Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Yhä useampi lopettaa nyt kohtuullisenkin alkoholinkäytön

Vierailija
30.08.2021 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008181767.html

Jutussa esimerkki pienen kulutuksen olutharrastajasta, joka miettii mitä siitä alkoholista edes saa.

Saman ilmiön olen huomannut omassakin tuttavapiirissä ja itsekin asia miettinyt. Ns. sober curious -ilmiö kasvattaa suosiota. Nykyäänhän alkoholittomien tuotteiden myyntikin on kasvanut kaupoissa paljon.

Kommentit (372)

Vierailija
61/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä lopettaa kokonaan se kohtuullinenkin alkoholin käyttö, ennen kuin se muuttuu liialliseksi juopotteluksi itse sitä lainkaan huomaamatta. Alkoholistina, joka on joskus aloittanut kohtuukäytöllä, näkee sitten juomisensa sellaisena, jota se on ollut joskus alkoholiin tutustuessa, vaikka se on hyvin kaukana siitä.

Vierailija
62/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin tyylillään. Me otetaan drinksuja puolison kanssa pari kertaa kuussa perjantaisin rankan työviikon päälle. Ai miksi? Siksi, koska se on kivaa.  Arkisin ei tulisi mielenkään tissutella. 

Mä koen tuon sober curiousin mainostamisen itsensä korostamisena :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun hyvinvointiani alkoholi on ainakin toistaiseksi parantanut hyvin paljon. Monet hauskimmat muistoni liittyvät iltoihin, kun olen ollut pikku hiprakassa. Katsotaan myöhemmin, jos tilanne muuttuu, mutta nyt vain odotan, että pääsen täysin rokotettuna taas yöelämään.

Täällä Helsingissä se yöelämä on kämpillä, baarit menee niin aikaisin kiinni. Ei ole rokotuksia eikä ketään kiinnosta. Voisikin vetää kännit tänään.

Vierailija
64/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä tuota. Mä olen aina ollut sober curious. Jos tekee mieli ottaa saunaolut, niin otan. Jos tekee mieli ottaa lasi viiniä ruoan kanssa, niin otan. Jos tekee jouluna mieli konjakkia, niin otan. Jos työpaikan pikkujouluissa ei tee mieli ottaa, niinsanon että olen autolla tai että aamulla on aikainen herätys, enkä ota. Otan silloin kun tykkään ja jos en tykkää, en ota.

Päteekö tämä muuten myös muihin nautintoaineisiin, esimerkiksi sokeriin? Olen sugar curious, kun syön silloin tällöin makean jälkiruoan, jos sattuu tekemään mieli. Jos joskus tekee lauantaina karkkia leffaa katsoessa niin syön. Jos ei tee mieli niin en syö.

Vierailija
65/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on karsinogeeninen, eli syöpää aiheuttava aine. Miksi turhaan lisätä syövälle mahdollisuutta?

Myös sokeri on syövälle hyvä alusta riehua.

Viinat ja sokerit pois. Vanha kunnon luolamies-dieetti on hyvä, eli metsästetään ja keräillään luonnosta se mitä syödään.

Vierailija
66/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä raittiita ihmisiä ollut ennenkin. Sober curious on kuitenkin termi jolla erottaudutaan tavallisista ja mahdollisesti kiihkouskovaisista juntti-raittiista.

Sober curious on termi, jolla nostetaan itseä esiin ja haetaan huomiota. Ollaan olevinaan jotenkin parempia raittiita, kun on oikein Ämöriikasta kopioitu termi käytössä. Se on varmasti hienompaa kun se on Ämöriikasta.

Mä en ajatellut mitään suurempaa tunnelatausta termistä. Onko ideoita mikä olis parempi termi sille, että omaa kohtuukäyttöä pohditaan ja kyseenalaistetaan sekä mietitään tapauskohtaisesti, että nappaako alkoholi vai mieluummin alkoholiton? Raittius on latautunut ja tarkoittaa eri asiaa.

Kätevää, että asioille ja ilmiöille on joku nimi, ei tarvi monella lauseella selittää joka kerta.

Raitis ja raivoraitis - siinä kaks passelia termiä; ensimmäinen istuu 'sober curiousille' kuin nenä päähän, ja jälkimmäinen kertoo kaiken tarpeellisen näistä kiihkeistä ex-alkkiksista.

Vierailija
67/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi on karsinogeeninen, eli syöpää aiheuttava aine. Miksi turhaan lisätä syövälle mahdollisuutta?

Myös sokeri on syövälle hyvä alusta riehua.

Viinat ja sokerit pois. Vanha kunnon luolamies-dieetti on hyvä, eli metsästetään ja keräillään luonnosta se mitä syödään.

Mä just metsästin luonnosta rulla-kebabin ja six-päkin Karhua.

Vierailija
68/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdalla olen huomannut, että ei vaan ole enää tarvetta edes sille kohtuukäytölle. Aiempi käyttö liittyi lähinnä työstressin lievittämiseen. 

Nyt kun olen tehnyt etätyötä yli vuoden yhtäjaksoisesti, ei työ enää kuormita samalla tavalla. Tämä näkyy myös parempana työtehona.

Ennen käytin alkoholian. 1-4 annosta kuukaudessa. Nyt on mennyt monta kuukautta ilman yhtään annosta.

Muiden syistä en tiedä, mutta omani liittyy stressin vähenemiseen.

Mullakin saattaa mennä pari kuukautta ilman alkoholia. Ihan niinkuin saattaa mennä pari kuukautta ilman kaalilaatikkoa tai ilman lakritsia. Ei vain tee mieli ennen kuin jossain vaiheessa tekee mieli.

En vain ole hoksannut nimittää sitä sober curious tai kaalilaatikko curious termeillä.

Vierailija
69/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni taitaa olla celibacy curious. Ainakaan minun hyvinvointiani se ei paranna.

Vierailija
70/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raitis ja raivoraitis - siinä kaks passelia termiä; ensimmäinen istuu 'sober curiousille' kuin nenä päähän, ja jälkimmäinen kertoo kaiken tarpeellisen näistä kiihkeistä ex-alkkiksista.

Voiko olla raittiimpaa kuin raitis?

Vierailija
71/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen juonut viim. 10 vuotta melko harvoin, mutta aika reippaasti kerralla. Juomakerrat oli silloin n. 10 kertaa vuodessa, sitten ne väheni 5:een ja vielä 3:een.

Jouduin n. vuosi sitten tappeluun vastapuolen vittuilun ja riidan haaston vuoksi. Sen jälkeen ajattelin, että nyt voisi pitää vaikka 6 kk taukoa, mutta tauko on venynyt vuoteen ja ei tee yhtään mieli alkoholia. Se ei maistu, nyt alkoholin nauttimisillat tuntuu todella typeriltä jorinasekoiluilta eikä vanhat örinät ja tapahtumat huvita yhtään jälkeen päin. Typerää touhua kaikin puolin.

Ei janota enkä tule kännejä enää vetämään. On mukava herätä aamuisin pirteänä ja pystyy kaikkea touhuamaan ja tekemään.

M54

Vierailija
72/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmäkään juo alkoholia kohtuudella. En ole löytänyt niin hyvän makuista alkoholijuomaa, että sitä viittis huvikseen annoksen tai pari juoda. Mielummin olen juomatta. Sitten kun juon, vedän kunnolla perseet olalle. Kohtuukäyttö on ihan turhaa. Miksi pitäisi juoda illalla joku yks kalja tai lasi viiniä?

Vierailija
73/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on epäterveellistä ja sen liikakäyttäjät aiheuttavat poliiseille ihan liikaa työtä.

Vierailija
74/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista juntein juomismuoto on mennä johonkin risteilylaivoille juomaan *facepalm*

Koko alkoholinkäyttö muutenkin. Niin junttia kuin olla ja osaa. Hiiret, jotka ei ole arkielämässä yhtään mitään, uskaltavat sitten oikein kaatokännissä haastaa riitaa.

