Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Yhä useampi lopettaa nyt kohtuullisenkin alkoholinkäytön

Vierailija
30.08.2021 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008181767.html

Jutussa esimerkki pienen kulutuksen olutharrastajasta, joka miettii mitä siitä alkoholista edes saa.

Saman ilmiön olen huomannut omassakin tuttavapiirissä ja itsekin asia miettinyt. Ns. sober curious -ilmiö kasvattaa suosiota. Nykyäänhän alkoholittomien tuotteiden myyntikin on kasvanut kaupoissa paljon.

Kommentit (372)

Vierailija
121/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jäänyt alkoholinkäyttö ensin todella vähäiseksi kun tuli korona jonka takia kaikki pippalot ja baari-illat peruuntui, ja sitten tulin raskaaksi niin jäi ne vähäisetkin saunasiiderit ja ruokaviinit pois. Ja olen huomannut, että en ole kyllä yhtään ikävöinyt humalassa olemista ja runsasta alkoholinkäyttöä. En saa enää kiinni siitä ilosta, mitä nuorempana kuvitteli saavansa alkoholista. Luultavasti raskauden jälkeen palaan siihen, että toisinaan juon 1-2 annosta alkoholia jos mieli tekee, mutta varsinainen ryyppääminen ei kyllä tunnu enää houkuttelevalta ajatukselta. Periaatteessa mulle ei olisi mitenkään ongelma olla kokonaan ilmankaan, mutta en halua olla liian ehdoton, vaan otan silloin jos maistuu. Usein kyllä alkoholiton juoma maistuu paremmalta ja raikkaammalta. 

Vierailija
122/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

40338 kirjoitti:

Alkoholinkäytön lopetus on aina hyvä päätös.

Kyllä, jos se vaatii jotenkin erityisen pitkään pohditun päätöksen.

Mutta jos korvaa viinilasin silloin tällöin vaikka sipsipussilla, se ei olekaan enää niin hyvä päätös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska huomata miten yksi ja sama henkilö provosoituu yhdestä sanaparista niin, että spämmää koko ketjun täyteen pilkkaa termistä. 😂

Vierailija
124/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. No minä en lopeta.

Vierailija
125/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt onkon hyvä hetki ottaa kuppi kuumaa kaakaota ja laittaa siihen minttuviinahömpsyt!

Vierailija
126/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi linkkailette näitä hesarijuttuja tänne, ei niitä pysty kuin maksavat tilaajat lukemaan.

Että halukkailla on mahdollisuus lukea artikkeli, jota kommentoivat.

Kaikilla halukkailla ei ole mahdollisuutta. Kannattaisi linkittäjän  kertoa jutun olevan maksumuurin takana. Kiitos.

Vierailija
127/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä raittiita ihmisiä ollut ennenkin. Sober curious on kuitenkin termi jolla erottaudutaan tavallisista ja mahdollisesti kiihkouskovaisista juntti-raittiista.

Sober curious on termi, jolla nostetaan itseä esiin ja haetaan huomiota. Ollaan olevinaan jotenkin parempia raittiita, kun on oikein Ämöriikasta kopioitu termi käytössä. Se on varmasti hienompaa kun se on Ämöriikasta.

Minusta näyttää että ne on toimittajat jotka sitä käyttää eikä nämä raittiit itse. Kieltämättä ärsyttävä ilmaus.

Vierailija
128/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka viikonloppu kunnon känni eli ihan kohtuutonta Alkon käyttöön harrastan. Kohtuullisen käytön jätin jo 30v sitten ei ollu mun juttu. Lomilla vedän koko loman aamusta iltaan ja illasta aamuun. Poika pulputtaa jälleen saunalla ja kaippa sitä vois viritellä pontikka vehkeet tulille kun on 200l valmista rankkia mistä tiputella uutta jaloa juomaa. Joten soronoo hipit ja muut hipsterit lipitelkää vain niitä holittomia juomianne niin meikä menee valmistaa kunnon tavaraa.

Vierailija
129/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä on kyllä vähän sama kuin "miksi oikeastaan syön suklaata?" Koska se maistuu hyvältä! Kaikki "terveelliset" jäätelötkin, ei ne maistu yhtä hyvältä kuin aito jätski.

Miksi pitäisi elää niin jumalattoman terveellisesti hautaan asti?

Itse asiassa suklaa ei edes maistu kovin hyvältä. Maitosuklaat maistuu sokerille ja rasvalle, tummat sentään enemmän suklaalle. Mutta ei se maku nyt niin taivaallinen ole.

Vierailija
130/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. 

Mulle tuli vuosi sitten keväällä vararikko ja siihen jäi tupakan poltto ja viinanjuonti kerralla. En ole poltellut, enkä tissutellut.

