Miksi et halua syödä kasvisruokaa?
Lihaton lokakuu houkuttelisi, mutta mies ei kestä kasvisruoan syömistä kuin yhtenä päivänä viikossa, sitten alkaa marmatus. Pidän huolta proteiininsaannista lisäämällä ruokiin esim. papuja tai tofua (mies valittaa, että soija heikentää hänen testosteroniaan. Tottahan se on, mutta...), joten eivät ruoat nälkäiseksi jätä. Kahden hengen taloudessa ei viitsisi tehdä vain itselleen ruokaa ja kuunnella sitten miehen valitusta. Miksi pitää olla tuollainen vastarannankiiski?
Kommentit (578)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 07:00"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 06:52"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 10:04"]
En halua syödä pelkästään kasvisruokaa, vaikka kasvisruokakin on silloin tällöin ihan hyvää. Yleensäkin vieroksun kaikenlaisia tempauksia, kuureja ja ihmedieettejä. Normaali ja monipuolinen ruokavalio kunniaan!
[/quote]
Näin. Tykkään kasviksista, lähes kaikista, missä muodossa vaan. Soija ei vatsalleni sovi, joten proteeinin lähteet on turvattava muilla ruuilla. Minulla on ollut B12-vitamiinin puutosta, ja tämä oli täysin yhdistettävissä siihen, että yhden opiskelujakson aikana valitsin aina sen kasvisvaihtoehdon ruokalassa, jos se oli soijatonta ja kotona tuli syötyä lähinnä salaatteja.
[/quote]
Et käyttänyt ollenkaan maitotuotteita, munia tai kalaa? Oliko kouluruokalanne ruoka todellakin vegaanista? Aika harvinaista, jos näin.
Jo puoli litraa maitoa päivässä riittää tyydyttämään aikuisen b12-vitamiinin tarpeen. Liha ei ole millään lailla välttämätön tähän..
Vegaanitkin saa tarvittavat b12-vitamiinit, kunhan syövät sen purkista (bakteeriperäistä).
Kasviruoka ei siis tarkoita, että tarvisi kärsiä puutoksista. Pahemmista puutoksista taitaa kärsiä keskiverto suomalainen "seka"syöjä, jonka ravinto koostuu lähestulkoon vain lihasta/kanasta ja vehnästä/perunasta/riisistä.
[/quote]
Ja se "lihakin" koostuu kaikesta muusta paitsi oikeasta lihasta, jauhomakkaraa ja kanannahkapullia.
Olen useampaa tällaista keskustelua seurannut ja minusta on upeaa huomata että viestien perusteella ainakin 95% suomalaisista katsoo ja TIETÄÄ mitä ostaa, siis ostaa lähellä tuotettua ruohoa syövää luomulehmää ja enemmistöllä on pakkasessa lokerot täynnä riistaa, usein vielä maalaisromanttisesti itse metsästettynä! Välillä ihan ihmettelen keitä ne lihaeineshyllyillä pörräävät tai tiskiltä ulkomaista halpaa lihaa ostavat pertit ja liisat ovat. Ja ne jotka netissä valittavat ruoan kalleutta, eivätkä siksi voi ostaa laadukasta tai kotimaista lihaa edes pienempiä määriä. :)
Ap sun miehes ei varmaankaan juo olutta kun pelkää estrogeenia, jää soija kauas taakse sìinä kisassa. No ei ihme kun suurin osa suomalaisista miehistä on ihan ämmiä bitch titseineen, kun lipittävät sitä keppanaa.
En mä usko, että kasvissyöjiä oikeasti on edes olemassa. Siis sellaisia, jotka todella syövät vain kasviksia ja valmistavat kotona itse ruokansa. Perustelu : kaupassa on niin huonoja kasviksia jatkuvasti, että en usko perusmuijan jaksavan laittaa niistä itselleen ja perheelleen yhtään mitään. Menevät kuitenkin einesosaston kautta ja kasvis lasten lautasilla on korkeintaan tomaatti ja ranskalaiset perunat. Töissä sitten syövät sen kasvisruoan, että voivat näyttää muille olevansa kasvissyöjiä ja nillittävät kun muut ottavat liharuoan.
Toisekseen, mä en näe ihmisten ostavan muita vihanneksia kuin tomaatteja, kurkkuja, omenoita, perunoita tms. Porkkanoita tai lanttuja ei ota juuri koskaan kukaan eikä mitään bataatteja senkään vertaa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 08:09"]Olen useampaa tällaista keskustelua seurannut ja minusta on upeaa huomata että viestien perusteella ainakin 95% suomalaisista katsoo ja TIETÄÄ mitä ostaa, siis ostaa lähellä tuotettua ruohoa syövää luomulehmää ja enemmistöllä on pakkasessa lokerot täynnä riistaa, usein vielä maalaisromanttisesti itse metsästettynä! Välillä ihan ihmettelen keitä ne lihaeineshyllyillä pörräävät tai tiskiltä ulkomaista halpaa lihaa ostavat pertit ja liisat ovat. Ja ne jotka netissä valittavat ruoan kalleutta, eivätkä siksi voi ostaa laadukasta tai kotimaista lihaa edes pienempiä määriä. :)
[/quote]
Tämän myötä 95% tuntee piston sydämessään...
