Narkkarit ja sossut TikTokissa.
Saa minut suuttuneeksi. Valittavat joka asiasta, luulevat että ihmisiä kiinnostaa ja valittavat ettei sossu maksa bussilippuja ja harrastusmaksuja....siis miten paljon tällaista perässävedettävää porukkaa on, ja miten tämä kaikki maksetaan? Miksi tällaista elämää normalisoidaan ja seurataan?
Ottakaa pois seurannasta ja kehoittakaa lopettamaan valitus ja menemään töihin!
Kommentit (99)
Kaikki tuet pois niin tiktokkaaminen loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella sossu myöntää harrastuskuluihin tukea? Kiinnostaa tietää, koska omien lasten harrastuksiin menee noin 700€/kk mikä on tarkoittanut toisen työn hankkimista, että kuluista selvitään. Mielummin olisin soittanut sossuun ja pyytänyt maksamaan, ja vetänyt kotona vaan lepoa. Tyhmä minä!
Vanhempien tulojen ja lapsen iän perusteella. Eli vanhemmilla ei saa olla mitään omaisuutta ja oltava toimeentulotukea saava. Sossu voi myöntää lapselle harrastusrahan, joka on muistaakseni 100-250 VUODESSA riippuen siis lapsen iästä. Todellakaan ei 700 kuussa tai vuodessakaan saa mihinkään harrastukseen. Mutta siitä vaan tuhlaamaan omaisuus, myymään kaikki ja pudottautumaan toimeentulotuelle, jos noin käy kateeksi. Sen harrastusrahan on tarkoitus ehkäistä lapsen syrjäytymistä ja lisätä hänen hyvinvointiaan, lapsen, joka ei vanhempiaan ole valinnut eikä päättänyt tähän maailmaan tulla. Sen on tarkoitus olla koko yhteiskunnan etu että hän käy harrastuksessa eikä esimerkiksi ala pyöriä kaupungilla ja harrastaa näpistelyä ja päihteitä.
Valvotaanko tätä jotenkin? Että minne ja kenen "harrastuksiin" nämä rahat menevät? Vaaditaanko vanhempaa hankkiutumaan töihin?
No valvotaan tietenkin, kuitit kausimaksuista tai välineistä lähetettävä sossulle. On myös sääntöjä, esimerkiksi urheiluvaatteita ei voi ostaa harrastusrahalla, mutta välineitä voi. Esimerkiksi sählymailaa voidaan siis tukea, mutta urheilusortsit ja paita -setti ostetaan perustoimeentulotuesta.
Vanhemmat on työttömänä jolloin heitä koskee työkkärin toimenpiteet, sairaslomalla jolloin ei pakoteta töihin tai muuhun, jotkut ovat myös töissä mutta jos tulot ovat pienet eikä ole omaisuutta, niin voivat saada perustoimeentulotukea ja siten myös harrastusrahaa.
Ja halusin edellistä viestiä sen verran vielä tarkentaa, että en sitä tarkoita että kaikki harrastusrahaa saavat köyhät olisi päihdeongelmaisia syrjäytyneitä, vaan monenlaisia vähävaraisia.Kiitos tiedosta, tämä kuulostaa järkevältä. Vähävaraisuus ei tarkoita moniongelmaisuutta, mutta päihdeperheet ovat kyllä huolestuttavia siinä mielessä, että lapset käyvät todella sääliksi. Heille (lapsille) toivon kaiken tuen, vanhempien kohdalla turhautuneisuus on suurta ja se vain kasvaa, kun päästävät ulkopuoliset tutustumaan elämäänsä ja ajatusmaailmaansa TikTokin kautta. Suomessa KUKAAN ei ole minkään uhri muuta kuin omasta tahdostaan. Mahdollisuudet nousta mistä tahansa minne tahansa, on ihan kaikilla. Olisi terveellistä matkustaa ja luoda katseita maailmankolkkiin, missä kaksi vuotiaat asuvat kaduilla ja juovat kuravettä elääkseen. Liian pitkälle viety hoivauskulttuuri ja hyvinvointivaltio passivoi. Ja tulee niin kalliiksi, että yhtälö käy lähivuosian mahdottomaksi ylläpitää, jolloin jokaisen on aika alkaa selvitä vähän myös itse, eli peiliin katsomisen paikka tulee narkkareillekin. Sibut pitää sitten varmaan taas hankkia muualta kuin lääkärin ja kelan luukulta.
Kyllä Suomessa on ihmisiä, jotka ovat esimerkiksi sairauden uhreja, mielenterveys huono ei itse aiheutettujen traumojen takia, ja rikoksen uhreja joilla asiaa pahentaa se, ettei Suomen oikeusjärjestelmä tutki, rankaise ja korvaa kunnolla. Selvästi olet elänyt aika suojattua elämää, jos luulet että kaikilla on hyvät mahdollisuudet tällaisessa maassa ja on poikkeuksen poikkeus ja aina oma vika, jos elämä ei ole hyvää. Et ole katsellut ympärillesi jos luulet, että kärsimystä pitäisi etsiä ulkomailta kuravellin juojista. On paljon niitä, jotka ovat yrittäneet nousta mutta ei ole voimat riittäneet eikä apu ole tavoittanut esimerkiksi järjettömän byrokratian takia. Luuletko, että sosiaalityön virheistä ja laiminlyönneistä koskaan jää kiinni tai tulee mitään seurauksia? Resurssit ja valvonta ovat puutteellisia ja matalan kynnyksen toimivaa apua on liian vähän, ja tästä voidaan syyttää päättäjiä. Lopulta tilanteet pitkittyy ja apu on sitten sitä, että tekohengitystä annetaan huonosti voiville perheille, että lapset jotenkin pärjäisi siellä.
Eli ongelma on yhteiskunnassa, ei yksilössä.
Älä ole naurettava :) :)
Vierailija kirjoitti:
Ketä on tiktok?
Se on se paikka jossa et ole ollut,koulu,elämänkoulu. Siellä kaikki luuserit oppii kekä ka kekkä ja mikkä ja miski.
Ketä ahahahahah
Saman verran ärsyttää ne OF ja sugarbabe- naiset..vai ovatko melkein samaa porukkaa
Vierailija kirjoitti:
Ainakin lastensuojelun työ on osittain siinä mielessä helpompaa, että osa heidän asiakkaistaan avaavat koko elämänsä TikTokissa, joten varsinaista selvitystyötä millaista ennen jouduttiin tekemään, ei tarvitse enää tehdä. Usein yhdellä silmäyksellä näkee päihdeäidin olevan videoilla pöllyissään, vaikka väittää muuta. Lapsen äänet kuuluvat taustala, ja äiti höpöttää vain videoilla korvaushoidostaan ja ongelmistaan. Eihän sellainen ole sopiva vanhemmaksi, eikä sopiva kasvuympäristö lapselle, vai onko teistä?
Ei yritän sanoa, että varmasti osa salailevista ja valehtelevista vanhemmista paljastuvat nyt, koska eivät ymmärrä (eivätkä julkisuuden kiilto silmissä) malta pysyä poissa linjoilta.
Ja sitten nämä urpot itkevät TikTokissa, kun lasu soittanut maanantaiaamuna. Onpas jännä homma.
Itselläni on masennus ja kärsin vahvasta ahdistuksesta, sekä paniikkikohtauksista. Saan onneksi ammattilais apua ilmaiseksi, koska Suomessa asun. Joka tapauksessa olen siis työtön rotta, joka elää kelan tuilla. Ei elämä helppoa ole elää näin pienellä rahalla, mutta vituttaa ihmiset jotka vinkuvat siitä. Olen erittäin kiitollinen, että minulla on katto pään päällä ja saan tarpeeksi rahaa ruokaan. Tämä on yksi asia jonka ansiosta koen, että onnistun myös "parantumaan" ja ehkä pääsen vielä opiskelemaan ja töihin. Jos asuisin jenkeissä, niin olisin todenäkösesti jo kuollut. Ja ihmiset valittaa täällä kun työttömänä ei ole rahaa tarpeeksi pitämään hauskaa ja sen sellaista..
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on masennus ja kärsin vahvasta ahdistuksesta, sekä paniikkikohtauksista. Saan onneksi ammattilais apua ilmaiseksi, koska Suomessa asun. Joka tapauksessa olen siis työtön rotta, joka elää kelan tuilla. Ei elämä helppoa ole elää näin pienellä rahalla, mutta vituttaa ihmiset jotka vinkuvat siitä. Olen erittäin kiitollinen, että minulla on katto pään päällä ja saan tarpeeksi rahaa ruokaan. Tämä on yksi asia jonka ansiosta koen, että onnistun myös "parantumaan" ja ehkä pääsen vielä opiskelemaan ja töihin. Jos asuisin jenkeissä, niin olisin todenäkösesti jo kuollut. Ja ihmiset valittaa täällä kun työttömänä ei ole rahaa tarpeeksi pitämään hauskaa ja sen sellaista..
Entäs jos sä nyt vaan päättäisit, että huomenna heräät uuteen aamuun ja otat elämäsi hallintaan? Hankkiudut opiskelemaan tai töihin, ja elät ihan normaalin aikuisen ihmisen elämää. Alat ottaa vastuun omasta elämästäsi, kun sehän on nimenomaan sinun elämä jota sinun elettävä joka päivä. Ei ketään muuta todellisuudessa kiinnosta miten se elät. Hanki ihania kokemuksia ja ala elää! Lopeta nuo masentuneisuus höpötykset- ei elämä ole kenellekään aina kivaa mut sellaista se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskustelu.
Mietin, että voisiko tässä olla mahdollisuus muuttaa hyvinvointiyhteiskuntaa järkevämpään suuntaan, ja alkaa vaatimaan ihmisen ottamaan vastuu omasta toimeentulostaan ja elämästään? Tähän saakka nämä sossupäätökset ja vankiasiat on tehty suljettujen ovien takana, yhteiskunnan katseilta ns piilossa. Nyt kun nämä ihmiset (osaksi hölmöyksissään) kertovat itse elämästään ja näillä moninaisilla sosiaalituilla elämisestään, yhteiskunta herää ymmärtämään, että pieleen on mennyt, ja tällainen vapaamatkustus saa loppua!
Ei se eniten veroja maksava (keskiluokka) halua vetää perässään parikymppisiä moniongelmaisia nuoria, jotka kykenisivät vallan hyvin itsensä elättämiseen, jos vaan viitsisivät. Sama määrä perehtymistä johonkin kouluasiaan kuin mitä käyttävät lääkekoktailien ja erilaisten sosiaalitukikiemuroiden selvittämiseen, niin jokaisella olisi joku ammatti.
Olen sitä mieltä, että hyvä että kertovat rehellisesti kaikille, miten asiat oikeasti ovat. Olen varma, että vastareaktio maksavalta kansanosalta on nurkan takana.
Työttömiä on moninkertainen määrä työpaikkoihin nähden ja yleensä niillä narkeilla ja vankilakierteessäkin olevilla on joku ammatti. Käypä joskus ruokajonossa niin näet, että valtaosa on ihan normaaleja ihmisiä siellä.
Työttömissä sossun luukulla käyvissä on ihan uupuneita ja sairaitakin, esim. minä vasta 35v jolla on opintoja ja työhistoriaa takana, mutta en todella tiedä enää mitä tulevaisuudella teen kun kroppa ei kestä enää niitä töitä joita olen ennen tehnyt ja en TAAS jaksa opiskella jotain alaa jota voi kohdata rakennetyöttömyys.
Kun täällä kysyn korkeakoulutuksesta niin niilläkin aloilla jotka kiinnostavat on paljon työttömyyttä. En oikeasti enää yhtään tiedä mitä tehdä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella sossu myöntää harrastuskuluihin tukea? Kiinnostaa tietää, koska omien lasten harrastuksiin menee noin 700€/kk mikä on tarkoittanut toisen työn hankkimista, että kuluista selvitään. Mielummin olisin soittanut sossuun ja pyytänyt maksamaan, ja vetänyt kotona vaan lepoa. Tyhmä minä!
Vanhempien tulojen ja lapsen iän perusteella. Eli vanhemmilla ei saa olla mitään omaisuutta ja oltava toimeentulotukea saava. Sossu voi myöntää lapselle harrastusrahan, joka on muistaakseni 100-250 VUODESSA riippuen siis lapsen iästä. Todellakaan ei 700 kuussa tai vuodessakaan saa mihinkään harrastukseen. Mutta siitä vaan tuhlaamaan omaisuus, myymään kaikki ja pudottautumaan toimeentulotuelle, jos noin käy kateeksi. Sen harrastusrahan on tarkoitus ehkäistä lapsen syrjäytymistä ja lisätä hänen hyvinvointiaan, lapsen, joka ei vanhempiaan ole valinnut eikä päättänyt tähän maailmaan tulla. Sen on tarkoitus olla koko yhteiskunnan etu että hän käy harrastuksessa eikä esimerkiksi ala pyöriä kaupungilla ja harrastaa näpistelyä ja päihteitä.
