Käytätkö sinä/perheesi kypärää?
Siis pyöräilessä, rullaluitellessa... Olen ihmetellyt sitä, kun näen tosi paljon pieniä lapsia joilla ei ole kypärää tilanteessa, kun sitä tarvittaisi ( esim. just se pyöräily).
Meillä kaikki käyttää kypärää, myös me aikuiset. Tuttavallani lapset kiukuttelevat kypärän käytöstä. Eivät halua käyttää kypärää, kun aikuisetkaan käytä. Meillä ei ole tällässiä kohtauksia ja lapset käyttävät mielellään kypärää kuten mekin vanhemmat.
Kommentit (58)
mies käyttää jos ollaan yhdessä pyöräilemässä, sitä paukapäätä on hankala saada laittamaan kypärä päähän jos lähtee yksinään. Tyttö (5v) siitä kyllä muistaa aina isäänsä muistuttaa. Itse pistän kypärän päähän vaikka lähtisin yksinkin pyörällä, eihän se lapsen mukanaolo lisää riskiä ajaa vaikka kolari.
Mulla on ollut kypärä jo pitkään pyöräillessä, miehenkin pakotin sen hankkimaan lähes heti kun tapasimme. Lapsella samoin on kypärä päässä niin pyöräillessä, luistellessa kuin rattikelkkaillessakin. Teen töitä sairaalassa lasten kanssa ja tulee nähtyä varsin läheltä näitä seurauksia kypärättömyydestä erilaisissa onnettomuustilanteissa...
ala-aste ikäinen poika käyttää kypärää vaikka näyttii siltä että kaverit ei enää 5:lla käytä. tyttö on yläasteella ja ei käytä pyöräilykypärää (kavereiden paine, kukaan muukaan ei käytä)
Poika käyttää myös skeittikypärää ainoana järkevänä koko kaveriporukasta.
KAIKKI käyttävät laskettelukypärää
ostaa kun poika kasvaa ja lähdetään hänen kanssaan pyöräilemään. Ajattelen asian niin, etten voi sitten pakottaa lastakaan pitämään kypärää, jos mulla ei itellä ole..Rullaluistellessa en kyllä kypärää käytä, en nyt, enkä tulevaisuudessa.
Enkä turvavyötä
Enkä spärdäriä irtosuhteissa
En kuulu työttömyyskassaan
Ei ole kuin pakolliset vakuutukset
.
.
.
Emme käytä kypärää. Ei olla todettu tarpeelliseksi.
Tosiaan, tämä tuli taas todistettua. Ei näköjään pääkopassa mitään mitä olisi syytä suojata. ;)
Me aikuiset joskus luistamme kypärästä, jos matka on hyvin lyhyt, mutta yleensä mekin pidämme kypärää päässä.
Harrastamme pyöräilyä ja kahdesti on meidän perheeseen osunut se tilanne että pyörä ja auto ovat kohdanneet toisensa ja useamman kerran on ollut läheltä piti tilanteita. Molemmista kolareista selvittiin säikähdyksellä, autot tulivat onneksi sen verran hitaasti ja kypärä pelasti arvokkaan lastin. (molemmissa tilanteissa syy oli ihan selkeästi autoilijan, toisella kertaa kolari sattui jopa paikassa jossa oli pyöräilijöiden etuajo-oikeudesta muistuttava kyltti!!!!)
Ystäväni pyörä hajosi joskus kesken matkan ja hän törmäsi rotvalliin sellaisella vauhdilla, että lensi pyörästään pää edellä katuun - kypärä meni säpäleiksi, eikä jäänyt epäilystäkään miten olisi käynyt jos sinä päivänä kypärä olisi unohtunut.
Pyöräilijän ja autoilijan kolareista ja läheltä piti tilanteista useat sattuvat risteysalueilla, joissa autoilija "unohtaa" että sitä pyöräilijääkin on väistettävä kun kolmion takaa sivuilleen katselee. Tai sitten auto peruuttaa pihastaan turhan vauhdikkaasti, jolloin vaarassa ovat myös jalankulkijat.
Turha nosto ja turha kypärä. Nämä kypärättömät ovat varmaan kuulleet ruotsalaisesta tutkimuksesta, jossa pudotettiin miesten kuula (7,26kg) 3,76 metrin korkeudesta ensin pyöräilykypärän ja sitten pipon sisällä.
Kypärä hajosi, pipoon ei tullut vaurioita, pipo oli siis parempi.
käytän koska minulla on jotain suojattavaa päässä
Käytän ja koko perhe käyttää, minusta pelottavaa katsoa kuinka moni vanhempi pöräile ilman kypärä vaikka lapsilla on kypärät päässä
Koko perhe pyöräilee aina kypärät päässä. Kaaduin kerran ja kypärä halki pää säilyj ehjänä
Lapset käyttää. Minä vaan joskus omsitan kyllä ja mies ei edes omistaa
Käytän krpää kusemiseen ja panemiseen.
Kyllä, käytämme. Aika paljon niitä kypäräpäisiä aikuisia ja kypärättömiä lapsia näkee katukuvassa. Asutaan "pyöräilykaupungissa", suurin osa väestöstä asuu 2km säteellä keskustasta ja tuollaisen matkan pyöräilee lapset ja vanhuksetkin.
Tuntuisi hölmöltä ajaa itse ilman kypärää, suojatta, kun kuitenkin lapselle on laittanut kypärän. Meillä lapset vielä niin pieniä, että kulkevat pyörävaunuissa (pyörän peräkärry) tai lastenistuimella. Eli siis saman kulkuneuvon kyydissä. Laitetaan me autossakin kaikille turvavyöt, eikä jätetä omaa vyötä pois "koska kyllähän minä ajaa osaan". Yhtälailla myös pyöräillessä siellä liikenteessä on niitä muitakin, jotka voivat törttöillä. Pyörällä ajaessa täytyy varoa muita pyöriä, autoja, kävelijöitä, koiria, kuoppia, liukasta... Autoilijalle tuollaiset eivät aiheuta yhtä suurta riskiä (esim. pyöräilijä kaatuu ajaessaan yhtäkkiä tien toiselle puolelle säntäävää koiraa päin, auto jatkaisi matkaansa ja saisi pienen töyssyn).
Ai miten mun tekee pahaa katsoa, kun lapsen päiväkotiryhmässä ei yhdellä lapsella ole lastenistuimella kypärää ja muutaman vuoden vanhempi sisaruksensa ajelee omalla pyörällään ilman kypärää vieressä. No tuskin heille mitään sattuu mutta kuitenkin.
Tottakai käytämme. Se sattuu niin kipeää löydä pää että mieluummin kypärä päässä.
Minä ostin kesällä pyöräilykypärän. Nyt huomasin että hattu ei mahdu kunnolla kypärän alle. Ostin liian pienen kypärän. Käytän siitä huolimatta vaikka se ei mahdu kunnolla päähän.
Katju kirjoitti:
Minä ostin kesällä pyöräilykypärän. Nyt huomasin että hattu ei mahdu kunnolla kypärän alle. Ostin liian pienen kypärän. Käytän siitä huolimatta vaikka se ei mahdu kunnolla päähän.
Hommaa talveksi isompi kypärä. Liian pieni pyöräilykypärä ei suojaa kunnolla.Jos kypärä istuu korkealla päässä se ei suojaa otsaa eikä pysy päässä onnettomuudessa.
pyörä vaihtunut hänellä mopoon ja siinä toki on kypärä päässä.