Olen korkeakoulutettu ja minulle tarjotaan jatkuvasti palkkatuettuja töitä. Onko tämä tapa jolla työllisyys saadaan nousuun?
Sopii toki minulle, se on sama kunhan palkka tulee tilille. Mutta mitä sitten kun rahat loppuu ja pitäisi siirtyä sellaiseen duuniin jonka pitäisi tuottaa jotain?
Samat vaatimukset noissa näyttää olevan kuin muissakin avoimissa tehtävissä.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te kouluttaudutte noille höpöaloille? Koska ihmiset alkavat itse ottamaan vastuuta opiskeluistaan? En vaan käsitä, mikä on vikana päässä, kun ei yhtään katso työllistymistään. Yliopistokoulutus on erittäin hyvä, mutta sieltäkin pitää osata valita ala. Jostain syystä kaikki höpsistieteet on suosittuja ja sitten taas monet hyvintyöllistävät saa haalia opiskelijoita. Eikö se pitäisi mennä toisinpäin? Tietysti ne työllistävät alat on usein raskaampia opiskella..
Pöh.
Kun menin yliopistoon aikoinaan 80-luvulla, pidettiin selvänä, että millä tahansa tutkinnolla työllistyy. Eli kyllä, katsoin työllistymistäni, kun valitsin opinnot! Se vain ei enää sitten pitänytkään paikkansa, kun tuli ysärin lama-ajat.
Nyt opiskelin työkkärin armollisella luvalla tietojenkäsittelytieteen maisteriopinnot, sitä ennen koodarina vuosia työskenneltyäni. Eikö sen pitäisi olla työllistävä ala? Kumma kyllä, ei tunnu yli viisikymppisellä koodarilla olevan vientiä.
Itse muuten olen kokenut matematiikan kaikkein helpoimmaksi opiskella. Onko se sitten niitä höpöaloja?
Jos sanot ettet kokeneena koodarina saa hommia niin uskallan väittää ongelman olevan sinussa, ei koulutuksessasi tai työnantajissa.,
Niinhän se onkin, ikää on liikaa.
Mä olin palkkatuella yksityisellä. Sen jälkeen en olekaan ollut työttömänä ja nyt on mennyt 10 vuotta, vaihdoin kyllä työpaikkaa välillä. Palkkatuki on tuki työnantajalle, ei sinulle.
Palkkatukityö kannattaa ehdottomasti ottaa vastaan. Se on väylä työllisyyteen. Työpaikalla opitaan tuntemaan sinut, saat mahdollisesti suosittelijoita ja työpaikkaa hakiessa sinulla on cv:ssä uusi työkokemus.
Palkkatuelta pääsin minäkin töihin, mutta eri organisaatioon. Älä siis väheksy tuota mahdollisuutta.
Sulla on mennyt kyllä puurot ja vellit sekaisin. Palkkatukityö ei ole 9€ päiväpalkalla tehtävää työtä.
Sen tarkoitus on auttaa sinua työllistymään, eli teet itsesi tarpeelliseksi siellä palkkatukityössä ja saat jatkaa normaalisti, tai etsit uutta työtä siinä samalla ja saat sen helpommin kun olet jo jossain työssä.
Työkokeilu ja palkkatuettu työ ovat täysin eri asiat. Palkkatukityössä maksetaan normaali palkka, mutta työnantaja saa työllistäessään työttömän työllistämistuen, joka sekin yleensä on vain murto-osa todellisista palkkakuluista.
Jouduttuani työttömäksi halusin oman alani arskaksi, kun niin muodollinen kuin lain vaatimat osaamispätevyydet täytyy.
Eräskin haastattelija sanoi "et kauaa viihdy arskana noilla kokemuksilla, voisit olla ykköstyönjohtaja/pääsuunnittelija vaikka missä asiakasprojektissa mutta me haetaan nimenomaan asentajaa."
Olisivat saaneet ins/DI/arskan tekemään arskan hommia arskan palkalla mutta ei kelvannut. Toisaalta hyvä niin, sillä tänään tienestit on 13 k€ alalla johon ei ole mitään koulutusta, eli ICT...