Valvotaanko tätä jotenkin? Että minne ja kenen "harrastuksiin" nämä rahat menevät? Vaaditaanko vanhempaa hankkiutumaan töihin?
No valvotaan tietenkin, kuitit kausimaksuista tai välineistä lähetettävä sossulle. On myös sääntöjä, esimerkiksi urheiluvaatteita ei voi ostaa harrastusrahalla, mutta välineitä voi. Esimerkiksi sählymailaa voidaan siis tukea, mutta urheilusortsit ja paita -setti ostetaan perustoimeentulotuesta.
Vanhemmat on työttömänä jolloin heitä koskee työkkärin toimenpiteet, sairaslomalla jolloin ei pakoteta töihin tai muuhun, jotkut ovat myös töissä mutta jos tulot ovat pienet eikä ole omaisuutta, niin voivat saada perustoimeentulotukea ja siten myös harrastusrahaa.
Ja halusin edellistä viestiä sen verran vielä tarkentaa, että en sitä tarkoita että kaikki harrastusrahaa saavat köyhät olisi päihdeongelmaisia syrjäytyneitä, vaan monenlaisia vähävaraisia.Kiitos tiedosta, tämä kuulostaa järkevältä. Vähävaraisuus ei tarkoita moniongelmaisuutta, mutta päihdeperheet ovat kyllä huolestuttavia siinä mielessä, että lapset käyvät todella sääliksi. Heille (lapsille) toivon kaiken tuen, vanhempien kohdalla turhautuneisuus on suurta ja se vain kasvaa, kun päästävät ulkopuoliset tutustumaan elämäänsä ja ajatusmaailmaansa TikTokin kautta. Suomessa KUKAAN ei ole minkään uhri muuta kuin omasta tahdostaan. Mahdollisuudet nousta mistä tahansa minne tahansa, on ihan kaikilla. Olisi terveellistä matkustaa ja luoda katseita maailmankolkkiin, missä kaksi vuotiaat asuvat kaduilla ja juovat kuravettä elääkseen. Liian pitkälle viety hoivauskulttuuri ja hyvinvointivaltio passivoi. Ja tulee niin kalliiksi, että yhtälö käy lähivuosian mahdottomaksi ylläpitää, jolloin jokaisen on aika alkaa selvitä vähän myös itse, eli peiliin katsomisen paikka tulee narkkareillekin. Sibut pitää sitten varmaan taas hankkia muualta kuin lääkärin ja kelan luukulta.
Kyllä Suomessa on ihmisiä, jotka ovat esimerkiksi sairauden uhreja, mielenterveys huono ei itse aiheutettujen traumojen takia, ja rikoksen uhreja joilla asiaa pahentaa se, ettei Suomen oikeusjärjestelmä tutki, rankaise ja korvaa kunnolla. Selvästi olet elänyt aika suojattua elämää, jos luulet että kaikilla on hyvät mahdollisuudet tällaisessa maassa ja on poikkeuksen poikkeus ja aina oma vika, jos elämä ei ole hyvää. Et ole katsellut ympärillesi jos luulet, että kärsimystä pitäisi etsiä ulkomailta kuravellin juojista. On paljon niitä, jotka ovat yrittäneet nousta mutta ei ole voimat riittäneet eikä apu ole tavoittanut esimerkiksi järjettömän byrokratian takia. Luuletko, että sosiaalityön virheistä ja laiminlyönneistä koskaan jää kiinni tai tulee mitään seurauksia? Resurssit ja valvonta ovat puutteellisia ja matalan kynnyksen toimivaa apua on liian vähän, ja tästä voidaan syyttää päättäjiä. Lopulta tilanteet pitkittyy ja apu on sitten sitä, että tekohengitystä annetaan huonosti voiville perheille, että lapset jotenkin pärjäisi siellä.
Eli ongelma on yhteiskunnassa, ei yksilössä.
