HS: Yhä useampi lopettaa nyt kohtuullisenkin alkoholinkäytön
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008181767.html
Jutussa esimerkki pienen kulutuksen olutharrastajasta, joka miettii mitä siitä alkoholista edes saa.
Saman ilmiön olen huomannut omassakin tuttavapiirissä ja itsekin asia miettinyt. Ns. sober curious -ilmiö kasvattaa suosiota. Nykyäänhän alkoholittomien tuotteiden myyntikin on kasvanut kaupoissa paljon.
Kommentit (372)
Sehän on kuin "tipaton tammikuu". Ilmiönä olemassa vain sitä kautta, että muuna aikana otetaan etanolipitoista juomaa. Miksi siitä tauosta pitää tehdä numeroa?
No tämä on kyllä vähän sama kuin "miksi oikeastaan syön suklaata?" Koska se maistuu hyvältä! Kaikki "terveelliset" jäätelötkin, ei ne maistu yhtä hyvältä kuin aito jätski.
Miksi pitäisi elää niin jumalattoman terveellisesti hautaan asti?
Vierailija kirjoitti:
No tämä on kyllä vähän sama kuin "miksi oikeastaan syön suklaata?" Koska se maistuu hyvältä! Kaikki "terveelliset" jäätelötkin, ei ne maistu yhtä hyvältä kuin aito jätski.
Miksi pitäisi elää niin jumalattoman terveellisesti hautaan asti?
Jotta voisi uteliaasti sopertaessaan jäädä vaikka auton alle. Tai tukehtua makkaraan.
Toivotaan että se sober-systeemi tarkoittaa myös pidättäytymistä kannabiksesta, mietin vaan että Hesarin toimittajissa lukijoissa voi olla pilvenpolton ylistäjiä....
Tulevaisuudessa aineiden käyttäjä ei haise viinalle, vaan on pitkällisen kukan käytön ansiosta flegmaattisen passiivinen.
Sen verran tiedän kannabiksen käyttäjistä.
Minäkin lopetin tissuttelun. Ei siitä alkoholista oikein kyllä mitään saa. Parempi olo monessa mielessä. Ja se paras ”buzz” tulee yleensä ekasta lasillisesta, sen jälkeen vain turruttaa.
Jaa.
Mulle tuli vuosi sitten keväällä vararikko ja siihen jäi tupakan poltto ja viinanjuonti kerralla. En ole poltellut, enkä tissutellut.
Periaatteessa hyvä juttu: rahat säästyy, yskä on poistunut. Arjessa en koko asiaa edes mieti, enkä usein edes viikonloppuisinkaan. Mutta: minun kohdalla vain on niin, että ne nautinnollisimmat hetket elämässä ovat olleet jotain perjantai-iltoja, jolloin on työntäyteisen viikonlopun jälkeen saunonut perusteellisesti, ehkä uinut järvessä tai avannossa, laittanut nättiä ja kotoista päälle, syönyt hyvin ja pitkään, ehkä harrastanut seksiä (ei kyllä enää tee oikein mieli), pistänyt soittoon uusimman musiikin, tai sen suositellun leffan tai tv-sarjan pyörimään tai avannut mielenkiintoisimman kirjan, ottanut kissan tai ukon kainaloon, naukkaillut shampanjaa tai jotain likööriä tai viskiä ja polttanut pari pikkusiggeä hitaasti ja nautinnollisesti. Aah, nyt tuo loppu jää pois ja ei sitä kyllä mesimarjamehu tai kombucha korvaa.
Raittiina koko elämän - nyt 70v ..!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niitä raittiita ihmisiä ollut ennenkin. Sober curious on kuitenkin termi jolla erottaudutaan tavallisista ja mahdollisesti kiihkouskovaisista juntti-raittiista.
Sober curious on termi, jolla nostetaan itseä esiin ja haetaan huomiota. Ollaan olevinaan jotenkin parempia raittiita, kun on oikein Ämöriikasta kopioitu termi käytössä. Se on varmasti hienompaa kun se on Ämöriikasta.
No mikä olis sopiva termi kun ei raitis sovi? Jospa tuo on vaan kuvaava termi.
En ole koskaan aloittanut alkoholinkäyttöä. Tein raittiuslupauksen 6-vuotiaana (partiossa) ja olen pitänyt lupauksestani kiinni. Muutama puolituttu on vetänyt herneet nenään ja uhriutunut ("Miksi et käytä alkoholia? Luuletko olevasi parempi kuin muut?") mutta minä vain nauran.
