä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä maksetaan. Monihan saa ilmastointilaitteen ostoon maksusitoumuksen koska terveellinen asuminen edellyttää alle 25 sisälämpötilaa ja ilman ilmastointilaitetta tämä ylittyisi kesähelteillä.
No ei moni, itseasiassa aika harva, mutta kyllä ilmastointilaitetta varten voi lääkärintodistuksella täydentävää tai ennaltaehkäisevää toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei moni, itseasiassa aika harva, mutta kyllä ilmastointilaitetta varten voi lääkärintodistuksella täydentävää tai ennaltaehkäisevää toimeentulotukea.
Ei tarvitse lääkärintodistusta. Riittää kun sanoo, ettei saa nukuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos vaikka menisit töihin?
Mitä järkeä mennä töihin, kun Suomessa voi elää tuilla suht leppoisaa elämää? Ällöttävä ajatuskin joku työntekö. Silloinhan joutuis esim.heräämään aamuisin vaikka nukuttais vielä.
Tee mitä haluat, mutta tee se omilla rahoillasi äläkä muiden rahoilla.
Niinhän teenkin, tukirahat kuuluvat lain mukaan minulle. Höhöö, menes nyt töihin siitä taas, jotta saan nostaa jalkani tässä sohvalla ylös jatkossakin milloin haluan ja lusmuilla muiden ansaitsemilla rahoilla, jotka kuitenkin laillisesti minulle siirretään.
Vierailija kirjoitti:
Vai "piti viilentää." Sulta varmaan löytyy jotain lääkärintodistusta tukemaan tätä viilennyksen tarvetta.
32 C sisälämpötila on yleisvaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut täällä nyt menevät toiseen ääripäähän ja kertovat 15e/kk sähkölaskuistaan.
Sellaisessa ei ole kyllä helppo pysyä, jos ei käytä asuntoaan vain tukikohtana nukkumiseen.
Normaali sähkölasku on siinä 30-60e/kk. Siirtomaksu vie siitä suuren osan.
15 e/kk ei todellakaan ole mikään ääripää jos asuu kerrostalokaksiossa (ei sähkölämmitteisessä) alueella jossa ei ole ihan kohtuuttomat siirtomaksut. Ap:llakin siirtomaksu oli ihan kohtuullinen mutta hän maksaa älytöntä ylihintaa itse sähköstä. Hän saisi tiputettua laskuaan vaikka kuinka paljon vertailemalla vähän sähköyhtiöiden hintoja.
Itselläni on siirtohinta hieman isompi kuin ap:lla mutta sähkön hinta roimasti alhaisempi joten maksan samankaltaisessa kämpässä (saman kokoinen kerrostalokaksio) sähköstä puolet vähemmän kuin ap. Ja teen töitä kotona joten asuntoni ei todellakaan ole vain nukkumapaikka.
15e/kk on ääripäässä pienimpiä mahdollisia sähkölaskuja.
Jos tekee ruoan itse (uuni, hella),
pesee pyykkiä kotona (ei taloyhtiön pesutuvassa), käyttää kylmälaitteita (jääkaappi, pakastin), Wifiä ja tietokonetta, niin sähkölasku menee yli 15e/kk.
Ja tämä kaikki on normaalia asumista ilman mitään luksusta.
Jos tekee ruoan mikrossa, syö usein ulkona ja työpaikalla kodin ulkopuolella tai tilaa valmista ruokaa, eikä juuri pese pyykkiä, niin ehkäpä pysyy siellä ääripäässä.
Onneksi saat sentään hampunmyynnistä lisätuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelasta sitä ei ole mahdollista saada.
Ei millään perusteilla.
Kunnan sosiaalitoimistosta voi tietysti kysyä tekemällä sosiaalitoimistoon hakemuksen ilmastointilaitetta varten. Epäilen, että montakaan sellaista hakemusta ei hyväksytä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi saat sentään hampunmyynnistä lisätuloja.
Toivottavasti on myös velkaa väärille ihmisille.
Joutenoloa liikaa sisällä kun käytettiin vain kotona ollessa töissä käydessä.
Mene TÖI-HIN.