Älä ole naurettava :) :)
Hyvin toimivassa yhteiskunnassa syrjäytyneitä on vain vähän. Kyllä katson, että yhteiskunta on epäonnistunut, jos vanhempi käyttää päihteitä ja tiktokkaa, mutta mitään parempaakaan paikkaa lapsille ei oikein ole joten ei voida muuta kuin yrittää tällainen perhe jotenkin pitää pinnalla, usein apuna pelkkä taloudellinen tuki ja jonkinlainen silmällä pitäminen. Pitkä tie siihen on ollut, että tilanne on tuo, ja aikaisempi puuttuminen olisi monessa tapauksessa voinut auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tik tok ei ole mikään luotettava media, se antaa todella yksipuolisen kuvan, kyllä moni asiakas on onnellinen kuin sossusta saa edes vähän rahallista avustusta tiukassa elämäntilanteessa ja moni hakee iha itse vaikka apua lastensuojelusta jos lapsi oireilee vaikka psyykkisesti tai perheessä on jotain muita ongelmia.. Ja narkit ne valittaa aina, heidän elämä pyörii vaan huumeiden ympärillä eikä mikään riitä, nykyään hoitoa on erittäin huonoa, lähinnä korvaushoitoa, jossa tyyliin annetaan heille sitä kamaa jo koska sitähän he haluaa, eikä ymmärretä että oireet ovat perin pohjin psyykkisiä ja niitä pitäisi lääkitä oikein. Onhan se kumma että näissä hoidossa esim diapam on kuoleman synti mutta metadonia voisi nappailla huoletta läpi elämän.
Ei noita pidä lääkitä muulla kuin
1) ilmaiset huumeet ja ihan kaikki muu tuki pois + lapset huostaan
TAI
2) nollatoleranssi kaikelle päihteelle ml alkoholi, 3kk puhdasta elämää jotakin avustavaa työtä tehden ja sen jälkeen mahdollisuus koulutukseen. Lapset pois tässäkin tapauksessa ja takaisin esim 1-2 vuoden päihteettömyyden jälkeen.
Ai kohtuutonta? Sanoisin että kohtuuttomampaa on paskakierteen mahdollistaminen, eli yhteiskunnan järjestämä taloudellinen ylläpito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos sä nyt vaan päättäisit, että huomenna heräät uuteen aamuun ja otat elämäsi hallintaan? Hankkiudut opiskelemaan tai töihin, ja elät ihan normaalin aikuisen ihmisen elämää. Alat ottaa vastuun omasta elämästäsi, kun sehän on nimenomaan sinun elämä jota sinun elettävä joka päivä. Ei ketään muuta todellisuudessa kiinnosta miten se elät. Hanki ihania kokemuksia ja ala elää! Lopeta nuo masentuneisuus höpötykset- ei elämä ole kenellekään aina kivaa mut sellaista se vaan on.
Entäs jos sä nyt vaan päättäisit, että huomenna heräät uuteen aamuun ja omistaisit enemmän aivosoluja kuin yhden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolle vastasit. Neuvosi toimii jos kyse on hieman alakuloisesta syrjäytymisvaarassa olevasta ihmisestä, mutta jos ihmisellä on ahdistusta, masennusta ja paniikkihäiriö ei sellainen voi kuin ensin hoidattaa sairautensa pois.
Meitä on monia jotka ollaan oikeasti eletty sitä normaalia elämää ja työllistetty itsemme, kouluttauduttu myös, mutta silti ollaan sairastettu, masennuttu ja syrjäydytty.
Itse pyristelen tällä hetkellä tilanteesta kuiville takaisin työelämään. Minusta sekin on Suomessa ihmeen raskasta, vaaditaan joka paikassa tekemään yhä enemmän jollain 12 euron tuntipalkalla. Viimeksi pyysin saada tehdä osa-aikaista, mutta sainkin sen sijaan potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tik tok ei ole mikään luotettava media, se antaa todella yksipuolisen kuvan, kyllä moni asiakas on onnellinen kuin sossusta saa edes vähän rahallista avustusta tiukassa elämäntilanteessa ja moni hakee iha itse vaikka apua lastensuojelusta jos lapsi oireilee vaikka psyykkisesti tai perheessä on jotain muita ongelmia.. Ja narkit ne valittaa aina, heidän elämä pyörii vaan huumeiden ympärillä eikä mikään riitä, nykyään hoitoa on erittäin huonoa, lähinnä korvaushoitoa, jossa tyyliin annetaan heille sitä kamaa jo koska sitähän he haluaa, eikä ymmärretä että oireet ovat perin pohjin psyykkisiä ja niitä pitäisi lääkitä oikein. Onhan se kumma että näissä hoidossa esim diapam on kuoleman synti mutta metadonia voisi nappailla huoletta läpi elämän.