Periaatteessa hyvä juttu: rahat säästyy, yskä on poistunut. Arjessa en koko asiaa edes mieti, enkä usein edes viikonloppuisinkaan. Mutta: minun kohdalla vain on niin, että ne nautinnollisimmat hetket elämässä ovat olleet jotain perjantai-iltoja, jolloin on työntäyteisen viikonlopun jälkeen saunonut perusteellisesti, ehkä uinut järvessä tai avannossa, laittanut nättiä ja kotoista päälle, syönyt hyvin ja pitkään, ehkä harrastanut seksiä (ei kyllä enää tee oikein mieli), pistänyt soittoon uusimman musiikin, tai sen suositellun  leffan tai tv-sarjan pyörimään tai avannut mielenkiintoisimman kirjan, ottanut kissan tai ukon kainaloon, naukkaillut shampanjaa tai jotain likööriä tai viskiä ja polttanut pari pikkusiggeä hitaasti ja nautinnollisesti. Aah, nyt tuo loppu jää pois ja ei sitä kyllä mesimarjamehu tai kombucha korvaa. 

Sama vika. Lopetin alkoholin (oli inhottava olo seuraavana päivänä) ja sitten alkoi tehdä mieli pikkusikareita. Poltin askillisen ja olisin koukussa, jos en päättänyt, että enää ei voi ostaa. Miksi kaikki kiva on kielletty: viina, sikarit, sokeri, rasva?

Vierailija
131/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole sama asia sanoa drunken curious, ottaa silloin tällöin alkoholia?

Ei sille itseasiassa olisi tarvinnut mitään määritettä keksiä, koska suurin osa ihmisistä on sober curiouksia jotka ei vedä kaatokännejä joka viikonloppu. Siis määrite on ”tavallinen ihminen”, mutta tylsähän se olisi.

Vierailija
132/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vinkkejä hyvistä 2-4% juomista? Itse tykkäisin kakkosoluesta, se tekee kivan nosteen joka pysyy yllä pitkään, ilman selkeää humaltumista. Niitä ei vain oikein löydä mistään.

Vierailija
133/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rattijuopumuskin jo alkaa olla katoavaa kansanperinnettä kun suuri osa jo kuitenkin huumausaineiden vaikutuksen alaisia?

Itse asiassa päinvastoin. Rikoslain nykyisten säännösten mukaan rikosnimike on rattijuopumus myös silloin, kun kuljettaja on ottanut muuta huumaavaa ainetta kuin alkoholia. Erillinen rikosnimike huumaantuneena ajaminen on historiaa.

Vierailija
134/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä on kyllä vähän sama kuin "miksi oikeastaan syön suklaata?" Koska se maistuu hyvältä! Kaikki "terveelliset" jäätelötkin, ei ne maistu yhtä hyvältä kuin aito jätski.

Miksi pitäisi elää niin jumalattoman terveellisesti hautaan asti?

Itse asiassa suklaa ei edes maistu kovin hyvältä. Maitosuklaat maistuu sokerille ja rasvalle, tummat sentään enemmän suklaalle. Mutta ei se maku nyt niin taivaallinen ole.

No et vaan osaa ostaa kunnon suklaata.

Vierailija
135/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteinen suomalainen ikuisuusaihe

Vierailija
136/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos "olutharrastaja" miettii mitä siitä saa niin kannattaa toki lopettaa. Sama kuin jos hiihtäminen lakkaa kiinnostamasta, tai tomaatin syöminen. Koska ymmärtäisin että olutharrastaja ei juo sitä olutta vetääkseen lärvit.

Vierailija
137/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ihan normaaleja ihmisiä, mutta pitäähän sitä tuollekin keksiä joko hieno nimitys että ei ole raivoraitis tai juoppo vaan tavallinen perustyyppi.

Alkoholinkäyttö kyllä vähentynyt mutta huumeiden käyttö kasvaa.. Onhan se toisten mielestä terveellistä viihdettä poltella verrattuna alkoholiin.

Vierailija
138/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos "olutharrastaja" miettii mitä siitä saa niin kannattaa toki lopettaa. Sama kuin jos hiihtäminen lakkaa kiinnostamasta, tai tomaatin syöminen. Koska ymmärtäisin että olutharrastaja ei juo sitä olutta vetääkseen lärvit.

Sulta jäi, nyt ymmärtämättä se pointti, ehkä olisi pitänyt lukea se artikkeli. Tyyppi miettii, että ei saa siitä alkoholista muuta kuin haittoja. Haittaa vähän muuten mukavaa nautiskeluharrastusta.

Vierailija
139/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi linkkailette näitä hesarijuttuja tänne, ei niitä pysty kuin maksavat tilaajat lukemaan.

Että halukkailla on mahdollisuus lukea artikkeli, jota kommentoivat.

Kaikilla halukkailla ei ole mahdollisuutta. Kannattaisi linkittäjän  kertoa jutun olevan maksumuurin takana. Kiitos.

Tai sitten kannattaa tilata se hesari tai jättää koko HS-alkuinen ketju lukematta. Aloittajat täällä aloittavat miten haluavat, eikä niin, että _sinä_ määrittelet millaset ketjut _sinulle_ sopii.

Vierailija
140/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein ymmärrä millaiset ihmiset ottaa hirveitä kilareita jostain uusista termeistä ja vääntää niistä jotain itsensä korostamista tai muuta. Maailmassa on termit olemassa yleensä sitä varten, että on yhdellä-kahdella sanalla pystyy välittämään pitkän ajatuksen. Sitä varten kaikki ammattikielet ja harrastuksetkin on täynnä omaa terminologiaansa. Helpottaa kommunikaatiota valtavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän