Itsetehdyt joululahjat
Antakaa ideoita itsetehdyiksi joululahjoiksi! Vauvasta vaariin -ikähaitarille pitäisi kehitellä lahjaa. Myös ekologisia paketointivinkkejä saa antaa!
Kommentit (65)
Älä ainakaan anna painettua tiskirättiä :( Viime joulun alla oli buumi niistä, itse en onneksi saanut yhtään. Hyi että, mikä lahja!
Minä teen ja annan lahjoiksi:
Mallaslimppua, kuivakakkuja, lohimoussee, mausteliemessä/kastikkeessa olevia silakoita, imellettyä perunalaatikkoa.
Kun lähipiirille antaa lahjoja ja tuntee ihmiset niin on helppo tehdä lahjat. Tietää mistä kukin tykkää.
Hallitsen leipomisen ja ruokien tekemisen, mutta käsityöt ja askartelu ei onnistu,
Itselläni on jo jouluksi sellainen idea että tekisi itse jalkakylpysuolaa. Ajattelin laittaa joihinkin n vanhoihin hillopurkkeihin ja koristella purkit. Saa nähä onnistuuko yhtään. :)
Ja sitten vielä Valmiit kangaskassit joihin voi tekstiilitaitusseilla kirjoittaa saajan lempilauluista sanoja ja koristella :)
Käytin viime vuonna paketointiin sanomalehtipaperia. Paketeista tuli tosi kauniit, kun paketointiin valitsi kuvattomia, lähinnä mustavalkoisia sivuja ja käytti valkoista, leveää lahjanauhaa. Myös juuttinaru on varmasti kaunis ja sopii sanomalehden eleettömyyteen. Tänä vuonna ajattelin toteuttaa saman paketointitavan, mutta värikkäämmillä lahjanauhoilla.
Toinen idea on käyttää kakkupapereita paketoinnissa: http://1.bp.blogspot.com/-NAqsQm7TsAs/UMynseSGquI/AAAAAAAABgo/xG3hLIShPNc/s640/IMG_2730m.jpg
Täällä on mainittu jo hyviä lahjaideoita. Itse ottaisin mieluusti vastaan villasukkia ja lapasia, neulotun bambutiskiliinan, ruokaa (olen opiskelija), jonkin ruokapakkauksen teemalla (juustolajitelma olisi ihana, samoin ideaa voi soveltaa suklaaseen, kahviin, teehen yms.), itse tehtyjä makeisia tai jotain muuta hyödyllistä mutta hemmottelevaa. Arvostan nykyään eniten kulutettavia lahjoja, joille on jokin selkeä käyttötarkoitus.
Muffini/keksiainekset lasipurkissa ja kauniisti pakattuna, ja etikettiin tai korttiin mukaan ohjeet (lisää munat ja maito tms). Näistä löytyy ohjeita netistä. Erityisesti jouluun sopivat vaikka piparimuffinit tai piparminttukeksit.
Erilaisia kotitekoisia fudgeja, esim. valkosuklaa-karpalo on mielestäni jouluinen, mutta miksipä ei muutkin.
Ystäväni antaa meille joskus rommiruukut, omenista tai luumuista.
Lasipurkkeihin voi pakata myös erilaisia kuorinta-aineita, esim. kahvi-sokerikuorinta. Jos tämä yksinään tuntuu liian pieneltä, voi laittaa mukaan vaikka kookosöljyn tai muun vartaloöljyn, jonka kanssa sitä sitten voi käyttää (plus ohjeet jos tarvitsee).
Kylpysuola on hauska idea, onko käyttökokemuksia tästä? Netistä löytyy ohjeita joissa perusaineet on merisuola, tuoksuöljy ja elintarvikeväri. Eikö tuo elintarvikeväri värjää sitten myös ne kylvetettävät jalat ja vadin? Vai eikö?
Mä en haluaisi mitään muuta itsetehtyä kuin jotain syötävää. ja villasukkia. Kaikki omatekoiset korut/korvikset on todennäköisesti niin avuttomasti väkerrettyjä ettei niitä kehtaisi käyttää.