TAI
2) nollatoleranssi kaikelle päihteelle ml alkoholi, 3kk puhdasta elämää jotakin avustavaa työtä tehden ja sen jälkeen mahdollisuus koulutukseen. Lapset pois tässäkin tapauksessa ja takaisin esim 1-2 vuoden päihteettömyyden jälkeen.
Ai kohtuutonta? Sanoisin että kohtuuttomampaa on paskakierteen mahdollistaminen, eli yhteiskunnan järjestämä taloudellinen ylläpito.
Kyllähän vuosien sekoilun vierestä seuraaminen viitoittaa lapsen elämän oikeastaan lopullisesti. Se eriarvoistaa lapsen, sekä luo perusturvallisuuden tunteeseen niin suuren aukon, että sitä ei myöhemmin terapiassa pysty paikkaamaan. Ei mitään älyllistä saati sivistyksellistä (kirjasto, kirjat, teatteri, askastelu) vastetta kotona, vaan kaikki puhelimeen höpöttelyä ja ongelmien kehässä pyörimistä.
Samaa mieltä: lapset pois mahdoolisimman varhaisessa vaiheessa, ja kaikki tuki pois aikuisilta ihmisiltä. luulen että sellainen katkisisi usean kohdalla alkavan kierteen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä tubettajiakin, jotka loisii yhteiskunnan varoilla, kerjää lahjoituksia, tienaa tubemassia ja valittaa.
Yksikin ajaa huristelee päivittäin diesel-mersulla ympäriinsä ja narisee.
viheraho??. yks tubettaja kertoi että kun sai lahjoituksia tarpeeksi niin kela katkaisi tuet kun katsoi ne tuloiksi.
Melko hyvän läpileikkauksen saa masentuneen ihmisen sielunmaailmasta kun kelaa TikTokia hetken: siellähän niitä on eri ikähaarukoista. Kyllä mä sanon että suurin osa ei ole todellakaan masentuneita. Miten jaksaisivat päivästä toiseen istua tuuttamassa videoita eetteriin ja kertomassa lapsuuden traumoista. Laiskoja iso osa- eivät ymmärrä, että heidän täytyy selviytyä itse tästä elämästä kuten ihan jokaisen ihmisen. Että ei täällä mistään uhriutumisesta mitaleja jaeta.
Ilman huomiota jääneitä ressukoita ja kuvittelevat olevansa ainoita. Että heillä kaikki niin paljon huonommin kuin muilla. Elävät harhassa.
Huumevanhemmilta pitäisi ottaa laoset pois entistä herkemmin. Ehkä se motivoisi ottamaan apua vastaan huumeongelman katkaisemiseksi.
Ihan tyhmä sovellus, iso lauma teinejä esim kiusaa sitä lassi kuhlmania joka ei tajua olevansa maalitaulu.
Hänelle nauretaan aivan solmussa ja levitetään kuvia ja videoita ties minne.
Vierailija kirjoitti:
Lasten harrastuskulut ovat lastensuojelun tukimuoto. Pitää olla siis voimassaoleva asiakkuus sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TAI
Pari ongelmaa vaan. Lapsen huostaamisen pitäisi palvella lapsen parasta ja parantaa hänen hyvinvointiaan, se ei ole sitä varten, että sillä rangaistaan vanhempia. Huostaanotto on aina trauma, vaikka alkuperäinen perhe olisi ongelmainen. Lisäksi niitä perheitä ja sopivia laitospaikkoja ei vaan ole tarpeeksi. Eli siinä ei hyviä vaihtoehtoja ole ja se on se syy, miksi lapsi on päihdeongelmaisessa kodissa.
Kuvaamallasi tavalla se saattaa mennäkin silloin, jos lapsi sijoitetaan jonnekin ja vanhempi sen jälkeen sitoutuu hoitamaan päihdeongelmaa.
Tukien poistaminen kokonaan päihdeongelmaisilta on huono idea, koska osa heistä alkaisi rötöstellä, ryöstellä ja tehdä ilkivaltaa, mistä aiheutuu suuremmat kustannukset ja vankiloissa on nyt jo liian täyttä. Pitkällä aikavälillä jengiytymistä ja yleisen turvallisuuden vähenemistä. Selvästi tässä on ajatuksena rankaisumentaliteetti, se ei vaan tuo sitä toivottua tulosta.
12 vuotta täyttäneelle vasta se on 250 vuodessa. Sitä ennen muistaakseni 150 euroa ja sitä en muista olisiko alle kouluikäiselle 100 euroa vuodessa.