"Miksi sama asia on rikkaan tekemänä cool ja köyhän tekemänä mauton?"
Viimeinkin kolumni, joka edes vähän tarkastelee tätä täysin unohdettua asiaa.
Kommentit (149)
OK eli lasi viiniä lounaalla (kuka tätä enää nykyään työpäivän keskellä edes tekee?) on täysin sama kuin 8h lähipubissa tuoppeja kiskomassa toimeentulotuella? Tai jos maksaa nyt (kuten esim. minä) sen reilu 25.000€ veroja vuodessa yhteiseen taskuun ja sieltä laskuttaa ulos veroprosentin verran takaisin tonnin läppäristä, kuin että haluaa kaivaa sitä samaa taskua 24/7/365? Että siitä ei tarvitse olla mitenkään tilivelvollinen? OK.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää pohdintaa. Saisi olla enemmänkin.
Saisi olla enemmän niiltä nuoremmilta toimittajilta.
Vierailija kirjoitti:
OK eli lasi viiniä lounaalla (kuka tätä enää nykyään työpäivän keskellä edes tekee?) on täysin sama kuin 8h lähipubissa tuoppeja kiskomassa toimeentulotuella? Tai jos maksaa nyt (kuten esim. minä) sen reilu 25.000€ veroja vuodessa yhteiseen taskuun ja sieltä laskuttaa ulos veroprosentin verran takaisin tonnin läppäristä, kuin että haluaa kaivaa sitä samaa taskua 24/7/365? Että siitä ei tarvitse olla mitenkään tilivelvollinen? OK.
Etkö ymmärrä lukemaasi?
Ihminen tajuaa nuo ongelmat vasta kun niiden kanssa on joutunut elämään. Oma polkuni on käynyt köyhästä syrjäkylästä maailman metropoleihin, mutta en koskaan unohda sitä miten onnekas olen. Jotkut kollegat pitävät tätä kaikkea itsestäänselvästi elämäänsä kuuluvina.
Tos sotketaan pari juttua mut sanotaan vaiks että eksotisointi on aina jännää.
Näinhän se on.
Lähiruoka on tosi trendikästä, kun kaupunkilainen keskiluokkainen ostaa sitä ruokapiiristä. Mutta ei todellakaan, jos joku maalla asuva köyhä käy itse marjametsässä noukkimassa marjat ja sienet pakkaseen.
Pakettiautoon muuttava rikas on huoleton moderni nomadi, pakussa firman pihalla nukkuva persaukinen duunari.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on.
Lähiruoka on tosi trendikästä, kun kaupunkilainen keskiluokkainen ostaa sitä ruokapiiristä. Mutta ei todellakaan, jos joku maalla asuva köyhä käy itse marjametsässä noukkimassa marjat ja sienet pakkaseen.
Jos köyhä on siellä marjametsässä siksi ettei ole varaa ostaa ruokaa niin siinä ei todellakaan ole mitään hienoa.
Olipa hyvä kolumni, yksi parhaista mitä olen lukenut viime aikoina. Kahtiajako tuli selväksi, ei olla samanarvoisia ihmisiä. Kaksoisstandardit elää ja voi hyvin. Minä saan tehdä mutta sinä et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on.
Jos köyhä on siellä marjametsässä siksi ettei ole varaa ostaa ruokaa niin siinä ei todellakaan ole mitään hienoa.
No mutta sehän tässä oli just se pointti! Tai jos tämä kaupunkilainen hurauttaa itse poimimaan pari astiaa marjoja ja laittaa somepostaukset, että oli ihanaa ja nyt on terveellisiä marjoja ja raitista ilmaa lasten kanssa ym. niin tämä on ok. Se taas, kun työtön Marja-Liisa käy poimimassa pari sangollista marjoja vanhoissa verkkareissa ei kiinnosta ketään.
Taas näitä lapsuutensa köyhänä viettäneiden ja yleensä miehen siivellä paremman elintason saavuttaneiden valituksia, joissa ei syntyjään rikkaiden mielestä ole päätä eikä häntää. Saa vain mielipiteen esittäjän näyttämään lapselliselta ja materialistiselta.
"Olen nykyään tukevasti keski-ikäinen, -tuloinen ja -luokkainen. Menneisyyteni takia keskiluokkaiset silmälasit eivät kuitenkaan ole ainoat, joiden läpi maailmaa tarkastelen."
Mussun mussun, kunnon ylemmyydentuntoinen köyhien puolustaja bätmäni.
Vähän samaa huomaa somessa, suositut on aina cooleja mutta epäsuositummat aina noloja vaikka mitä tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä lapsuutensa köyhänä viettäneiden ja yleensä miehen siivellä paremman elintason saavuttaneiden valituksia, joissa ei syntyjään rikkaiden mielestä ole päätä eikä häntää. Saa vain mielipiteen esittäjän näyttämään lapselliselta ja materialistiselta.
Koulutus ne sieltä kuule on nostanut. Ei mies.
Olen köyhä toimeentulotuen asiakas. Säästin laadukkaaseen talvitakkiin nostamalla rahaa patjan alle koska toivoin että se kestäisi useamman vuoden.
Mitä sanoi keskiluokkainen siskoni jolla on useampi lämmin takki?
"Olet esittäjä, ei tuo takki susta yhtään parempaa tee". Se sattui.
Vierailija kirjoitti:
Pakettiautoon muuttava rikas on huoleton moderni nomadi, pakussa firman pihalla nukkuva persaukinen duunari.
Varastossa työskennellyt Ville opiskelee eräoppaaksi ja muuttaa Lappiin, ok - kun taas hyväpalkkaisessa ammatissa työskennellyt Jarkko "hyppää pois oravanpyörästä", opiskelee eräoppaaksi ja muuttaa Lappiin, kun hän downshiftaa, hänestä tulee samalla syvällinen ihminen kun selvitti, miten tulee toimeen vähemmällä ja mikä elämässä on tärkeää. Vaikka Ville tietäisi samat asiat, Ville ei voi koskaan olla muodollisesti syvällinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutus ne sieltä kuule on nostanut. Ei mies.
Ei koulutuskaan automaattisesti onnea ja rahaa tuo.
- Työtön ekonomi
Vierailija kirjoitti:
Olipa hyvä kolumni, yksi parhaista mitä olen lukenut viime aikoina. Kahtiajako tuli selväksi, ei olla samanarvoisia ihmisiä. Kaksoisstandardit elää ja voi hyvin. Minä saan tehdä mutta sinä et.
Tätä minä olen monesti jankuttanut, että luokkayhteiskunta elää todella vahvana ja määrittää. Sen asian käsittely ei vaan ole enää seksikästä. Tämä johtaa älylliseen laiskuuteen ja johtaa moniin ikäviin yllätyksiin.
Ennen kansalaissotaa sanottiin, että Suomessa on maailman ylimielisin yläluokka ja huligaanimaisin alaluokka. Joskus tuntuu, että mikään ei ole muuttunut. Railo on iso. Paitsi että nyt yläluokan tilalla on keskiluokka.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on.
Minusta on tosi siistiä, jos kuka tahansa, köyhä tai rikas, poimii marjoja tai sieniä. Kolumnista ja joistakin tämän ketjun viesteistä tulee sellainen vaikutelma, että joillakin on tosi huono itsetunto ja siksi he kokevat, että muut pitävät heitä noloina, vaikka oikeasti kukaan ei niin ajattelisi.
Hyvää pohdintaa. Saisi olla enemmänkin.