Vierailija kirjoitti:
Ihana asia. Jätin alkoholin, käytin sitä ennen pari kertaa viikossa. Laihduin, mielialani koheni hurjasti, nukun paremmin. Koti siivottu putipuhtaaksi, energiaa on.
Koti siivottu putipuhtaaksi 🤣😂
Ai se on sulle parasta ja tärkeintä elämässä?
Lasillinen viiniä on edelleen terveellisempää kuin Pepsimax.
Rattijuopumuskin jo alkaa olla katoavaa kansanperinnettä kun suuri osa jo kuitenkin huumausaineiden vaikutuksen alaisia?
Koitan tasapainottaa tilannetta, olen juuri yrittelemässä aloittaa suurkulutusta. On kyllä aika rankka harrastus työssäkäyvlle mut vafranadfnbadö kohtarta helpiavdfjadfaa
Oon kyllä "drunk curious", kiitos agressiivisen migreenin, ei kerkiä edes kokonaista 0,33l tölkkiä juomaan ennenku pitää kaivella kohtauslääke ja kaataa loput viemäriin. Eli olis kiva joskus, edes JOSKUS juoda, edes sen 1-2 annosta saunomisen yhteydessä tai terassilla ilman migreeniä mutta eih. Tämä vuosi mennytkin tipattomalla, ja voi ainakin kolmen vuoden juoma-annokset laskea yhden käden sormilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niitä raittiita ihmisiä ollut ennenkin. Sober curious on kuitenkin termi jolla erottaudutaan tavallisista ja mahdollisesti kiihkouskovaisista juntti-raittiista.
Sober curious on termi, jolla nostetaan itseä esiin ja haetaan huomiota. Ollaan olevinaan jotenkin parempia raittiita, kun on oikein Ämöriikasta kopioitu termi käytössä. Se on varmasti hienompaa kun se on Ämöriikasta.
Mä en ajatellut mitään suurempaa tunnelatausta termistä. Onko ideoita mikä olis parempi termi sille, että omaa kohtuukäyttöä pohditaan ja kyseenalaistetaan sekä mietitään tapauskohtaisesti, että nappaako alkoholi vai mieluummin alkoholiton? Raittius on latautunut ja tarkoittaa eri asiaa.
Kätevää, että asioille ja ilmiöille on joku nimi, ei tarvi monella lauseella selittää joka kerta.
Koeraitis
-eri
Eli tavis joka juo harvoin lasillisen tai kaksi? Aina pitää keksiä jotain typeriä uusia nimikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan aloittanut alkoholinkäyttöä. Tein raittiuslupauksen 6-vuotiaana (partiossa) ja olen pitänyt lupauksestani kiinni. Muutama puolituttu on vetänyt herneet nenään ja uhriutunut ("Miksi et käytä alkoholia? Luuletko olevasi parempi kuin muut?") mutta minä vain nauran.
No outoja tuttuja sulla.
Olen viimeiset 15 vuotta juonut sixpäckin olutta joka ilta eikä ole vielä tullut tavaksi. Turha siis pelotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä olis sopiva termi kun ei raitis sovi? Jospa tuo on vaan kuvaava termi.
Onko tosiaan pakko olla joku termi? Entä ne jotka välttelee maitoa tai gluteenia? Ihan typerää vääntää jotain uusionimiä.
Olen 35-vuotias nainen enkä ole koskaan käyttänyt alkoholia "kohtuullisesti" tai "kohtuuttomasti". En ole myöskään absolutisti, saatan juoda lasin kuohuviiniä häissä tai puoli lasia viiniä ravintolassa tai kotona pari kertaa vuodessa. Taustalla ei ole uskonnollisia tai lähipiirin alkoholinkäyttöön liittyviä syitä eikä asia ole koskaan ollut kenellekään ongelma. Tunnen useitakin ihmisiä, joiden alkoholinkäyttö on samanlaista. En kuitenkaan tiennyt, että tällekin tarvitaan jokin oma, vieläpä melko typerä, termi.
Sivuhuomautuksena, se, mitä kutsutaan alkoholin "kohtuukäytöksi" on todellisuudessa aika kaukana kohtuullisesta tai terveellisestä mikäli jatkuvasti on käytössä ne maksimit.