Joo, olen ikävä ja kiittämätön ihminen. Inhoan myös turhaa roinaa
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 15:36"]Itselläni on jo jouluksi sellainen idea että tekisi itse jalkakylpysuolaa. Ajattelin laittaa joihinkin n vanhoihin hillopurkkeihin ja koristella purkit. Saa nähä onnistuuko yhtään. :)
[/quote] kiva idea. Miten/ millä ohjeella ( kenties linkkiä) aiot tehdä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 15:07"]
Mä annan joka vuosi purkilliset sinappia, puolukkapunasipulihilloketta, pihlajanmarjahyytelöä ja jonkin hedelmä/marjajutun. Sinappi, puolukkapunasipuli ja pihlajanmarja on kuitenkin ne jutut, joita on alettu jo odottaa, koska kun joinain vuosina olen jättänyt noista jonkun tekemättä, on tullut kommenttia että pitääkin lähteä sitten kauppaan ostamaan sinappia tai muuta.
Hilloja voi tehdä jo syksyllä sitä mukaa, kun marjat/hedelmät kypsyy, säilyvät ihan hyvin. Sinapin teen aina jouluviikolla.
Itsetehdyistä tryffeleistä ja marmeladeista on myös tykätty tosi paljon.
[/quote]
Onko tuo pihljanmarjahyytelö hyvää ja mihin sitä käytetään? Onko se siis parempaa kuin pihljananmarjahillo? Itse olisi tarkoitus tehdä joululahjaksi pihlajanmarjalikööriä. Onko sinulla tai kellään siitä kokemusta.
Entä mitä muuta kannattaisi pihlajanmarjoista valmistaa? Pihapihlaja täynnä marjoja, niin kuin tänä vuonna jokapuolella ja olen nyt ensi kertaa ajatellut niitä hyödyntää. Tuo likööri ollut suunnitelmissa jo useamman vuoden, mutta samantien ajattelin tehdä pihlajanmarjoista muutakin. Omenoitakin vielä jonkun verran olis. Jossain oli ohjeita niin Pihlajanmarjaomenahyytelöstä, kuin mehustakin, onko näistä kellään kokemuksia ja onko hyytelö parempaa omenoiden kera, vai ilman?
Miten 2. Sivun saikaan näkyviin, muuta, kun näin?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:29"]
Miten 2. Sivun saikaan näkyviin, muuta, kun näin?
[/quote]
Lisäämällä osoitekenttään osoitteen perään /sivu/2
25, miten sellaista tehdään? Minäkin haluan kokeilla!
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 15:19"]Älä ainakaan anna painettua tiskirättiä :( Viime joulun alla oli buumi niistä, itse en onneksi saanut yhtään. Hyi että, mikä lahja!
[/quote] minä tykkäisin.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:05"]
Mä en haluaisi mitään muuta itsetehtyä kuin jotain syötävää. ja villasukkia. Kaikki omatekoiset korut/korvikset on todennäköisesti niin avuttomasti väkerrettyjä ettei niitä kehtaisi käyttää.
Joo, olen ikävä ja kiittämätön ihminen. Inhoan myös turhaa roinaa
[/quote]
Tulipa paha mieli kirjoituksestasi. Olet kuin veljeni vaimo, jolle ei kelpaa mikään lahjaksi saatu ja kaikesta pitää aina jotenkin loukata. Jos eivät tuomiset miellytä, anna ne vaikka kaikessa hiljaisuudessa jälkikäteen pois tai lahjoita hyväntekeväisyyteen. En minä veljeni perheeseenkään hänen vaimonsa vuoksi mitään vie, vaan veljeni ja lasten, vaikka sitten niitä lahjoja avaamisen jälkeen viedäänkin takaisin kotiin pahoilla mielin, koska eivät sopineet rouvan valitsemiin väreihin tai ovat muuten sopimattomia.
Pienille lapsille jotkut ihanat eläinpipot olisi kivat.
Nukenvaatteet kelpaisi myös mainiosti.