Lihansyönnistä ja kestävästä kehityksestä (tai sen puutteesta) voi lukea täältä: http://www.worldwatch.org/node/549
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 18:53"]
Lihansyönnistä ja kestävästä kehityksestä (tai sen puutteesta) voi lukea täältä: http://www.worldwatch.org/node/549
[/quote]
10 vuotta vanha ituhippien artikkeli.
Mozarella ei ole osa kasviruokapyramidia.... t: vegaani
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:51"]
Sinäkään et siinä mussuttaisi, jos esi-isäsi eivät olisi syöneet lihaa, jopa raakana ;)
[/quote]Sinäkään et siinä mussuttaisi, jos esi-isäsi apinoiden maailmasta olisi syöneet kasviksia ja hedelmiä. Eli tosi relevantteja pointteja sulla.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 10:51"]
"Olen siis saanut kasvatuksen, jonka mukaan ruoka ei ole itsestäänselvyys ja se että minulla sitä riittää on todellista luksusta. Olen oppinut arvostamaan ja kunnioittamaan ruokaa, syömään kaiken mitä eteeni tarjotaan, eikä minun tulisi mieleenikään nirsoilla ruuasta. Kertaakaan eläissäni en ole esim. heittänyt ruokaa pois. Koko veganismi on sairaus, joka on syntynyt vain koska kohonnut elintaso on antanut siihen mahdollisuuden. Tätä elintasosairautta esiintyy vain vauraissa teollisuusmaissa. Esim. Somaliassa tai Sudanissa tuskin on yhtään vegaania. Jos minä olisin teini-iässä ruvennut vegaaniksi, olisin saanut isoisältäni raippaa isänkädestä. "
ja
Ole hyvä ja selitä, miten se nälkäänäkevä lapsi saa enemmän rahaa ostaa ruokaa, jos suomalainen kerskakuluttaja ei söisikään lihaa.
Esitätkö tyhmää? :) Karjantuotantoon käytetään 80 % kaikesta maatalousmaasta. Ilman lihansyöntiä lihakarjaa varten kasvatettava vilja jäisi ihmisten suuhun, kun sitä ei tarvitse kierrättää eläinten kautta.
Et vastannut kysymykseen. Jos minä jätän syömättä sen lihan, miten se nälkäänäkevä pystyy ostamaan täältä sen viljan suuhunsa?"
Ole hyvä ja selitä miten se auttaa Somalialaisia ja Sudanilaisia että minä täällä alkaisin vetämään lihaa kaksin käsin?
ja
Afrikassa nähdään nälkää. Siellä pelloilla viljellään mm. kahvia, kaakaota, puuvillaa ja kumia. Mitä edellämainituista mielestäsi käytetään eläintuotantoon? Osaatko selittää miksi Afrikassa ei pelloilla viljellä viljaa edellämainittujen kasvien sijaan, jotta siellä ei olisi nälänhätää?
Osaan, mutta miksi sinä et osaa? Miksi minun vegaanin täytyy tähän vastata sillä en juuri syö enää suklaatakaan. Eli afrikassa kasvatetaan kaakaota ja kahvia siksi että länsimaalainen kerskailevan elintason huipentuma sekasyöjä saisi suuhunsa herkkusia, cappucinoja, suklahia ja joku siitä vähän kääräsee rahaa takataskuihinsa paikallisten raataessa ja jopa lapsityövoimaa käyttäen. Kaakaotyöläinen ei edes tiedä mitä kaakaosta tehdään saati että olisi maistanut suklaata. Mutta länsimainen kerskakuluttaja hemmottelee suklaalla ja murharuoalla itseään kirkasotsaisena tuntematta pistosta sydämessään koska "olen sen arvoinen" että kärsikööt eläimet, luonto ja vaikka orjalapset, kunhan minulle vain tulee suuhun hyvä maku. Voi, pitäisikö minun ostaa sellainen esine seinälle minkä näin sisustusblogissa? Taidanpa lähteä ostelemaan vähän sisustusta autollani, sitten voisin ostaa jotain herkullista väkivaltaista ruokaa kotiin nam!
"Kerrotko vielä, kuka päättä kehitysmaiden öljystä, vientiartikkeleista kuten maaperän arvokkaista mineraaleista ja viljeltävistä raaka-aineista? Kenen taskuun rahat menevät? Kumpi päättää viljelymaan käytöstä: nälkäänkuoleva ihminen vai joku porho kaukana poissa ja ison firman osakkeenomistajat?"
Miksi tällainen sinua kiinnostaa, miten tämä liittyy kasvissyöntiin. Vegaani tarkoittaa henkilöä joka ei käytä eläinkunnantuotteita, ei me olla kuitenkaan kaikkien alojen asiantuntijoita. Kerro itse. Minä veikkaan että kaikkien rahaatuottavien aineiden laitoksien ympäri maailmaa johdoissa kova rahanahne henkilöstä jonka tarkoituksena on tahkota rahaa hinnalla millä hyvänsä, ihmisten ja luonnon hyvinvoinnista välittämättä. Uskon että koko maapalloa pyörittää tämä ahne porukka.
Siksi on hyvä miettiä kulutustottumuksiaan ja esimerkiksi ottaa selvää ylikansallisista yhtiöistä ja boikotoida heidän tuotteitaan. Se vaatii hieman viitseliäisyyttä joten arvaapa kiinnostaako tavallista sekaruokapulliaista nähdä moista vaivaa, helpompi se vaan ottaa kaupanhyllystä vauvantappoa tukevaa suklaata nam! Viis siitä vaikka kehitysmaan vauva kärsii kunhan omassa suussa sulaa herkkä suklaa!
[/quote]
Yritätkö sinä nyt selittää, että lihakarjalle syötetään suklaata? Vai miksi tuo vaahtoaminen kaakaosta? Kysehän oli siitä, että väitit lihansyönnin olevan pahasta, koska eläimien ruokkimiseen käytetty vilja auttaisi nälkäänäkeviä. Sinulta kysyttiin myös, miten sillä nälkäänäkevällä olisi rahaa ostaa sitä viljaa, jos täällä pohjoisessa lopetettaisiin lihansyönti kokonaan? Sinä et vastannut, vaan jauhoit jotain kaakaojuttua. Huomasitko olleesi totaalisen väärässä väittäessäsi lihansyöntiä syypääksi nälänhätään ja yritit vaihtaa aihetta?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 17:49"]
Huomasitko olleesi totaalisen väärässä väittäessäsi lihansyöntiä syypääksi nälänhätään ja yritit vaihtaa aihetta?
[/quote]Lannoitehullu avaa uusia uria tässä keskustelussa. Miten voi yksi ihminen olla väärässä kaikessa? =D
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:20"]
En syö kasvisruokaa siksi, koska se on mun mielestä ihan törkysen pahaa!! En voi sietää kasviksia ja vihaan niitä ihan ykikaiken!!
[/quote]Tässä hyvä asenne opetettavaksi lapsillesi. "Pahaa", "en voi sietää" ja kaikkein paras: "vihaan niitä yli kaiken!" =D
Kaikki Suomen allergikot päätyivät tähän samaan keskusteluun. :O
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 06:15"]
Mä en jaksa edes tuntea huonoa omaatuntoa jostain lihan syömisestä.
[/quote]Lihavoituna on tyhjentävä selitys lihansyöjien eettisille perusteille pähkinänkuoressa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 21:34"]
Mikä itseisarvo on sillä, että maapallon pitäisi ruokkia rajattomasti kasvava populaatio? Eikö voitaisi sopia, että kiintiö on nyt täynnä, ylimääräiset kuolevat pois resurssipulan takia. Ne selviävät, jotka pärjäävät kilpailussa resursseista. Tällä tavoin on luonto toiminut aina. Ei siihen paljon muutaman maailman tuskaa kokevan räpeltelyt auta.
[/quote]Sieg heil vaan sullekin. Sinä olet varmaankin mielestäsi suuri selviytyjä, mutta ihan vain siksi, että olet sattunut syntymään Suomessa. Aivan käsittämättömän julmia kommentteja, hyi helvetti.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 23:56"]
en halua tappaa kasviksia, kuuluu uskontooni. mikä oikeuttaa sinua murhaamaan kasveja????
[/quote]Kerro ihmeessä lisää uskonnostasi. Kertooko uskontosi, miten ihminen, eläin ja kasvi eroavat kivun tuntemisessa toisistaan?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 17:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:51"]
Sinäkään et siinä mussuttaisi, jos esi-isäsi eivät olisi syöneet lihaa, jopa raakana ;)
[/quote]Sinäkään et siinä mussuttaisi, jos esi-isäsi apinoiden maailmasta olisi syöneet kasviksia ja hedelmiä. Eli tosi relevantteja pointteja sulla.
[/quote]
Esi-isät söi kaikkea mitä käsiinsä sai. Ne ei todellakaan ollut vain kasvissyöjiä. Itseasiassa juuri liha oli se joka mahdollisti ihmisen kehityksen nykyiseen älykkyyteen. Aivot tarvitsevat niin paljon ravintoa
Minä en syö kasvisruokaa, koska allergioideni takia (soija, vihannekset, hedelmät, viljat, pähkinät, siemenet...) ruokalistalle jäisi lähinnä riisi, jos päättäisin heittäytyä vegaaniksi.
Koska en jaksa jos en saa kunnolla proteiineja. Olen soijalle sitäpaitsi allerginen.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 17:59"]Kasvisruoka maistuu pääsääntöisesti paskalta.
[/quote]
Pahoittelen jos olet tietämättömänä sitä itteensä mennyt syömään (tai mistä minä tiedän, ei oo tullut maisteltua...). Hanki ens kerralla kokkikirja. t: kasvisruokailija