Vierailija
75/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaaseen ja pitkäaikaiseen alkoholinkäyttöön liittyy usein esimerkiksi keskittymiskyvyttömyyttä, ärtyneisyyttä, unettomuutta ja ruokahaluttomuutta.

Alkoholi estää uusien neuroneiden ja niiden välisten yhteyksien syntymisen, mikä johtaa alkuvaiheessa muisti- ja oppimisongelmiin ja myöhemmin jopa aivojen surkastumiseen. Aivojen kudoskato on alkoholisteilla jopa maksakirroosia yleisempi sairaus ja suurkuluttajilla todetaan usein muistin ja päättelykyvyn heikentymistä, aloitteellisuuden vähenemistä ja motorisia ongelmia. Juomisen lopettaminen parantaa suorituskykyä, mutta jos muutokset ovat suuria, täydellistä palautumista entiselle tasolle ei välttämättä enää tapahdu.

Runsaaseen alkoholinkäyttöön liittyvä hermoston vahingoittuminen on mittava terveysongelma ja esimerkiksi valkean aivoaineen kato on alkoholisteilla maksakirroosiakin yleisempää. Valkean aivoaineen kadon oireena on dementiaa, joka voidaan todeta neuropsykologisin testein keskimäärin joka toisella alkoholin suurkuluttajalla. Lievän dementian on toisinaan havaittu korjaantuvan pitkän raittiin kauden aikana. Sen sijaan pikkuaivojen etuosa näyttää tuhoutuvan usein pysyvästi, ja tyypillinen oire alkoholin aiheuttamassa pikkuaivoatrofiassa on kävelyn epävarmuus. Vakavimpia aivovaurioita ovat kuitenkin tapaturmien kautta syntyneet aivovammat, joista yli puolet on saatu juovuksissa. Tapaturmien aiheuttamat aivovammat ovat alkoholisteilla kolme kertaa yleisempiä kuin väestössä keskimäärin. Alkoholi lisää myös aivovaltimotukoksen ja lukinkalvon alaisen vuodon riskiä. Alkoholin pitkäaikaiskäyttö voi aiheuttaa lähes minkä tahansa neurologisen oireen tai löydöksen.

Alkoholi saattaa aiheuttaa runsaasti nautittuna aivovaltimoiden tukoksia ja repeämiä, mikä voi johtaa aivoja vioittavaan hapen puutteeseen. Vahva humalatila voi johtaa aivovaurioon etenkin nuorilla, koska heillä verensokeri laskee liian alas ja aivojen energian saanti estyy. Alkoholisteilla on tavallista suurempi riski kuolla aivohalvaukseen.

Vierailija
76/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällehän oli jo ainakin 15 vuotta sitten olemassa termi: streittarius. Tosin sekin on väännös englannin kielestä. Ei muuta kuin suomenkielistä uusiosanaa kehittämään. Voittajalle papukaijamerkki...

Raittius?

Vierailija
77/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuuton käyttö onkin paljon mukavempaa, naurettavaa joku tissuttelu.

Vierailija
78/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon kohtuudella, joskus kohtuuttomasti, suoraansanoen koska on kivaa saada pää sekasin. Seuraavan päivän olo kohtuuttomassa käytössä tosin ei ole mukava ja aina tulee tehtyä jotain tyhmää. Harmi ettei eräs viherkasvi ole laillista täällä... 

Vierailija
79/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sober curious on 2021 ferritiini.

Vierailija
80/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko huomanneet että homeudkoviaset kadonjeet ja tilalle tulleet gluteeinittomaan vannovat ja detoxix tyypit. Sokeriton hiivaton laktoositon jne viljaton siaton etc.

Hlvtillistä itsekorostamidta. Katsokaa kuinka speciaaali mää oon ja tiedostava.

Yööök

Sormet kurkkuun.

Pelkkiä trendipell3jä suuri osa.

Alko ei maistu muuten. So. Mitä sittw.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän